Gå til innhold

Kirkebryllup eller borgelig!?

La Guapa

Anbefalte innlegg

Gifter oss i kirken, mest av tradisjon og fordi vi liker stemningen i en kirke. Det hender vi går i kirken ellers i året også, men jeg kan vel ikke dirkekte kalle oss troende.. Eller kanskje litt? Vi kan kanskje kalles tvilende?? Liker det kirken står for, men tror ikke på en "gud".12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi skal gifte oss i kirken! Av flere grunner, jeg er kristen min tilkommende er vel som mange her i land, så "kristen" at han er døpt og konfirmert...

Bryllupet i kirken vil jo si at en inngår en "pakt" med Gud om å elske og ære hverandre til døden skiller en... Og jeg syntes det er noe fint og høytidelig over det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svenskbrud

Vi har valt att gifta oss i kyrkan. Samma kyrka som barna är döpta i.

Jag har en tro på Gud och min blivande säger att han tycker att det blir "mer på riktigt" om man gifter sig i kyrkan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal gifte oss i kirken, men ingen av oss er kristne. Grunnen til at vi gifter oss i kirken? Vel, det føler jeg vel egentlig ikke er noen andres sak. men - det er pga tradisjonen og stemningen i et kirkebryllup.

Og heldigvis gir jeg blanke i hva andre måtte mene om vårt valg icon_smile.gif Det har rett og slett ikke noen andre noe som helst med icon_smile.gif Vi tar vårt valg, og andre velger det som passer best for dem. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gifter oss kirkelig. En prest i sjømannskirken vier oss utendørs. Vi har diskutert dette masse, og vært veldig uenige om det skulle være kirkelig eller ikke. Jeg er selv ikke kristen, mens min tilkomne har bevart litt av barnetroen. For ham er det utenkelig å gifte seg borgerlig, og jeg trodde det var utenkelig å gifte meg kirkelig. Derfor snakket vi lenge om ambassadebryllup i Roma.

Løsningen kom min tilkommende med da han foreslo at vi skulle gifte oss i Spania, der mine besteforeldre bor - og sjømannskirken der hadde vigselsrett. For meg var dette mye bedre enn å gifte meg i kirken, og resten av ideen var så god at jeg tente på den. Sjømannsprester er ofte litt mer "rocka" enn prester her hjemme, og vi får den vielsen vi ønsker oss.

Det skal til slutt sies at jeg går endel i kirken ellers, både fordi jeg jobber på en skole og synger i et kor som ofte har kirkeopptredener, og jeg synes at kirken har mange fine tradisjoner det er verdt å ta vare på, selv om jeg ikke er 100% enig i budskapet.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv ingen nært forestående planer om giftemål, men syntes diskusjonen var så spennende at jeg gjerne vil bidra likevel icon_smile.gif

Jeg mener det bør være et grunnprinsipp at man skal holde det man lover, både for sin egen samvittighets del, men også av hensyn til den/de man lover noe til. Jeg skjønner veldig godt at folk ønsker å gifte seg i kirken pga stemning og tradisjon. Jeg skjønner derimot ikke at man kan velge å love noe til en gud man ikke tror på.

For det første er det respektløst ovenfor de som faktisk er troende. For det andre må det da bli dobbeltmoralsk å love tomme ord på den ene dagen i livet hvor man virkelig skulle ønske å kunne holde det man lover?!

Til slutt: jeg synes det virker som om veldig mange av dere som sier dere skal gifte dere i kirken, men ikke er troende, er litt "såra og vonbrotne" på denne diskusjonen. Håper ikke det stemmer, for da er det i så fall ganske mange som burde revurdere sine valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...