Gå til innhold

Frustrert styreleder i sameie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter hvert lurer jeg på om borettslag er en bedre boform. Den store forskjellen i dag er at i et sameie er ikke utleie regulert. I vårt sameie har dette medført at halvparten er utleieseksjoner. Sameiet er mellomstort, femti seksjoner.

Jeg har en del faste oppgaver og enkelte saker som plutselig dukker opp med bygget. Ellers blir det noen saker mer knyttet til den enkelte beboer og leilighet, f eks brudd på husordensreglene og å svare på spørsmål. Her går tiden min nesten utelukkende til problemer i utleieseksjonene.

Jeg har nå sluttet å svare på spørsmål fra leieboere. Jeg henviser til utleier. En utleier som ofte ikke aner en dritt. Flere av de har faktisk bedt leieboerne om å henvende seg til styreleder fordi de ikke aner hvordan fellesvaskeriet fungerer eller andre praktiske ting i bygget. De skal bare tjene penger og stiller som regel heller ikke opp på sameiermøtet.

Så derfor har jeg nå satt opp et oppslag der jeg ber alle leieboere om å kontakte sin utleier og ikke meg. Jeg har dessuten skrevet at seksjonseiere kun kontakter meg på mail, telefon eller sms. Møter kan avtales.

Synes dere jeg er vanskelig?

Anonymkode: 38b16...8a1

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns ikke du er vanskelig. Det er sånn at det er ikke noe særlig med sameie i de sentrumsnære bydelene her i Oslo, nettopp på grunn av det du sier. Mange kjøper opp leilighetene for å leie ut, og de bryr seg døyten om støy,vedlikehold og alt annet som skal til for et godt bomiljø. De skal jo ikke bo der selv, bare skvise mest mulig penger ut av leilighetene.

Syns du skal skrive timer og enten fakturere de som leier ut som ikke gidder å svare på slikt selv, eller kreve at honoraret skal økes dersom du skal fortsette som styreleder. Det er de som leier ut som skal ha ansvaret for å informere sine leietagere om ting. 

• Liker 10
Skrevet

Syns ikke du er vanskelig i det hele tatt. 

• Liker 3
Skrevet

Det er jo den enkelte Huseiers ansvar å påse at sine leieboere følger sameiets regler. Så det er helt legitimt at du sier at all kommunikasjon fra leietakere skal gå via sin utleier. Skjønner at utleiere og leietakere synes dette kan være tungvint, men det er slik det fungerer i de fleste sameier. Det er ingen dans på roser å være utleier som mange tror. Er ikke bare å sitte og håve inn penger fra leietaker uten å løfte på rævva selv.

Synes du skal fortsette i den stilen du har startet jeg. Gjerne få det nedfelt i sameiets regler også om at kommunikasjonen skal gå via utleier. Det kan over tid medføre at flere utleiere selger seg ut og det blir flere som ikke leier ut i deres sameie. Men det tror jeg bare er positivt for dere som sameie over tid :)

Lykke til med jobben som styreleder ;)

• Liker 7
Skrevet

Jeg hadde også blitt forbanna når de som leier ut ikke kan holde orden på hvem de leier ut til. Ansvaret ligger på eier av leiligheten. Det er tragisk! Er veldig glad jeg bor i et borettslag og nettopp kjøpt meg en større leilighet i samme borettslaget jeg bor i nå. Her er nesten ikke utleie, og endel eldre folk. Det hender at en og annen lørdag i helgen at noen har en fest og spiller litt musikk, men det må man bare regne med. Er rolig her og bra å bo her med barn. Skolen er bare 100m unna, så kan snart kvitte meg med bilen også :P

Anonymkode: a3045...e77

• Liker 4
Skrevet

Sitter i styret i et litt lignende sameie. Vi økte fellesutgiftene og gav styreleder et rimelig honorar. Vi andre i styret får honorar etter hvor mye vi deltar på møter og andre aktiviteter. 

