Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uff, skammer meg over dette, men jeg er skikkelig misunnelig på ei venninne. 

Jeg har et veldig bra liv med en normal jobb og utdanning, gode venner, fin familie og føler meg helt j***** som tenker sånn. Håper dere ikke slakter meg og at noen kanskje har noen råd. Greia er at venninna mi har en rik familie og en ganske rik kjæreste og får månedlig penger av moren sin i tillegg til at kjæresten forsørger henne. Hun jobber litt, men har mye fri og reiser mye til storbyer og på andre ferier, shopper masse, har PT og er masse ute på livet. Jeg har ikke så mye penger til overs etter alt er betalt og jobber 100%. Har ikke PT og shopper sjeldent. Føler livet mitt er så kjipt sammenlignet med hennes.. Noen tanker om hvordan jeg kan skjerpe meg? Vet jo jeg ikke KAN klage. 

Anonymkode: af7ab...cec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ts her: vi er 30 år forresten 

Skrevet

Eneste du kan gjøre er å prøve å forbedre din egen økonomi. Og, etter å ha googlet ble jeg ikke klokere, så hva er PT?

Anonymkode: 321de...693

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Eneste du kan gjøre er å prøve å forbedre din egen økonomi. Og, etter å ha googlet ble jeg ikke klokere, så hva er PT?

Anonymkode: 321de...693

Personlig trener

Anonymkode: a5119...af8

Skrevet

Vel, forutsetninger er ulike. Det er de som har det langt bedre enn henne og. Jeg

Personlig er jeg heldig på mange måter og selv når det er de som er heldigere enn meg så klarer jeg å finne noen ting som er unikt for meg, som ikke de har.

Har du noen talenter / hobbyer som du også er god på? Jeg finner som regel glede i ting som er "mine". 

Anonymkode: c1a51...775

• Liker 1
Skrevet

Å nærmest bli forsørget av mamma og kjæreste når man er 30 er ikke akkurat så mye å være misunnelig på i min bok da. Ikke alle PT'er, reiser og shopping i verden er verdt det.

Anonymkode: c78b8...de1

• Liker 20
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff, skammer meg over dette, men jeg er skikkelig misunnelig på ei venninne. 

Jeg har et veldig bra liv med en normal jobb og utdanning, gode venner, fin familie og føler meg helt j***** som tenker sånn. Håper dere ikke slakter meg og at noen kanskje har noen råd. Greia er at venninna mi har en rik familie og en ganske rik kjæreste og får månedlig penger av moren sin i tillegg til at kjæresten forsørger henne. Hun jobber litt, men har mye fri og reiser mye til storbyer og på andre ferier, shopper masse, har PT og er masse ute på livet. Jeg har ikke så mye penger til overs etter alt er betalt og jobber 100%. Har ikke PT og shopper sjeldent. Føler livet mitt er så kjipt sammenlignet med hennes.. Noen tanker om hvordan jeg kan skjerpe meg? Vet jo jeg ikke KAN klage. 

Du bruker ordet ''kan'' helt feil her. Du KAN klage. Verden faller ikke sammen selv om du klager. Så jo du KAN klage så mye du vil:fnise:

Men til det innlegget ditt handler om: Jeg skjønner godt at du klager og er misunnelig. Helt ærlig virker livet til venninnen din som drømmelivet. Hun har masse penger, jobber lite og reiser, shopper og trener bort det meste av livet sitt. Hvem ønsker vel ikke et så lettvint liv?

Men så må du tenke litt lengre enn til nesetippen. Har du noen gang tenkt på at denne venninnen din kan slike med sykdom? Både fysisk og psykisk? Kan godt være du ikke vet om hva hun sliter med, men likevel kan hun slite i ''skjul''. Hun kan for alt du vet ha depresjon og angst, og det er helt jævlig å leve med. Eller hun kan ha en fysisk sykdom som hun må leve med hele livet...

Vil forsåvidt legge til at livet er hva du gjør det til. Klart livet hennes virker som en drøm, men tenk å leve sånn i lengden da? Reising er noe alle vil, og det er mye morsomt å gjøre på reiser, greit nok. Men å trene og shoppe 24/7 er da ikke så morsomt? Man må da gå lei en eller annen gang... For alt du vet kan det hende denne venninnen er misunnelig på ditt liv. Jeg vet det er klisjé å si, men penger er ikke alt i livet. Ja, jeg skal være ærlig at penger hjelper en god del, men i lengden, hvis penger er alt du har, hva har du da egentlig? (Føler meg skikkelig dyp nå hahaha).

