Gå til innhold

Stebarn, er det jeg som er urimelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen har barn fra tidligere. Jeg har tatt de til meg og behandler de på samme måte som mine egne, men familien min derimot har aldri tatt de imot. En ting er at de aldri får noen gaver til jul osv. fra familien min, men en annen ting som jeg reagerer sterkt på er at de aldri blir bedt til familiesammenkomster eller andre anledninger som feires - der "alle" er med. Jeg synes dette er leit og har sagt ifra til familien min, men ingen er intressert i å engang ta det innover seg at de utestenger mannens barn. Det har t,o,m blitt sagt at familien fra før er så stor, så det er ikke plass til dem. 

Nå som julen står for døren så kommer jo dette opp igjen, der "alle" blir invitert i familiesammenkomster, bortsett fra stebarna mine. Nye kjærester blir også invitert, de er det plass til. 

Forventer jeg for mye når jeg mener at mine stebarn som har vært i familien i endel år bør være like selvfølgelige som alle andre? Både mannen min og jeg har i flere år reagert på dette, men det er jo ike så enkelt når familien ikke vil ta det til seg. 

Anonymkode: 113fb...b32

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

NEI, du er absolutt ikke urimelig. Det er familien din som er helt ute og sykler. Kjenner jeg faktisk blir forbanna.

Anonymkode: 9f586...2e0

• Liker 31
Skrevet

Ble ganske sjokkert og egentlig ganske forbannet på barnas vegne over å lese det. Noe sånt har jeg aldri hørt før.. Hos oss blir i hvert fall alle behandlet likt.

• Liker 4
Skrevet

Nei, synes ikke du er urimelig! Hadde dette vært min familie hadde jeg også blitt hjemme, men mine barn. Makan til dårlig oppførsel!

• Liker 2
Skrevet

jeg hadde vurdert å bli hjemme. hadde jeg hatt bonusbarn skulle de blitt behandles som en del av familien. alle eller ingen! 

Anonymkode: 24908...e1e

• Liker 9
Skrevet

Jeg har også sagt til familien min at jeg skammer meg over at de er så ekskluderende mot stebarna mine. Stebarna og barna mine er ikke barn lenger, men unge voksne. Men de var barn da mannen min og jeg flyttet sammen. Mine barn reagerer også på at stesøskene ikke blir inkludert. 

-ts- 

• Liker 7
Skrevet

Hadde kuttet ut familien min tvert. Enten kommer stebarnet, ellers kommer ikke vi. Nå har jeg ikke opplevd det med min (utrolig spesielle) familie, men hadde de prøvd seg, hadde jeg ikke hatt interesse av å ha kontakt med dem mer. For noen kvalmende mennesker. 

• Liker 7
Skrevet

Jeg tror ikke du skal bruke mer tid på å forklare og lirke. Men være tydelig på hvor skapet står. Si at din familie er fem stk, og dere kommer alle. Blir det protester, så spør først om det hadde vært greit om du inviterte deres familie minus et barn. Så sier du at de trenger ikke å forstå det, men de må respektere at dette er din familie. Kan de ikke det, så kan dere ikke omgås - nå er du lei av dette tullet hvert bidige år. På tide å slutte.

• Liker 7
Skrevet

Du er ikke urimelig! Har en stedatter og hun har blitt tatt imot med åpne armer av hele min familie og se har vært flinke til å ikke forskjellsbehandle etter at mannen og jeg fikk fellesbarn. 

Hvis min familie hadde oppført seg sånn hadde jeg sagt at det er alle eller ingen. Dersom ikke alle i husstanden her var invitert hadde det ikke vært snakk om å gå i noe selskap. Voksne mennesker kan ikke oppføre seg sånn. 

Anonymkode: 13629...3ca

• Liker 2
Skrevet

Skammelig oppførsel av familien din! overhodet ikke greit! Jeg kunne til nøds skjønt det hvis dette var en helt ny situasjon. Men du sier du har vært sammen med pappaen siden de var barn, så dette er ikke ok!

Skrevet

Huff , leit å høre at det er sånn. Jeg og mine to søsken vokste opp med steforeldrer på begge sidene, og vi fikk alltid være med i famileselskaper og lignende. Vi fikk også julegaver av familien til steforeldrene våres mens vi var barn. Nå som vi er voksne er vi ikke lenger med, men det blir ikke det samme som da vi var barn og bodde hjemme. 

Anonymkode: 48336...0a5

Skrevet

Jeg hadde "kjæreste" i sommer. eller, egentlig hadde jeg ikke det, jeg var barnevakt ofte for sønnen til en kammerat. jeg har ei datter selv, så barna ble gode venner og koste seg masse sammen. vi var på besøk hos familien min, og foreldrene mine tok han kjempe godt imot, selvom jeg bare var barnevakt, ikke stemor. 

jeg ville aldri godtatt at mine foreldre ikke skulle tatt imot mine stebarn om jeg skulle fått det. her skal alle stilles likt, uansett om det er venner eller familie :)

For de som lurer; det ble aldri noe mellom meg og faren til denne gutten fordi han måtte flytte nærmere mor til barnet, avstanden ville aldri vært mulig for oss å hatt et forhold. ville kostet 10.000 med reisekostnader pr. gang, så vi forble venner.

Anonymkode: d4a00...60d

Skrevet

Det er de som er urimelige. Utrolig smålig mot stebarnebarna, men også mot deg, svigersønn og "ekte" barnebarn. Ingen synes det er ok å være vitne til at deres egen familie blir frosset ut.

Jeg ville ikke ha kuttet ut familien min selv om de skulle være idioter på enkelte områder, men planer med stebarna ville selvfølgelig alltid gått foran. Jeg ville også hatt forståelse om biobarnebarn og mann utelot å besøke dem.

Skrevet

unnskyld at jeg sier det. Men for en kvalmende oppførsel av familien din! Dette er overhode ikke normalt

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mannen har barn fra tidligere. Jeg har tatt de til meg og behandler de på samme måte som mine egne, men familien min derimot har aldri tatt de imot. En ting er at de aldri får noen gaver til jul osv. fra familien min, men en annen ting som jeg reagerer sterkt på er at de aldri blir bedt til familiesammenkomster eller andre anledninger som feires - der "alle" er med. Jeg synes dette er leit og har sagt ifra til familien min, men ingen er intressert i å engang ta det innover seg at de utestenger mannens barn. Det har t,o,m blitt sagt at familien fra før er så stor, så det er ikke plass til dem. 

Nå som julen står for døren så kommer jo dette opp igjen, der "alle" blir invitert i familiesammenkomster, bortsett fra stebarna mine. Nye kjærester blir også invitert, de er det plass til. 

Forventer jeg for mye når jeg mener at mine stebarn som har vært i familien i endel år bør være like selvfølgelige som alle andre? Både mannen min og jeg har i flere år reagert på dette, men det er jo ike så enkelt når familien ikke vil ta det til seg. 

Du forventer absolutt ikke for mye og synes dette er skikkelig dårlig gjort av familien din.

Skrevet

Vær tydelig overfor familien din. Si at du ikke vil feire jul med dem eller komme på flere familiesammenkomster før dine stebarn inviteres og behandles likt som de andre i familien. 

Anonymkode: a5a33...2e5

Skrevet

Jeg reagerer nesten like mye på at du i så mange år faktisk har latt barn bli ekskludert. Jeg hadde tattbsrnas parti og ikke gått i selskapet selv heller. 

Det sier mye om deg som person som aldri sattned foten

Skrevet

Jeg synes familien din er veldig lite inkluderende. Jeg har også stebarn, og de har vært invitert i min families selskap. De kom inn i mitt liv da de var 12 og 14 år, og jevngamle med mine egne barn. De blir alltid invitert til både min bror og mine foreldre, og får også julegaver og bursdagsgave fra foreldrene mine. 

På et sett og vis skjønner jeg at det ikke er lett å ta til seg stebarn som feks egne barnebarn, særlig når stebarn kommer inn såpass store, men jeg synes i alle fall at familien min har tatt i mot de og ønsket de velkommen på en fin måte. For oss hadde det vært rart om ikke stebarna ble invitert feks i juleselskap, tror ikke det har falt inn feks min mor å utelatt de. 

Anonymkode: 33645...70b

Skrevet

Absolutt ikke, dine stebarn er jo også en del av din familie. De burde få gaver og slikt og spør du meg, akkurat som det skulle vært biologiske barna dine. Men at de ikke inviterer de til familieselskaper osv? Helt sykt

Anonymkode: c7147...c8a

Skrevet

Skiller meg litt ut her nå, men jeg synes ikke det er så forferdelig som alle skal ha det til. Nå har ikke jeg stebarn selv, så sikkert grunnen. Men jeg har vært stebarn. Jeg synes det kommer veldig an på alder til barna og omstendighetene. Mange har egne familier på mors og fars side, med nok av gaver og selskaper uansett. 

I familieselskaper kan det bli mange folk, og noen ganger må grensen settes et sted. Stebarn er ikke familie på samme måte som biologiske.

Anonymkode: f8f65...264

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...