Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Allergi mot katt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er vel to typer katte-allergi. Både spytt og pels...

• Liker 1
Skrevet
På 4.12.2016 den 16.04, AnonymBruker skrev:

Jeg har reagert på en korthåret katt jeg klapper noen ganger når jeg møter den ute. Ukastrert hannkatt og helt korthåret. Men den langhårede birma-mixen til et familiemedlem reagerte jeg ikke på i det hele tatt. Jeg vurderer å skaffe meg en kattunge, men hvis jeg ikke tar allergimedisin et par dager før jeg møter kattungen (+ mammaen og søsknene), så bør jeg vel bli allergisk dersom jeg koser med den og tar hendene i ansiktet etterpå? Vil ikke ta med meg en katt hjem som jeg ikke tåler, men når jeg har møtt dyr jeg har reagert på har jeg reagert i løpet av 5-10 minutter tror jeg. Da med nyseanfall og hovne øyne. Og hva bør jeg velge? Kan jeg satse på langhåret huskatt, eller bør jeg prøve rasekatt istedet? Vet at jeg reagerer litt mer mot kattunger enn voksne katter (merkelig nok..), men hvis jeg ikke merker noe i løpet av oppholdet sammen med kattungene bør det vel gå bra? Går på allergimedisin hver dag, normalt sett. (Hele året)

Anonymkode: f7069...e9d

Ikke merkelig i det hele tatt. Hvis det er enzymet i spyttet du reagerer på så vil det slå ut mer på en kattunge, blant annet fordi de blir mye vasket av mammapusen :)

Jeg ville gått for rasekatt, hvis det er spyttet du reagerer på så kan du kontakte et av testhjemmene for sibirkatt. (Husker ikke hva raseringen heter, men google det, der står det en liste over testhjem) 

IKKE kjøp en katt uten stamtavle, da er du slett ikke garantert at "sibirkatten" du kjøper er renraset, og er den en blanding vil den heller ikke være allergivennlig. 

Ingen katter er 100% allergivennlige, så noen garantier er det nok vanskelig å få. 

Selv er jeg moderat allergisk, og lever greit med mine korthårskatter, også når jeg har kull :)

Anonymkode: 33fa5...cff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...