Prøv å tenke på det positive ved ditt eget liv, jeg er sikker på atdet er en haug med ting i livet ditt som får livet hennes til å virke kjempe kjedelig. 

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å nærmest bli forsørget av mamma og kjæreste når man er 30 er ikke akkurat så mye å være misunnelig på i min bok da. Ikke alle PT'er, reiser og shopping i verden er verdt det.

TS skriver at hun jobber litt, får noe av kjæresten og noe av foreldre. Høres ikke ut som hun bor hjemme, bare at det er velbemidlede fra alle hold.

Anonymkode: c1a51...775

• Liker 1
Skrevet

Jeg og mannen tjener veldig godt, og har fått mye arv de siste årene. Kort sagt sitter vi veldig godt i det. 

Men vi var akkurat like lykkelige da vi var studenter, bodde på hybel med 1,20 seng på deling og kanskje hadde råd til en tur ut av Norge en gang i året. 

Penger har i det hele tatt lite å si når det kommer til lykke. 

Anonymkode: 21982...2cd

• Liker 3
Skrevet

Du høres ut som en eksvenninne av meg. Ekstremt materialistisk orientert. Du gjør deg selv bare ulykkelig ved å fokusere på feil ting her i livet. 

Anonymkode: 2d3ea...608

• Liker 1
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du høres ut som en eksvenninne av meg. Ekstremt materialistisk orientert. Du gjør deg selv bare ulykkelig ved å fokusere på feil ting her i livet. 

Anonymkode: 2d3ea...608

Jeg ikke Ts, men jeg skjønner at det er kjipt for Ts, kanskje fordi jeg ikke har spesielt god økonomi selv. Man blir kanskje mer materialistisk orientert når man har lite.

Anonymkode: 4425f...8f0

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville begynt å fokusere mer på det du har selv, og de gledene du har i livet. Da blir man mindre opptatt av hva andre har. Kjenn deg takknemelig når du lager og spiser favorittmaten din, føl deg takknemlig når du drikker dagens første kaffi- eller tekopp. Begynne å sett pris på de små tingene i livet ditt. Når du ler av noe som er morsomt, minn deg på at du har det morsomt akkurat da og at det er en god følelse. Eller når noen gjør noe som gjør deg glad, legg merke til den positive følelsen og føl deg takknemlig for at noen fikk deg til å føle den

Anonymkode: 47e1c...f1c

• Liker 2
Skrevet

Les "Sjef i eget liv" av Ingvard Wilhelmsen. Den handler om at man velger hvordan man forholder seg til det som skjer en i livet. Man kan ikke styre hva som skjer, men hvordan man håndterer det for sin egen del.

Det er du som bestemmer hvilken innstilling du vil ha til livet ditt og du vil nok bli mye mer tilfreds med å endre ditt fokus. Hvordan din venninne har det har ingenting med ditt liv å gjøre så det hjelper deg lite å fokusere mye på det.

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner deg veldig godt. Jeg har ikke mye penger selv, og synes ikke livet er noen dans på roser. En slik venninne ville gjort meg grønn av misunnelse. Nå har jeg heldigvis ikke en slik venninne; jeg har en venninne som har mye penger, men hun jobber mye for å tjene de pengene, så misunner henne egentlig ikke da. Jeg har også noen positive sider ved mitt liv som hun ikke har, osv. Så har jeg en annen bekjent, som ikke er rik, men hun har masse fri, selv om hun er frisk. Det irriterer meg, at hun slipper å "streve" som oss andre, men kan kose seg gjennom hverdagene. Min løsning er å ikke ha så mye kontakt med henne. Jeg vet hun ville gjerne hatt mer kontakt enn vi har, men jeg bare begrenser det, eller så kommer jeg inn i en negativ tankebane.

Anonymkode: b275c...0af

Skrevet

Ved første øyekast er det lett å misunne et slikt liv. Men et lettvint liv uten utfordringer syns jeg selv er lite givende. At andre har bedre økonomi og flere materielle goder enn oss er bare å akseptere, enten de har jobbet hardt for det eller om det falt i fanget på dem. Mitt råd til deg er å enten endre kurs for å forsøke å tjene mer penger, eller endre fokus og finne ut av hvordan du selv kan gjøre ditt liv mer givende. 

