AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #1 Skrevet 5. desember 2016 Ja dette er flaut, men jeg klappet sammen totalt idag og begynte å gråte. Det har aldri skjedd før, men der jeg satt og ikke fikk til noe som helst vel vitende om at dette er mitt tredje og egentlig siste forsøk, kombinert med at jeg knapt har sovet i natt kjente jeg tårene presse på. Heldigvis er det forkjølelsessesong og det var ingen som reagerte veldig på snufsingen min, men var ydmykende å gå ut med rødsprengte øyne... Dersom jeg stryker kan jeg søke om å gå opp en fjerde gang, men det blir i så fall neste semester...Jeg absolutt hater dette faget, og det verste var at jeg hadde pugget formler skikkelig og egentlig følte meg litt bedre i forkant av denne eksamenen. Så ser jeg at store deler av det det har vært fokus på i pensum overhodet ikke er med, og oppgavene som krever formlene jeg kan, er ukjente problemstillinger ulikt hva vi har hatt i testene våre. Jeg var alltid skoleflink og fikk toppkarakterer i ungdomsårene, nå er jeg forsinket i studiene og ser ikke ut til å klare noe som helst...Ettersom jeg ikke har studielån lenger må jeg jobbe mye, hvilket selvsagt reduserer kapasitet og tid til studier. Føler meg permanent sliten og tynnslitt i alle ender - ikke at jeg har noen andre å skylde på enn meg selv, men jeg er bare blitt deprimert. Vet ikke hvor jeg vil med dette utover å lufte litt og høre om noen andre er i samme situasjon..måtte rett på jobb etter eksamenen, selv om jeg enda sitter her litt med gråten i halsen og er redd for at moren min skal ringe snart og spørre hvordan det gikk. Anonymkode: 8c3ba...483
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #2 Skrevet 5. desember 2016 Vil bare gi en støttende klem. Har og har hatt dett på samme måte som deg. Har alltid vært skoleflink, men angsten og nervene tar lett over. har hatt et sammenbrudd den sisteuka pga en stor muntlig presentasjon jeg må ha om noen dager. Skal til legen i dag, har det helt jævlig. søvnmangel, gråter, er kvalm, skjelver... Så du er i alle fall ikke alene Anonymkode: 1427e...803
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #3 Skrevet 5. desember 2016 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vil bare gi en støttende klem. Har og har hatt dett på samme måte som deg. Har alltid vært skoleflink, men angsten og nervene tar lett over. har hatt et sammenbrudd den sisteuka pga en stor muntlig presentasjon jeg må ha om noen dager. Skal til legen i dag, har det helt jævlig. søvnmangel, gråter, er kvalm, skjelver... Så du er i alle fall ikke alene Anonymkode: 1427e...803 Har du det også slik at du må svare folk hele tiden hvordan det går? Jeg hater hele oppfølgingen rundt det, der som om jeg må gjenoppleve nederlaget x antall ganger overfor alle jeg treffer. Anonymkode: 8c3ba...483 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #4 Skrevet 5. desember 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du det også slik at du må svare folk hele tiden hvordan det går? Jeg hater hele oppfølgingen rundt det, der som om jeg må gjenoppleve nederlaget x antall ganger overfor alle jeg treffer. Anonymkode: 8c3ba...483 Anonymkode: c3821...226
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #5 Skrevet 5. desember 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du det også slik at du må svare folk hele tiden hvordan det går? Jeg hater hele oppfølgingen rundt det, der som om jeg må gjenoppleve nederlaget x antall ganger overfor alle jeg treffer. Anonymkode: 8c3ba...483 Ja, akkurat det samme her. Samboeren min vet det og støtter meg masse, men foreløpig later jeg som ingenting overfor venner og familie... Har et tynt håp om at jeg skal klare å ta meg sammen og fullføre Anonymkode: 1427e...803
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #6 Skrevet 5. desember 2016 Uff, får lyst til å sende deg en klem først av alt Du bestemmer selv hva du vil si til mor di. Om du blir veldig påvirket av hva hun måtte synes/mene så kan du la være å svare, sende en melding og forklare situasjonen og eventuelt legge til at du ikke ønsker å prate om det, om du føler det slik. Selv løy jeg da jeg var i samme situasjon som deg. Det føltes ikke godt, men jeg kjente at jeg ikke klarte å ta imot mor si skuffelse. Jeg hadde mer enn nok med min egen. Leverte du inn en besvarelse? Anonymkode: 90255...046
