La Guapa Skrevet 5. mars 2002 #1 Del Skrevet 5. mars 2002 Jeg er veldig spent på hva dere velger: -kirkebryllup -Borgelig vielse (humanetisk,tinghus....) Og hvorfor dere velger sånn som dere gjør!!!??? Klemmer fra Pusseluskan Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lilletroll Skrevet 5. mars 2002 #2 Del Skrevet 5. mars 2002 Vi gifter oss i en kirke. Skulle ønske jeg kunne si at det er fordi vi er veldig kristne og derfor ønsker å gøre det, men det har nok mere med tradisjon og gjøre, og hva VI føler et bryllup skal være.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. mars 2002 #3 Del Skrevet 5. mars 2002 Vi gifter oss i den Katolske Kirke. Grunn: Fordi jeg er troende og meget aktiv innenfor Kirken. Han gifter seg i Kirken mest for min del 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 5. mars 2002 #4 Del Skrevet 5. mars 2002 (endret) * Endret 30. april 2008 av Fakse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
juli-nuffe Skrevet 5. mars 2002 #5 Del Skrevet 5. mars 2002 Vi gifter oss i kirken fordi han er kristen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CecilieB Skrevet 5. mars 2002 #6 Del Skrevet 5. mars 2002 Vi gifter oss i kirken. Grunnen til det er (nå får vi vel så ørene flagrer) at vi (helst han, som ikke en gang er medl. av noe kirkesamf.) føler at det ikke er ordentlig bryllup hvis man ikke gifter seg i kirken. Det går nok helst på tradisjoner, ingen av oss er kristne. Ikke har vi døpt barna heller, så vi er vel hyklere tenker jeg. Men det får så være, vi får den stemningen rundt som vi ønsker og vi blir gift, så da får dere mene hva dere vil. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. mars 2002 #7 Del Skrevet 5. mars 2002 Vi skal gifte oss i kirken, og selvom vi ikke er kristne synes vi dette er kjempeflott. Selv synes jeg det er kjempefint at kirken fortsatt tar i mot folk som ikke er personlig kristne og at alle kan vie seg i kirken. Hadde kirken vært mer striks og kun latt de personlig kristne gifte seg der hadde det nok ikke blitt mange vielser der. Kirken skal være stolt av å ha status som det stedet flesteparten av parene ønsker å vie seg. P.g.a. dette har jo tydeligvis kirken en status som andre steder ikke har oppnådd. Og om man da velger å snakke om hykleri, ja da synes jeg man er for trangsynt. Skal ikke kirken være et sted for alle? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 5. mars 2002 #8 Del Skrevet 5. mars 2002 (endret) * Endret 30. april 2008 av Fakse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mines Skrevet 5. mars 2002 #9 Del Skrevet 5. mars 2002 Vi gifter oss borgerlig ute i det grønne. Vielsen skal forestas av en bekjent av familien som har vigselsrett. Det stedet vi skal være er så vakkert og jeg har ikke lyst til å gifte meg på et kontor.1212[ Dette Innlegg er endret av: Mines den 2002-03-05 13:46 ] Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zena Skrevet 5. mars 2002 #10 Del Skrevet 5. mars 2002 Borgerlig! Ingen får noensinne dratt meg inn i en kirke! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ada=) Skrevet 5. mars 2002 #11 Del Skrevet 5. mars 2002 Vi gifter oss i kirka -holdt nesten på å si selvfølgelig fordi vi tror på Gud, men jeg ser at det ikke er en selvfølge for alle. For meg ville det i hvert fall vært en selvfølge å gifte meg et annet sted enn Guds hus dersom ingen av oss var ikke var kristne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde Skrevet 5. mars 2002 #12 Del Skrevet 5. mars 2002 Vi giftet oss borgerlig. Ingen av oss er personlig kristne, men vi står begge i statskirken, og har døpt våre barn. Grunnen til at vi valgte borgerlig vielse var ganske enkelt at vi ikke hadde lyst på noe stort oppstyr da vi giftet oss for 13 år siden. Så vi giftet oss stille og rolig på Tinghuset - kun forloverne våre visste om det på forhånd. Dersom jeg skulle velge idag, så hadde det blitt akkurat det samme. _________________ Hilde 1212[ Dette Innlegg er endret av: Hilde den 2002-03-05 17:41 ] Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
La Guapa Skrevet 5. mars 2002 Forfatter #13 Del Skrevet 5. mars 2002 Mange forskjellige tanker rundt vielsestedet her.Vi gifter oss også borgelig.Vi har leid en sal som er meget høytidelig og bygget på slutten av 1700-tallet.Humanetisk forbund hjelper oss med seremonien.Denne kommer til å inneholde nøyaktig de samme elementene med meg som kommer inn i full brudeskrud til inntogsmasj,ringpåsettelse+++.Så for oss er ikke dette med at kirken er mer høytidelig gangbar mynt.For meg som hverken er døpt eller konfirmert og i tillegg er svært bevisst i mitt forhold til religion er kirkebryllup utelukket.Det eneste argumentet jeg hadde gitt meg for måtte være en mann som var personlig kristen.Jeg synes rett og slett at det er skremmende hvor få som er bevisste i sitt valg av livssyn. Føles det ikke litt hyklerisk å love på tro og ære med Gud,Sønnen og den Hellige ånd som vitner å leve sammen når man ikke er kristen???Dette er jo faktisk en løgn! Beklager hvis dette føles støtende for mange,men dette er noe som engasjerer meg! Klem til alle kristne,ikke kristne og hobby-kristne fra Pusseluskan:-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tussilago Skrevet 5. mars 2002 #14 Del Skrevet 5. mars 2002 Vi skal gifte oss i kirken, og det er ikke fordi vi er så kristne at det gjør noe men vi vil høre orgelmusikken og alt det andre som følger med. Ser at noen mener det ikke skulle la seg gjøre å gifte seg i kirken om man ikke var kristen, men jeg synes ikke det er riktig. Det er vel mine skattepenger også? Hvis det finnes en Gud så tilgir han oss sikkert selv om ikke alle kristne godtar det!1212[ Dette Innlegg er endret av: Tussilago den 2002-03-05 18:01 ] Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
scorpion73 Skrevet 5. mars 2002 #15 Del Skrevet 5. mars 2002 Vi gifter oss i kirken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ringblomst Skrevet 5. mars 2002 #16 Del Skrevet 5. mars 2002 Jeg er katolikk, men ettersom kirken jeg hører til er ganske mørk, nesten litt dyster, gifter vi oss i kirken han sogner til, som også er mye mindre og intim. Var aldri snakk om å gifte oss borgerlig, men så er vi begge kristne. ringblomst Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. mars 2002 #17 Del Skrevet 5. mars 2002 Siden ingen av oss står i statskirken blir det Tinhuset for oss. Kirka har aldri vært noe alternativ. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
August Skrevet 5. mars 2002 #18 Del Skrevet 5. mars 2002 Vi skal gifte oss borgelig. Dette fordi jeg ikke vil være med på alt et kirkebryllup innebærer. Synes ikke det høres fristende ut å gå opp midtgangen, synge salmer som ingen kan osv. Hadde vi kjent noen som hadde vigselsrett hadde vi nok valgt å vies ute, men så priveligert er vi ikke.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edle Skrevet 5. mars 2002 #19 Del Skrevet 5. mars 2002 Vi har ikke bestemt oss ennå. Vi har begge litt av barnetroen i behold, og ønsker oss først å fremst en kirkelig vielse. Jeg synes det er like flott å gifte seg borgelig som kirkelig! Man må tenke over sin egen tro og hva som føles mest riktig for dere. Edle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. mars 2002 #20 Del Skrevet 6. mars 2002 Jeg er helt enig med Pusseluskan! Hvis man er kristen er det jo naturlig å gifte seg i kirken, men på en av de viktigste dagene i livet, som bryllupsdagen er, skal man ikke love overfor en Gud i en kirke man ikke har noe som helst forhold til ellers i livet. Human Etisk forbund hjalp oss med vår seremoni sommeren 2000, og vi fikk det mest personlige bryllupet vi kunne tenke oss: På en seilskute i Oslofjorden, med alle gjestene til stede. Og alle de tradisjonelle bryllupselementene var tilstede: Kjole, ringseremoni, pappa fulgte meg opp skipsgulvet...og en utrolig personlig tale hadde seremonimesteren skrevet til oss. Det er absolutt et fullverdig alternativ å la HEF stå for bryllupsseremonien!!! Anbefales! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå