Gå til innhold

Øker bensinprisen med 5 kroner per liter?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hadde jo vært veldig bra for miljøet

Anonymkode: 68baf...d34

  • Liker 2
Gjest KlippKlapp
Skrevet

Nei. Avgiften prisjusteres med 25 øre fra 4,99 til 5,24 kr per liter.

Skrevet

Hmm, nå står det plutselig 5 øre i artikkelen.....

Skrevet

jeg skjønner ikke helt hvordan det blir mindre utslipp av å betale mer penger til staten

Anonymkode: 4a86f...1bb

  • Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg skjønner ikke helt hvordan det blir mindre utslipp av å betale mer penger til staten

Anonymkode: 4a86f...1bb

Selvfølgelig ikke. Tanken er vel heller at folk reduserer bilkjøring når det blir dyrere.

Men det var nok trykkfeil. Nå står det 5 øre i artikkelen. 

Anonymkode: dd4b0...654

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg skjønner ikke helt hvordan det blir mindre utslipp av å betale mer penger til staten

Anonymkode: 4a86f...1bb

For å ta et eksempel som gjør det litt tydeligere: Tror du folk ville kjørt like mye hvis bensinen kostet 100 kr/literen?

Anonymkode: bb08a...1be

  • Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For å ta et eksempel som gjør det litt tydeligere: Tror du folk ville kjørt like mye hvis bensinen kostet 100 kr/literen?

Anonymkode: bb08a...1be

Folk vil jo ha de samme avstandene mellom eget hjem og jobb og eget hjem og deres foreldre, søsken, venner etc. uavhengig av hva drivstoffet koster. Mulig man ville fått litt mindre drivstoffbruk og litt flere ensomme, arbeidsløse og deprimerte mennesker i bytte dog.

Anonymkode: 58b8f...2d9

  • Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å ta et eksempel som gjør det litt tydeligere: Tror du folk ville kjørt like mye hvis bensinen kostet 100 kr/literen?

Anonymkode: bb08a...1be

Da lønner det seg å bygge om bilen til å bruke andre typer drivstoff. 

Anonymkode: f1e7e...c62

Skrevet

Her hvor jeg bor finnes ikke kollektivtransport, så jeg kommer ikke til å bruke bilen noe mindre overhodet.

Anonymkode: 69f30...66b

  • Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk vil jo ha de samme avstandene mellom eget hjem og jobb og eget hjem og deres foreldre, søsken, venner etc. uavhengig av hva drivstoffet koster. Mulig man ville fått litt mindre drivstoffbruk og litt flere ensomme, arbeidsløse og deprimerte mennesker i bytte dog.

Anonymkode: 58b8f...2d9

Eller man velger å kjøre kollektivt selv om det tar en time ekstra, flytter nærmere, bytter den gamle bensinslukeren i en elbil eller ladbar hybrid osv. Det er mange måter å senke forbruket av drivstoff på, og pris er selvsagt en vitkig motivator.

  • Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, -jk- skrev:

Eller man velger å kjøre kollektivt selv om det tar en time ekstra, flytter nærmere, bytter den gamle bensinslukeren i en elbil eller ladbar hybrid osv. Det er mange måter å senke forbruket av drivstoff på, og pris er selvsagt en vitkig motivator.

Men i den virkelige verden er ikke dette reelle alternative for andre enn noen få unntak. 

Anonymkode: 58b8f...2d9

  • Liker 6
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk vil jo ha de samme avstandene mellom eget hjem og jobb og eget hjem og deres foreldre, søsken, venner etc. uavhengig av hva drivstoffet koster. Mulig man ville fått litt mindre drivstoffbruk og litt flere ensomme, arbeidsløse og deprimerte mennesker i bytte dog.

Nei, de vil ikke det. Det ville været mer lønnsomt å bo tettere, så da ville folk gjort det og brukt kollektivtransport når de skulle besøke dem som bor langt borte. De fleste mennesker er svært tilpassningsdyktige, og sammenliknet med hva vi har klart oss gjennom i andre sammenhenger ville dette vært helt bagatellmessig.

Anonymkode: bb08a...1be

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men i den virkelige verden er ikke dette reelle alternative for andre enn noen få unntak.

I den virkelige verden finner folk nesten alltid en løsning hvis de må. Problemet i dag er at de ikke må og da gidder de heller ikke.

Anonymkode: bb08a...1be

  • Liker 1
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men i den virkelige verden er ikke dette reelle alternative for andre enn noen få unntak. 

Anonymkode: 58b8f...2d9

Er ikke det å bytte til elbil eller ladbar hybrid reelle alternativer? Disse to kategoriene står nå for 1/3 av nybilsalget og en betydelig del av bruktimporten. Riktignok får man ikke noe brukbart brukt for under 80.000 eller så, så de som kjører rundt i 20.000-kroners biler må nok vente litt til, om man ikke er kredittverdig. Om man er kredittverdig sparer du såpass mye på bare drivstoff, årsavgift og reparasjoner på en brukt Leaf til 130.000,- i forhold til en gammel bensinbil til 20.000,- at Leafen nesten garantert blir billigere å eie om man låner differansen med nedbetaling over f.eks 5 år. Betaler man også mye i bompenger blir besparelsen ennå mye større.

Skrevet
1 minutt siden, -jk- skrev:

Er ikke det å bytte til elbil eller ladbar hybrid reelle alternativer? Disse to kategoriene står nå for 1/3 av nybilsalget og en betydelig del av bruktimporten. Riktignok får man ikke noe brukbart brukt for under 80.000 eller så, så de som kjører rundt i 20.000-kroners biler må nok vente litt til, om man ikke er kredittverdig. Om man er kredittverdig sparer du såpass mye på bare drivstoff, årsavgift og reparasjoner på en brukt Leaf til 130.000,- i forhold til en gammel bensinbil til 20.000,- at Leafen nesten garantert blir billigere å eie om man låner differansen med nedbetaling over f.eks 5 år. Betaler man også mye i bompenger blir besparelsen ennå mye større.

Nei. Elbiler har ikke i nærheten av nok rekkevidde til å kunne være et reelt alternativ for mange, og ladebare hybrider er alt for kostbare.

Anonymkode: 58b8f...2d9

  • Liker 2
Skrevet

Bryr meg ikke, bruker diesel ;)

Anonymkode: eaae6...5c3

Skrevet
1 time siden, -jk- skrev:

Eller man velger å kjøre kollektivt selv om det tar en time ekstra, flytter nærmere, bytter den gamle bensinslukeren i en elbil eller ladbar hybrid osv. Det er mange måter å senke forbruket av drivstoff på, og pris er selvsagt en vitkig motivator.

1) Her finnes ikke kollektivtrafikk, så det er umulig.

2) Jeg bør allerede så nært arbeidsplassen som det er mulig å komme.

3) Jeg har nettopp kjøpt bil av nyere dato. Har ikke råd til å kjøpe en enda nyere bil.

Anonymkode: 69f30...66b

  • Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Elbiler har ikke i nærheten av nok rekkevidde til å kunne være et reelt alternativ for mange, og ladebare hybrider er alt for kostbare.

Anonymkode: 58b8f...2d9

De fleste trenger ikke SÅ lang rekkevidde, og rekkevidden har gått kraftig opp på nye elbiler. Nye BMW i3 klarer 25-30 mil, Opel Ampera-E som kommer neste år 40-50 mil. Ny eGoilf kommer neste år med 50% større batteri. Og i 2018 kommer Tesla Model 3. Osv. 

Er disse for dyre er det mange billige Priuser til salgs. Riktignok ikke ladbare, men du kjører greit rundt på en halvliter bensin på mila. Det er billigere enn det meste av andre biler, og du slipper unna restriksjoner på dieselbiler. 

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1) Her finnes ikke kollektivtrafikk, så det er umulig.

2) Jeg bør allerede så nært arbeidsplassen som det er mulig å komme.

3) Jeg har nettopp kjøpt bil av nyere dato. Har ikke råd til å kjøpe en enda nyere bil.

Anonymkode: 69f30...66b

Ja, det er mange som har feilinvestert i dyrere dieselbiler det siste året eller to. Hører stadig om hvor vanskelig det er å selge f.eks en nyere Volvo XC70 med dieselmotor for en fornuftig penge. Tror mange går på en økonomisk smell neste gang de skal bytte bil...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...