Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har seg slik at jeg er jobbsøker og i den forbindelse har registert meg hos flere bemanningsbyrå i håp om å få noe. Det er lite med jobber for tiden.

På fredag snakket jeg med noen i Manpower, litt løst og fast, lagde ingen avtaler. De var mest interessert i "hvem jeg var".
I dag, mandag, ble jeg oppringt fra Adecco med to spesifikke stillinger de vurderte meg for, og skal dit til samtale senere i uken.
Nå ble jeg ringt av samme person jeg snakket med i Manpower tidligere, men tok ikke telefonen da jeg var opptatt. Planlegger å ringe tilbake i morgen da vedkommende har gått for dagen, samtidig har jeg noen reservasjoner.

Greia er at når jeg snakket med Adecco spurte de om jeg var registrert hos flere bemanningsbyrå, og jeg svarte ærlig at jeg var det hos Manpower og såvidt hadde snakket med dem. Adecco sa at de gjerne så at jeg sa fra til Manpower at jeg hadde en avtale med Adecco, slik at det ble "mer ryddig ovenfor oppdragsgiver". Jeg vil helst ikke si det, da jeg er redd Manpower da ikke vil vurdere meg for stillinger og tenker Adecco er en selger og ikke vil tape "kunder". Samtidig ser jeg at Manpower nå har lagt ut stillingsutlysning for samme stilling som Adecco nevnte, uten at de har nevnt oppdragsgiver. 

Bør jeg fortelle Manpower at jeg har en avtale med Adecco?
Er det mulig for flere bemanningsbyrå å ha fått samme oppdrag (snakk om jobb i en stor, landsomfattende bedrift)?

Jeg heller litt mot å ikke nevne for Manpower at jeg har snakket med Adecco, samtidig er jeg litt redd det er samme stilling i samme bedrift - hva sier jeg da? Jeg er ikke interessert/jeg skal på intervju for samme stilling hos Adecco?

Fint om noen har råd/tips og erfaringer fra livet med bemanningsbyråer, da jeg ikke vet hva som er mest ryddig og samtidig ikke skader mine muligheter.

Anonymkode: 8a984...ee4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, flere bemanningsbyrå kan få samme oppdrag. Hvis du har en avtale med Adecco om at de skal lansere deg til en stilling, så bør du ikke bli lansert gjennom andre bemanningsbyrå samtidig. Der er jeg enig med Adecco i at det er uryddig. 

Hvis Manpower sier de ønsker å lansere deg til samme stilling, så sier du bare til dem at den er du dessverre allerede lansert til gjennom et annet byrå, men at du er interessert hvis de har noe annet til deg.

Anonymkode: 4f690...227

• Liker 2
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, flere bemanningsbyrå kan få samme oppdrag. Hvis du har en avtale med Adecco om at de skal lansere deg til en stilling, så bør du ikke bli lansert gjennom andre bemanningsbyrå samtidig. Der er jeg enig med Adecco i at det er uryddig. 

Hvis Manpower sier de ønsker å lansere deg til samme stilling, så sier du bare til dem at den er du dessverre allerede lansert til gjennom et annet byrå, men at du er interessert hvis de har noe annet til deg.

Tusen takk for svar! Det hjalp veldig. Skjønner at jeg må si fra til Manpower om det gjelder samme stilling, men om de ikke nevner denne stillingen tenker jeg at det må være greit å holde kjeft - selv om Adecco vil jeg skal si fra? Tenker fortsatt på det som ryddig.

Skrevet

Jeg vil tro Adecco mente at du skulle si ifra hvis det var snakk om samme stilling. 

Samtidig er det ingen hemmelighet at man er registrert hos flere bemanningsbyrå, tror det er temmelig vanlig. 

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1. Bør jeg fortelle Manpower at jeg har en avtale med Adecco?
2. Er det mulig for flere bemanningsbyrå å ha fått samme oppdrag (snakk om jobb i en stor, landsomfattende bedrift)?

1. Nei!

2. Ja!

Anonymkode: 7fd3b...834

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det har seg slik at jeg er jobbsøker og i den forbindelse har registert meg hos flere bemanningsbyrå i håp om å få noe. Det er lite med jobber for tiden.

På fredag snakket jeg med noen i Manpower, litt løst og fast, lagde ingen avtaler. De var mest interessert i "hvem jeg var".
I dag, mandag, ble jeg oppringt fra Adecco med to spesifikke stillinger de vurderte meg for, og skal dit til samtale senere i uken.
Nå ble jeg ringt av samme person jeg snakket med i Manpower tidligere, men tok ikke telefonen da jeg var opptatt. Planlegger å ringe tilbake i morgen da vedkommende har gått for dagen, samtidig har jeg noen reservasjoner.

Greia er at når jeg snakket med Adecco spurte de om jeg var registrert hos flere bemanningsbyrå, og jeg svarte ærlig at jeg var det hos Manpower og såvidt hadde snakket med dem. Adecco sa at de gjerne så at jeg sa fra til Manpower at jeg hadde en avtale med Adecco, slik at det ble "mer ryddig ovenfor oppdragsgiver". Jeg vil helst ikke si det, da jeg er redd Manpower da ikke vil vurdere meg for stillinger og tenker Adecco er en selger og ikke vil tape "kunder". Samtidig ser jeg at Manpower nå har lagt ut stillingsutlysning for samme stilling som Adecco nevnte, uten at de har nevnt oppdragsgiver. 

Bør jeg fortelle Manpower at jeg har en avtale med Adecco?
Er det mulig for flere bemanningsbyrå å ha fått samme oppdrag (snakk om jobb i en stor, landsomfattende bedrift)?

Jeg heller litt mot å ikke nevne for Manpower at jeg har snakket med Adecco, samtidig er jeg litt redd det er samme stilling i samme bedrift - hva sier jeg da? Jeg er ikke interessert/jeg skal på intervju for samme stilling hos Adecco?

Fint om noen har råd/tips og erfaringer fra livet med bemanningsbyråer, da jeg ikke vet hva som er mest ryddig og samtidig ikke skader mine muligheter.

Hvis du har tid, ville jeg ha vurdert noen av de mindre, men etablerte rekrutteringsbyråene. De har som oftest faste stillinger du kanskje ikke en gang finner på nett. Og de har ikke mest virkarjobber slik som de store bemaninningsbyråene. Og kanskje de litt mer tid til deg, det ikke er like hektisk. Og fordi en, nokså ofte, erfaren person tar seg av hele prosessen og har mer informasjon om stillingene.

Skrevet

1. Bør jeg fortelle Manpower at jeg har en avtale med Adecco?

Ja, det kan gjøre at Manpower jobber enda hardere for å få deg ut i oppdrag, det er jo det de tjener på. Da vil de også være raskere når det kommer inn noe i tilfelle Adecco også har fått samme stilling inn.
2. Er det mulig for flere bemanningsbyrå å ha fått samme oppdrag (snakk om jobb i en stor, landsomfattende bedrift)?

Ja. Store landsomfattende bedrifter har som regel avtale med flere bemanningsbyråer, noen også hvor et byrå er hovedleverandør. Jeg ble en gang oppringt av 3 byråer om samme stilling i løpet av to timer, og da var det det første byrået som presenterte meg selv om de ikke var hovedleverandør. Fikk stillingen likevel.

Anonymkode: 059d5...a4e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...