Drizzt Skrevet 5. desember 2016 #1 Skrevet 5. desember 2016 Særkrav fra muslimer igjen. Hva er egentlig forskjellen mellom renter og ''betale litt mer istedet for renter''? Man kan kalle eplet for druer, men det forblir et eple. Men hvis det viser seg at Norge innretter seg også etter dette muslimske kravet, så må rentefrie lån være åpne for alle. Da bytter jeg gjerne til et rentefritt lån, jeg også! Ellers er det latterlig å hevde at muslimer blir diskriminert når de ikke vil ta opp vanlig lån. Da velger de selv å forbli evige leietagere . Ordet ''diskriminering'' blir brukt til alt mulig nå for tiden og det er feil. http://www.nettavisen.no/na24/ber-norske-banker-tilby-islamske-lan/3423289677.html 20
Uglems Skrevet 5. desember 2016 #2 Skrevet 5. desember 2016 Jeg synes det virker som en god ide. Da kan alle integrere seg økonomisk. 4
Gjest O.G. Skrevet 5. desember 2016 #3 Skrevet 5. desember 2016 Vil de ikke betale renter blir det ikke lån.
Kamomille Skrevet 5. desember 2016 #4 Skrevet 5. desember 2016 Hva er forskjellen på å betale renter og å betale mer i Avdrag? Det blir bare ordkløveri. 8
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #5 Skrevet 5. desember 2016 Det der er en direkte misvisende overskrift, i alle fall i forhold til artikkelen du linker til. Det er ikke muslimer som krever rentefrie lån, det er en norsk professor som sier at tilpassede låneformer ville være et godt integreringstiltak. Anonymkode: 43620...011 21
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #6 Skrevet 5. desember 2016 7 minutter siden, Drizzt skrev: Særkrav fra muslimer igjen. Hva er egentlig forskjellen mellom renter og ''betale litt mer istedet for renter''? Man kan kalle eplet for druer, men det forblir et eple. Men hvis det viser seg at Norge innretter seg også etter dette muslimske kravet, så må rentefrie lån være åpne for alle. Da bytter jeg gjerne til et rentefritt lån, jeg også! Ellers er det latterlig å hevde at muslimer blir diskriminert når de ikke vil ta opp vanlig lån. Da velger de selv å forbli evige leietagere . Ordet ''diskriminering'' blir brukt til alt mulig nå for tiden og det er feil. http://www.nettavisen.no/na24/ber-norske-banker-tilby-islamske-lan/3423289677.html 2 minutter siden, O.G. skrev: Vil de ikke betale renter blir det ikke lån. Dere er virkelig uvitende mennesker. Anonymkode: e2529...d9a 6
Gjest O.G. Skrevet 5. desember 2016 #7 Skrevet 5. desember 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dere er virkelig uvitende mennesker. Anonymkode: e2529...d9a Argumenter for påstanden din.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #8 Skrevet 5. desember 2016 Jeg ser ikke helt problemet. De ønsker et lån som går overens med deres tro og samtidig betaler like mye, eller litt mer, som andre. Litt interessant problemstilling mtp rentefradrag. Det ønsker de vel heller ikke, men noe tilsvarende uten ordet "rente". "betalt for mye avdrag fradrag"? Anonymkode: da2cf...136 1
Drizzt Skrevet 5. desember 2016 Forfatter #9 Skrevet 5. desember 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det der er en direkte misvisende overskrift, i alle fall i forhold til artikkelen du linker til. Det er ikke muslimer som krever rentefrie lån, det er en norsk professor som sier at tilpassede låneformer ville være et godt integreringstiltak. Anonymkode: 43620...011 Jeg tror ikke du leste artikkelen. Spørreundersøkelsen har 707 respondenter, som selv definerer seg som muslimer. Blant funnene er at ni av ti synes det er problematisk at det ikke er rentefri lån i Norge, åtte av ti sier de er villige til å betale mer for rentefrie lån og åtte av ti sier de ofte diskuterer rentefrie lån med familie og venner. 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere er virkelig uvitende mennesker. Anonymkode: e2529...d9a Som deg mener du? 4
LittleBabyBlue Skrevet 5. desember 2016 #10 Skrevet 5. desember 2016 6 minutter siden, Uglems skrev: Jeg synes det virker som en god ide. Da kan alle integrere seg økonomisk. Å få samfunnet til å innrette seg etter innvandrere er ikke integrering. Bankene kommer kun til å gjøre dette hvis de lønner seg for de økonomisk. Dvs at de vil ta avdrag hvor avgiften blir dyrere enn ordinær rente, siden de ikke kan etterjustere beløpet. Nedbetalingstidene vil bli kortere, igjen fordi de ikke kan justere avbetalinger etter renta (til sammenligning kan man binde renta i 10 år), eller man må reforhandle ofte. Det vil bare føre til større forskjeller når moralpolitiet tvinger folk til å ta dårligere lån i religionens navn. Typisk synseartikkel uten langsiktig konsekvenstenking. 5
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #11 Skrevet 5. desember 2016 3 minutter siden, Drizzt skrev: Jeg tror ikke du leste artikkelen. Spørreundersøkelsen har 707 respondenter, som selv definerer seg som muslimer. Blant funnene er at ni av ti synes det er problematisk at det ikke er rentefri lån i Norge, åtte av ti sier de er villige til å betale mer for rentefrie lån og åtte av ti sier de ofte diskuterer rentefrie lån med familie og venner. Som deg mener du? Jeg som kristen skulle også gjerne hatt rentefrie lån. Det tror jeg de fleste vil ha uansett religion. Men det kan du ikke innrømme, for da kan du ikke bruke dette som enda en grunn for å hate muslimer Anonymkode: 1971b...a92 5
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #12 Skrevet 5. desember 2016 6 minutter siden, O.G. skrev: Argumenter for påstanden din. Akkurat nå, Drizzt skrev: Jeg tror ikke du leste artikkelen. Spørreundersøkelsen har 707 respondenter, som selv definerer seg som muslimer. Blant funnene er at ni av ti synes det er problematisk at det ikke er rentefri lån i Norge, åtte av ti sier de er villige til å betale mer for rentefrie lån og åtte av ti sier de ofte diskuterer rentefrie lån med familie og venner. Som deg mener du? Hvis dette blir tillatt så blir det nok mulig for alle nordmenn. Men hvis dere er så dumme at dere tror at disse lånene blir billigere enn vanlige lån så vet dere virkelig ikke hva som foregår. Det er en teknisk omgjøring hvor banken kjøper objektet og kunden kjøper det tilbake i avdrag som det sies i artikkelen. Her er en annen sak, og det er åpent for alle: https://www.nrk.no/hordaland/tilbyr-sharia-finansiering-i-norge-1.7477663 Det virker som noen mennesker ikke har evne til å tenke... Anonymkode: e2529...d9a 4
Gjest O.G. Skrevet 5. desember 2016 #13 Skrevet 5. desember 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvis dette blir tillatt så blir det nok mulig for alle nordmenn. Men hvis dere er så dumme at dere tror at disse lånene blir billigere enn vanlige lån så vet dere virkelig ikke hva som foregår. Det er en teknisk omgjøring hvor banken kjøper objektet og kunden kjøper det tilbake i avdrag som det sies i artikkelen. Her er en annen sak, og det er åpent for alle: https://www.nrk.no/hordaland/tilbyr-sharia-finansiering-i-norge-1.7477663 Det virker som noen mennesker ikke har evne til å tenke... Anonymkode: e2529...d9a Poenget er at dette ikke skal tilbydes i Norge overhodet.
Drizzt Skrevet 5. desember 2016 Forfatter #14 Skrevet 5. desember 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg som kristen skulle også gjerne hatt rentefrie lån. Det tror jeg de fleste vil ha uansett religion. Men det kan du ikke innrømme, for da kan du ikke bruke dette som enda en grunn for å hate muslimer Anonymkode: 1971b...a92 Les en gang til hovedinnlegget, du. Sakte og gjerne 5 ganger. Så slipper du å kaste bort tid med spekulasjoner. 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #15 Skrevet 5. desember 2016 7 minutter siden, Drizzt skrev: Jeg tror ikke du leste artikkelen. Spørreundersøkelsen har 707 respondenter, som selv definerer seg som muslimer. Blant funnene er at ni av ti synes det er problematisk at det ikke er rentefri lån i Norge, åtte av ti sier de er villige til å betale mer for rentefrie lån og åtte av ti sier de ofte diskuterer rentefrie lån med familie og venner. Som deg mener du? Og hvor er kravet du snakker om? "Problematisk at det ikke finnes" er ikke det samme som et krav. Anonymkode: 43620...011 4
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #16 Skrevet 5. desember 2016 2 minutter siden, O.G. skrev: Poenget er at dette ikke skal tilbydes i Norge overhodet. Hvis det ikke strider mot norske regler er det opp til bankene, og de er ikke akkurat kjent for å si nei til muligheter for å tjene penger. Anonymkode: e2529...d9a 3
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #17 Skrevet 5. desember 2016 Tror egentlig folk får mark i seg fordi det er muslimer som ønsker dette og ikke f.eks. buddhister.. for noen er livssynet viktigere enn å tilfredstille naboen eller andre nordmenn som egentlig ikke liker dem. Anonymkode: 1b8fd...9e9 3
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #18 Skrevet 5. desember 2016 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg som kristen skulle også gjerne hatt rentefrie lån. Det tror jeg de fleste vil ha uansett religion. Men det kan du ikke innrømme, for da kan du ikke bruke dette som enda en grunn for å hate muslimer Anonymkode: 1971b...a92 Du får akkurat det samme hvis du tar opp et lån med fast rente. Poenget med halal-lån er bare å pakke det inn på en slik måte at muslimer skal kunne late som at de ikke betaler rente selv om de egentlig gjør det. Anonymkode: 8b0cf...fd0 6
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #19 Skrevet 5. desember 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du får akkurat det samme hvis du tar opp et lån med fast rente. Poenget med halal-lån er bare å pakke det inn på en slik måte at muslimer skal kunne late som at de ikke betaler rente selv om de egentlig gjør det. Anonymkode: 8b0cf...fd0 Jeg er så imot slik kvasi-religion! Akkurat som katolske jenter som tar'n i rumpe og munn for da er de jomfru! Joda, teknisk sett er vagina ubrukt, men dette er vel å strekke jomfru-begrepet over stokk og stein. Synes jeg. Anonymkode: 06399...12d 2
Druid Skrevet 5. desember 2016 #20 Skrevet 5. desember 2016 1 time siden, Kamomille skrev: Hva er forskjellen på å betale renter og å betale mer i Avdrag? Det blir bare ordkløveri. I praksis blir ett slikt lån ett fastrentelån over hele låneperioden uten risikobinding. Så det er mere enn ordkløveri. Dette er uansett veldig enkelt: dette er markedsutvikling, ikke diskriminering. Det er ingen lov som hindrer denne typen lån. Staten har ikke overordnet produktansvar for bankvesenet. Vil de ha denne typen lån, får de etablere denne typen bank. Eller låne i utlandet, som mange allerede gjør. Eller vente til DnB finner ut at investeringen i nødvendige datasystemer gjør det markedsmessig verdt det. ... og til dere som gjør dette til en religiøs ting, husk at hvis du er kristen, har du samme bud. Jeg tror svært mange ville likt tanken helt til de så prisen på lånet. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå