AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #1 Skrevet 5. desember 2016 Vi har ei datter på 13 år som alltid har likt og være i aktivitet. Sykling og hoppe på trampoline om sommeren og gå på ski vinter. Hun spilte også fotball en lang periode. Hun har alltid elsket alt som har med turn og gjøre og spurte nå om og få starte med cheerdance/ cheerleading. Vi er glad hun kan få gjøre ting hun virkelig kan,men jeg blir litt betenkt når det er trening 4 ganger i uka. 1 av dagene er frivillig men hun nytter det ikke å holde hjemme. hvordan er det med barn i denne alderen? Er det vanlig og trene så mye? Anonymkode: 0b795...1cc
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #2 Skrevet 5. desember 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vi har ei datter på 13 år som alltid har likt og være i aktivitet. Sykling og hoppe på trampoline om sommeren og gå på ski vinter. Hun spilte også fotball en lang periode. Hun har alltid elsket alt som har med turn og gjøre og spurte nå om og få starte med cheerdance/ cheerleading. Vi er glad hun kan få gjøre ting hun virkelig kan,men jeg blir litt betenkt når det er trening 4 ganger i uka. 1 av dagene er frivillig men hun nytter det ikke å holde hjemme. hvordan er det med barn i denne alderen? Er det vanlig og trene så mye? Anonymkode: 0b795...1cc bedre å være aktiv enn å sitte stille ihvertfll, så lenge hun får i seg nok næring, og ellers sunt liv, så er det absolutt ingenting galt i mengden aktivitet. Anonymkode: e158a...270 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #3 Skrevet 5. desember 2016 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: bedre å være aktiv enn å sitte stille ihvertfll, så lenge hun får i seg nok næring, og ellers sunt liv, så er det absolutt ingenting galt i mengden aktivitet. Anonymkode: e158a...270 Jenta har vel egentlig aldri sittet stille:) det har vært hopping.løpe,sykle,klatre i trær"... Men jeg var vel egentlig mest interessert i å vite hva som er normal organisert trenings mengde for de som er 13 år? Anonymkode: 0b795...1cc
Paradoxx Skrevet 5. desember 2016 #4 Skrevet 5. desember 2016 Så lenge det er frivillig å ikke går utover andre plikter er det bra. Er viktig med rekreasjon også. 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #5 Skrevet 6. desember 2016 Sønnen min på 13 har fotballtrening fem dager i uka, den sjette er det kamp. En venn av meg har en 12 år gammel sønn som er et svømmetalent, han trener hver dag unntatt søndag. Tre ganger i uka har han to økter om dagen. Så jeg tror det skal mye til før det blir "for mye" rent kroppslig sett, men det er jo en fordel å ha tid til lekser og avslapning også. Jeg ville glatt latt henne få lov til å trene så mye, men passet på at hun fikk gjort alt annet hun skal også Anonymkode: 67e98...6e0 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #6 Skrevet 6. desember 2016 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sønnen min på 13 har fotballtrening fem dager i uka, den sjette er det kamp. En venn av meg har en 12 år gammel sønn som er et svømmetalent, han trener hver dag unntatt søndag. Tre ganger i uka har han to økter om dagen. Så jeg tror det skal mye til før det blir "for mye" rent kroppslig sett, men det er jo en fordel å ha tid til lekser og avslapning også. Jeg ville glatt latt henne få lov til å trene så mye, men passet på at hun fikk gjort alt annet hun skal også Anonymkode: 67e98...6e0 Tusen takk for svar. Ville bare spørre fordi jeg ikke vet hva som blir for mye😊 Hun selv er jo i 120 fordi hun endelig har fått starte på noe hun elsker. Og det gleder jo mamma hjerte ekstra når trenere spør hvor lenge hun har trent turn før hun startet på dette. Og jenta er kun selvlært hjemme på trampoline. Anonymkode: 0b795...1cc
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #7 Skrevet 6. desember 2016 Når det er hun selv som initierer og vil det er 4 ganger helt greit. Så lenge de gjør det fordi det er kjekt har de bare godt av det. Anonymkode: e64b1...4ee 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #8 Skrevet 6. desember 2016 Jeg har en sønn på 14 som spiller fotball og trener 6 ganger i uka. Det går fint pr.i dag, men samtidig er det en stor fare for belastningsskader. De er i vekst, og den treningsmengden kroppen tåler i dag kan være for mye om en måned. Så vi er oppmerksomme på tegn som kan vise at han er sliten, følger med på "ondter" for å kunne bremse før det blir alvorlig etc. Ellers er det viktig at de får droppe ei trening, ta ei uke hvile etc om de er slitne. Han er et såkalt talent, og blir godt fulgt opp av krets-og forbund. De er tydelige på at det skaderisikoen