Gå til innhold

Usunn mat og dårlig samvittighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Trening har for meg det siste halve året blitt en svært viktig del av hverdagen, både for kropp og sinn. Jeg har også fokus på kosthold, og har kanskje vært ekstra streng i det siste. Jeg ser gode resultater fysisk. Likevel får jeg dårlig samvittighet hvis jeg skal kose meg med noe godt, som en bedre middag eller chips/sjokolade på lørdagen. Jeg føler jeg må trene den dagen for å "rettferdiggjøre" det, og fortsatt ligge i underskudd (jeg spiser ikke lite altså, ligger på rundt 2000-2200 kcal dager jeg trener, 1600-1700 andre dager). Jeg ønsker egentlig ikke å ha det sånn. Jeg vil kunne spise en god middag og spise litt godteri på kino uten at jeg føler jeg MÅ trene den dagen. Tips til hvordan jeg kan snu denne tankegangen? Det skal jo være en livsstil dette her, og en del av livet for meg er nettopp det å kunne nyte gode ting også. Jeg har jo et mål med treningen og det sunne kostholdet, men det haster på ingen måte å nå det. Likevel sniker disse tankene seg inn i hodet mitt, og det gjør det vanskelig å kunne nyte god mat. Jeg vet jo at selv om jeg ligger litt i overskudd over helga, så legger jeg ikke på meg noe nevneverdig når resten av uka har vært bra. 

Er på besøk hos foreldrene mine i dag, og vi skal ha take-away og så er det kino etterpå. Jeg har trent 5 dager denne uka, og hadde egentlig tenkt å trene i dag også. Men da føler jeg bare at jeg "feeder" den dårlige samvittigheten min, så planen nå er å prøve å nyte middagen og kjøpe meg noe digg på kino, uten å ha trent. Jeg kommer jo ikke til å ese ut over natta :fnise: Jaja, dette var egentlig en liten utblåsning også. Litt slitsomt å hele tiden skulle være "flink". Føler jo nesten at det blir en forstyrrelse, og det vil jeg jo ikke!! 

Anonymkode: f83af...acd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har allerede svaret - det er tankegangen, og ikke maten, som er usunn. Prøv å gi litt mer f. Ikke være så "flink" hele tiden.

• Liker 1
Skrevet

Kjenner meg godt igjen i det du skriver her, og som Pringle sier over her, er det tankegangen, og ikke maten, som er usunn.

Vil ta meg selv som et eksempel her. Fra april til juni i år, gikk jeg ned 9 kilo. Jeg lå litt lavere enn deg kalorimessig på treningsdagene, men trente 3-4 dager i uka, og hadde altså færre økter enn deg. En kveld i uka spiste jeg det jeg hadde lyst på. Dette ble ofte en bedre middag og mye godteri, og var noe jeg gjorde for å gi kroppen et "sjokk", og dermed gi forbrenningen et boost. Det skal sies at jeg var på diett, og det var ikke noe jeg skulle holde på med over lang tid, men poenget er at det er bra for kroppen med litt ekstra 1-2 ganger i uka! Så gjør som Pringle sier; gi litt mer f. Ikke ha tren for å kompensere for dårlig samvittighet!

Anonymkode: 581fe...519

Skrevet

Bare gjør det. Så blir du vant til,  og oppdager at det gjør ikke noe at du unner deg noe ekstra godt innimellom. Bare nyt det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...