Gå til innhold

Skjorte blir stygg ved stryking

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forsøker å stryke en skjorte fra Zara. Har strøket den før og det har vært null problem.

Jeg strøk tidligere i dag min venns skjorte i 100% bomull - hvit.

Min skjorte er ca 60/40 Cupra og Viscose (?).

Når jeg forsøker å stryke den blir det mønster fra strykehjernet. Det er en slags hvit maling på selve jernet, men når jeg forsøker å ta på dette virker det ikke som det er det som har "smeltet" av - og jeg antar ikke det ville gjøre det ettersom det følger med jernet. Forsøkte å stryke med bakepapir i mellom, men samme mønsteret oppstår. Ikke hatt dette problemet før.

Forsøkte å skru jernet helt av, vente til det ble helt kaldt og sette det på igjen på lav temperatur og føle meg frem oppover. Det ble stygt uansett med dette mønsteret fra strykejernet. Tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Prøve å bare dampe den?

Og kjøpe skjorter i ordentlig materiale neste gang... viskose er noe drit å stryke, cupra/cupro høres jo enda verre ut.

Evt kan du gjøre som bestemødrene våre gjorde, bruke et strykeklede. Dvs et tynt glatt bomullsstoff i mellom jern og plagg. Dette stoffet kan med fordel være lett fuktig

Endret av Kvist
  • Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Nei, har ikke sånn damp-sak. Kan prøve å henge den i dusjen!

Har ikke så mye peiling på stoffer, er 21 år og student, skjorten var fra Zara.

Skrevet (endret)
På 5.12.2016 den 22.39, Nuttery skrev:

Jeg forsøker å stryke en skjorte fra Zara. Har strøket den før og det har vært null problem.

Jeg strøk tidligere i dag min venns skjorte i 100% bomull - hvit.

Min skjorte er ca 60/40 Cupra og Viscose (?).

Når jeg forsøker å stryke den blir det mønster fra strykehjernet. Det er en slags hvit maling på selve jernet, men når jeg forsøker å ta på dette virker det ikke som det er det som har "smeltet" av - og jeg antar ikke det ville gjøre det ettersom det følger med jernet. Forsøkte å stryke med bakepapir i mellom, men samme mønsteret oppstår. Ikke hatt dette problemet før.

Forsøkte å skru jernet helt av, vente til det ble helt kaldt og sette det på igjen på lav temperatur og føle meg frem oppover. Det ble stygt uansett med dette mønsteret fra strykejernet. Tips?

Her er en som ikke har strykejern, og derfor aldri stryker noe som helst hahaha. Mote med litt raklete stoff vettdu ;) :P:fnise:

Endret av JenniferA
Skrevet

Hva slags mønster? Stryk den på vrangen på lav temperatur.

Anonymkode: f63bf...7ea

Skrevet

Vri opp et kjøkkenhånkle slik at det er litt mer enn fuktig men ikke vått om du skjønner og legg det mellom, det funker fjell om du ikke har damp og ønsker den effekten ;) 

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags mønster? Stryk den på vrangen på lav temperatur.

Anonymkode: f63bf...7ea

Prøvde det også! Det er sånne hull under strykehjernet hvor dampen kommer ut. Blir mønster etter det hullemønsteret der.

Skrevet
2 timer siden, Carrot skrev:

Vri opp et kjøkkenhånkle slik at det er litt mer enn fuktig men ikke vått om du skjønner og legg det mellom, det funker fjell om du ikke har damp og ønsker den effekten ;) 

Det er dampfunksjon på strykehjernet... Skjorta blir jo strøket, men mønsteret følger med...

Skrevet
9 timer siden, Nuttery skrev:

Det er dampfunksjon på strykehjernet... Skjorta blir jo strøket, men mønsteret følger med...

Anse skjorta som et håpløst tilfelle og kvitt deg med den. Kjøp bedre kvalitet neste gang. 

Anonymkode: acdf1...733

Gjest Zeitgeist
Skrevet

Skru av dampfunksjonen på strykejernet. Ta en kopphandduk/kjøkkenhåndkle* og fukt det, vri det skikkelig opp, og legg det mellom skjorta og strykejernet. Ha varmen på strykejernet litt over det som er angitt i vaskeanvisningen (tror det er to prikker). 

Prøv deg frem på vrangen - hvis det går greit, så kan du se om du også får til på rettsiden.

Hvis skjorta i tillegg er "knusktørr", så kan det bli litt merarbeid å stryke den. I såfall kan du enten bruke sånn stryke-lett-spray (kommer ikke på hva det heter) eller gjøre følgende:

1) Legge skjorta i bløtt
2) Trykk ut vannet forsiktig
3) Leggg skjorta utover et stort håndkle, og rull håndkledet sammen til en rull
4) Tråkk på rullen for å presse ut mer vann
5) Stryk skjorta som ovenfor - men husk å legge noe mellom skjorta og strykejernet (hvor du selvsagt har slått av dampfunksjonen)

Etterpå henger du opp skjorta - det hjelper også litt på. 

Stoff som er tungt å stryke har ikke alltid med kvalitet å gjøre. Og jeg har selv opplevd at selv dyrere skjorter (Filippa K, Tiger of Sweden, osv) kan være vanskelige å få helt glatt. 

*Du kan selvsagt også bruke et utrangert putevar, ei gammel bomulls t-skjorte eller lignende. Hovedsaken er at stoffet er glatt og uten struktur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...