Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest mrebekah
Skrevet

Helt ærlig har jeg som agnostiker og nordmann(kvinne) ingenting imot islam i det hele og det store, vil bare ha det klart!

Jeg vet også ikke alt som er å vite om hverken islam eller andre religioner, og derfor spør jeg om det er noen som kan forklare en ting for meg. Jeg er ganske logisk av meg, og for meg er ting nødt til å gi mening hvis jeg skal kunne akseptere det helt fullstendig. Ønsker ikke å tråkke på noen tær og beklager hvis det høres helt feil ut, det er ikke vondt ment! Men jeg er imot alt som er inhumant.

Dvs jeg er imot slaktemetoden de bruker på dyr for at kjøttet skal kunne spises innen ulike religioner. Kan noen forklare meg hvorfor det er nødvendig at dyr skal slaktes på måten de gjør, hvis det er slik at "gud har skapt alle vesenet og alle er like mye verdt"? Er det helt urimelig å forvente at religion kanskje bør tas litt videre etter all forskning som er gjort, for å verdsette et liv litt mer enn på den måten? Er kanskje ikke alle som støtter det men jeg bare lurer altså. Alle får gjøre som de vil men jeg sliter litt med å forstå konseptet og srgumentene for hvorfor ting gjøres som de gjøres :) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg trur ikkje det finst logisk forklaring på dette påbodet, det bare ER der, og så får du akseptere det om du vil fylgje den religionen, eller gjere som du vil om du ikkje vil akseptere Allah og hans profet.

Så same vis finst det inga logisk forklaring på at me ikkje et menneskekjøt. Både ein påkøyrt elg og ein påkøyrt person skulle kunne nyttast til mat (om veterinæren ikkje har innsigelsar). Men kulturen vår forbyr det, og slik er det bare. 

Skrevet

Wikipedia har litt om det:

https://en.wikipedia.org/wiki/Dhabihah#Islamic_slaughtering

6 timer siden, mrebekah skrev:

Dvs jeg er imot slaktemetoden de bruker på dyr for at kjøttet skal kunne spises innen ulike religioner. Kan noen forklare meg hvorfor det er nødvendig at dyr skal slaktes på måten de gjør, hvis det er slik at "gud har skapt alle vesenet og alle er like mye verdt"? 

Nå har ikke jeg peiling på Islam, men er virkelig alle  vesener like mye verdt  i Islam? Skulle tro at mennesker stod i særstilling. 

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, mrebekah skrev:

Helt ærlig har jeg som agnostiker og nordmann(kvinne) ingenting imot islam i det hele og det store, vil bare ha det klart!

Jeg vet også ikke alt som er å vite om hverken islam eller andre religioner, og derfor spør jeg om det er noen som kan forklare en ting for meg. Jeg er ganske logisk av meg, og for meg er ting nødt til å gi mening hvis jeg skal kunne akseptere det helt fullstendig. Ønsker ikke å tråkke på noen tær og beklager hvis det høres helt feil ut, det er ikke vondt ment! Men jeg er imot alt som er inhumant.

Dvs jeg er imot slaktemetoden de bruker på dyr for at kjøttet skal kunne spises innen ulike religioner. Kan noen forklare meg hvorfor det er nødvendig at dyr skal slaktes på måten de gjør, hvis det er slik at "gud har skapt alle vesenet og alle er like mye verdt"? Er det helt urimelig å forvente at religion kanskje bør tas litt videre etter all forskning som er gjort, for å verdsette et liv litt mer enn på den måten? Er kanskje ikke alle som støtter det men jeg bare lurer altså. Alle får gjøre som de vil men jeg sliter litt med å forstå konseptet og srgumentene for hvorfor ting gjøres som de gjøres :) 

Jeg tror du bør Google koranen. For eksempel Google sure 5.32 og sure 5.33.

Et del av sure 5.32 er blitt brukt som "bevis" for at islam er en humanitær religion. Når du leser den hele sure'n og den etterfølgende, så kan du snakke om at alle er like mye verd.

Skrevet (endret)
9 timer siden, mrebekah skrev:

...

Matreglene i religiøse tekster er generelt de mest logiske delene som er der. I praksis er det matsikkerhetsregler.

I en verden der bakterier og parasitter var ukjent og hygiene som konsept var rimelig umulig, brukte man generert kunnskap: i praksis holde oss generelt vekke fra svinekjøtt, siden svinekjøtt på den tiden var full av trikiner, og å fjerne blod.

Den beste og raskeste måten å evakuere blod fra ett slakt på denne tiden, var å drenere det i live, altså å kutte halspulsåren og henge det opp ned. Dette må ha sett grusomt ut, selv for bønder, så derfor alle reglene som skulle dempe det groteske og bønnen fra en prest. En form for å uttrykke "Vi takker deg som ofrer deg i stor smerte for oss".

Men for å hindre svindel, gjorde man det til en del av Den overordnede autoritet: Guds lov og dermed sitter vi igjen med Kosher og Halal regler den dag i dag.

Interesant nok er Halal etterkommeren av Kosher; egentlig samme regler, kun annen bønn, men det er store forskjeller i tolkningsrommet. Det er grunnen til at vi kan ha produksjon av Halal kjøtt i Norge, men ikke Kosher, og hvorfor noen muslimer kan regne svin som halal.

Endret av Druid
  • Liker 2
Skrevet

Jeg kunne aldri klart spise kjøtt fra dyr som ikke er tappet for blod!
eller så ser jeg ikke helt hva som er inhumant med at noen preiker noen linjer over slaktet...

Anonymkode: 84192...59f

Skrevet
På ‎05‎.‎12‎.‎2016 den 0.45, Gjest mrebekah skrev:

På godt norsk heter islam, Muhamedanisme. Det er fordi storparten av koranen og deres skrifter handler om Mohammed. Han gikk fram med svik, konspirasjoner, drap, pedofili og flerkoneri. Derfor synes og muslimer det er flott.

Strengt tatt er det vel dem som tråkker andre på tærne. Og vit at du som kvinne er aller nederst på deres rangstige. Vi andre kan alltid underlegge oss deres steinalder styre, og bli godkjent av dem. Kvinner er dog dømt til å bli kvinner.

Det er flott at folk sliter med å akseptere muhamedanisme.

Legg merke til at deres vitenskapelige bidrag til verden, har vært så godt som ikkeeksisterende siden år 1200.

Den sanne midtøstekonflikten består i de millioner som er underordnet styrer som gir totalt blaffen i menneskeverd. Ikke en håndfull bøller på Gaza.

Skrevet
På 5.12.2016 den 0.45, Gjest mrebekah skrev:

Halal- det sies at det er litt som i jødedommen. Det er noe med at dyret må være 'rent', eller noe. Derfor slaktes ofte dyrene, ved å tømme det for blod, mens det enda lever. Ganske kvalmt, spør du meg😛

Skrevet
19 timer siden, Mari Y skrev:

Halal- det sies at det er litt som i jødedommen. Det er noe med at dyret må være 'rent', eller noe. Derfor slaktes ofte dyrene, ved å tømme det for blod, mens det enda lever. Ganske kvalmt, spør du meg😛

Islam har ingen ting med jødedommen å gjøre. I såfall er det en motpol.

Skrevet
4 minutter siden, debatant skrev:

Islam er direkte avlegger av jødedommen og kristendommen. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, debatant skrev:

Faktisk er det historikere som hevder at islam har 'lånt' mye fra jødedommen, og det er mulig å finne diverse likhetstrekk, òg, mellom ortodoks jødedom og islam. Både islam og jødedom er egentlig lovreligioner, f eks. Der islam f eks har Halal, haram, osv(div påbud og forbud), har du noe tilsvarende i jødedommen. I hvert fall ut ifra det jeg har lest. 

Skrevet
2 minutter siden, Druid skrev:

Den første religionen av dem alle er hvel egentlig soroastrismen, grunnlagt i det gamle Persia. 

Skrevet
20 timer siden, Mari Y skrev:

Jeg håper du ikke spiser kjøtt i det hele tatt, for dette foregår på alle slakterier i Norge. For at kjøttet skal kunne spises, må dyret tømmes for blod.  Muslimer i Norge har akseptert vår slaktemetode med bedøvelse som halal, så lenge man i tillegg sier en bønn. 

Anonymkode: 4f1f5...ad1

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper du ikke spiser kjøtt i det hele tatt, for dette foregår på alle slakterier i Norge. For at kjøttet skal kunne spises, må dyret tømmes for blod.  Muslimer i Norge har akseptert vår slaktemetode med bedøvelse som halal, så lenge man i tillegg sier en bønn. 

Ikke alt kjøtt er Halal, hvel? 

Jeg spiser ikke kjøtt, utenom fisk. Nei, jeg liker ikke den slaktemetoden, i det hele tatt. Jeg mener absolutt ikke at det er diskriminering å forby slakte-metoder som skader dyr. Hverken omskjæring eller rituell slakt som skader dyr bør tillates hverken i Norge eller noen steder. 

Skrevet

Beklager. Det er ikke forenlig. Religion og politikk har ingen til felles. Du kan ikke forklare en trollmann som dukker opp fra intet og tryller frem deg, meg og alt som finnes. Det er det første som står i bibelen, og mer enn det trengte ikke jeg å vite før jeg leste resten av boken som et eventyr. Det samme med koranen. Så siden jeg har over 30 i IQ. Så har jeg en alt for logisk hjerne til å ta til meg slike skrøner og tro at noe slikt er logisk nok til å være sant. Ikke skrevet av noen litt vel fantasifulle tullinger. 

Anonymkode: 67375...1ef

Skrevet
1 time siden, Druid skrev:

Er det derfor muslimer anklager Israel og jøder for alt mellom himmel og jord?

Skrevet (endret)
26 minutter siden, debatant skrev:

Er det derfor muslimer anklager Israel og jøder for alt mellom himmel og jord?

Interessant nok er det en del historikere som mener at antisemittismen kom til Islam via Arabiske kristne. 

Uansett hvordan den kom inn, kan du ikke hevde den er noe spesifikt for Islam. Antisemittismen var så utbredt at vi hadde lover for å hindre jøder adgang til det norske riket og en del av korstogene myrdet flere jøder enn muslimer. 

Vi liker å fantasere om at Hitlertyskland var den viktigste årsaken til utviklingen av antisemittisme i Europa, det gir oss den betryggende følelsen av at det var dem, og ikke oss. Faktum er at antisemittisme har vært rimelig konstant  der jøder har vært tilstede helt fra romertiden. Bare en slik ting som opprettelsen av staten Israel var tildels motivert av Engelsk antisemittisme.

Idag ser vi også økende antisemittisme både i Europa og USA fra andre miljøer enn muslimer. Men det er jo greit å ha noen å skylde på.

Endret av Druid
Skrevet
18 minutter siden, Druid skrev:

Interessant nok er det en del historikere som mener at antisemittismen kom til Islam via Arabiske kristne. 

Uansett hvordan den kom inn, kan du ikke hevde den er noe spesifikt for Islam. Antisemittismen var så utbredt at vi hadde lover for å hindre jøder adgang til det norske riket og en del av korstogene myrdet flere jøder enn muslimer. 

Vi liker å fantasere om at Hitlertyskland var den viktigste årsaken til utviklingen av antisemittisme i Europa, det gir oss den betryggende følelsen av at det var dem, og ikke oss. Faktum er at antisemittisme har vært rimelig konstant  der jøder har vært tilstede helt fra romertiden. Bare en slik ting som opprettelsen av staten Israel var tildels motivert av Engelsk antisemittisme.

Arabiske/muslimske forskere. De liker å klandre Vesten og kristendom for en del og.......

Skrevet
1 time siden, Mari Y skrev:

Ikke alt kjøtt er Halal, hvel? 

Jeg spiser ikke kjøtt, utenom fisk. Nei, jeg liker ikke den slaktemetoden, i det hele tatt. Jeg mener absolutt ikke at det er diskriminering å forby slakte-metoder som skader dyr. Hverken omskjæring eller rituell slakt som skader dyr bør tillates hverken i Norge eller noen steder. 

Den eneste forskjellen på tradisjonell halal/kosher og vanlig slakting er bedøvelsen. I Norge har muslimer akseptert bedøvelse, så eneste forskjellen på halal og vanlig kjøtt som er slaktet i Norge, er en bønn. Jøder aksepterte ikke kravet om bedøvelse, derfor foregår det ikke kosherslakting i Norge. 

Altså er det ingen grunn til å forby halal i Norge, da muslimene har akseptert kravet om bedøvelsen som sikrer dyrevelferden (så sant du mener annen slakt i Norge ivaretar dette). 

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Den eneste forskjellen på tradisjonell halal/kosher og vanlig slakting er bedøvelsen. I Norge har muslimer akseptert bedøvelse, så eneste forskjellen på halal og vanlig kjøtt som er slaktet i Norge, er en bønn. Jøder aksepterte ikke kravet om bedøvelse, derfor foregår det ikke kosherslakting i Norge. 

Altså er det ingen grunn til å forby halal i Norge, da muslimene har akseptert kravet om bedøvelsen som sikrer dyrevelferden (så sant du mener annen slakt i Norge ivaretar dette). 

I Norge tror jeg også man har drevet import av Halal. I tillegg er jeg redd noen etterhvert skal begynne å kreve halal- slakt uten bedøvelse. Så ser fortsatt ikke helt hvorfor dette bør være tillatt i Norge. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...