Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!
Jeg har en RLE-oppgave hvor spørsmålet er som følge; "Hvorfor er det to skapelsesberetninger med i bibelen?", og sliter med å kunne sette meg ordentlig inn hva fasiten på dette åpne spørsmålet kan være. Jeg vet det finnes syvdagersfortellingen og hagefortellingen, så spørsmålet er derfor hvorfor begge er tatt med i bibelen.
Takk for svar:)

Anonymkode: 77d72...808

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje fordi de to beretningene utfyller hverandre..

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei!
Jeg har en RLE-oppgave hvor spørsmålet er som følge; "Hvorfor er det to skapelsesberetninger med i bibelen?", og sliter med å kunne sette meg ordentlig inn hva fasiten på dette åpne spørsmålet kan være. Jeg vet det finnes syvdagersfortellingen og hagefortellingen, så spørsmålet er derfor hvorfor begge er tatt med i bibelen.

Fordi begge forklarer skapelsen. 7-dagers skapelsen forklarer sekvensen i hvordan Gud skapte. Mens hageskapelsen forklarer i detalj hva som skjedde dag 6. De har to forskjellige fokus, der den ene utdyper den andre. Det er ingen selvmotsigelse.

Endret av debatant
  • Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, debatant skrev:

Fordi begge forklarer skapelsen. 7-dagers skapelsen forklarer sekvensen i hvordan Gud skapte. Mens hageskapelsen forklarer i detalj hva som skjedde dag 6. De har do forskjellige fokus, der den ene utdyper den andre. Det er ingen selvmotsigelse.

Okei, takk for svar. Vil du dermed si at syvdagersfortellingen tar opp en et mere kosmologisk synspunkt, hvor jorden får "oppmerksomheten"? Og i den andre utdyper den mere menneskets posisjon i Guds verk?

• Liker 2
Skrevet (endret)
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okei, takk for svar. Vil du dermed si at syvdagersfortellingen tar opp en et mere kosmologisk synspunkt, hvor jorden får "oppmerksomheten"? Og i den andre utdyper den mere menneskets posisjon i Guds verk?

Jepp. Litt frustrerende er det at Gud skapte et vanvittig stort univers med vanvittig mange objekter, for en som er glad i astronomi. For så å summere denne skapelsen av universet med at "Han skapte også stjernene" på dag 4. Her er stjerner alle lysende objekter, hvilket inkluderer kometer,planeter, sol og måne.

Endret av debatant
  • Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke ta svar fra debatant alvorlig. Han er den mest uvitende bruker på KG.

Anonymkode: cef66...ce4

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke ta svar fra debatant alvorlig. Han er den mest uvitende bruker på KG.

Anonymkode: cef66...ce4

Skal folk ta deg alvorlig?

• Liker 1
Skrevet

Nå tror ikke selv de fanatiske bibelslavene nødvendigvis helt på alle detaljene i eventyrbøkene sine. 7 dager kan tolkes som en trinnvis utvikling slik man så for seg en supergud jobber, ikke at det faktisk tok 7 dager. De beste ekspertene på det gamle testamentet er dog ofte jøder.

Anonymkode: 68786...f2a

• Liker 1
Skrevet

Det finnes en tredje en i salmenes bok så de skal vel egentlig bare fortelle at det var Gud som skapte universet og menneskene.

Hvis man blir bokstavtro blir det mot sigende, men sånn er det med fortellinger som er muntlig overlevert i lange tider før de er samlet fra mange hold. Det er faktisk @debatantsin tolkning som er den mest vanlige blant protestantiske kristne, de tror jo streng tatt ikke på bibelen, men bare hovedbudskapet til Jesus slik de har tolket det.

• Liker 1
Skrevet
20 timer siden, pautina skrev:

Det finnes en tredje en i salmenes bok så de skal vel egentlig bare fortelle at det var Gud som skapte universet og menneskene.

Hvis man blir bokstavtro blir det mot sigende, men sånn er det med fortellinger som er muntlig overlevert i lange tider før de er samlet fra mange hold. Det er faktisk @debatantsin tolkning som er den mest vanlige blant protestantiske kristne, de tror jo streng tatt ikke på bibelen, men bare hovedbudskapet til Jesus slik de har tolket det.

Strengt tatt, siterer jeg bare bielen her. En bok moderne vitenskap er fundert på, såvell som den Vestlige sivilisasjon.

Skrevet
9 minutter siden, debatant skrev:

Strengt tatt, siterer jeg bare bielen her. En bok moderne vitenskap er fundert på, såvell som den Vestlige sivilisasjon.