er stor, spesielt i perioder hvor de vokser mye, om treningsmengden blir for stor. Så det er også en viktig faktor. Så om man passer på dette samt sørger for nok og rikitg mat, følger med at de faktisk sovner på kvelden (og ikke surfer på mobilen til langt på natt 😊), så vil nok en slik treningsmengde som du beskriver tåles. Barn som får holde på med det de trives med og opplever mestring, får ofte en god psykisk helse i tillegg til de fysiske gevinstene ved idrett. Så som sagt, pass på de tingene jeg nevnte, og i tillegg følge litt med prestasjonspress både fra miljøet rundt og ikke minst eget press fra jenta selv. Lykke til Anonymkode: 6f465...15c 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #9 Skrevet 6. desember 2016 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en sønn på 14 som spiller fotball og trener 6 ganger i uka. Det går fint pr.i dag, men samtidig er det en stor fare for belastningsskader. De er i vekst, og den treningsmengden kroppen tåler i dag kan være for mye om en måned. Så vi er oppmerksomme på tegn som kan vise at han er sliten, følger med på "ondter" for å kunne bremse før det blir alvorlig etc. Ellers er det viktig at de får droppe ei trening, ta ei uke hvile etc om de er slitne. Han er et såkalt talent, og blir godt fulgt opp av krets-og forbund. De er tydelige på at det skaderisikoen er stor, spesielt i perioder hvor de vokser mye, om treningsmengden blir for stor. Så det er også en viktig faktor. Så om man passer på dette samt sørger for nok og rikitg mat, følger med at de faktisk sovner på kvelden (og ikke surfer på mobilen til langt på natt 😊), så vil nok en slik treningsmengde som du beskriver tåles. Barn som får holde på med det de trives med og opplever mestring, får ofte en god psykisk helse i tillegg til de fysiske gevinstene ved idrett. Så som sagt, pass på de tingene jeg nevnte, og i tillegg følge litt med prestasjonspress både fra miljøet rundt og ikke minst eget press fra jenta selv. Lykke til Anonymkode: 6f465...15c Takk for mange gode råd. Jeg er streng på mobil om kveld og hun har en viss tid mobil skal av. Men er det sider på nett jeg kan se på iforhold til sunn god mat til noen som trener så mye? Hvor ofte bør de spise? Anonymkode: 0b795...1cc
Wit Skrevet 6. desember 2016 #10 Skrevet 6. desember 2016 Så lenge hun har tid til lekser og det å kunne være litt sosial ved siden av så er det vel ingen grunn til nekte henne det så lenge dette er noe hun selv vil Min datter trente seks dager i uken frem til høsten nå, men sluttet med en aktivitet på grunn av lekser på ungdomsskolen. Det ble for lite tid ved siden av. MEN, dette var et valg hun tok helt selv
Gjest Sugemerke Skrevet 6. desember 2016 #11 Skrevet 6. desember 2016 Så lenge det ikke går utover skole og så lenge det er gøy, er de reglene vi har.
Simmis Skrevet 6. desember 2016 #12 Skrevet 6. desember 2016 jeg var også veldig aktiv i mine barne og ungdomsår, trente opptil 5 ggr i uka, 3 dager i uka i 2,5 t var det organisert, også måtte jeg ha egentrening 1-2 ggr i uka.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #13 Skrevet 6. desember 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for mange gode råd. Jeg er streng på mobil om kveld og hun har en viss tid mobil skal av. Men er det sider på nett jeg kan se på iforhold til sunn god mat til noen som trener så mye? Hvor ofte bør de spise? Anonymkode: 0b795...1cc Jeg vet ikke om noen sider på nett. Jeg passer på at han får i seg grønnsaker hver dag, en del kjøtt( gutt og trenger mye mat!), spiser havregrøt til frokost og før trening om vi ikke rekker middag, grovt brød, proteinrike matvarer. Prøver å lage det han er ekstra glad i så han spiser nok også når han ikke er sulten. Og så tipsa treneren på kretslaget om at hvis ungene får sjokomelk rett etter trening så er det god restitusjonsdrikk. Anonymkode: 6f465...15c
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #14 Skrevet 6. desember 2016 Sjokolademelk og banan er praktisk, godt og enkelt å ha med på trening. Skyr med eller uten musli er også kjekt å stappe i bagen. For øvrig er det vel ikke mer komplisert enn å spise vanlig sunt og variert. Guttene på vårt lag hadde kostholdskurs i starten av fotballsesongen med en ernæringsfysiolog, det var ikke noe oppsiktsvekkende råd de fikk der. Men smart å bevisstgjøre ungdommene selv på at hard trening gjør at kroppen trenger mye påfyll,. Havregryn fikk sin renessanse her i huset etter det kurset I og med at datteren din skal drive med cheerleading ville jeg nok holdt øynene oppe for andre sider ved mat og spising også. Noen idretter ha mer kroppsfokus enn andre (turn, dans, RS osv) og det kan nok tenkes at cheerleading havner i den kategorien. Ikke for male fanden på veggen, de fleste klarer seg utmerket godt også innen slike idretter, men jeg ville nok vært litt ekstra oppmerksom på akkurat det. Anonymkode: 67e98...6e0
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #15 Skrevet 6. desember 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sjokolademelk og banan er praktisk, godt og enkelt å ha med på trening. Skyr med eller uten musli er også kjekt å stappe i bagen. For øvrig er det vel ikke mer komplisert enn å spise vanlig sunt og variert. Guttene på vårt lag hadde kostholdskurs i starten av fotballsesongen med en ernæringsfysiolog, det var ikke noe oppsiktsvekkende råd de fikk der. Men smart å bevisstgjøre ungdommene selv på at hard trening gjør at kroppen trenger mye påfyll,. Havregryn fikk sin renessanse her i huset etter det kurset I og med at datteren din skal drive med cheerleading ville jeg nok holdt øynene oppe for andre sider ved mat og spising også. Noen idretter ha mer kroppsfokus enn andre (turn, dans, RS osv) og det kan nok tenkes at cheerleading havner i den kategorien. Ikke for male fanden på veggen, de fleste klarer seg utmerket godt også innen slike idretter, men jeg ville nok vært litt ekstra oppmerksom på akkurat det. Anonymkode: 67e98...6e0 Skjønner hva du mener og med to jenter følger jeg helt klart med på dette. Det virker på meg som hun er fornuftig på dette punktet og jeg håper de som er trenere for cheerleading vet hvordan de skal formulerer seg ovenfor unge jenter. Det er jo stort sett unge jenter som trener de,og jeg skjønner jo at de som er med i den type sport må være godt trent. Anonymkode: 0b795...1cc
Ulrikke Skrevet 6. desember 2016 #16 Skrevet 6. desember 2016 Stedatteren min driver cheerleading på høyt nivå (landslag), og i hennes klubb er det VELDIG fokus på å få i seg nok mat. Absolutt ingen som skryter av at de har spist lite og feil, tvert i mot - det er viktig å få i seg nok mat! 11-åringen her i huset trener håndball tre ganger i uka pluss minst en kamp i helgene som regel (gjerne to). Jeg synes det er godt med noen dager det ikke skjer noe sånn rent egoistisk, men hvis ungen elsker det hun driver med og hun får til å drive med skole osv samtidig, så la henne holde på så lenge logistikken går opp for dere, tenker jeg!
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 6. desember 2016 #17 Skrevet 6. desember 2016 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har ei datter på 13 år som alltid har likt og være i aktivitet. Sykling og hoppe på trampoline om sommeren og gå på ski vinter. Hun spilte også fotball en lang periode. Hun har alltid elsket alt som har med turn og gjøre og spurte nå om og få starte med cheerdance/ cheerleading. Vi er glad hun kan få gjøre ting hun virkelig kan,men jeg blir litt betenkt når det er trening 4 ganger i uka. 1 av dagene er frivillig men hun nytter det ikke å holde hjemme. hvordan er det med barn i denne alderen? Er det vanlig og trene så mye? Anonymkode: 0b795...1cc 4 ganger i uken syns jeg ikke er helt greit, verken lite eller mye.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2016 #18 Skrevet 7. desember 2016 4 ganger i uka høres rimelig ut synes jeg. Men vær obs på overbelastning dersom det blir for mye, for fort. En myk overgang er lurt dersom hun ikke har vært vant med den treningsmengden fra før. Selv trente jeg håndball 3-5 ganger i uka på samme alder og husker jeg fikk beinhinnebetennelse da jeg skulle være med på ekstra treninger med laget som var et år eldre. Det ble nok litt for mye, for fort. Mange som går på en sånn smell. Heldigvis går det som regel fint med litt tilpasning dersom skaden først har skjedd:) Fint at hun har funnet noe hun liker å drive med!!! Anonymkode: db390...3e7
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2016 #19 Skrevet 7. desember 2016 Jeg var også sånn på hennes alder. Prøvde alt, og gjerne samtidig. Drev med fotball, håndball og friidrett samtidig. Måtte også teste ut innebandy ++ fordi jeg syntes det var gøy å drive med sånt. Senere begynte jeg med sykling, trente hver dag hvis det ikke var fellestrening. Var rett og slett treningsnarkoman på slutten av barneskolen , ungdomsskolen og videregående. Veldig opptatt av å være aktiv, i god form og ett stort konkurranseinstikt. La henne prøve ut, så kan hun senere velge to som hun liker best. Anonymkode: 5f284...30a
Ella Grisella Skrevet 7. desember 2016 #20 Skrevet 7. desember 2016 Jeg trente hver dag da jeg var i den alderen. Håndball 3 dager i uka, og riding 4 dager i uka😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå