AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #1 Skrevet 5. desember 2016 Pga hjørnetenner som lager sår i ganen.. litt fortvila nå siden forsikringen min tydeligvis ikke dekker tannproblemer. Trakk ca 4 tenner tidligere og det ble en del tusen. Har lest at regulering kan koste mellom 15-20 000?! det har ikke min lommebok råd til... har noen erfaring med dette? De nye hjørnetennene er på vei opp og for å forhindre regulering må vi prøve å få tennene til å vokse litt annerledes(må få de mer utover pga overbitt). Har fått beskjed om at hun må tygge på en liten ball men det vil ikke bikkja....andre råd? Anonymkode: a76a7...584
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #2 Skrevet 5. desember 2016 Lag en innsammlingsside. Det er utrolig hvor snille folk er Lykke til. Ps jeg har kun erfaring fra meg selv og jeg måtte ha regulering pga det der. Ja jeg vet jeg ikke er en hund. Anonymkode: c9b48...3a6 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #3 Skrevet 5. desember 2016 Hunden vil få vondt om du ikke får gjort noe med det. Har du muligheten til å ta opp et lån? Har fyrlegen sagt noe om det går an å trekke dem? Blir jo en av disse forslagene eller avlivning, det er ikke greit å la hunden få smerter og måtte leve med det. Anonymkode: 72f18...3d6
Epiphany Skrevet 5. desember 2016 #4 Skrevet 5. desember 2016 Du kan enten lage en innsamlingsside (er nok mange dyreelskere som har et par kroner å ofre) eller f.eks låne av venner eller familie? Om du ikke får låne hele summen av én person, kan du låne litt av flere personer? Det vil ta tid å gi tilbake, men slike ofringer godtar man å ta når man skaffer seg dyr. Synes ikke det er greit å avlive, men om du ikke finner en løsning er det jo heller ikke godt for lille hunden å gå rundt med smerter. Lykke til, håper du kjemper for å finne en løsning! 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #5 Skrevet 5. desember 2016 Jeg kommer aldri i hele mitt liv til å avlive henne pga noen usle tenner, da må vi finne en annen løsning tenker jeg. Hun er bare valp. Var å trakk hjørnetennene for 2 mnd siden(melketennene). Hvis vi ikke klarer å få de nye til å komme i riktig posisjon og regulering blir løsningen, tenker jeg å eventuelt trekke de ja. Dyrlegen kan vel ikke si nei hvis jeg ønsker å trekke? De klarer seg vel fin uten hjørnetennene nede. For tiden er hun nesten tannløs, så tenker at da overlever hun vel med å kun mangle 2 tennerAnonymkode: a76a7...584
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #6 Skrevet 5. desember 2016 TREKK. IKKE ha regulering på hunden, det er dyremishandling. Har du hatt regulering selv? Jeg hadde i 5 år og det er jævlig vondt. Jeg som menneske skjønte hvorfor og at det en dag er over. Hunder skjønner ikke det. Dyreplageri! Skulle vært strengt forbudt! Anonymkode: 76624...26c 6
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #7 Skrevet 5. desember 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: TREKK. IKKE ha regulering på hunden, det er dyremishandling. Har du hatt regulering selv? Jeg hadde i 5 år og det er jævlig vondt. Jeg som menneske skjønte hvorfor og at det en dag er over. Hunder skjønner ikke det. Dyreplageri! Skulle vært strengt forbudt! Anonymkode: 76624...26c Hadde det vært dyreplageri, hadde de ikke gjort det Anonymkode: c9b48...3a6 2
Epiphany Skrevet 5. desember 2016 #8 Skrevet 5. desember 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: TREKK. IKKE ha regulering på hunden, det er dyremishandling. Har du hatt regulering selv? Jeg hadde i 5 år og det er jævlig vondt. Jeg som menneske skjønte hvorfor og at det en dag er over. Hunder skjønner ikke det. Dyreplageri! Skulle vært strengt forbudt! Anonymkode: 76624...26c Tror ikke veterinærer hadde utført dette om det ble ansett som dyreplageri. 2
Gjest lizard queen Skrevet 5. desember 2016 #9 Skrevet 5. desember 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hadde det vært dyreplageri, hadde de ikke gjort det Anonymkode: c9b48...3a6 lol Hadde aldri brukt 20k på regulering til en hund, sorry mac jeg er glad i bikkja men der går grensen! Og så er det jo det at det er rimelig vondt regner jeg med, og den lider jo ikke akkurat noen nød av å leve med et par tenner mindre så ville nok trukket de problematiske tennene. Gamle hunden vår måtte trekke alle når den ble gammel, og med unntak av litt surmuling over flytende mat hadde den det finfint
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #10 Skrevet 5. desember 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: TREKK. IKKE ha regulering på hunden, det er dyremishandling. Har du hatt regulering selv? Jeg hadde i 5 år og det er jævlig vondt. Jeg som menneske skjønte hvorfor og at det en dag er over. Hunder skjønner ikke det. Dyreplageri! Skulle vært strengt forbudt! Anonymkode: 76624...26c At det var jævlig vondt var en overdrivelse for min del i hvertfall. Jeg går til tannspesialist med hunden, så sånn sett så tviler jeg ikke på hennes anbefaling, men jeg heller mer mot å trekke ja 6 minutter siden, lizard queen skrev: lol Hadde aldri brukt 20k på regulering til en hund, sorry mac jeg er glad i bikkja men der går grensen! Og så er det jo det at det er rimelig vondt regner jeg med, og den lider jo ikke akkurat noen nød av å leve med et par tenner mindre så ville nok trukket de problematiske tennene. Gamle hunden vår måtte trekke alle når den ble gammel, og med unntak av litt surmuling over flytende mat hadde den det finfint Ja jeg vil helst trekke..skjønner at de ikke har noe problem med å trekke hvis hunden er litt oppi årene feks, men kan de nekte å trekke tennene på en valp...? Skjønner jo at det er noe de helst ikke vil gjøre, men er det ikke mitt valg til syvende og sist? Det er jo ikke noe som skader hunden tenker jeg.. Anonymkode: a76a7...584
ArtyFarty Skrevet 6. desember 2016 #11 Skrevet 6. desember 2016 Å trekke kan komme opp i samme summen, da det ikke er like enkelt å trekke voksentenner som melketenner. Det er et mye større inngrep. Hvis det er prisen man tenker på da. Du kan også spørre om det er et alternativ å klippe dem, dvs ta av tuppen.
Gjest Sugemerke Skrevet 6. desember 2016 #12 Skrevet 6. desember 2016 Tannregulering på en hund? Verden er blitt gal!
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #13 Skrevet 6. desember 2016 7 timer siden, ArtyFarty skrev: Å trekke kan komme opp i samme summen, da det ikke er like enkelt å trekke voksentenner som melketenner. Det er et mye større inngrep. Hvis det er prisen man tenker på da. Du kan også spørre om det er et alternativ å klippe dem, dvs ta av tuppen. Noen jeg kjenner trakk 9 tenner på sin voksne hund å betalte 8-9000. Ca 1000 kr per tann da. Men så får man jo kanskje litt bedre pris når så mange skal trekkes på en gang? Dette er hos samme vet som jeg bruker Anonymkode: a76a7...584
ArtyFarty Skrevet 6. desember 2016 #14 Skrevet 6. desember 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen jeg kjenner trakk 9 tenner på sin voksne hund å betalte 8-9000. Ca 1000 kr per tann da. Men så får man jo kanskje litt bedre pris når så mange skal trekkes på en gang? Dette er hos samme vet som jeg bruker Anonymkode: a76a7...584 Jeg antar dette var tenner som måtte trekkes på grunn av dårlig tannhelse. Det er noe helt annet enn å trekke to friske, faste hjørnetenner.
Gjest Gaea Skrevet 6. desember 2016 #15 Skrevet 6. desember 2016 18 timer siden, AnonymBruker skrev: At det var jævlig vondt var en overdrivelse for min del i hvertfall. Jeg går til tannspesialist med hunden, så sånn sett så tviler jeg ikke på hennes anbefaling, men jeg heller mer mot å trekke ja Ja jeg vil helst trekke..skjønner at de ikke har noe problem med å trekke hvis hunden er litt oppi årene feks, men kan de nekte å trekke tennene på en valp...? Skjønner jo at det er noe de helst ikke vil gjøre, men er det ikke mitt valg til syvende og sist? Det er jo ikke noe som skader hunden tenker jeg.. Anonymkode: a76a7...584 Med forbehold om at det ikke behøver å være likt med hund - jeg har hatt en hest med to trekte tenner. Over tid seg tennene bak fremover for å "fylle tomrommet", om du skjønner, som førte til at det i stedet for et stort hulrom var en litt mindre sprekk mellom tennene. Der pakket det seg mat (ble dyttet ned under tygging og kom seg ikke opp igjen), som førte til betennelse. Neste steg var å borre for å gjøre sprekken større, hvis ikke det var nok måtte flere tenner trekkes. Kanskje muligheten for fremtidige komplikasjoner er årsaken til at regulering anbefales? Jeg hadde snakket mye mer med veterinær før jeg tok en avgjørelse i alle fall.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #16 Skrevet 6. desember 2016 41 minutter siden, Marr skrev: Med forbehold om at det ikke behøver å være likt med hund - jeg har hatt en hest med to trekte tenner. Over tid seg tennene bak fremover for å "fylle tomrommet", om du skjønner, som førte til at det i stedet for et stort hulrom var en litt mindre sprekk mellom tennene. Der pakket det seg mat (ble dyttet ned under tygging og kom seg ikke opp igjen), som førte til betennelse. Neste steg var å borre for å gjøre sprekken større, hvis ikke det var nok måtte flere tenner trekkes. Kanskje muligheten for fremtidige komplikasjoner er årsaken til at regulering anbefales? Jeg hadde snakket mye mer med veterinær før jeg tok en avgjørelse i alle fall. Hmm hørtes jo ikke helt bra ut... pga lang ventetid hos tannspesialisten hos min faste vet, gikk jeg til en annen dyreklinikk siden hunden hadde veldig vondt. Så skal absolutt høre med min faste vet før avgjørelse. De oppdaget tennene på 12 ukers sjekk og nevnte ingenting om regulering nemlig... Anonymkode: a76a7...584
ArtyFarty Skrevet 6. desember 2016 #17 Skrevet 6. desember 2016 Men ikke stress med dette - det er jo bare en valp, og mye kan skje. Viktig å følge med da.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #18 Skrevet 6. desember 2016 26 minutter siden, ArtyFarty skrev: Men ikke stress med dette - det er jo bare en valp, og mye kan skje. Viktig å følge med da. Jeg stresser som bare rakkern mest fordi de nye tennene er på vei opp. Men jeg gjør det jeg kan for at de skal vokse litt mer ut over, så får jeg bare ta det som det kommer... Anonymkode: a76a7...584
Tulla12 Skrevet 7. desember 2016 #19 Skrevet 7. desember 2016 Valpen min hadde samme problem. Da jeg var hos veterinæren ved 12 uker, ga han samme tips om å enten trekke eller leke masse med ball (noe han ikke var så ivrig med på den tiden). Melketennene falt ut, og de ny tennene vokste opp - fortsatt på "innsiden" så de gikk opp i ganen. Men vipps, plutselig en dag, kanskje etter 1 uke med de permanente tennene så var de på utsiden, og hunden har nå ett helt perfekt bitt!! Så er bare å følge med hver dag, og ha tålmodighet så ordner det seg nok av seg selv! 😄 1
Ulven Skrevet 7. desember 2016 #20 Skrevet 7. desember 2016 Du kan prøve å regulere litt selv hvis hunden aksepterer det. Legg press på tennene fra innsiden og ut i jevne drag. I grunnen det samme som man gjør med hard ball, men ved å bruke fingrene. Dette rådet fikk vi av vet da hjørnetennene til valpen kom litt skjevt opp. Nå satt aldri valpen stille nok til at vi fikk prøve skikkelig, men med en rolig valp kan det fungere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå