Gå til innhold

Dere som har fjernet galleblæren..

Anbefalte innlegg

Skrevet

..hvor mye smerter hadde dere før dere fjernet den? Ba dere om det selv, eller var det legen som anbefalte det?

Jeg hadde noen kraftige anfall i fjor, fikk påvist gallestein. Etter det har jeg ikke hatt så kraftige anfall, men har smerter så og si daglig, de kommer på kvelden. Kan ikke drikke mye alkohol, da risikerer jeg å bli skikkelig dårlig. Har også en del svie i magen, typ magesyresmerter.

Har legetime denne uken, ønsker egentlig å få fjernet gallebæren, men føler meg jo ikke direkte syk. Men det forringer livskvaliteten, begrenser sosialt samvær på kveldstid pga redsel for å bli uggen. 

Anonymkode: baf11...efc

Skrevet

Hadde ingen plager og visste ikke at denne måtte fjernes da jeg hadde en annen operasjon i magen. Etter operasjonen derimot måtte livet gjøres om helt. Kan ikke spise fett, stekt og krydret mat. Begrense alkohol.

De første 3 mnd. var jeg daglig plaget av oppkast flere ganger per dag, kvalm om kveldene. Kastet ikke opp maten, men 2-3 skjeer av knallgul syrlig væske. En tann knakk på samme tid. Så jeg tror det er oppkast som svekket tanna. Av og til var oppkasten så sur at jeg sleit med å svelge. Det brant i haksen i opp til 1 døgn.

Så hvis du virkelig ikke må, ikke operer deg. Selve restitusjon etter operasjon var også vanskelig.

Anonymkode: dda1d...f1b

Skrevet

Jeg hadde flere anfall, og til slutt ett som jeg følte aldri gikk over. Leververdiene ble dårligere og dårligere, så jeg hadde ikke så mye valg annet enn å operere den ut. Min var helt fullstappa av både store og små stener...

Jeg har ingen nevneverdige plager etter å ha fjernet den! Spiser akkurat det jeg har lyst på.

Eneste jeg merker er at jeg kan få litt mageknip og diare etter et måltid, men jeg har alltid hatt en ømfintlig mage så jeg vet ikke om det kommer av manglende blære eller av noe annet.

En artig ting er jo at bæsjen lukter annerledes nå enn før da... ;)

Jeg hadde uten tvil operert den ut hadde jeg vært deg, hvis jeg hadde hatt så mye plager!

Skrevet

Jeg hadde tre anfall som endte på sykehus før jeg gikk med på å fjerne den. Måtte ligge nesten en uke ekstra på sykehus pga blødninger da det var så mye arrvev etter betennelser at di hadde store problemer med å få den løs. I ettertid kjenner jeg absolutt ingenting☺️

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...