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #7 Skrevet 5. desember 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Uff, får lyst til å sende deg en klem først av alt Du bestemmer selv hva du vil si til mor di. Om du blir veldig påvirket av hva hun måtte synes/mene så kan du la være å svare, sende en melding og forklare situasjonen og eventuelt legge til at du ikke ønsker å prate om det, om du føler det slik. Selv løy jeg da jeg var i samme situasjon som deg. Det føltes ikke godt, men jeg kjente at jeg ikke klarte å ta imot mor si skuffelse. Jeg hadde mer enn nok med min egen. Leverte du inn en besvarelse? Anonymkode: 90255...046 Leverte, ja. Det kan selvsagt hende jeg står, men de er ganske strenge. Det jeg frykter er at det er et minimum for bestått på hver del - dvs. at det hjelper ikke at du klarte hele spm. 1 hvis du ikke klarte 2. osv. Da stryker jeg, for det var noe jeg ikke klarte overhodet. Jeg har løyet før om resultat og da ble det bråk. Ettersom jeg er forsinket forstår de jo. Så jeg er lei av å være uærlig, samtidig som jeg er lei den konstante oppfølgingen når jeg er ærlig. Er lei alt egentlig. Er dødsliten og jobber nå med enda en oppgave som skal leveres. Har ikke lyst til å snakke med noen, og kolleger irriterer vettet av meg. Det er nok en kombinasjon av ulike ting - generelt stress, lite søvn. Tenkte muligens også PMS, men det er litt tidlig enda. Anonymkode: 8c3ba...483
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #8 Skrevet 5. desember 2016 Jeg var superstressa før jeg tok opp biokjemi for tredje gang. Så jeg snakket med fagansvarlig som muntlig innvilget ett fjerde forsøk allerede før jeg tok mitt tredje Jeg sa rett ut at jeg ikke trodde det kom til å gå, og hva som måtte til for å få ett fjerde forsøk. Svaret var at det var han trodde det kom til å gå greit på tredje forsøket mitt, alle gode ting er tre, men at det var han som måtte godkjenne fjerde forsøk, og det kom han garantert til å gjøre! Så da slapp jeg i alle fall tenke mer på det... Jeg klarte krype meg opp på en E på tredje forsøk da, og skal aldri ha noe med biokjemi å gjøre igjen i hele mitt liv... Anonymkode: 96181...020
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #9 Skrevet 5. desember 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du det også slik at du må svare folk hele tiden hvordan det går? Jeg hater hele oppfølgingen rundt det, der som om jeg må gjenoppleve nederlaget x antall ganger overfor alle jeg treffer. Anonymkode: 8c3ba...483 Jeg skjønner at det er kjipt å gjøre det dårlig på en eksamen, men det er ganske befriende å være ærlig. Etter min forrige eksamen som jeg følte gikk dårlig, vel, det første jeg ropte inn i stuen til mine foreldre da jeg kom var at jeg følte det gikk skikkelig dårlig på eksamen. Så får man den støtten man trenger, og oppmuntring på en dårlig dag. Det er lov å innrømme at noe er vanskelig, at man har fokusert for mye på feil del av pensum, at man hadde en dårlig dag... whatever. Og så får man servert en historie om den gangen en av foreldrene dine gjorde en elendig eksamen, og så føler man seg bedre, hehe. Anonymkode: c3d65...ada
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #10 Skrevet 5. desember 2016 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner at det er kjipt å gjøre det dårlig på en eksamen, men det er ganske befriende å være ærlig. Etter min forrige eksamen som jeg følte gikk dårlig, vel, det første jeg ropte inn i stuen til mine foreldre da jeg kom var at jeg følte det gikk skikkelig dårlig på eksamen. Så får man den støtten man trenger, og oppmuntring på en dårlig dag. Det er lov å innrømme at noe er vanskelig, at man har fokusert for mye på feil del av pensum, at man hadde en dårlig dag... whatever. Og så får man servert en historie om den gangen en av foreldrene dine gjorde en elendig eksamen, og så føler man seg bedre, hehe. Anonymkode: c3d65...ada Det er jo hyggelig om det er tilfelle! Jeg får diverse spørsmål fra mor om veien videre, muligheter for å konte, hva dette betyr osv. Og mange spørsmål fra søster om hvorfor det fikk slik, om jeg ikke hadde lest nok, om jeg har jobbet for mye ved siden av. En sympati-lei-seg-smiley fikk jeg fra henne da. Aller helst vil jeg bare slippe ytterligere spørsmål om dette. Anonymkode: 8c3ba...483
Mhs95 Skrevet 5. desember 2016 #11 Skrevet 5. desember 2016 Hei! Så leit å høre at det ikke gikk bra på eksamen din. Husk at selv om du føler dette er det alltid en liten mulighet for at det gikk bra likevel, det har jeg opplevd ett par ganger. Krysser fingrene for at det skjer på din eksamen, og min som gikk rett til helvette forrige uke . Prøv å ta det med ro i kveld, slapp av å ikke tenk så mye på det. Dersom du stryker kan du alltids søke om å ta den en gang til, tror ikke det er så strengt på det Håper det ordner seg for deg - Og husk å ikke la dette bryte deg ned!
