Gå til innhold

Svigermor som maser konstant om å få passe barnet vårt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en svigermor som maser noe helt ufattelig masse om å få passe barnet vårt. Ikke bare maser hun, men hun spør og graver hele tiden om hvem som har passet barnet, hvor lenge og når de skal passe neste gang. Hun maser om å få være barnevakt nå og om flere måneder. Maser om å få ta med barnet hit og dit. Sier vi kommer til å trenge det når nestemann kommer og vil ha svar og bekreftelse der og da. Foreløpig har jeg ikke sagt noe annet enn "ehe" og mannen min sier ingenting.

Problemet er bare at vi ikke vil at hun skal sitte barnevakt. Hun er vanvittig manipulerende og ustabil. Spesielt overfor barn som kan lures med snakk. Hun er ikke noe godt forbilde, sliter med psyken og er generelt en svært dårlig egnet barnevakt. Det har vi fått bekreftet gjennom flere år med utbrudd fra helvete og fordi hun kutter kontakten med oss og andre i familien når hun ikke får det som hun vil. Vi er i det hele tatt skeptiske til henne og er derfor der kun en sjelden gang og forlater aldri barnet vårt alene med henne for å gå på do engang. Mannen min mener han aldri skal si noe, men masingen eskalerer og etterhvert kommer hun til å skjønne det. 

Hva gjør vi? Venter til hun skjønner det eller sier det som det er? 

Anonymkode: 8ae47...10c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere bør jo si hvorfor. Det blir feil å bare svare med unnvikelse, synes jeg.

Anonymkode: 8fbe3...2e9

• Liker 7
Skrevet

Si det som det er. Sparer dere for mer mas og urealistiske forventninger fra hennes side. 

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dere bør jo si hvorfor. Det blir feil å bare svare med unnvikelse, synes jeg.

Anonymkode: 8fbe3...2e9

1 time siden, FrøkenMånestråle skrev:

Si det som det er. Sparer dere for mer mas og urealistiske forventninger fra hennes side. 

Takk for svar. Det er dette jeg også ønsker. Jeg vet det kommer til å bli langvarig dårlig stemning, et utbrudd eller to og en lang periode med at vi ikke eksisterer. Problemet mitt er at mannen mener vi ikke skal si noe. Det gjør det vanskelig for meg. 

TS 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Det er dette jeg også ønsker. Jeg vet det kommer til å bli langvarig dårlig stemning, et utbrudd eller to og en lang periode med at vi ikke eksisterer. Problemet mitt er at mannen mener vi ikke skal si noe. Det gjør det vanskelig for meg. 

TS 

Bare si til henne at dere ikke trenger barnevakt?

Og hvis hun spør dere ut om hvem som har passet barnet osv, så trenger dere ikke å opplyse henne om hvem, når og hvor lenge.

Anonymkode: 3b928...216

• Liker 4
Skrevet

Det hadde vært greit å bodd såpass langt borte fra henne, at avstanden i seg selv var et naturlig hinder for at hun kan være barnevakt

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare si til henne at dere ikke trenger barnevakt?

Og hvis hun spør dere ut om hvem som har passet barnet osv, så trenger dere ikke å opplyse henne om hvem, når og hvor lenge.

Det har vi prøvd, men hun finner ut av dette. Hun kan fort finne på å ringe mine foreldre eller besteforeldre for å spørre om de har passet henne. Hun er ikke som de fleste andre. 

TS 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde vært greit å bodd såpass langt borte fra henne, at avstanden i seg selv var et naturlig hinder for at hun kan være barnevakt

Vi bor et stykke unna, men det er ingen hindring. Vi kan ikke flytte lenger unna heller. 

TS 

Skrevet

Si nei. Da løser jo problemet seg selv hvis hun virkelig kutter kontakten når hun ikke får det som hun vil.

• Liker 5
Skrevet

"Vi skal si i fra om vi behøver at du sitter barnevakt. Så, har mange kakeslag skal du bake til jul da?/Har du sett siste episode av *tvprogram*?/ Hummus?"

Det beste ville være å være helt ærlige, men går ikke det så får dere være så ærlige som det går. Og så dippe ut av emnet. Konstant.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Minya skrev:

Si nei. Da løser jo problemet seg selv hvis hun virkelig kutter kontakten når hun ikke får det som hun vil.

Jeg kan bare overkjøre mannen å si nei? Jeg gjør det gjerne. Kan ikke gjøre det når barnet vårt er der for hun kommer til å få et utbrudd. Dette er hvorfor jeg vil at mannen skal si nei fordi han ofte er der alene, barnet vårt er alltid med når jeg er der. 

TS 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Pinnis skrev:

"Vi skal si i fra om vi behøver at du sitter barnevakt. Så, har mange kakeslag skal du bake til jul da?/Har du sett siste episode av *tvprogram*?/ Hummus?"

Det beste ville være å være helt ærlige, men går ikke det så får dere være så ærlige som det går. Og så dippe ut av emnet. Konstant.

Det er det vi gjør i dag. Ehe sier jeg og snakker om noe annet så spør hun igjen og igjen og igjen. 

TS 

Skrevet

Hvor gammelt er dette barnet hun tydelig aldri har fått være barnevakt for? hvor mye kan man egentlig få manipulert eller gjort noe annen skade i forhold til et barn som gjør dere ikke en gang går på toalettet med henne alene med barnet? Høres i overkant skrullete ut med tanke på det du skriver om henne. Ikke rart hun maser. Hun kjenner vel selv på dette vil jeg tro.

Anonymkode: 2e0e4...d4d

• Liker 4
Skrevet

Kan jo forstå henne litt da. Jeg hadde nok blitt veldig lei meg hvis jeg aldri hadde fått passe barnebarna, mens de andre besteforeldrene får det. Prøv å se det litt fra hennes side også. Litt dårlig gjort å gjøre forskjell synes jeg.

Dette er hypotetisk fra meg, siden jeg ikke har barnebarn...enda. Men hvis jeg får det, så kommer jeg ikke til å finne meg i at bare de andre besteforldrene får passe og ikke jeg.

Anonymkode: 9bd8c...2b6

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammelt er dette barnet hun tydelig aldri har fått være barnevakt for? hvor mye kan man egentlig få manipulert eller gjort noe annen skade i forhold til et barn som gjør dere ikke en gang går på toalettet med henne alene med barnet? Høres i overkant skrullete ut med tanke på det du skriver om henne. Ikke rart hun maser. Hun kjenner vel selv på dette vil jeg tro.

Barnet er to år. Vi har generelt lite barnevakt fordi vi ikke trenger. Hun snakker nedsettende om oss foreldrene og andre i familien foran barnet vårt og andre barn i familien.  Hun kaller barnet vårt stygge ting dersom barnet ikke vil sitte på fanget hennes f.eks. Utbruddene består av hyling, skriking, gråting,  kasting av ting, stygge fraser og stygge uttalelser om og til familie. Hun kan finne på å stikke av når ting ikke går hennes vei. Dette er bare noe av det. Mannen min har mange ganger vært oppløst av tårer og sorg etter utbruddene hennes. Hun har fysisk holdt barnet vårt fast når barnet hylte, gråt og skrek fordi det ikke ville være hos henne. Vi beskytter barnet vårt, derfor går vi ikke på do. Hun er ikke god.  

TS 

• Liker 4
Skrevet

Dump henne.

Har ei venninne som også har det slikt og der er ingen enkel måte å få slike folk til å forstå hvorfor.

Anonymkode: 16f84...509

• Liker 1
Skrevet

Har denne bestemoren andre barnebarn?

Hvordan håndterer de det?

Jeg kjenner til folk som har bestemor som de ikke vil at skal passe og den bestemoren er langt mer stabil enn den du beskriver.

Det bør ikke komme fra deg, hans side av familien, hans jobb. Det finnes ingen bestefar oppi dette som kan snakke med henne?

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet er to år. Vi har generelt lite barnevakt fordi vi ikke trenger. Hun snakker nedsettende om oss foreldrene og andre i familien foran barnet vårt og andre barn i familien.  Hun kaller barnet vårt stygge ting dersom barnet ikke vil sitte på fanget hennes f.eks. Utbruddene består av hyling, skriking, gråting,  kasting av ting, stygge fraser og stygge uttalelser om og til familie. Hun kan finne på å stikke av når ting ikke går hennes vei. Dette er bare noe av det. Mannen min har mange ganger vært oppløst av tårer og sorg etter utbruddene hennes. Hun har fysisk holdt barnet vårt fast når barnet hylte, gråt og skrek fordi det ikke ville være hos henne. Vi beskytter barnet vårt, derfor går vi ikke på do. Hun er ikke god.  

TS 

Vel, da burde det i mine øyne ikke være særlig vanskelig å faktisk svare henne at pga si og så vil det å være barnevakt være utelukket og at hunnksn slutte å spørre om nettopp det.

• Liker 9
Skrevet (endret)
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS 

Mannen din eller du må si ifra at det har skjedd ting når hun passer ungen som ikke under noen omstendighet er akseptable. Derfor skjer det det ikke mer. Jeg sikter til slike hendelser som jeg uthevet med fet skrift i sitatet.

Endret av I Grosny
manglet ett ord
  • Liker 5
Gjest Ludolek
Skrevet (endret)
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS 

Hun kaller barn stygge ting?

Da hadde jeg gitt faen i mann, familie og whatever og vært brutalt ærlig. "Du er ustabil og oppførselen din er skadelig for andre. Du kan dessverre aldri passe barn av den grunn - og det er trist at du ikke har selvinnsikt nok til å oppsøke hjelp". Ferdig snakka.

Vinnvinn for barnets del, iallfall.

Jeg synes både du og mannen din oppfører dere uansvarlig ovenfor barnet som ikke har kuttet kontakt for lenge siden og lot henne stå der og hyle/skrike uten å kutte kontakt umiddelbart. Det er psykisk nedbrytende og skremmende for barnet.

Grow a papir of balls begge to - det er unger vi snakker om her som er livredde. Er jo ikke rart de ikke vil sitte på hennes fang. Hallaien.

Endret av Ludolek

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...