Hva tenker du om Thomas evangeliet? og de andre som ikke kom med, Judas og Maria osv..oppspinn eller evangelier ?

Skrevet (endret)
8 minutter siden, pautina skrev:

Hva tenker du om Thomas evangeliet? og de andre som ikke kom med, Judas og Maria osv..oppspinn eller evangelier ?

Absolutt, Thomas og de andre evangelene er bevisste villfarelser. Bare se på deres mystiske opphav. Dessuten er de ikke av samme Ånd som de 4 evangeliene. Paulus advarte mot falske brev. Og  djevelens strategi er ikke ny.

"Har Gud virkelig sagt?"

Endret av debatant
  • Liker 2
Skrevet
På 5.12.2016 den 19.05, AnonymBruker skrev:

Hei!

Syvdagersberetningen forteller om hvordan Gud skapte jorden og livet, og i hvilken rekkefølge dette skjedde. Vi får også vite at vi ble skapt i Guds bilde og lignelse, og at mennesket fikk råderett. Dette er en av grunnene til at Lucifer begynte å hate oss. I tillegg får vi vite at "alt var godt" i begynnelsen, altså ikke ondt. "Hagefortellingen", som noen kaller det, viser hvordan Gud skapte kvinnen ut av Adam, og hvordan disse to (mann og kvinne) er skapt for hverandre. I tillegg hører vi mer om herredømmet mennesket (Adam) fikk. Jeg vet ikke hvor langt "hagefortellingen" i skolebøkene går, men Bibelen forteller hvordan Lucifer forledet kvinnen, og fikk både kvinnen og mannen til å synde. Hvor lang tid Adam og Eva levde i hagen før Lucifer forførte dem, forteller ikke Bibelen noe om. Jeg vet ikke om dette svarer på spørsmålet ditt, men den ene fortellingen viser jordens skapelse, den andre går mer i detalj på hvillken rolle mennesket fikk, og hvordan kvinnen ble skapt, i tillegg til hva som er grunnen til at vi skilte oss fra Gud.

Det er altså sju bokstavelige dager denne beretningen omhandler, og selv om noen såkalte kristne sier de ikke tror på det, så forteller det bare litt om hvor de står (altså ikke grunnfestet i den bibelske tro). Tro heller ikke på alt som står i skolebøkene i forbindelse med tolkninger av hva Bibelen sier. Evangeliet er ikke populært, og man bør ikke forvente at skolesystemet og dets pensum inneholder absolutt sannhet.

• Liker 2
Skrevet

En del av forklaringen dreier seg vel om at mosebøkene antas å være skrevet av flere ulike forfattere (firekildehypotesen). Man regner med at de ulike skapelsesfortellingene er skrevet av ulike forfattere, men at de likevel forteller noe sant om Gud.

Syvdagersfortellingen var nok i sin tid en begrunnelse for at uken skulle ha syv dager, og at man skulle hvile den syvende dagen. Man regner med, om jeg husker helt riktig, at denne fortellingen er skrevet under eksilen i Babylon. Fortellingen forteller også Gud som den allmektige, skapende Gud. Det at Gud skapte månen, solen og stjernene, som babylonerne tilba som guder, kan oppfattes som at Gud står over alle andre guder man måtte tro på.

Hagefortellingen sier mer om menneskenes forhold til Gud. Gud gikk sammen med menneskene i hagen, han søkte å være nær menneskene. Hagefortellingen er også den som forteller om syndefallet, og hvordan mennesket valgte å gjøre opprør mot Gud.

Dette var litt fort og gærent, men håper det kan være noen nyttige innspill :)

Anonymkode: 03c20...869

Skrevet
På ‎12‎.‎12‎.‎2016 den 1.06, AnonymBruker skrev:

En del av forklaringen dreier seg vel om at mosebøkene antas å være skrevet av flere ulike forfattere (firekildehypotesen). Man regner med at de ulike skapelsesfortellingene er skrevet av ulike forfattere, men at de likevel forteller noe sant om Gud.

Syvdagersfortellingen var nok i sin tid en begrunnelse for at uken skulle ha syv dager, og at man skulle hvile den syvende dagen. Man regner med, om jeg husker helt riktig, at denne fortellingen er skrevet under eksilen i Babylon. Fortellingen forteller også Gud som den allmektige, skapende Gud. Det at Gud skapte månen, solen og stjernene, som babylonerne tilba som guder, kan oppfattes som at Gud står over alle andre guder man måtte tro på.

Hagefortellingen sier mer om menneskenes forhold til Gud. Gud gikk sammen med menneskene i hagen, han søkte å være nær menneskene. Hagefortellingen er også den som forteller om syndefallet, og hvordan mennesket valgte å gjøre opprør mot Gud.

Dette var litt fort og gærent, men håper det kan være noen nyttige innspill :)

Det er en grunn til t de heter Mosebøkene, og Moses var aldri i eksil. Tror nok en allvitende Gud klarer å gi en presis beskrivelse av hvordan Han skapte jorda. Det har vært mange forsøk på å de legitimere bibelen. Til felles har de at de fort blir tilbakevist. Avgjør for deg selv hvilke kilder som er troverdige:)

Skrevet
3 timer siden, debatant skrev:

Det er en grunn til t de heter Mosebøkene, og Moses var aldri i eksil. Tror nok en allvitende Gud klarer å gi en presis beskrivelse av hvordan Han skapte jorda. Det har vært mange forsøk på å de legitimere bibelen. Til felles har de at de fort blir tilbakevist. Avgjør for deg selv hvilke kilder som er troverdige:)

Nå Svarte jeg altså fra et faglig perspektiv, som jo faktisk er det ts har bruk for her. At Bibelen er skrevet av mennesker er forresten liten tvil om, og så kan man diskutere om det er Gud direkte som har inspirert. Uansett er de to skapelsesberetningene til dels motstridende, om man leser grundig, og da er kun de to som finnes i første mosebok medregnet. 

Skrevet
På 5.12.2016 den 19.05, AnonymBruker skrev:

Hei!

Edens hage er den eldste fortellingen. Da jødene var under babylonerne, som var opptatt av vitenskap, ble den skapelsesberetningen som står først laget. Der var det et poeng å få fram at det var jødenes gud som hadde skapt solen og månen, hadde bestemt at uken skulle ha sju dager med en hviledag osv.

Skrevet
1 time siden, Leifern skrev:

Edens hage er den eldste fortellingen. Da jødene var under babylonerne, som var opptatt av vitenskap, ble den skapelsesberetningen som står først laget. Der var det et poeng å få fram at det var jødenes gud som hadde skapt solen og månen, hadde bestemt at uken skulle ha sju dager med en hviledag osv.

Dette er tull. Hvor har du dette fra. Igjen Moses levde og skrev sine skrifter lenge før fangenskapet i Babylon.

Skrevet (endret)
7 timer siden, debatant skrev:

Dette er tull. Hvor har du dette fra. Igjen Moses levde og skrev sine skrifter lenge før fangenskapet i Babylon.

Var du der, siden du er sikker på at det er tull? Det var i hvert tall dette jeg lærte i Religion på vgs. Gidder ikke bruke lang tid på å finne kilde nå, dette var det eneste jeg fant i farten:

http://www.nyhetsspeilet.no/2011/02/the-urantia-book-1955/

UB og bibelforskningen er samstemte i at det var først under Det babylonske fangenskap (586-539 f.Kr.) at Prestekilden (den ene av de fire kildene bak Mosebøkene) brukte Enuma Elish (Det babylonske skapelsesepos) som utgangspunkt for å skrive Skapelses­beretningen som innleder Første Mosebok. Skapelsesberetningen er således et av de sist skrevne bidragene til Mosebøkene og GT, hvilket nok kommer som en overraskelse på folk flest. Det var først med Skapelsesberetningen, skrevet under Det babylonske fangenskap, at Yahweh endelig ble transformert til Skapergud og Allgud. Den videre transformasjonen av Yahweh til en kjærlighetens Allgud ble først fullført av Jesus. For oversatte utdrag av dette kapittelet, se Menneskets historie, kap. 12, punkt c.

Endret av Leifern
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå Svarte jeg altså fra et faglig perspektiv, som jo faktisk er det ts har bruk for her. At Bibelen er skrevet av mennesker er forresten liten tvil om, og så kan man diskutere om det er Gud direkte som har inspirert. Uansett er de to skapelsesberetningene til dels motstridende, om man leser grundig, og da er kun de to som finnes i første mosebok medregnet. 

Bibelen er innåndet av Gud (2.Tim 3:16). Naturligvis er ikke alle bibler like gode, siden mange har blitt tuklet med.

Hva er motstridende med de to skapelsesberetningene?

21 timer siden, Leifern skrev:

Hviledagen ble til før det fantes noen jøde. Denne dagen ble innstiftet av Gud da Han var ferdig med skapelsen.

Nyhetsspeilet er på ingen måte en god og pålitelig kilde. Der kan hvem som helst skrive, og jeg har lest flere artikler hvor fortfatterne tror de opplyser og skriver riktig om såkalte bibelske sannheter og profetier, men hvor de er grunnfestet i konspirasjonsteorier, og ikke i Bibelen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...