AnonymBruker Skrevet 4. desember 2016 #1 Skrevet 4. desember 2016 http://www.dagbladet.no/nyheter/dette-betyr-endringene-i-neste-ars-statsbudsjettet-for-deg/65393585 Det står her at bensinprisen øker med 5 kroner per liter neste år. Det er jo en prisøkning på ca 20%...... Anonymkode: dd4b0...654
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2016 #2 Skrevet 4. desember 2016 Det hadde jo vært veldig bra for miljøet Anonymkode: 68baf...d34 2
Gjest KlippKlapp Skrevet 4. desember 2016 #3 Skrevet 4. desember 2016 Nei. Avgiften prisjusteres med 25 øre fra 4,99 til 5,24 kr per liter.
Nåla-i-veggen Skrevet 4. desember 2016 #4 Skrevet 4. desember 2016 Hmm, nå står det plutselig 5 øre i artikkelen.....
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2016 #5 Skrevet 4. desember 2016 jeg skjønner ikke helt hvordan det blir mindre utslipp av å betale mer penger til staten Anonymkode: 4a86f...1bb 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2016 #6 Skrevet 4. desember 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: jeg skjønner ikke helt hvordan det blir mindre utslipp av å betale mer penger til staten Anonymkode: 4a86f...1bb Selvfølgelig ikke. Tanken er vel heller at folk reduserer bilkjøring når det blir dyrere. Men det var nok trykkfeil. Nå står det 5 øre i artikkelen. Anonymkode: dd4b0...654
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2016 #7 Skrevet 4. desember 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: jeg skjønner ikke helt hvordan det blir mindre utslipp av å betale mer penger til staten Anonymkode: 4a86f...1bb For å ta et eksempel som gjør det litt tydeligere: Tror du folk ville kjørt like mye hvis bensinen kostet 100 kr/literen? Anonymkode: bb08a...1be 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2016 #8 Skrevet 4. desember 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: For å ta et eksempel som gjør det litt tydeligere: Tror du folk ville kjørt like mye hvis bensinen kostet 100 kr/literen? Anonymkode: bb08a...1be Folk vil jo ha de samme avstandene mellom eget hjem og jobb og eget hjem og deres foreldre, søsken, venner etc. uavhengig av hva drivstoffet koster. Mulig man ville fått litt mindre drivstoffbruk og litt flere ensomme, arbeidsløse og deprimerte mennesker i bytte dog. Anonymkode: 58b8f...2d9 4
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2016 #9 Skrevet 4. desember 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: For å ta et eksempel som gjør det litt tydeligere: Tror du folk ville kjørt like mye hvis bensinen kostet 100 kr/literen? Anonymkode: bb08a...1be Da lønner det seg å bygge om bilen til å bruke andre typer drivstoff. Anonymkode: f1e7e...c62
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2016 #10 Skrevet 4. desember 2016 Her hvor jeg bor finnes ikke kollektivtransport, så jeg kommer ikke til å bruke bilen noe mindre overhodet. Anonymkode: 69f30...66b 2
-jk- Skrevet 4. desember 2016 #11 Skrevet 4. desember 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Folk vil jo ha de samme avstandene mellom eget hjem og jobb og eget hjem og deres foreldre, søsken, venner etc. uavhengig av hva drivstoffet koster. Mulig man ville fått litt mindre drivstoffbruk og litt flere ensomme, arbeidsløse og deprimerte mennesker i bytte dog. Anonymkode: 58b8f...2d9 Eller man velger å kjøre kollektivt selv om det tar en time ekstra, flytter nærmere, bytter den gamle bensinslukeren i en elbil eller ladbar hybrid osv. Det er mange måter å senke forbruket av drivstoff på, og pris er selvsagt en vitkig motivator. 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2016 #12 Skrevet 4. desember 2016 7 minutter siden, -jk- skrev: Eller man velger å kjøre kollektivt selv om det tar en time ekstra, flytter nærmere, bytter den gamle bensinslukeren i en elbil eller ladbar hybrid osv. Det er mange måter å senke forbruket av drivstoff på, og pris er selvsagt en vitkig motivator. Men i den virkelige verden er ikke dette reelle alternative for andre enn noen få unntak. Anonymkode: 58b8f...2d9 6
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2016 #13 Skrevet 4. desember 2016 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Folk vil jo ha de samme avstandene mellom eget hjem og jobb og eget hjem og deres foreldre, søsken, venner etc. uavhengig av hva drivstoffet koster. Mulig man ville fått litt mindre drivstoffbruk og litt flere ensomme, arbeidsløse og deprimerte mennesker i bytte dog. Nei, de vil ikke det. Det ville været mer lønnsomt å bo tettere, så da ville folk gjort det og brukt kollektivtransport når de skulle besøke dem som bor langt borte. De fleste mennesker er svært tilpassningsdyktige, og sammenliknet med hva vi har klart oss gjennom i andre sammenhenger ville dette vært helt bagatellmessig. Anonymkode: bb08a...1be
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2016 #14 Skrevet 4. desember 2016 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men i den virkelige verden er ikke dette reelle alternative for andre enn noen få unntak. I den virkelige verden finner folk nesten alltid en løsning hvis de må. Problemet i dag er at de ikke må og da gidder de heller ikke. Anonymkode: bb08a...1be 1
-jk- Skrevet 4. desember 2016 #15 Skrevet 4. desember 2016 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men i den virkelige verden er ikke dette reelle alternative for andre enn noen få unntak. Anonymkode: 58b8f...2d9 Er ikke det å bytte til elbil eller ladbar hybrid reelle alternativer? Disse to kategoriene står nå for 1/3 av nybilsalget og en betydelig del av bruktimporten. Riktignok får man ikke noe brukbart brukt for under 80.000 eller så, så de som kjører rundt i 20.000-kroners biler må nok vente litt til, om man ikke er kredittverdig. Om man er kredittverdig sparer du såpass mye på bare drivstoff, årsavgift og reparasjoner på en brukt Leaf til 130.000,- i forhold til en gammel bensinbil til 20.000,- at Leafen nesten garantert blir billigere å eie om man låner differansen med nedbetaling over f.eks 5 år. Betaler man også mye i bompenger blir besparelsen ennå mye større.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2016 #16 Skrevet 4. desember 2016 1 minutt siden, -jk- skrev: Er ikke det å bytte til elbil eller ladbar hybrid reelle alternativer? Disse to kategoriene står nå for 1/3 av nybilsalget og en betydelig del av bruktimporten. Riktignok får man ikke noe brukbart brukt for under 80.000 eller så, så de som kjører rundt i 20.000-kroners biler må nok vente litt til, om man ikke er kredittverdig. Om man er kredittverdig sparer du såpass mye på bare drivstoff, årsavgift og reparasjoner på en brukt Leaf til 130.000,- i forhold til en gammel bensinbil til 20.000,- at Leafen nesten garantert blir billigere å eie om man låner differansen med nedbetaling over f.eks 5 år. Betaler man også mye i bompenger blir besparelsen ennå mye større. Nei. Elbiler har ikke i nærheten av nok rekkevidde til å kunne være et reelt alternativ for mange, og ladebare hybrider er alt for kostbare. Anonymkode: 58b8f...2d9 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2016 #17 Skrevet 4. desember 2016 Bryr meg ikke, bruker diesel Anonymkode: eaae6...5c3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2016 #18 Skrevet 4. desember 2016 1 time siden, -jk- skrev: Eller man velger å kjøre kollektivt selv om det tar en time ekstra, flytter nærmere, bytter den gamle bensinslukeren i en elbil eller ladbar hybrid osv. Det er mange måter å senke forbruket av drivstoff på, og pris er selvsagt en vitkig motivator. 1) Her finnes ikke kollektivtrafikk, så det er umulig. 2) Jeg bør allerede så nært arbeidsplassen som det er mulig å komme. 3) Jeg har nettopp kjøpt bil av nyere dato. Har ikke råd til å kjøpe en enda nyere bil. Anonymkode: 69f30...66b 1
-jk- Skrevet 4. desember 2016 #19 Skrevet 4. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei. Elbiler har ikke i nærheten av nok rekkevidde til å kunne være et reelt alternativ for mange, og ladebare hybrider er alt for kostbare. Anonymkode: 58b8f...2d9 De fleste trenger ikke SÅ lang rekkevidde, og rekkevidden har gått kraftig opp på nye elbiler. Nye BMW i3 klarer 25-30 mil, Opel Ampera-E som kommer neste år 40-50 mil. Ny eGoilf kommer neste år med 50% større batteri. Og i 2018 kommer Tesla Model 3. Osv. Er disse for dyre er det mange billige Priuser til salgs. Riktignok ikke ladbare, men du kjører greit rundt på en halvliter bensin på mila. Det er billigere enn det meste av andre biler, og du slipper unna restriksjoner på dieselbiler.
-jk- Skrevet 4. desember 2016 #20 Skrevet 4. desember 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1) Her finnes ikke kollektivtrafikk, så det er umulig. 2) Jeg bør allerede så nært arbeidsplassen som det er mulig å komme. 3) Jeg har nettopp kjøpt bil av nyere dato. Har ikke råd til å kjøpe en enda nyere bil. Anonymkode: 69f30...66b Ja, det er mange som har feilinvestert i dyrere dieselbiler det siste året eller to. Hører stadig om hvor vanskelig det er å selge f.eks en nyere Volvo XC70 med dieselmotor for en fornuftig penge. Tror mange går på en økonomisk smell neste gang de skal bytte bil...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå