AnonymBruker Skrevet 4. desember 2016 #1 Skrevet 4. desember 2016 Har lyst å kjøpe valp, men har ikke mulighet til å ta fri så lenge fra jobb. Kan ta fri en uke. Ellers har jeg en søster som er hjemmeværende og som har sagt seg villig til å passe hunden noen uker. Tenker da det beste er at de er hos meg slik hunden blir vant til omgivelsene. Men hva tenker dere? Er det ulemper å la en annen passe hunden daglig utover noen uker? Jeg kommer hjem etter jobb og har hele ettermiddagen, natten og tidlig om morgenen sammen med hunden. Anonymkode: 3d0bb...03a
Portvinpiken Skrevet 4. desember 2016 #2 Skrevet 4. desember 2016 Jo lengre, jo bedre. Det finnes egentlig ikke noe fasitsvar på hvor lenge siden det er litt individuelt. Men hvis du tenker på valpens velferd så vil jeg si min. 4 - 6 uker så valpen får muighet å klare å holde seg litt lenger enn noen få timer. Etter det så må den gradvis vennes til å være alene. Alene hjemmetrening er viktig. Begynne med å være helt alene 30 min og deretter øke. Igjen, hvis det er valpens velferd som det skal tas hensyn til, så vil jeg si at jeg ikke ville latt den være hjemme alene en hel arbeidsdag uten lufting og selskap før den blir unghund og ca et halvt år og oppover. Hva som KAN gjøres og hva som er MULIG å gjøre er en litt annen sak, og jeg regner med at du også får svar i denne tråden fra de som mener noe annet. Men som sagt - her har jeg lagt til grunn hundens hensyn og velferd først. 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2016 #3 Skrevet 4. desember 2016 Jeg ville også sagt minimum 4 uker. Nå har jo du en søster som kan være med valpen, men klarer hun hjemme alene-treningen på rett måte? Har hun interesse for å lære seg dette? Og slik at dere kan trene sammen? Ellers ville jeg startet med ti sekunder jeg da, og så øke daglig til man er oppe på et par minutter. Og så hoppet opp til fem, ti, halvtime, time. Ikke rett på en halvtime, det føles som en evighet for valpen hvis den får panikk. Jeg hadde postkassen ti meter unna huset, og det var en fin start de første dagene. Anonymkode: 487ed...17a 1
Portvinpiken Skrevet 4. desember 2016 #4 Skrevet 4. desember 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville også sagt minimum 4 uker. Nå har jo du en søster som kan være med valpen, men klarer hun hjemme alene-treningen på rett måte? Har hun interesse for å lære seg dette? Og slik at dere kan trene sammen? Ellers ville jeg startet med ti sekunder jeg da, og så øke daglig til man er oppe på et par minutter. Og så hoppet opp til fem, ti, halvtime, time. Ikke rett på en halvtime, det føles som en evighet for valpen hvis den får panikk. Jeg hadde postkassen ti meter unna huset, og det var en fin start de første dagene. Anonymkode: 487ed...17a Ser at jeg kan ha ordlagt meg litt kronglete. Jeg mente selvfølgelig ikke at man skal gå fra valpen 30 min. første gang. Det var derfor jeg skrev "30 min. helt alene", fordi jeg går ut i fra at når man skaffer seg hund så har man lest litt på forhånd om hvordan man trener på å være alene hjemme; begynne med å gå ut og inn av døren, ut med søpla, for så å gradvis. Når valpen har vært i sitt nye hjem i 4 uker ville jeg kunne latt den begynne å være alene, men min 30 min i starten. Altså ikke halve eller hele arbeidsdager. Men... faktum er jo at mange dessverre setter valpene i bur og lar de være alene halve - eller til og med hele arbeidsdager allerede etter 2 - 3 uker
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2016 #5 Skrevet 4. desember 2016 Synes du skal prioritere å vær hjemme med valpen din i minst 2-3 uker. Og hvor det er du som er hjemme med den, i og med det er viktig at dere to blir kjent. Alle har rett på ferie i jobben, så du får vente til du kan ta den. Anonymkode: b0664...309
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #6 Skrevet 5. desember 2016 Du bør være hjemme med valpen i minimum 4 uker. Anonymkode: 918c3...011
tørkestativ Skrevet 5. desember 2016 #7 Skrevet 5. desember 2016 Jeg var hjemme i en uke. Men nå jobber jeg bare 50% kveld og samboer bare dag. Så vi hadde pass til henne den ene timen fra jeg gikk til samboer kom hjem i kanskje en mnd. Trente ganske mye på å være alene slik at hun raskt kunne klare de 40-60 minuttene alene. Så når hun var 3 mnd var hun alene. Men syns uansett du burde ta mer enn en uke fri for å bli skikkelig kjent med hunden og få den trygg. Hvis det ikke passer nå, så hadde jeg ventet til jeg kunne hatt kanskje 3 uker ferie
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå