AnonymBruker Skrevet 4. desember 2016 #1 Del Skrevet 4. desember 2016 Vet ikke hvor dette passet inn. Har alltid gruet meg til enten min mamma eller pappa skal dĂž. Det er vel naturlig. Men jeg har ogsĂ„ tenkt en god del pĂ„ begravelse. Vet ikke om det er like vanlig, men begynte Ă„ tenke pĂ„ dette nĂ„r jeg var ganske liten. Jeg har vĂŠrt i begravelse fĂžr men aner ingen ting om hvordan det blir planlagt. Jeg tenker pĂ„ hvordan skal man velge hvilke salmer man vil ha i kirken? Jeg kan ikke en eneste salme, og i alle fall ikke hvilken mine foreldre ville hatt. Har ogsĂ„ hĂžrt presten ofte sier noe om de som er dĂžde. Syns det er vanskelig Ă„ vite hva presten kan si der ogsĂ„. Jeg er eneste barnet for den ene av foreldrene mine sĂ„ regner med alt blir mitt ansvar. PĂ„ andre siden har jeg flere sĂžsken men i grunn ingen kontakt med de. Hvordan foregĂ„r planlegging av begravelse da? MĂ„ alle sĂžsknene ha mĂžter med prest osv.? Er det bare prest man snakker med, hvordan organiserer man dette? Tusen takk for svar! HĂ„per de av dere som syns det er helt meningslĂžst Ă„ tenke pĂ„ dette nĂ„ kan la vĂŠr og komme med uhyggelige kommentarer. For meg er dette vanskelig.. Anonymkode: 12cc1...e52 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2016 #2 Del Skrevet 4. desember 2016 Du fĂ„r hjelp fra begravelsebyrĂ„et, men om du virkelig tenker masse pĂ„ dette kan det vĂŠre en ide og diskutere dette med foreldrene dine. Ănsker de Ă„ gravlegges eller bisettes? Vil de ha gravferd i kristen regi? HumanEtisk forbund har gravferdstalere feks. SpĂžr dem om hvile sanger/melodier de liker. Da blir det lettere Ă„ organisere nĂ„r dagen kommer. Anonymkode: 0722e...255 1 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2016 #3 Del Skrevet 4. desember 2016 Alt dette ordnes av prest og begravelsesbyrĂ„. Der er samtaler med begge instanser der man blir enige om hva som sies og gjĂžres, og betaler etter hva man velger. Anonymkode: 75db7...8c8 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2016 #4 Del Skrevet 4. desember 2016 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du fĂ„r hjelp fra begravelsebyrĂ„et, men om du virkelig tenker masse pĂ„ dette kan det vĂŠre en ide og diskutere dette med foreldrene dine. Ănsker de Ă„ gravlegges eller bisettes? Vil de ha gravferd i kristen regi? HumanEtisk forbund har gravferdstalere feks. SpĂžr dem om hvile sanger/melodier de liker. Da blir det lettere Ă„ organisere nĂ„r dagen kommer. Anonymkode: 0722e...255 TS: tusen takk for svar đ Jeg har snakket med foreldrene mine da jeg var yngre. Vet de vil gravlegges ved kirken. Det var lurt Ă„ spĂžrre de om det. MĂ„ bare finne en naturlig mĂ„te og gjĂžre det pĂ„. Ellers tenker jeg mye pĂ„ hva presten skal si. De begravelsene jeg har vĂŠrt i sĂ„ har hele livet blitt ramset opp og mange fine ord. Foreldrene mine var 40 da jeg kom til verden og har ikke helt oversikt over alt. Syns det er vanskelig Ă„ finne ting Ă„ si. Syns det er vanskelig Ă„ finne pĂ„ noe nĂ„, kan ikke tenke det er noe lettere nĂ„r man er i en sorgprosess. 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alt dette ordnes av prest og begravelsesbyrĂ„. Der er samtaler med begge instanser der man blir enige om hva som sies og gjĂžres, og betaler etter hva man velger. Anonymkode: 75db7...8c8 Det er fint Ă„ hĂžre at man ikke stĂ„r helt alene i det. Men hva presten skal si mĂ„ jo pĂ„ en mĂ„te komme fra meg siden jeg har kjent personen. Syns det er vanskelig jeg...  Hvor mye personlig pleier det Ă„ bli sagt i kirken? Er det vanligs og ha hele livet deres pĂ„ rams? Eller bare snakke litt om hvordan personen var? Anonymkode: 12cc1...e52 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Lanista1984 Skrevet 4. desember 2016 #5 Del Skrevet 4. desember 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: TS: tusen takk for svar đ Jeg har snakket med foreldrene mine da jeg var yngre. Vet de vil gravlegges ved kirken. Det var lurt Ă„ spĂžrre de om det. MĂ„ bare finne en naturlig mĂ„te og gjĂžre det pĂ„. Ellers tenker jeg mye pĂ„ hva presten skal si. De begravelsene jeg har vĂŠrt i sĂ„ har hele livet blitt ramset opp og mange fine ord. Foreldrene mine var 40 da jeg kom til verden og har ikke helt oversikt over alt. Syns det er vanskelig Ă„ finne ting Ă„ si. Syns det er vanskelig Ă„ finne pĂ„ noe nĂ„, kan ikke tenke det er noe lettere nĂ„r man er i en sorgprosess. Det er fint Ă„ hĂžre at man ikke stĂ„r helt alene i det. Men hva presten skal si mĂ„ jo pĂ„ en mĂ„te komme fra meg siden jeg har kjent personen. Syns det er vanskelig jeg...  Hvor mye personlig pleier det Ă„ bli sagt i kirken? Er det vanligs og ha hele livet deres pĂ„ rams? Eller bare snakke litt om hvordan personen var? Anonymkode: 12cc1...e52 Lag et lite dikt. Ordene vil komme til deg. Men ingen er dĂžde. SĂ„ for guds skyld, prĂžv Ă„ leve nĂ„:) Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Akay Skrevet 4. desember 2016 #6 Del Skrevet 4. desember 2016 Dette har jeg dessverre vĂŠrt gjennom en del ganger i Ă„r sĂ„ jeg kan forklare deg hvordan man planlegger en begravelse.. i mitt tilfelle sĂ„ var alle disse plutselige dĂždsfall sĂ„ ingenting var planlagt pĂ„ forhĂ„nd . Etter at en person er dĂžd sĂ„ mĂ„ man ta ganske raskt kontakt med et begravelsesbyrĂ„. Da avtaler man raskt et mĂžte med dem hvor de som oftest kommer hjem til deg. Her fĂ„r man brosjyrer og prisinformasjon pĂ„ kister, blomster (det kan ordnes selv men tung situasjon sĂ„ begravelsesbyrĂ„et fikk ta seg av det for oss). De gĂ„r gjennom og planlegger dĂždsannonse, hvor bisettelsen skal skje og ordner med prest, gravplass osg tidspunkt for begravelsen. I tillegg sĂžrger de for feste av grav (enkel eller dobbelgrav). SĂ„ gĂ„r de gjennom hva man Ăžnsker av salmer osv. Dette kan jeg ogsĂ„ lite om men man fĂ„r en brosjyre hvor det stĂ„r om dem og i tillegg sĂ„ hadde bedemannen faktisk spotify sĂ„ han fant dem der og spilte sĂ„ man fikk velge. SĂ„ kunne man velge om man ville ha solist osv. Etter dette mĂžtet (2-3 timer) sĂ„ tok presten som skulle ha begravelsene kontakt fĂžhvor det igjen ble et nytt mĂžte som vi gikk gjennom minneordene om avdĂžde sĂ„ laget presten tale som han framfĂžrte. Dette kan man sĂ„ klart ta selv men det Ăžnsket vi ikke i en sĂ„nb vanskelig stund. MEN! Ikke gĂ„ rundt Ă„ tenk pĂ„ dette! Begravelsen er det enkleste Ă„ fikse, tro det eller ei... det verste er alt dritten som kommer i tillegg med skiftedokumenter osv osv osv og Ă„ fĂ„ oversikt over aktiva og gjeld osv og Ă„ fĂ„ gjort opp boet. Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2016 #7 Del Skrevet 4. desember 2016 SpĂžr foreldrene dine. Dette er vanlig Ă„ snakke om, og ogsĂ„ vanlig at man skriver ned dersom man har spesielle Ăžnsker. Anonymkode: aabe7...ea6 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