Gjest Runforit
Skrevet (endret)

Får litt flaschback fra da jeg var misunnelig på en som hadde Champion genseren i alle fargene :P Klart, da var jeg 14 år gammel. Fila og Levis var også stort...og Bergans fleecejakke, hahaha!

Så ble jeg eldre og mer sikker på meg selv og innså at merker og penger ikke gjorde noen lykkeligere. 

Klart det er frihet i å ha penger. Det å vite at man ikke trenger å bekymre seg, men å vokse opp uten den bekymringen tror jeg er mer på vondt enn godt. Jeg synes iallefall det er viktig å vite hvor pengene kommer fra, å vite at man må sette pris på det man har og å måtte jobbe hardt for å oppnå det man vil. Jeg tror det er med på å forme deg, ikke bare som deg som person, men at en også jobber hardere på skolen, med jobb etc. Har tilgode å se at noen som har fått servert alt på sølvfat og fått alt de pekte på har mye dybde i livet sitt. Ofte handler alt om overfladiske og materielle ting og jeg kunne ikke brydd meg mindre om slike trivielle ting. Ekte glede og rikdom for meg er å vite at jeg har tak over hodet, varme, mat i magen, er frisk og har helsen, har nok til å ta meg en liten ferie iblandt og ikke minst å våkne opp til verdens vakreste skapning som ser på meg som om jeg er solen i livet hans :) 

Ekte rikdom og skatter finner man i sitt eget liv om man bare ser lenger enn nesetippen sin og setter pris på alt en faktisk har.

Endret av Runforit
Skrevet
11 timer siden, Runforit skrev:

Får litt flaschback fra da jeg var misunnelig på en som hadde Champion genseren i alle fargene :P Klart, da var jeg 14 år gammel. Fila og Levis var også stort...og Bergans fleecejakke, hahaha!

Så ble jeg eldre og mer sikker på meg selv og innså at merker og penger ikke gjorde noen lykkeligere. 

Klart det er frihet i å ha penger. Det å vite at man ikke trenger å bekymre seg, men å vokse opp uten den bekymringen tror jeg er mer på vondt enn godt. Jeg synes iallefall det er viktig å vite hvor pengene kommer fra, å vite at man må sette pris på det man har og å måtte jobbe hardt for å oppnå det man vil. Jeg tror det er med på å forme deg, ikke bare som deg som person, men at en også jobber hardere på skolen, med jobb etc. Har tilgode å se at noen som har fått servert alt på sølvfat og fått alt de pekte på har mye dybde i livet sitt. Ofte handler alt om overfladiske og materielle ting og jeg kunne ikke brydd meg mindre om slike trivielle ting. Ekte glede og rikdom for meg er å vite at jeg har tak over hodet, varme, mat i magen, er frisk og har helsen, har nok til å ta meg en liten ferie iblandt og ikke minst å våkne opp til verdens vakreste skapning som ser på meg som om jeg er solen i livet hans :) 

Ekte rikdom og skatter finner man i sitt eget liv om man bare ser lenger enn nesetippen sin og setter pris på alt en faktisk har.

Så utrolig flott skrevet 💗

Anonymkode: 50924...108

Skrevet
På 5.12.2016 den 20.04, AnonymBruker skrev:

Enig. Denne venninnen burde skamme seg. 

Skrevet

Skjønner at du misunner dette, jeg hadde nok misunnet henne selv, men når det er sagt så sliter jeg tross alt med psyken, har ingen utdanning og på aap, så jeg misunner igrunn de fleste. Vi mennesker er mestre på å sammenligne oss med andre og føler nok fort at andre er "bedre" enn oss. Men tenk på dette: Venninnen din har blitt født inn i dette og får dette servert i fanget, hun har IKKE jobbet for dette. Hadde hun jobbet seg opp til alt dette hadde det vært beundringsverdig, men når hun får alt servert på et sølvfat så er det ikke det. Du har mye mer å være stolt av, du som faktisk jobber og står på! Venninnen din får jo alt dette uten innsats, det er ikke noe å se opp til. 

Ikke tenk på denne venninnen og føl deg dårlig i forhold. Vær heller stolt av deg selv som forsørger deg selv og ikke har blitt sydd puter under armene på. Tenk på hvor mye mer selvstendig du er i forhold! :blomst: 

Skrevet

Litt misunnelig på ts jeg og ikke venninnen:fnise:

Anonymkode: 409d7...8c1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...