Gå til innhold

Barberer kattunger for å selge dem som "nakenkatter"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her er den stygge saken

Saken altså, ikke katten:sprettoy: Katten er søt som alle andre katter. 

Kanskje på tide å slutte og avle frem katter tilnærmet uten pels, eller? På finn.no ligger det katter av rasen "Sphynx" (nakenkatt) til salgs for 8000-15 000 kr/stk. Klart det er penger i det, og nå har folk altså begynt å torturere/barbere vanlige huskatter for å kunne selge dem som den rasen, og tjene en god slump med penger. Noe så stygt! De får kutt og betennelser av barberingen, i tillegg til å fryse noe forferdelig. Stakkars små katter! :kjefte:

Wikipedia forteller meg om disse helseplagene (en katterase som ikke kan gå ut!?)

"Care should be taken to limit the Sphynx cat's exposure to outdoor sunlight at length, as they can develop sunburn and skin damage similar to that of humans. In general, Sphynx cats should never be allowed outdoors unattended, as they have limited means to conserve body heat when it is cold. In some climates, owners provide coats or other clothing in the winter to help them conserve body heat.[7]"

og 

"Sphynx cats can also have more ear wax than most hairy domestic cats because they have little to no hair in their ears to catch and protect them from a build up of impurities in their ears, like dirt, skin oils (sebum), and ear wax which accumulates more frequently in the hairless sphynx breed. The Sphynx cat's ears will need to be cleaned[9] on a weekly basis, usually before bath time."

og

"Health issues

Video of one-month-old Sphynx cat.

(Duration: 1 minute 43 seconds)

The Canadian Sphynx face challenges unique to their nature. The lack of hair can cause health issues with kittens in the first weeks of life because of susceptibility to respiratory infections. Reputable breeders will not let their kittens go to new homes without being at least 12 weeks of age to ensure the kitten is mature enough to cope in a new environment. Because of their lack of protective fur, skin cancer may be a problem if exposed to sunlight for long durations of time.

The breed does have instances of the genetic disorder hypertrophic cardiomyopathy (HCM). Studies are being undertaken to understand the links in breeding and the disorder.[11]

The Sphynx cat has a high rate of heart disease, either HCM or mitral valve dysplasia. In a study of 114 cats, 34% were found to have an abnormal heart.[12] 16 had mitral valve dysplasia and 23 had HCM. These prevalences were found in cats with an average age of 2.62 years.

A type of muscular dystrophy associated with alpha-dystroglycan deficiency, and similar to that seen in Devon Rex cats, has also been described, but is rarely seen.[13]"

HVORFOR SKAL MAN AVLE PÅ DISSE KATTENE? 

1: De har mange helseproblemer

2: På grunn av denne rasen, blir kattunger og voksne katter mishandlet for å ligne på dem

Anonymkode: 4796a...538

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barbere katter på denne måten er helt grusomt... man skal ha gode grunner før man faktisk fjerner alt hår katten har. Pusen til min mor på barberes (med maskin vel og merke) hver vår fordi hun blir full av store floker som river i huden. Katten elsker det merkelig nok, sikkert fordi den får det bedre. Men å gjøre sånn som de på artikkelen er grusomt.... 

Anonymkode: 12bad...1f3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er for kaldt i Norge å ha en slik pus  Anonymkode: fd72d...d24

Du misforstår tråden. Den handler om mishandling av katt. 

Anonymkode: 17b67...4b5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for kaldt i Norge å ha en slik pus ♡ 

Anonymkode: fd72d...d24

Det finnes da mange som har den rasen her i Norge. Slutt å kommenter hvis du ikke har noe fakta å komme med. Kattene lider fordi mennesker er mennesker. Å avl og mishandling vil det altid finnes så lenge folk tjener penger på det desverre. Grusomt ja, men verden er urettferdig. 

Anonymkode: bfeda...d95

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for kaldt i Norge å ha en slik pus ♡ 

Anonymkode: fd72d...d24

har man en sånn katt så er det innekatt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

har man en sånn katt så er det innekatt. 

Men katter bør få velge om de vil være ute eller inne selv, med mindre skade har oppstått (blindhet/døvhet, etter fødsel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avl på katter er unødvendig i Norge. Det finnes allerede tusenvis av hjemløse katter som sårt trenger en familie. Det handler kun om pengene. Leste den saken tidligere idag, ble rett og slett kvalm. Foretrekker å la rettssystemet gjøre jobben sin i slike saker, men vi vet alle hvor lave straffer dyremishandlere får.. Skulle gjerne fått henda mine på disse ekle monstrene. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men katter bør få velge om de vil være ute eller inne selv, med mindre skade har oppstått (blindhet/døvhet, etter fødsel)

sånne katter får ikke et valg. så skal man ha en sånn katt så syns jeg man plikter seg til å gjøre alt for katten. da skal man ha plass, leker, klatrestativ og annen underholdning. det er flere katter som er innekatter hvor eierne klarer å gi den et godt liv :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FarDareisMai

Men i svarteste... Stakkars pusen!!!

Er heller ikke så glad i rasekattavl, selv om jeg vet at mange katteoppdrettere er seriøse mennesker, som ønsker kattenes beste. Men sett fra en annen side, så tror jeg at mennesker som betaler en pen sum for katten sin er mer villig til å ta bedre vare på pusen, forsikre den, sterilisere den, etc. Skulle ønske det var forbudt å gi bort katter gratis, og at sterilisering/kastrering var gratis, kanskje flere hadde gjort det. Idag blir jo katter bare en bruk-og-kast-vare. 

Kjenner flere sphynx-katter, og de er nydelige, kjælne katter, men forstår egentlig ikke vitsen med å avle på noe som opprinnelig var en genetisk mutasjon. Her i Norge blir det for kaldt, og hvis det blir for mye sol, så blir de solbrent... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.12.2016 den 14.36, Epiphany skrev:

Avl på katter er unødvendig i Norge. Det finnes allerede tusenvis av hjemløse katter som sårt trenger en familie. Det handler kun om pengene. Leste den saken tidligere idag, ble rett og slett kvalm. Foretrekker å la rettssystemet gjøre jobben sin i slike saker, men vi vet alle hvor lave straffer dyremishandlere får.. Skulle gjerne fått henda mine på disse ekle monstrene. 

Haha, du tror man blir rik på rasekattavl i Norge eller? Da tar du frykelig feil... Skal man tjene penger så må man ha *veldig* mange kull, og ikke legge igjen penger på å stille ut, ta helsetester osv. Har man et par kull i året så har man en dyr hobby/livsstil. Jeg har en liten rase, så reiser mye på utstillinger for å vise dem fram. En slike utstillingshelg koster gjerne fra 2000 og oppover. 

Mange vil ha rasekatt pga allergi. Eller fordi de ønsker en katt med kjente foreldre/slektninger, der man har dna-tester for diverse sykdommer. De foretrekker kanskje et spesielt aktivitetsnivå eller temperament. Langt fra alle disse hadde skaffet seg en katt fra DB dersom det ikke fantes rasekatter. 

NRR registrerer ca 3000 rasekatter i året, dette er en dråpe i havet i forhold til hvor mange huskatter som blir født hvert år. (Papirløse "rasekatter" og blandinger går i gruppen huskatter) 

Denne saken er bare nok et bevis på at man bør kjøpe katt fra en seriøs oppdretter som har papirer på kattungene. Saken er forøvrig fra Canada. 

Anonymkode: 25001...742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha, du tror man blir rik på rasekattavl i Norge eller? Da tar du frykelig feil... Skal man tjene penger så må man ha *veldig* mange kull, og ikke legge igjen penger på å stille ut, ta helsetester osv. Har man et par kull i året så har man en dyr hobby/livsstil. Jeg har en liten rase, så reiser mye på utstillinger for å vise dem fram. En slike utstillingshelg koster gjerne fra 2000 og oppover. 

Mange vil ha rasekatt pga allergi. Eller fordi de ønsker en katt med kjente foreldre/slektninger, der man har dna-tester for diverse sykdommer. De foretrekker kanskje et spesielt aktivitetsnivå eller temperament. Langt fra alle disse hadde skaffet seg en katt fra DB dersom det ikke fantes rasekatter. 

NRR registrerer ca 3000 rasekatter i året, dette er en dråpe i havet i forhold til hvor mange huskatter som blir født hvert år. (Papirløse "rasekatter" og blandinger går i gruppen huskatter) 

Denne saken er bare nok et bevis på at man bør kjøpe katt fra en seriøs oppdretter som har papirer på kattungene. Saken er forøvrig fra Canada. 

Siktet mer til mennesker som får kattunger i hytt og pine uten å ha peiling på hva de driver med. Har ei venninne som stadig får nye kattunger (ikke rase) og sier til henne at hun burde sterilisere katten hennes fordi det allerede finnes mange katter som trenger hjem. Tror jeg skrev det på en måte jeg ikke mente. Om jeg fikk velge, skulle kun oppdrettere fått lov til å få kull på dyrene sine. Dyrevelferden i Norge er elendig. Har selv hund, hamster og katt, og kjøpte alle fra seriøse oppdrett da jeg ønsket stamtavle for å forsikre meg at dyrene var friske. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Epiphany skrev:

Siktet mer til mennesker som får kattunger i hytt og pine uten å ha peiling på hva de driver med. Har ei venninne som stadig får nye kattunger (ikke rase) og sier til henne at hun burde sterilisere katten hennes fordi det allerede finnes mange katter som trenger hjem. Tror jeg skrev det på en måte jeg ikke mente. Om jeg fikk velge, skulle kun oppdrettere fått lov til å få kull på dyrene sine. Dyrevelferden i Norge er elendig. Har selv hund, hamster og katt, og kjøpte alle fra seriøse oppdrett da jeg ønsket stamtavle for å forsikre meg at dyrene var friske. 

Ok, da er vi veldig enige! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, dette har hendt en gang, og det er en stygg sak, men noe kjempeproblem er det ikke akkurat. 

Og du tar wikipedia litt bokstavlig. Jeg brenner ikke for rasen jeg heller, men har endt opp med en spynxmix, som ble til fordi moren hans, som jo gikk ute, hadde et lite uhell. Min stygge lille fyr er akkurat som andre katter, han går ut og inn som han vil, jakter og koser seg inne og ute. Jeg har katteluke, så han kan komme seg raskt inn selv, og han regulerer dette fint. Han tilbringer mye tid ute når det er varmt, men ikke i direkte sollys, han får litt farge, men har aldri blitt brent. Om vinteren er han mest inne, og  går ut i maks fem minutter før han kommer inn igjen.

Poenget mitt er bare at man kan ha et normalt kattehold med disse kattene også. Når det gjelder sykdommer er det selvsagt noe oppdrettere bør ta på alvor, og jobbe for å minimere risikoen, men dette gjelder jo mange katteraser, og hunderraser for den del. For å nevne noen raser du ikke kjenner til som har en del helseproblemer: Bengal, Maine Coon, Perser, og jeg har aldri sett noen tordentale mot disse rasene på forumet.

Anonymkode: a6e0c...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persere har lett for å få problemer pga hodeformen (den inntrykte nesen) og HCM (hjertelidelse) er nokså utbredt bland Main Coon.

Anonymkode: e99cd...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Persere har lett for å få problemer pga hodeformen (den inntrykte nesen) og HCM (hjertelidelse) er nokså utbredt bland Main Coon.

Anonymkode: e99cd...528

Dessverre kan katter av alle rase, og huskatter, få HCM. Men ja, MCO er nok ekstra utsatt. I tillegg sliter noen med HD, antageligvis på grunn av størrelsen. Problemer med tenner og tannkjøtt. Allikevel skal "alle" ha MCO, fordi de er jo så store og flotte. Det spretter opp nye oppdrettere hele tiden, og alle er nok ikke like seriøse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...