AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #1 Skrevet 5. desember 2016 Hei! Har jobbet et sted i over et år nå og begynner å bli ganske lei av de som røyker, som er halvparten av de ansatte inkludert sjefen. De kan gå ut hver time og sitter gjerne ute i 10-20 min. og skal også ut om det kommer noen kjente eller når det er vaktskifte og noen av de andre som røyker skal på jobb. Dette begynner å plage meg skikkelig og humøret mitt synker veldig nesten hver gang jeg er på jobb. Om vi andre vil ut en tur, så må det være for å ta søppel eller noe annet ute, vi kan ikke bare sette oss ute og skravle om vi vil det. Om det blir mye trafikk på jobben og noen sitter ute og røyker, så må vi fysisk gå ut og hente de for å få de til å komme inn igjen. Vi jobber jo med kunder hele tiden, så jeg syns også dette kan bli litt ekkelt i og med at er lukter ganske mye røyk etter de har kommet inn igjen.. Spørsmålet er om det er noen måte å ta opp dette her på uten å skape konflikter? Det hadde vært noe annet om sjefen ikke var med på det, men det er h*n altså. Har pratet med de andre som ikke røyker og de mener akkurat det samme som meg. Anonymkode: 78a0f...1da
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #2 Skrevet 5. desember 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: dette kan bli litt ekkelt i og med at er lukter ganske mye røyk Grusomt! Stakkars deg. Anonymkode: 7ffea...943 1
BittelitenMummi Skrevet 5. desember 2016 #3 Skrevet 5. desember 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Grusomt! Stakkars deg. Anonymkode: 7ffea...943 Veldig nødvendig, du. Leste du i det hele tatt innlegget? Sånn jeg leser det mener TS det er uprofesjonelt at det stinker røyk når det kommer kunder, og det er jeg helt enig i. Røyking har ikke noe på en arbeidsplass å gjøre. TS reagerer også på at de som røyker får en god del mer pause enn de som ikke røyker, og det er ikke riktig det heller. Skal det være sånn burde de som tar seg røykepauser utover den vanlige pausen på arbeidsplassen bli trekt i lønn for den tiden de står og røyker. Det skal ikke mer enn noen få røyk til for at folk har sneket seg unna jobb i en times tid, men de merker det ikke selv, fordi de tross alt er opptatt med noe. "Blir bare borte 5 minutter" har jeg hørt mange ganger, men sånn funker det ikke i praksis; de fem minuttene strekker seg ofte over 10-15-20 minutter og noen ganger enda lenger, spesielt om det er flere som røyker sammen, for da går jo gjerne skravla. Det er ikke riktig at de som er igjen inne på arbeidsplassen må passe på at de som står ute og røyker kommer inn og gjør jobben sin heller; folk burde være voksne nok til å klare å ta ansvar for det selv. Til TS: Det blir nok ekstra vanskelig å ta det opp i og med at sjefen din også røyker, og min erfaring er at røykere fort kan bli litt "butthurt" om man tar opp noe om røyking. Kunne du drevet litt research før du evt. tar det opp? Altså notert deg når noen går ut for å røyke, og så notert ca. hvor lang tid de har vært ute. Om to stykker går ut og røyker og kommer inn igjen etter 20 min., så er jo dette til sammen 40 min. tapt arbeidskraft. Følg med slik en måneds tid kanskje, og legg sammen hvor mye arbeidskraft arbeidsplassen taper på all røykingen. Ingen vits i å gjøre det personlig og notere hvem som røyker, det kan nok fort slå helt feil: jeg ville bare notert generelt hvis jeg var deg. Er sjefen din den eneste du kan ta det opp med, eller er det noen over vedkommende du kan ta det med? Ellers er dette også en sak for HMS-ansvarlig. Lykke til, håper det ordner seg! 3
Juniper Skrevet 6. desember 2016 #4 Skrevet 6. desember 2016 Søk nye jobber! Finn et sted du trives bedre, med en ledelse som tenker litt lenger enn nesa rekker. Du kan dessverre ikke regne med å endre de omgivelsene du er i nå.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #5 Skrevet 6. desember 2016 På 5.12.2016 den 11.16, AnonymBruker skrev: Grusomt! Stakkars deg. Anonymkode: 7ffea...943 Du må være røyker.. Du skjønner mao ikke hvor jævlig røyking og røykelukt er for ikke-røykere. Og jeg har vokst opp med passiv røyking og vært røyker selv, og forsto ikke hvor jævlig røyking faktisk var før jeg sluttet med det og fikk det på avstand. Du kjenner med engang at det er død du puster inn når du først har fått røyking ut av systemet. Rett og slett råte og død. Ren gift. Motbydelig kvalmende lukt som alle friske skapninger styrer unna. Når du derimot er røyker/passiv røyker så kjenner du ikke dette pga nedsatte sanser, og du innbiller deg at folk er sarte fordi du ikke evner å lukte og kjenne hvor jævlig det faktisk er. Gud så pinlig det blir for deg og andre eks-røykere om dere engang klarer å slutte. Bare tenker på meg selv der jeg sto lykkelig uviten om hvor jævlig jeg luktet og plaget andre når jeg tente en røyk og så ned på de som ikke tålte litt tobakklukt. Skulle hatt juling egentlig Anonymkode: 0b379...a46 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #6 Skrevet 6. desember 2016 Herlighet, så forskjellig det går an å tolke! Ganske vittig. Jeg er selv røyker og jeg tolket innlegget "Grusomt! stakkars deg" som at det var ment slik. Leste ikke inn noe sarkasme i det hele tatt. Røyk lukter jo jævlig. Spørs om ikke gjengen som svarer i denne tråden har noen emosjonelle vansker. Ganske sprøtt å lage så mye gruppedrama for det lille der. God bedring Anonymkode: 51efb...a39 2
BittelitenMummi Skrevet 6. desember 2016 #7 Skrevet 6. desember 2016 Til AB over meg her. Om det ikke var ment sarkastisk burde ikke vedkommende ha sitert det h*n gjorde, for TS skrev ikke konkret at h*n selv reagerte på røykelukten, men at det var ekkelt i forhold til kunder. Så "Grusomt! stakkars deg" hadde jo strengt tatt ingenting med hovedinnlegget å gjøre, sitatet var tatt ut av kontekst, og derfor tolket jeg det i negativ retning. Om vedkommende ikke mente det negativt kunne h*n godt ha kommet med noe mer konstruktivt; om man ikke gjør det ser jeg ikke poenget med å kommentere i det hele tatt. Synes også det er godt gjort at du ser på to innlegg som "mye gruppedrama". Det synes jeg var vittig! 1
Mari Y Skrevet 6. desember 2016 #8 Skrevet 6. desember 2016 På 5.12.2016 den 11.07, AnonymBruker skrev: Hei! Har jobbet et sted i over et år nå og begynner å bli ganske lei av de som røyker, som er halvparten av de ansatte inkludert sjefen. De kan gå ut hver time og sitter gjerne ute i 10-20 min. og skal også ut om det kommer noen kjente eller når det er vaktskifte og noen av de andre som røyker skal på jobb. Dette begynner å plage meg skikkelig og humøret mitt synker veldig nesten hver gang jeg er på jobb. Om vi andre vil ut en tur, så må det være for å ta søppel eller noe annet ute, vi kan ikke bare sette oss ute og skravle om vi vil det. Om det blir mye trafikk på jobben og noen sitter ute og røyker, så må vi fysisk gå ut og hente de for å få de til å komme inn igjen. Vi jobber jo med kunder hele tiden, så jeg syns også dette kan bli litt ekkelt i og med at er lukter ganske mye røyk etter de har kommet inn igjen.. Spørsmålet er om det er noen måte å ta opp dette her på uten å skape konflikter? Det hadde vært noe annet om sjefen ikke var med på det, men det er h*n altså. Har pratet med de andre som ikke røyker og de mener akkurat det samme som meg. Anonymkode: 78a0f...1da Ja, litt slitsomt det der, huff:) men du har ikke prøvd å snakke med dem?
Mari Y Skrevet 6. desember 2016 #9 Skrevet 6. desember 2016 1 time siden, Juniper skrev: Søk nye jobber! Finn et sted du trives bedre, med en ledelse som tenker litt lenger enn nesa rekker. Du kan dessverre ikke regne med å endre de omgivelsene du er i nå. Tja. Om man trives der ellers, så ser jeg da ikke noen grunn til å slutte?Er ikke like fornøyd med alt på min jobb, heller, men det fungerer såpass at jeg blir i hvert fall. Hvis arbeidsmiljøet er greit nok ellers, ville jeg kanskje vurdert å ta meg en prat med de ansatte det gjelder(men på en hyggelig måte). Hvis ikke, hadde nok søkt en ny jobb.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #10 Skrevet 6. desember 2016 Vel, det er ikke lett å endre en arbeidskultur, særlig ikke en som sjefen er fornøyd med. For min del ville jeg tatt meg litt mer til rette selv, tatt pause når jeg følte for det eller evt en litt lenger pause, og henvist til at du ikke tar røykepauser i løpet av dagen hvis noen spør Det er ikke bedre for arbeidsplassen, men da slipper du i alle fall å føle at det er forskjellsbehandling. Anonymkode: 862f9...ac7
Mari Y Skrevet 6. desember 2016 #11 Skrevet 6. desember 2016 På 5.12.2016 den 11.07, AnonymBruker skrev: Hei! Har jobbet et sted i over et år nå og begynner å bli ganske lei av de som røyker, som er halvparten av de ansatte inkludert sjefen. De kan gå ut hver time og sitter gjerne ute i 10-20 min. og skal også ut om det kommer noen kjente eller når det er vaktskifte og noen av de andre som røyker skal på jobb. Dette begynner å plage meg skikkelig og humøret mitt synker veldig nesten hver gang jeg er på jobb. Om vi andre vil ut en tur, så må det være for å ta søppel eller noe annet ute, vi kan ikke bare sette oss ute og skravle om vi vil det. Om det blir mye trafikk på jobben og noen sitter ute og røyker, så må vi fysisk gå ut og hente de for å få de til å komme inn igjen. Vi jobber jo med kunder hele tiden, så jeg syns også dette kan bli litt ekkelt i og med at er lukter ganske mye røyk etter de har kommet inn igjen.. Spørsmålet er om det er noen måte å ta opp dette her på uten å skape konflikter? Det hadde vært noe annet om sjefen ikke var med på det, men det er h*n altså. Har pratet med de andre som ikke røyker og de mener akkurat det samme som meg. Anonymkode: 78a0f...1da Prøv å vær hyggelig, i det minste? Er hvel den eneste jeg kan komme på.
Juniper Skrevet 6. desember 2016 #12 Skrevet 6. desember 2016 2 timer siden, Mari Y skrev: Tja. Om man trives der ellers, så ser jeg da ikke noen grunn til å slutte?Er ikke like fornøyd med alt på min jobb, heller, men det fungerer såpass at jeg blir i hvert fall. Hvis arbeidsmiljøet er greit nok ellers, ville jeg kanskje vurdert å ta meg en prat med de ansatte det gjelder(men på en hyggelig måte). Hvis ikke, hadde nok søkt en ny jobb. Når sjefen er med og opprettholder en arbeidskultur der ikke-røykere diskrimineres så er det ikke lett å endre noe! Og siden dette åpenbart plager TS bør hun bare finne seg noe annet. De fleste arbeidsplasser i dag har striksere regler enn det de har der TS er.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #13 Skrevet 6. desember 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Du må være røyker.. Du skjønner mao ikke hvor jævlig røyking og røykelukt er for ikke-røykere. Og jeg har vokst opp med passiv røyking og vært røyker selv, og forsto ikke hvor jævlig røyking faktisk var før jeg sluttet med det og fikk det på avstand. Du kjenner med engang at det er død du puster inn når du først har fått røyking ut av systemet. Rett og slett råte og død. Ren gift. Motbydelig kvalmende lukt som alle friske skapninger styrer unna. Når du derimot er røyker/passiv røyker så kjenner du ikke dette pga nedsatte sanser, og du innbiller deg at folk er sarte fordi du ikke evner å lukte og kjenne hvor jævlig det faktisk er. Gud så pinlig det blir for deg og andre eks-røykere om dere engang klarer å slutte. Bare tenker på meg selv der jeg sto lykkelig uviten om hvor jævlig jeg luktet og plaget andre når jeg tente en røyk og så ned på de som ikke tålte litt tobakklukt. Skulle hatt juling egentlig Anonymkode: 0b379...a46 Ah, en av disse hysteriske eksrøykerene. Anonymkode: 390a1...da0 5
Mari Y Skrevet 6. desember 2016 #14 Skrevet 6. desember 2016 1 time siden, Juniper skrev: Når sjefen er med og opprettholder en arbeidskultur der ikke-røykere diskrimineres så er det ikke lett å endre noe! Og siden dette åpenbart plager TS bør hun bare finne seg noe annet. De fleste arbeidsplasser i dag har striksere regler enn det de har der TS er. Men man kan i det minste forsøke. Det er ikke bare- bare å skaffe seg en ny arbeidsplass i dagens samfunn.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2016 #15 Skrevet 7. desember 2016 Nå er det ikke ulovlig å røyke. Sjefen er fornøyd. Du kan ikke gjøre noe fordi dette er voksne mennesker som gjør en lovlig ting. Det eneste som skjer om du prøver å nekte de en lovlig greie er dårlig stemning og antageligvis utfrysing. Let it go og heller aksepter at de er voksne mennesker som fortjener like mye respekt du hevder du fortjener. Hilsen ikke-røyker Anonymkode: d9959...a24
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå