Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

har sendt inn søknad om startlån til husbanken. Om jeg får lån, må jeg kjøpe hus i samme kommune,eller er det ok med nabokommunene? Og om jeg får kjøpt hus i nabokommunen,må jef jo flytte dit,og ha folkeregistrert adr der..vet ikke om det har noe å si???

Anonymkode: f09cb...153

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må kjøpe i den kommunen du får innvilget lån ja. Veldig tungvint, fordi man får ikke søke med mindre man allerede er bosatt, og for å bosette seg må man jo ha penger til hus. 

Jeg bor i en kommune nå, men her vil jeg aldri ha råd til å kjøpe. Jeg vil kunne kjøpe i nabokommunen, men da må jeg bo der før jeg søker, og mtp skolekretser vil jeg jo ikke flytte bare for å leie enda et sted. Vanskelig at det er sånn. 

Anonymkode: c7c32...045

• Liker 2
Skrevet

Jeg bor alleredw i den kommunen jeg har søkt. Men ser at det er mer attraktivt og lønnsomt å kjøpe i nabokommunen.

Skrevet

Det er et helvete å få gjennomslag for startlån. Prøvde det nettopp og da fikk jeg remset opp hvor mye jeg måtte tjene i faste inntekter hver mnd, jo, 33500kr må jeg har netto utbetalt hver mnd for å betjene et husbanklån på 2mill + sifo standard budsjettet. Ja da bare lo jeg litt, for da hadde jeg vel fått lån i en vanlig bank også da :P

Rare folk, da jeg ringte, så skjønte dem ikke noe, og ba meg bare kontakte saksbehandleren min. Noe jeg ikke orket... var så lei hele greia. 

Nå fikk jeg omsider lån på 2 mill i vanlig bank pga familie som stillte som kausjonister. Men dette gikk ikke sist jeg prøvde. Så var heldig nå.

Anonymkode: cb7b3...df1

Skrevet

Det er ikke riktig at du må være bosatt i kommunen du søker kommunalt lån av. Du skal kunne søke i flere kommuner samtidig.

Og du må kjøpe i den kommunen som gir deg lån.

Egentlig litt merkelig at ikke slike startlån til vanskeligstilte kan gis uten begrensning til hvor man må bo. Disse slitet jo allerede nok om ikke de skal måtte lete etter hvilke kommuner de ønsker å bo i. Pluss at det er svært begrenset med boliger i riktig prisklasse for rammelånet på kommunale startlån. For en person kan det for eksempel være snakk om et lån på 1, 5 million maks. Hvor mange boliger i fornuftig størrelse og livsstandard finnes til den prisen og under?

Ville det ikke vært bedre at uføre kan søke slike lån og ta det med seg dit boliger finnes? Da kunne kanskje utkantstrøk få noen nye beboere også, som bruker penger der og som ikke må flytte pga manglende jobbtilbud.

Anonymkode: 0fdb7...d4f

• Liker 1
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei

har sendt inn søknad om startlån til husbanken. Om jeg får lån, må jeg kjøpe hus i samme kommune,eller er det ok med nabokommunene? Og om jeg får kjøpt hus i nabokommunen,må jef jo flytte dit,og ha folkeregistrert adr der..vet ikke om det har noe å si???

Du søker ikke Husbanken, men kommunen du øsker å bosette deg i. 

Du skal ha Folkeregisterregistrert adresse der du faktisk bor. 

Anonymkode: 4e30e...a3c

• Liker 1
Gjest Wanda Maximoff
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Hvis du vil kjøpe i nabokommunen så må du søke i nabokommunen. Hvis du har søkt i den kommunen du er bosatt i, men ikke skal kjøpe bolig der så er søknaden din kun bortkastet tid. Ja, det har noe du å si. Du må ha fått innvilget startlån i den kommunen som du ønsker å kjøpe i. 

:)

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor alleredw i den kommunen jeg har søkt. Men ser at det er mer attraktivt og lønnsomt å kjøpe i nabokommunen.

Da må du søke startlån i nabokommunen. 

Skrevet

Jeg undersøkte dette med lån i Husbanken tidligere i år, da jeg bodde i Akershus fylke, men ville flytte til Oslo (som er både fylke og by). Det var ingenting i veien for å søke lån i Oslo, så lenge det var der boligen skulle kjøpes, selv om jeg bodde i Akershus.

Anonymkode: c419c...384

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig tungvint, fordi man får ikke søke med mindre man allerede er bosatt, og for å bosette seg må man jo ha penger til hus. 

Anonymkode: c7c32...045

Det er vel mulig "å være bosatt" og er folkregistrert på en adresse - som leietager? 

Man vel ikke har kjøpt et hus for å ansees som "bosatt i en kommune"? 

De fleste bor vel et sted, eller? 

Anonymkode: 1cf79...05a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...