Vi har laget en webside hvor alt av informasjon ligger tilgjengelig. 

I tillegg har vi leid inn renholder og har avtale med vaktmesterfirma som kan ta enkle reparasjoner og vedlikehold. 

Eierne kjøper seg rett og slett fri. Det gikk veldig lett å få det vedtatt. Bortsett fra oss i styret var det kun en eier som møtte opp på generalforsamlingen ☺️

• Liker 4
Skrevet

Borettslag er noe herk med maktsyke og trynefikserte vaktmester og styre

Anonymkode: 72917...d9b

• Liker 1
Skrevet

Litt utenfor tema kanskje, men er det mulig å endre sameie til borettslag? 

Støtter det du gjør ts. Jeg bor selv i et sameie og det er mye uroligheter og ødeleggelser her da mange leiligheter er utleid og eiere ikke bryr seg. Jeg kan ikke huske å ha sett noen av utleierne delta på noen av våres styremøter.

Selv vurderer jeg å selge for det er bare blitt verre i denne blokken i den senere tid. 

Anonymkode: 1eccb...88a

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Borettslag er noe herk med maktsyke og trynefikserte vaktmester og styre

Anonymkode: 72917...d9b

Jeg er enig med deg i at det fort kan bli sånn. Jeg velger å bare ignorere det. Men helt klart at mange som ikke burde styrt noe som helst. 

Når det er sagt så slipper man masse useriøse leietakere i et borettslag pga regelverket. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Støtter det du gjør ts. Jeg bor selv i et sameie og det er mye uroligheter og ødeleggelser her da mange leiligheter er utleid og eiere ikke bryr seg. Jeg kan ikke huske å ha sett noen av utleierne delta på noen av våres styremøter.

Selv vurderer jeg å selge for det er bare blitt verre i denne blokken i den senere tid. 

Det blir ikke bedre nei med tiden. Bare selg du! Tragisk egentlig, men mennesker tar ikke vare på noe som ikke det har eierskap til selv.

• Liker 1
Skrevet

Dette er et velkjent problem, og grunnen til at mange skyr eieseksjoner som pesten. 

Anonymkode: 8f304...b7e

Skrevet
35 minutter siden, stan skrev:

Sitter i styret i et litt lignende sameie. Vi økte fellesutgiftene og gav styreleder et rimelig honorar. Vi andre i styret får honorar etter hvor mye vi deltar på møter og andre aktiviteter. 

Vi har laget en webside hvor alt av informasjon ligger tilgjengelig. 

I tillegg har vi leid inn renholder og har avtale med vaktmesterfirma som kan ta enkle reparasjoner og vedlikehold. 

Eierne kjøper seg rett og slett fri. Det gikk veldig lett å få det vedtatt. Bortsett fra oss i styret var det kun en eier som møtte opp på generalforsamlingen ☺️

Ulempen med denne løsningen er at de som eier og bor i sine holiger blir økonomisk belastet for de som leier ut. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha...det er ingen som endrer fra Sameie til Borettslag!

Det er kun omvendt: man endrer til det bedre fra Borettslag ti Sameie. 

Anonymkode: ddedb...c2d

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Det er lov å vedta regler som sier at leieboer må godkjennes av styret. Det er også lov å be utleiere opplyse sine leieboere om regler, vaskerisystem og gangvask. Hos oss får eier av leiligheten bot dersom gang ikke er vasket. Veldig effektivt!

Og ja, det er frustrerende å være styreleder. Nøkkelen er å engasjere resten av styret. 

Vi har en Facebook side for alle som bor i huset. Det fungerer veldig bra når det gjelder informasjon - alle beboere deltar aktivt i å bidra til at regelbrudd blir påtalt.

Skrevet

I mitt sameie får vi kun lov til å leie ut leiligheten i tre år, og kun til to forskjellige leietagere (altså når den andre leietageren sier opp får vi ikke leie ut mer). Vi må selv bo i leiligheten i åtte år før vi får lov til å leie ut. I de snart førti år jeg har bodd her kan jeg kun huske noen få leietagere. 

Anonymkode: f47ed...060

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ulempen med denne løsningen er at de som eier og bor i sine holiger blir økonomisk belastet for de som leier ut. 

Det kan du jo si. Vi har ingen klager så langt. Det virker som folk heller vil betale enn å bruke egen tid. 

Uansett er det helt urimelig at styret skal jobbe gratis for eiere og leiere som ikke tar ansvar for seg selv. 

• Liker 4
Skrevet

Du er ikke vanskelig, folk må forstå at man faktisk må kontakte den som leier ut for ordinære spørsmål som angår normale boforhold. Dette kan gjerne nedfelles i vedtekter (kommunikasjonsvei)

Når det er sagt så ville jeg sørget for oppslag med instrukser hvordan man bruker vanlige ting i sameiet, som f. eks. vaskeri, garasjenøkler etc. Evt. trykke opp en bunke informasjonsfoldere man legger i oppgangene fra tid til annen. Informasjon på nett er også fin, dog er min erfaring at mange er ganske sløve når det gjelder å følge med på digital informasjon. Fysiske oppslag i oppgangene er derfor en god ting som kan fjerne en rekke standardspørsmål fra beboere. 

Om det er mye problemer med utleie i laget, så ville jeg gått på utleier og bedt vedkommende informere om husordensregler ovenfor leietaker. Du kan gjerne ta initiativ til sette noen regler for utleie også, som f. eks. makstid, at leietakere skal godkjennes av styret etc. Og viktigst av alt - fastsette regler som gir styret fullmakt til å kaste ut beboere som gjentatte ganger begår grove overtramp av husordensregler. Dette ville jeg sett på sammen med en jurist, slik at dere får fastsatt en formell og lovlig prosedyre for utkastelse. 

Du bør også vurdere å delegere slike oppgaver til de andre styremedlemmene. 

Anonymkode: 40995...5ee

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

I mitt sameie får vi kun lov til å leie ut leiligheten i tre år, og kun til to forskjellige leietagere (altså når den andre leietageren sier opp får vi ikke leie ut mer). Vi må selv bo i leiligheten i åtte år før vi får lov til å leie ut. I de snart førti år jeg har bodd her kan jeg kun huske noen få leietagere. 

Anonymkode: f47ed...060

Sikker på at du ikke bor i borettslag?

Skrevet

Sett opp et infobrev til andelseierne at alle leietagere som trenger hjelp til noe i sameiet blir fakturert pr. på begynte time, f.eks. 500 kr. De må få skriftlig godkjenning fra sine utleiere før de kan få hjelp. Regningene sendes så til andelseier og pengene går uavkortet til sameie. Det blir rettferdig for alle fordi de som ikke leier ut slipper å betale for at styreleder skal bruke tid på gratis hjelp til boligspekulanter.

Anonymkode: fd728...92a

• Liker 2
Skrevet

TS innpå igjen.

Takk for mange fine innspill og tips.

Politisk så vipper jeg litt over til høyresiden, men når det gjelder boligmarkedet blir jeg litt rødere. Samtidig er jeg litt egoistisk. Jeg reagerer på å personlig ta ansvaret for NAV klienter med manglende boevne - og vilje.

Tenker på alle tusen jeg har signert på for rydding av hensatte ting i felleslokalene. Stort sett skrot fra utleieseksjonene. Og de som ikke respekterer reglene for hva man kan kaste i søppelet. Vaktmesteren skriver timer for å fjerne slikt.

I dag blir man jo kalt rasist ved å komme med sine erfaringer, men jeg har vel sagt nok her... Godt å få luftet tankene litt.

Anonymkode: 38b16...8a1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...