Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her om dagen så jeg en instagrampost med bilder av to damer. Hun ene satt i undertøyet i en seksualisert posisjon, hun andre satt i en normal stilling med et helt normalt antrekk (bukse og blazer). På bildet stod det noe som at "Det er en manns oppgave å respektere kvinner, men det er kvinnens oppgave å gi mannen noe å respektere". Med andre ord, dama i undertøy fortjener ikke samme respekten som den påkledde dama.

Hva synes dere om denne tankegangen?

Anonymkode: 74c1a...859

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer vell an på konteksten, men generelt har jeg naturlig nok mye større respekt for mennesker som lever av evner og innsats enn av å kle av seg, uavhengig av kjønn. 

• Liker 5
Skrevet

Akkurat den setningen finner jeg idiotisk. Det er alles oppgave å respektere hverandre. Den respekten kan sikkert forsvinne om det er en grunn. Jeg synes ikke synet av hud en eg god nok grunn til å ikke respektere noen.

Anonymkode: fe0f7...0e3

• Liker 4
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her om dagen så jeg en instagrampost med bilder av to damer. Hun ene satt i undertøyet i en seksualisert posisjon, hun andre satt i en normal stilling med et helt normalt antrekk (bukse og blazer). På bildet stod det noe som at "Det er en manns oppgave å respektere kvinner, men det er kvinnens oppgave å gi mannen noe å respektere". Med andre ord, dama i undertøy fortjener ikke samme respekten som den påkledde dama.

Idiotisk.

En person skal fortjene respekt for den de er uavhengig av bekledning.

• Liker 4
Gjest noe tilfeldig
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes denne tankegangen er farlig. Det er den samme tankegangen som rettferdiggjorde at ei jente i India ble voldtatt på en buss av flere menn, kastet i en grøft for å dø. Hun utførte ikke "oppgaven" med å være noe å respektere godt nok (hun tok jo tross alt buss på kveldstid med en mannlig venn..) - om du går rundt naken skal du fortsatt få respekt, mann som kvinne. Jeg personlig synes at de som er sykelig opptatt av å seksualisere segselv (sprader rundt halvnaken midt på vinteren for å vise frem kroppen sin) - fremstår litt flåsete og kanskje litt overfladiske. Men jeg har da respekt ovenfor dem! Selv om man ikke er enig om alt og er ulike skal man da ha respekt for hverandre. 

Gjest Tsunade
Skrevet

Den Instagramposten er enda et eksempel på at "noen" mener at kvinner skal ha ansvar for hvordan menn velger å behandle dem; og det er som Raven skriver her: en farlig tankegang.

Skrevet

Tror vi må dele opp litt her. Jeg aksepterer alle, og mener at vi skal behandle alle bra, uavhengig av om de kler av seg osv. Men samtidig så forbeholder jeg respekten min til de som gjør seg fortjent til den. Om det var noe jeg skulle gi alle, kun på bakgrunn av at de var til, ville den blitt verdiløs, og jeg er selv ikke interessert i å få den formen for respekt. Den betyr ikke noe.

Kanskje er det nyttig å skille mellom respekt og aksept? Jeg har ingen respekt for en radikal islamist/nazist osv. men jeg aksepterer fullt ut at de er til og har samme rettigheter som meg. 

• Liker 4
Skrevet

Mennesker som kommer med sånne utsagn har et forskrudd menneskesyn og forskrudd syn på respekt. 

Bekledning har ingenting med respekt å gjøre. Ingen ville mistet respekten for en som stammer eller nyser, fordi disse tingene ikke har noen ting med respekt å gjøre.

I enkelte kulturer har bekledning med ære å gjøre, og ære settes i sammenheng med respekt. En ærbar kvinne er en kvinne som fortjener respekt, underforstått at en ikke-ærbar kvinne ikke fortjener det samme.  

Dessverre ser vi med innvandringen til Vesten at slike føydale normer får mer og mer fotfeste. Ikke bare blant innvandrere, men også fordi de påvirker vestlige ungdommer i en alder hvor de er svært lett påvirkelige. Som for eksempel i en skolemiljø. 

Tips: send ungene dine på en skole hvor etnisk norske er i flertall, ikke bare for barnets språkutvilking og faglige utvikling, men for å forhindre uheldig utvikling av verdier og normer.

Anonymkode: 4140a...f5f

• Liker 5
Gjest Tsunade
Skrevet (endret)

Jeg tror Herzeleid sporer litt av fra det HI handlet om - nemig at kvinner gis ansvaret for menns holdninger mot kvinner. I det nevnte tilfelle var klesdrakt brukt som metode: jo mer klær, jo mer respekt. Slike argumenter brukes altid som alibi og begrunnelse av de menn som uansett mangler respekt for kvinner, og som nekter å ta ansvaret for sine holdninger selv.

Å ta ansvar for de holdningene man faktisk har, er en oppgave ethvert voksent individ må klare.

Endret av Tsunade
Skrevet
1 minutt siden, Tsunade skrev:

Jeg tror Herzeleid sporer litt av fra det HI handlet om - nemig at kvinner gis ansvaret for menns holdninger mot kvinner. I det nevnte tilfelle var klesdrakt brukt som metode: jo mer klær, jo mer respekt. Slike argumenter brukes altid som alibi og begrunnelse av de menn som uansett mangler respekt for kvinner, og som nekter å ta ansvaret for sine holdninger selv.

Å ta ansvar for de holdningene man faktisk har, er en oppgave ethvert voksent individ må klare.

Jeg tror tvert imot kjernen her ligger i nettopp det, hvorvidt respekt er noe man gjør seg fortjent til eller om det er noe alle fortjener kun i kraft av å være til. Jeg tar ansvar for disse holdningene ved å si rett ut at jeg ikke har respekt for kvinner eller menn som grupper, men for individer som gjør seg fortjent til min respekt. Således er jeg helt enig i påstanden i åpningsposten, det er kvinnens, som det er mannens, oppgave å gjøre seg fortjent til den respekten man forventer andre skal gi. 

Skrevet

Idiotisk påstand. Kvinner skal ikke få mer/mindre respekt fra menn etter hvordan de går kledd/ikke går kledd. 

Gjest Tsunade
Skrevet

Selv mener jeg at hvordan noen oppfører seg og ikke minst behandler andre, er et bedre kriterium for å skulle fortjene respekt enn det klesdrakt er.

Skrevet
6 minutter siden, Tsunade skrev:

Selv mener jeg at hvordan noen oppfører seg og ikke minst behandler andre, er et bedre kriterium for å skulle fortjene respekt enn det klesdrakt er.

Absolutt, men så er tross alt det å kle seg/ikke kle seg og hva man lever av og gjør i livet handlinger og avgjørelser. Velger du å kle deg "slutty" for å få oppmerksomhet og bekreftelse er det tross alt en handling. 

Gjest noe tilfeldig
Skrevet
17 minutter siden, herzeleid skrev:

Absolutt, men så er tross alt det å kle seg/ikke kle seg og hva man lever av og gjør i livet handlinger og avgjørelser. Velger du å kle deg "slutty" for å få oppmerksomhet og bekreftelse er det tross alt en handling. 

OK, så du har ikke respekt for noen som kler seg på en måte du ikke liker. De har jo ikke "gjort seg fortjent" til din respekt, slik du sier det. Hva er du da? - respektløs ovenfor dem? Hva innebærer det egentlig ? Jeg skjønner at du forsøker å skille mellom aksept og respekt, men i en større samfunnssammenheng er det faktisk kjempeviktig å påpeke at alle skal få respekt, uansett bekledning. Alternativet er jo nettopp at det er fritt frem å være respektløs, når noen ikke har kledd seg tekkelig nok. For deg personlig kan det å ikke ha respekt for noen innebære en ting, for mange andre i en større sammenheng, er det særdeles uheldig å argumentere for at man kollektivt ikke skal ha respekt for enkelte mennesker. 

Skrevet

Vanskelig å respektere noen som spriker beina for mannlig oppmerksomhet. Det betyr ikke at man skal voldta dem, ser ikke hvorfor noen tenker det. Jeg har møtt mange mennesker jeg ikke respekterer, men jeg går ikke rundt og slår eller voldtar dem for det

"Alle skal respektere hverandre"

Ja det er viktig å respektere de som forgriper seg på barn eller dreper andre mennesker

Anonymkode: 04123...829

Skrevet
16 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev:

OK, så du har ikke respekt for noen som kler seg på en måte du ikke liker. De har jo ikke "gjort seg fortjent" til din respekt, slik du sier det. Hva er du da? - respektløs ovenfor dem? Hva innebærer det egentlig ?

Det kommer som nevnt an på personen og settingen om jeg har respekt for vedkommende. Og ja, det er en rekke mennesker jeg ikke har særlig stor respekt for, gitt at min respekt er noe man gjør seg fortjent til, ikke noe som deles ut kun for å være til.

Sitat

Jeg skjønner at du forsøker å skille mellom aksept og respekt, men i en større samfunnssammenheng er det faktisk kjempeviktig å påpeke at alle skal få respekt, uansett bekledning. Alternativet er jo nettopp at det er fritt frem å være respektløs, når noen ikke har kledd seg tekkelig nok. For deg personlig kan det å ikke ha respekt for noen innebære en ting, for mange andre i en større sammenheng, er det særdeles uheldig å argumentere for at man kollektivt ikke skal ha respekt for enkelte mennesker. 

Poenget er at vi nå deler ut en form for "liksomrespekt". De fleste sitter antagelig med de samme tankene og følelsene, men forventes å si at de har respekt for alle. Respekten blir dermed verdiløs, fordi den kun er en anerkjennelse av at du er til, ikke for hvem du er eller hva du gjør. 

Skrevet

Her tror jeg det er noe begrepsuklarheter. Å ikke vise respekt er ikke nødvendigvis det samme som å være respektløs.

Å vise respekt kan forbindes med å være ekstra ydmyk overfor noen som har opparbeidet seg respekt i form av erfaring og kunnskap på et gitt område. Da snakker vi om at respekt er noe man har gjort seg fortjent til og alle blir ikke denne respekten til del. Men man er likevel ikke respektløs mot de som ikke har opparbeidet seg respekt. Men meninger og handlinger fra den respekterte har gjerne en større tyngde enn tilsvarende fra menigmann.

Å vise respekt på et gruppenivå (som overfor alle kvinner, alle menn, alle religiøse, alle artister etc) handler ikke om å måtte ha gjort noe unikt for å oppnå respekt, men at man aksepterer at andre er i en annen gruppering og viser enkeltindivid respekt som på gruppenivå. Da ligger respekten i å respektere (=godta,erkjenne) at individet er del av en gruppe som er likeverdig med andre andre grupper(/individer) 

Eksempelet i HI er jo et forsøk på å ytterligere dele kvinner i grupper for å kunne ivareta respekten for bare den ene gruppen, og det blir helt feil i mine øyne.

Respektløst faktisk. 

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, Tsunade skrev:

Den Instagramposten er enda et eksempel på at "noen" mener at kvinner skal ha ansvar for hvordan menn velger å behandle dem; og det er som Raven skriver her: en farlig tankegang.

Eller en mannsjåvinistisk tankegang, hvis noen mener sånt. Dem om det... 

Anonymkode: 8d3a6...466

Gjest noe tilfeldig
Skrevet
2 timer siden, Dr. A. Kula skrev:

Her tror jeg det er noe begrepsuklarheter. Å ikke vise respekt er ikke nødvendigvis det samme som å være respektløs.

Å vise respekt kan forbindes med å være ekstra ydmyk overfor noen som har opparbeidet seg respekt i form av erfaring og kunnskap på et gitt område. Da snakker vi om at respekt er noe man har gjort seg fortjent til og alle blir ikke denne respekten til del. Men man er likevel ikke respektløs mot de som ikke har opparbeidet seg respekt. Men meninger og handlinger fra den respekterte har gjerne en større tyngde enn tilsvarende fra menigmann.

Å vise respekt på et gruppenivå (som overfor alle kvinner, alle menn, alle religiøse, alle artister etc) handler ikke om å måtte ha gjort noe unikt for å oppnå respekt, men at man aksepterer at andre er i en annen gruppering og viser enkeltindivid respekt som på gruppenivå. Da ligger respekten i å respektere (=godta,erkjenne) at individet er del av en gruppe som er likeverdig med andre andre grupper(/individer) 

Eksempelet i HI er jo et forsøk på å ytterligere dele kvinner i grupper for å kunne ivareta respekten for bare den ene gruppen, og det blir helt feil i mine øyne.

Respektløst faktisk. 

Jeg synes faktisk det er litt vanskelig å vite nøyaktig hvordan man skal forholde seg til begrepet "respekt" og tenker det er forskjell på min "private" respekt for et enkelt individ kontra å respektere ulike menneskegrupper.. ordboka bruker ordene aktelse og ta hensyn til, samt anerkjenne, som synonymer. Kan man respektere andres meninger men ikke akseptere dem? @herzeleid tar opp et relevant poeng vedr. Eks. Nazisme. Men jeg tenker litt motsatt; jeg kan respektere dem som mennesker men jeg aksepterer ikke deres mening. Jeg skiller altså mellom person og sak. Å "akseptere" er ifølge ordboka synonymt med "å godta". Jeg godtar jo ikke holdninger jeg finner forkastelig, men har respekt for at andre har en annen mening enn meg.. 

Oppslagsord Ordbokartikkel
Letter-K-blue-icon.png
akseptere v2 (lat. acceptare, av accipere 'godta')
1 skrive navnet sitt på en veksel og dermed binde seg til å betale
nekte å akseptere en veksel
2 godta, gå med på; godkjenne
akseptere sin skjebne / finne fram til en ordning som alle parter kan akseptere / akseptere vilkårene / akseptere et tilbud

Oppslagsord Ordbokartikkel
  anerkjenne > respektere
Letter-K-blue-icon.png
respektere v2
1 ha aktelse for
respektere en for noe / respekteresine foreldre
2 ta hensyn til
respektere trafikkreglene.      

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...