Gå til innhold

Er jeg gjerrig eller er venninnene mine uvanlige?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg er en 29 år gammel dame som lurer på vaner for andre i samme alder. Er ferdig utdanna og har normal inntekt vil jeg tro (ca 400 000 kr). Med min inntekt har jeg helt ok økonomi med råd til noen ferier, hobbyer og en normal livsstil. Men, jeg har ikke masse penger til overs og synes det er vanskelig i forhold til noen venninner. Har en gjeng fra gammelt av som har ganske fine vaner mener jeg, og dette kan være litt vanskelig. Vi skal på weekend-tur fra torsdag til søndag denne uka og begynte å snakke om budsjett i ettermiddag. De tenker ca 800 kr pr middag, 300-500 kr på lunsj og har med seg penger til shopping i tillegg. Da blir jo fort lommepenger for weekend-turen 5-6000 kr. For meg er dette MYE, men er det jeg som er gjerrig og kjip her? Vil jo ikke være en gnien person heller, men synes det er ganske heftig egentlig.. Hvordan er deres vaner?

Anonymkode: 291f6...320

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke det er mye sett i lys av at det antakelig er satt av til en ferie - dvs. jeg hadde ikke brukt tilsvarende hjemme, men man bruker mer når man er bortreist og forventer ikke å ha samme budsjett som til daglig.

Anonymkode: 6fbcf...482

• Liker 3
Skrevet

800 kr pr middag syntes jeg var dyrt hvis det er uten drikke. Jeg tjener mer enn deg men nå er jeg ikke særlig posh heller da og hadde vært fornøyd med gatekjøkken 😂

500 pr pers for lunsj er jo helt vilt .  

• Liker 16
Skrevet

Hvor skal dere hen? Det har jo noe å si.

Anonymkode: 6fbcf...482

• Liker 8
Skrevet

jeg synes det er veldig mye, når jeg er på ferie (stort sett syden riktignok) bruker vi max 200 kr pr person på middag ogj sjelden mer enn 100 kr på lunsj. hender vi bare kjøper en fersk baguette med ost og skinke til også org legger oss på 20 kr pr pers men DET skal jeg være enig i at er iitt gjerrig.

med 2-3 drinker på kvelden blir dagsbudsjettet max 500 kr på mat og oftere rundt 250 kr.

Skrevet (endret)

800 per middag? Skal dere spise mat med gull og diamanter i, som gir dere 5 år yngre utsende? Herregud, jeg syns 300kr er dyrt for middag ute:fnise:

Endret av Spiteful
  • Liker 19
Skrevet

5-6000,- i lommepenger for en weekendtur er jo helt normalt! Kanskje til og med litt lite hvis man skal shoppe en del klær og sko. Da rekker ikke 5-6000,- langt.   

Anonymkode: 6926b...0c0

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, Spiteful skrev:

800 per middag? Skal dere spise mat med gull og diamanter i, som gir dere 5 år yngre utsende? Herregud, jeg 300kr er dyrt for middag ute:fnise:

Én hovedrett og en god flaske vin så er du der nesten allerede :) Er det treretters og en drink eller to i tillegg, så baller det påmseg.

• Liker 3
Skrevet

Det handler jo også om hva man verdsetter på tur, ikke bare om snobberi. For meg og mannen er mat det viktigste, vi bruker tid på å søke opp de beste, lokale restaurantene.  500 + 1000 per hode er nok et minimum for hhv lunsj og middag, ofte bruker vi (mye) mer da vi også oppsøker Michelin restauranter dit vi reiser. 

Anonymkode: 4923f...ae6

• Liker 7
Skrevet

800,- per middag og opp mot 500,- per lunsj?! Herregud. Nå vet jeg ikke hvor dere skal, men man får da vitterlig gode middager og lunsjer til halvparten av de prisene med mindre man er på Oslos beste vestkant... Man skal selvsagt kose seg når man er på ferie og nå vet jo ikke jeg hvor høye standarder du og venninnene dine har på mat og spisesteder, men for meg hørtes det ganske uhyrlig ut med et slikt budsjett for en gjeng som, så vidt jeg forstod, ikke har uhyrlig høye inntekter:bond:

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes det høres mye ut. Det kommer selvsagt an på hvor dere skal, men jeg synes det som er skissert der er beløp som jeg kanskje ville brukt på middag og/eller lunch en av dagene i ferien, og så ville jeg tatt det betydelig rimeligere de andre dagene. 

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Jeg er en 29 år gammel dame som lurer på vaner for andre i samme alder. Er ferdig utdanna og har normal inntekt vil jeg tro (ca 400 000 kr). Med min inntekt har jeg helt ok økonomi med råd til noen ferier, hobbyer og en normal livsstil. Men, jeg har ikke masse penger til overs og synes det er vanskelig i forhold til noen venninner. Har en gjeng fra gammelt av som har ganske fine vaner mener jeg, og dette kan være litt vanskelig. Vi skal på weekend-tur fra torsdag til søndag denne uka og begynte å snakke om budsjett i ettermiddag. De tenker ca 800 kr pr middag, 300-500 kr på lunsj og har med seg penger til shopping i tillegg. Da blir jo fort lommepenger for weekend-turen 5-6000 kr. For meg er dette MYE, men er det jeg som er gjerrig og kjip her? Vil jo ikke være en gnien person heller, men synes det er ganske heftig egentlig.. Hvordan er deres vaner?

Jeg tjener nesten det dobbelte av deg og det kunne ikke falt meg inn å bruke mye, men folk har forskjellige prioriteringer da.. Kanskje de reiser veldig sjeldent? Hvis dette er den eneste utenlandsturen de har tid til i år så brenner fort kredittkortene litt mer i lommen :)

Skrevet

Er forskjell på om det er en engangsgreie eller om man gjør dette flere ganger hvert år. Kunne kanskje gjort det en gang eller to i løpet av noen år, men ville ikke brukt så mye som vane. Men nå er jeg ganske nøktern i livsstil og føler ikke behov for at alt skal være veldig fancy og voldsomt hele tiden. Jeg prioriterer ikke penger på så dyr mat til vanlig, da det ikke gir meg noen form for glede. Koselig å spise ute uten at det måtte koste så mye, så derfor velger jeg ofte billigere utesteder

Anonymkode: f5325...521

• Liker 1
Skrevet

Jeg trodde du mente 800 per middag for dere alle 3, og synes det var dyrt. 

Anonymkode: b9a3f...259

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Jeg ville aldri brukt så mye på mat. Når det gjelder lommepenger og shopping så spiller det liten rolle hva de andre har, jeg ville fulgt mitt eget budsjett. Men litt kjipt hvis de forventer at du skal bli med på dyre restauranter. 

Anonymkode: 8f6b9...f45

• Liker 1
Skrevet

Altså, som flere nevner: to-tre retter pluss vin koster fort 800 kr i en europeisk storby. Lunsj til 500 kr virker stivt men ikke om man skal ha vin da også. 

Du er ikke gjerrig, men venninnene dine er ikke på jordet de heller. Du får bare si ifra at du ikke har råd til å bli med denne gangen, men at du sparer opp så du kan være med neste gang. Hvis du vil. 

Anonymkode: 1e71f...07d

• Liker 2
Skrevet

Synes det høres helt bak mål ut å snakke om "lommepenger" og hvor mye dere skal bruke på mat. Dersom dere skal ut å spise er det jo bare å finne en resturant med diverse å velge i til ulik pris, så kan en selv velge sum. Skal dere lage maten selv så kan dere spytte i x kroner hver og handle sammen. Men 800kr for middag hver dag høres rimelig mye ut!

Lommepenger er da virkelig individuelt. 

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, som flere nevner: to-tre retter pluss vin koster fort 800 kr i en europeisk storby. Lunsj til 500 kr virker stivt men ikke om man skal ha vin da også. 

Du er ikke gjerrig, men venninnene dine er ikke på jordet de heller. Du får bare si ifra at du ikke har råd til å bli med denne gangen, men at du sparer opp så du kan være med neste gang. Hvis du vil. 

Anonymkode: 1e71f...07d

Det er jo tullete om man ikke skal kunne bli med fordi om venninnene vil svi av masse penger på mat og shopping. Det bør fint kunne gå an å reise på tur sammen med ulikt budsjett. Man må jo ikke bestille vin til maten feks, og venninnene kan jo kjøpe dyre ting uten at TS skal behøve gjøre det samme. 

Anonymkode: 8f6b9...f45

• Liker 3
Skrevet

Vi er en venninnegjeng som ofte drar på helgetur sammen. Tjener stort sett det samme, og ganske bra. Men vi har nok ulikt syn på dette, særlig en av oss. 

Stedene vi velger å spise på er nok i dyreste laget, det samme er hotellene vi velger, slik blir det bare når det er det flertallet ønsker. Men det vi er veldig forsiktig med er å diktere hva hun skal bestille (uttalelser om at vi tar en felles meny og lignende), eller kommentere hennes shoppingvarer. Hun dropper forretten, og bestiller en rimelig hovedrett. Og hun velger alltid å kjøpe et glass vin, eller drikke vann, i stedet for å dele flasker. Og på shoppingturer kjøper hun selvfølgelig akkurat det hun selv vil. 

For å si det enklere - selv om de har dette budsjettet, trenger ikke du å ha det. Dersom det er gode venninner bør det være uproblematisk at du tar billigere valg på stedene dere er, og at du ikke bruker noe særlig på shopping. Men velger du å dra med dem må du også respektere at flertallet bestemmer hva slags steder dere skal besøke. 

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Dere velger å spise ganske dyrt.
Du kunne ha spart inn masse på å gå på litt lokale cafeer og restauranter tror jeg.

At 5-6000 på fire dager er mye? Nei, det syntes jeg ikke. Jeg hadde ikke brukt så mye på mat. 1200 kr i døgnet på mat?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...