Gjest Blondie65 Skrevet 6. desember 2016 #21 Skrevet 6. desember 2016 Da jeg flyttet hit var fellesgangene gjengrodd med søppel. Vi innførte en årllig dugnad med container slik at vi rydder jevnt. Det er fortsatt helt forbudt å sette ting i fellesgang, og det er ytterst sjelden det nå skjer. Men når alle vet hva containeren koster og hvor mye arbeid det er å rydde så blir også motivasjonen for å opplyse leietakerne om regler deretter. Personer uten boevner har ingenting å gjøre i et sameie eller i et borettslag. Dels fordi de skaper støy, rot og søppel rundt seg og dels fordi de også drar med seg inn huset narkotikabruk, tyveri og misbruk av felleseid utstyr. Hvis NAV ønsker at slike skal bo hos oss må de være snille å godtgjøre oss for vakthold, vaktmestertjenester og overvåkning. Vi har vært uheldige med et par leieboere og har gjort det klart at direkte utgifter knyttet direkte til leieboere uten boevne / forståelse for regler vil bli belastet eier av boligen. Heldigvis vil ikke utleierne ha slike utgifter og vi har sluppet flere håpløse tilfeller. Vi er ikke skodd for å fungere som hjelpere for det offentlige og kan derfor ikke ta i mot denne typen leietakere.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #22 Skrevet 9. desember 2016 På 12/6/2016 den 22.40, AnonymBruker skrev: TS innpå igjen. Takk for mange fine innspill og tips. Politisk så vipper jeg litt over til høyresiden, men når det gjelder boligmarkedet blir jeg litt rødere. Samtidig er jeg litt egoistisk. Jeg reagerer på å personlig ta ansvaret for NAV klienter med manglende boevne - og vilje. Tenker på alle tusen jeg har signert på for rydding av hensatte ting i felleslokalene. Stort sett skrot fra utleieseksjonene. Og de som ikke respekterer reglene for hva man kan kaste i søppelet. Vaktmesteren skriver timer for å fjerne slikt. I dag blir man jo kalt rasist ved å komme med sine erfaringer, men jeg har vel sagt nok her... Godt å få luftet tankene litt. Anonymkode: 38b16...8a1 Vi har hatt lignenede problemer i sameiet der jeg bodde før, det var da i hovedsak knyttet til utleie til norske studenter og svenske arbeidsinnvandrere. Det blir mye bråk, rot og kostnader med mye utleie. De som leier føler ingen ansvar for å ha det trivelig eller å ha et godt forhold til naboen slik som folk som eier gjør. Det er bare midlertidig for de, og ingen klarer å knytte all søpla de setter i gangene til de personlig, så det slipper de unna med. Bor i borettslag nå, det er mye bedre her. Anonymkode: 01d71...f2a 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2016 #23 Skrevet 12. desember 2016 På Sunday, December 04, 2016 den 16.04, AnonymBruker skrev: Etter hvert lurer jeg på om borettslag er en bedre boform. Den store forskjellen i dag er at i et sameie er ikke utleie regulert. I vårt sameie har dette medført at halvparten er utleieseksjoner. Sameiet er mellomstort, femti seksjoner. Jeg har en del faste oppgaver og enkelte saker som plutselig dukker opp med bygget. Ellers blir det noen saker mer knyttet til den enkelte beboer og leilighet, f eks brudd på husordensreglene og å svare på spørsmål. Her går tiden min nesten utelukkende til problemer i utleieseksjonene. Jeg har nå sluttet å svare på spørsmål fra leieboere. Jeg henviser til utleier. En utleier som ofte ikke aner en dritt. Flere av de har faktisk bedt leieboerne om å henvende seg til styreleder fordi de ikke aner hvordan fellesvaskeriet fungerer eller andre praktiske ting i bygget. De skal bare tjene penger og stiller som regel heller ikke opp på sameiermøtet. Så derfor har jeg nå satt opp et oppslag der jeg ber alle leieboere om å kontakte sin utleier og ikke meg. Jeg har dessuten skrevet at seksjonseiere kun kontakter meg på mail, telefon eller sms. Møter kan avtales. Synes dere jeg er vanskelig? Anonymkode: 38b16...8a1 Du er ikke vanskelig. Du skal ha ting skriftlig. Eks klager på husordensregler skal ikke du behandle muntlig. Det skal være skriftlig til styret. Har et eks her jeg bor. Samme boform. De som kjøpte ville bare tjene penger. Leier ut. Styret hadde ikke oversikt over hvem som bodde hvor, og hvor mange. For det ble byttet beboere ofte osv. Styret skal vite hvem som bor i leiligheten. Dette pga brann eks. Så var det folk som ikke betalte, husbråk med gjester som gjorde hærverk osv. Da ble det sendt mail til eier. Så måtte de endre på ut leietiden. Den ble satt til to år. For det var så ille. Da begynte det å bli fred. Du har ikke jobben for å være vaktmester. Egentlig kan du forby tlf oppringning. Bruk mail/ brev. Anonymkode: 60542...35e 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå