Gå til innhold

Hva kan jeg bruke potet-rester til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en god del poteter til overs etter at jeg hadde besøk i går. Skal i besøk i dag, så kommer ikke til å bruke de i dag. Hvor lang holdbarhet har de kokte? Og har dere noen oppskrifter jeg kan bruke potet-restene til?

Anonymkode: 376dd...5a6

Skrevet

Potetkaker kanskje?

Anonymkode: 07806...6e0

• Liker 2
Skrevet

Potetlomper

• Liker 1
Skrevet

Spis dem med salt, papper og ketchup på

Anonymkode: 88dd4...b13

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en god del poteter til overs etter at jeg hadde besøk i går. Skal i besøk i dag, så kommer ikke til å bruke de i dag. Hvor lang holdbarhet har de kokte? Og har dere noen oppskrifter jeg kan bruke potet-restene til?

Anonymkode: 376dd...5a6

Du bør lage noe med de i dag (feks steke opp potetlomper/ potetkaker el.l. og disse holder seg flere dager)

Potetene slik de er, smaker ikke godt når det går mye mer enn et døgn etter at de er kokt dessverre.

• Liker 3
Skrevet

Stek de (i dag) litt i stekovnen med litt olje + krydder, (fordi at da vil de holde seg noen dager) så kan du varme de opp til middagen en annen dag

• Liker 1
Skrevet

Steik dem i skiver med masse kajennepepper på!

• Liker 1
Skrevet

Pyttipanne med stekte poteter og egg over er da godt. ☺

• Liker 1
Skrevet

Potetstappe, rett og slett.

Anonymkode: 30431...8a5

• Liker 4
Skrevet

Omelett med poteter.

Anonymkode: e4a98...9cf

• Liker 1
Skrevet

Potetgrateng :spise:

Pom fri :spise:

• Liker 1
Skrevet

Pytt i panne med bacon eller skinke, speilegg, krydder og ketchup. 

Anonymkode: 57ceb...e2f

• Liker 1
Skrevet

Jeg håper på at vi får tilbakemelding fra trådstarter om hva hun gjorde med potetene.

Hvis hun kastet dem, er det synd, når hun har fått så mye gode tips til deilige retter her

• Liker 2
Skrevet

Fritatta. Visp sammen noen egg, litt cherrytomater, vårløk/løk, skinke om du har. Det meste av restemat funker egentlig. Kutt opp potetene, bland dem inn i røren, og stek i stor stekepanne med lokk, akkurat som når du lager en omelett. 

Shepards Pie. Mos potene og bruk som topping. Gratineres i ovnen i 10 minutter. 

I indiske gryter (norsk vri). Bland sammen hermetiserte tomater/kokosmelk/currypaste som base. Bland inn løk, gulrøtter,  og det du har av grønnsaker, og rør inn potetbitene til sist. Kylling, fisk eller vegetar. En norsk vri, men poteter passer utmerket i indiske retter. 

Så lenge man har kjøtt/fisk, egg, poteter og diverse grønnsaker er det uendelig av restemiddager/lunsjer man kan hive sammen. 

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pytt i panne med bacon eller skinke, speilegg, krydder og ketchup. 

Anonymkode: 57ceb...e2f

Elsker pytt i panne. Med løk/purre. Helst med karbonadekjøtt skåret i små firkanter, karamellisert i smør! 

Skrevet

Potetstuing eller potetsalat. 

Skåret i biter i tomatsuppe.

Eller halvveis most med en gaffel og spredt utover et stekebrett. Risle over litt olje og noen klatter med smør, krydre med det du liker av krydder, strø eventuelt over litt revet parmesan og stek i ovnen til det er hyldent og litt sprøtt. 

Eventuelt start som forrige punkt, men strø over ekstra revet ost, løk og paprika i små biter, svarte bønner og for eksempel hakket koriander og chili. Mais og for eksempel purre er sikkert også godt. Vend lett med en gaffel slik at osten blandes litt inn blandt poteter og grønnsaker/bønner og stek til osten er smeltet og potetene er lett gyldne. Serveres med rømme. 

Anonymkode: 0c44c...76d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...