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #12 Skrevet 5. desember 2016 23 minutter siden, Mhs95 skrev: Hei! Så leit å høre at det ikke gikk bra på eksamen din. Husk at selv om du føler dette er det alltid en liten mulighet for at det gikk bra likevel, det har jeg opplevd ett par ganger. Krysser fingrene for at det skjer på din eksamen, og min som gikk rett til helvette forrige uke . Prøv å ta det med ro i kveld, slapp av å ikke tenk så mye på det. Dersom du stryker kan du alltids søke om å ta den en gang til, tror ikke det er så strengt på det Håper det ordner seg for deg - Og husk å ikke la dette bryte deg ned! Takk Det er ingenting som ikke kan løses med litt pasta og en flaske rødvin :D For min del i alle fall. Det som er slitsomt er å forholde seg til alle som spør hele tiden. Foreldrene mine har betalt noe av studieavgiften og derfor "skylder" jeg dem resultater. Ufattelig slitsomt. Jeg tenker å begynne å betale tilbake selv om det er krevende. Jeg vil heller være "fri" enn å måtte prestere overfor dem. Men slik føles det ofte. Anonymkode: 8c3ba...483
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #13 Skrevet 5. desember 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk Det er ingenting som ikke kan løses med litt pasta og en flaske rødvin :D For min del i alle fall. Det som er slitsomt er å forholde seg til alle som spør hele tiden. Foreldrene mine har betalt noe av studieavgiften og derfor "skylder" jeg dem resultater. Ufattelig slitsomt. Jeg tenker å begynne å betale tilbake selv om det er krevende. Jeg vil heller være "fri" enn å måtte prestere overfor dem. Men slik føles det ofte. Anonymkode: 8c3ba...483 Hehe, Sant Du får kose deg med det ikveld! Forstår veldig godt at det er slitsomt. Dersom jeg skal ha eksamen i et fag jeg er usikker i , har jeg sluttet å fortelle det til foreldrene mine slik jeg skal slippe at de spør direkte om hvordan det gikk på akkurat den eksamen. Jeg forteller det som regel til dem uansett hvordan det går, men jeg slipper hvertfall å forlate eksamenslokalet med en ny melding om hvordan det har gått.. Forstår godt at du føler at du skylder dem resultater dersom de har betalt litt av studieavgiften din, og det er nok dessverre dumt å føle det sånn. Mine besteforeldrer betaler alle pensumbøkene mine , og jeg har fått så utrolig dårlig samvittighet for det de gangene jeg omtrent ikke har rukket å åpne den før eksamen engang Husk at selv om de betaler deler av studieavgiften din, så er utdanning noe du gjør for din egen del og ikke for andre sin del Vi får trøste oss med at det blir juleferie uansett hvordan det har gått på eksamen Anonymkode: 5d9bc...64a
King in the North Skrevet 5. desember 2016 #14 Skrevet 5. desember 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Leverte, ja. Det kan selvsagt hende jeg står, men de er ganske strenge. Det jeg frykter er at det er et minimum for bestått på hver del - dvs. at det hjelper ikke at du klarte hele spm. 1 hvis du ikke klarte 2. osv. Da stryker jeg, for det var noe jeg ikke klarte overhodet. Jeg har løyet før om resultat og da ble det bråk. Ettersom jeg er forsinket forstår de jo. Så jeg er lei av å være uærlig, samtidig som jeg er lei den konstante oppfølgingen når jeg er ærlig. Er lei alt egentlig. Er dødsliten og jobber nå med enda en oppgave som skal leveres. Har ikke lyst til å snakke med noen, og kolleger irriterer vettet av meg. Det er nok en kombinasjon av ulike ting - generelt stress, lite søvn. Tenkte muligens også PMS, men det er litt tidlig enda. Anonymkode: 8c3ba...483 Har desverre ingen tips eller råd, men vet akkurat hvordan du føler deg. Måtte søke 4. Forsøk i et fag, og strøyk uhorvelig mange ganger mer enn det jeg lot foreldrene mine vite.. Hadde de bare visst.. Men jeg fikk ting på stell med Kniven på strupen. Håper det ordner seg for deg også.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #15 Skrevet 5. desember 2016 Kjenner meg igjen, spesielt det der med å få spørsmål om hvordan det har gått.. Går på autopilot alltid når folk spør. "Joda, det gikk greit." og "Det går helt fint, har full kontroll!" når sannheten er at jeg måtte melde meg av to fag og føkket det opp på de to andre. Hadde også et lite sammenbrudd på eksamen i dag. Teknisk sett før eksamen da, det siste kvarteret før utdeling hadde jeg en puls på sikkert 140, kaldsvettet og det svimlet for meg. Hadde seriøst lyst til å hoppe ut av vinduet bak meg. Angstanfall er grusomt! Anonymkode: d6b6e...ba7 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2016 #16 Skrevet 7. desember 2016 Jeg klarer ikke å ikke være ærlig på spørsmål om hvordan det har gått på eksamen. Har vært noen eksamener jeg har bomma helt på mtp følelse. Har trodd at det har gått greit og så gikk det skikkelig dritt... Skikkelig nedtur! Nå leser jeg biokjemi for harde livet for å bestå sånn at jeg kan bli ferdig med bacheloren min til våren! Driter egentlig i resultatet, så lenge jeg består... Men jeg kjenner frustrasjonen din. Er selv den som slapp billig unna på vgs og fikk gode karakteren uten å gi alt. Litt av et sjokk å komme på høgskole og innse at man faktisk er nødt til å gjøre en betydelig innsats. Selvtilliten og troen på å skulle få det til har gått rett i dass og ambisjonsnivået ligger langt under der det lå når jeg startet for 2 år siden. Nå er målet bare å komme seg ut på andre sida... Anonymkode: 48538...f5f
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2016 #17 Skrevet 7. desember 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg klarer ikke å ikke være ærlig på spørsmål om hvordan det har gått på eksamen. Har vært noen eksamener jeg har bomma helt på mtp følelse. Har trodd at det har gått greit og så gikk det skikkelig dritt... Skikkelig nedtur! Nå leser jeg biokjemi for harde livet for å bestå sånn at jeg kan bli ferdig med bacheloren min til våren! Driter egentlig i resultatet, så lenge jeg består... Men jeg kjenner frustrasjonen din. Er selv den som slapp billig unna på vgs og fikk gode karakteren uten å gi alt. Litt av et sjokk å komme på høgskole og innse at man faktisk er nødt til å gjøre en betydelig innsats. Selvtilliten og troen på å skulle få det til har gått rett i dass og ambisjonsnivået ligger langt under der det lå når jeg startet for 2 år siden. Nå er målet bare å komme seg ut på andre sida... Anonymkode: 48538...f5f Den videregående skolen jeg gikk på er faktisk en av landets beste, og karakternivået ligger høyt. Så det at jeg gjorde det bra var en kombinasjon av at jeg hadde lett for det og det at jeg jobbet beinhardt. Det er det som er frustrerende her, det er litt som om jeg har mistet "evnen". Jeg tror det handler en del om å være "inne i det". Jeg finner rett og slett ikke samme fokus når jeg jobber OG studerer. På vgs hadde jeg noen gode venner som også var flinke og hardtarbeidende, og vi pushet hverandre. Nå kjenner jeg ingen på studiet. Men jeg er forsinket i studiene og det at jeg har en jobb er faktisk viktig - både mht. videre karriere og mht. inntekt. Så det er ikke et alternativ å slutte her heller. Anonymkode: 8c3ba...483
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2016 #18 Skrevet 8. desember 2016 På 5.12.2016 den 20.15, King in the North skrev: Har desverre ingen tips eller råd, men vet akkurat hvordan du føler deg. Måtte søke 4. Forsøk i et fag, og strøyk uhorvelig mange ganger mer enn det jeg lot foreldrene mine vite.. Hadde de bare visst.. Men jeg fikk ting på stell med Kniven på strupen. Håper det ordner seg for deg også. Gjorde du det bra på den siste, eller bare besto? Jeg er så dritt lei spm. "Har du funnet ut om konteeksamen? Når får du svar hvordan det gikk?" Jeg har ikke lyst å svare på disse tingene for å få videre "oppfølgningsspørsmål" senere. Anonymkode: 8c3ba...483
King in the North Skrevet 8. desember 2016 #19 Skrevet 8. desember 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gjorde du det bra på den siste, eller bare besto? Jeg er så dritt lei spm. "Har du funnet ut om konteeksamen? Når får du svar hvordan det gikk?" Jeg har ikke lyst å svare på disse tingene for å få videre "oppfølgningsspørsmål" senere. Anonymkode: 8c3ba...483 På fjerdeforsøket fikk jeg B
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2016 #20 Skrevet 11. desember 2016 På 8.12.2016 den 11.48, King in the North skrev: På fjerdeforsøket fikk jeg B Kan jeg spørre hvor du studerte? Var det vanskelig å få innvilget et 4. forsøk? Er livredd for at jeg får nei, hva gjør jeg da liksom... Anonymkode: 8c3ba...483
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå