Gå til innhold

Et fast beløp er trukket fra min konto. Hva skjer nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har funnet ut at et fast beløp på flere tusen kr et trukket fra min konto noen måneder i et helt år. Pr måned flere år tilbake. Det står nettgiro på beløpene. Men det er ikke jeg som har stått for transaksjonene. Jeg lurer på hva jeg gjør nå? Jeg hadde ikke forsikring på dette tidspunktet. 

Anonymkode: e495a...10f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har funnet ut at et fast beløp på flere tusen kr et trukket fra min konto noen måneder i et helt år. Pr måned flere år tilbake. Det står nettgiro på beløpene. Men det er ikke jeg som har stått for transaksjonene. Jeg lurer på hva jeg gjør nå? Jeg hadde ikke forsikring på dette tidspunktet. 

Ring banken din og spør.

Anonymkode: 603f8...0bc

• Liker 6
Skrevet

Det tok deg 1 år å legge merke til at du hadde flere tusenlapper mindre på kontoen enn du skulle hatt?

Kanskje du har automatisk overføring til ein eller annen regning? Eller det er tvangstrekk på gammel gjeld?

Logg deg inn i nettbank å se, eller ring banken din og spør hvor pengene går.

• Liker 9
Skrevet

Det jeg lurer på er om man har noen form for beskyttelse når man blir svindlet. Eller må man være forsikret på tidspunktet. 

Skrevet

Ved å klikke på transaksjonen så ser du hvem pengene har gått til. Da skjønner du kanskje hvorfor? 

Ingen kan trekke noe fra noen konto uten samtykke. Så noe har du selv gjort uten at du vet det eller vi innrømme det. Forsikringer mot banktrekk finnes ikke. 

Anonymkode: d4457...0f1

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg lurer på er om man har noen form for beskyttelse når man blir svindlet. Eller må man være forsikret på tidspunktet. 

Du er ansvarlig for å følge med på kontoene dine selv, og å melde fra lenge før det går ett helt år. Gjør du ikke det, så kan du selv måtte stå ansvarlig for tapet. 

At noen har svindlet deg og du ikke har fått det med deg i løpet av et helt år, er lite sannsynlig. Du har nok samtykket til noe eller noen uten å huske det eller lese skikkelig hva du har gått med på. Beskyttelse mot sløvhet? Å følge med på dine egne penger og melde fra til banken ved første uregelmessighet og å få kontoen stengt, pleier å være den beskyttelsen folk har mot svindel. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ved å klikke på transaksjonen så ser du hvem pengene har gått til. Da skjønner du kanskje hvorfor? 

Ingen kan trekke noe fra noen konto uten samtykke. Så noe har du selv gjort uten at du vet det eller vi innrømme det. Forsikringer mot banktrekk finnes ikke. 

Jeg ser navnet. Denne personen tar ikke mer enn et par hundre kr i timen. Jeg gikk til ham kun et par ganger.

Det er helt sykt at han plutselig skal ta tusener. Jeg sluttet dessuten og gå til ham flere år tidligere enn når disse transaksjonene har funnet sted. Dette stemmer ikke i det hele tatt. 

Skrevet

Du er ansvarlig for å følge med på kontoene dine selv, og å melde fra lenge før det går ett helt år. Gjør du ikke det, så kan du selv måtte stå ansvarlig for tapet. 

At noen har svindlet deg og du ikke har fått det med deg i løpet av et helt år, er lite sannsynlig. Du har nok samtykket til noe eller noen uten å huske det eller lese skikkelig hva du har gått med på. Beskyttelse mot sløvhet? Å følge med på dine egne penger og melde fra til banken ved første uregelmessighet og å få kontoen stengt, pleier å være den beskyttelsen folk har mot svindel. 

Selvfølgelig følger jeg med. Derfor skjønner jeg ingenting. 

Skrevet

Selvfølgelig følger jeg med. Derfor skjønner jeg ingenting. 

Da har du jo hatt et år på deg til å kontakte både den som trekker pengene, og banken din?

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, applestories skrev:

Da har du jo hatt et år på deg til å kontakte både den som trekker pengene, og banken din?

Leser du ikke det jeg skriver. Transaksjonene var ikke der tidligere. Ellers så hadde jeg sett dem Jeg følger alltid med. 

• Liker 2
Skrevet

Da må du kontakten de som har trukket deg da, å spørre hvorfor. Kanskje du har signert på en eller annen avtale/abonnement som du ikke husker eller var klar over at du har gjort. 

Hvis det står nettgiro på transaksjonene betyr det at det er lagt inn i nettbanken som betaling. ALtså kan du be banken om å sjekke om det er din Bank ID som er brukt når dette er lagt inn. Hvis det er det må du finne ut om noen andre kan ha brukt din bank ID. Du kan f å hjelp av banken. 

Anonymkode: fa609...66d

• Liker 1
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men transaksjonene viste ikke på kontoutskriften? Ble det trukket penger da? Siden du skriver at du fulgte med tolker jeg det som at det ikke ble det..

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det mulig at som du skrev her "transaksjonene ikke var der tidligere", når du ser at det er trukket i noen måneder i et helt år ogogså flere år tilbake?

"Leser du ikke det jeg skriver. Transaksjonene var ikke der tidligere. Ellers så hadde jeg sett dem Jeg følger alltid med. Anonymkode: e495a...10f"

Anonymkode: 603f8...0bc

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer egentlig dette?

Det ble jo en del oppstyr i sommer da flyseteavgiften ble innført og Norwegian sendte mail til alle kundene om at beløpet ville bli trukket fra samme kort som billettene ble betalt med. Jeg var en av dem som tenkte å ringe banken min for å spørre om de virkelig lar private firmaer forsyne seg fra kontoen min.

Det er jo mulig at det står i vilkårene når man betaler billettene at dersom det tilkommer ekstra kostnader så tillater man trekk på den måten, men det ble aldri nevnt i diskusjonene før Norwegian trakk dette tilbake og lot kundene betaler selv.

Noen som vet mer om dette?

Skrevet

Å sammenligne ts sit problem, med flyseteavgiften er som å sammenligne epler og appelsiner. Flyseteavgiften er bestemt av stortinget. Norvegian varslet i brev, og du hadde alt kjøpt en vare. Du kunne og velge om du ville avbestille hele flybilletten. 

Nå fremkom det og etterhvert fra ts at det ikk eer en vilt fremmed som trekker penger fra hans konto, men en person han tidligere har hatt ett avtaleforhold til og gitt tillatelse til å trekke penger fra kontoen hans. Når avtalen er avsluttet er det normalt å gå inn og slette avtalen. 

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forsikring har ingenting med dette å gjøre. 

Det er bare to måter penger kan bli trukket fra din konto uten at du gjør noe aktivt.

1. Tvangstrekk fra kompetent myndighet

2. Avtale

Nr 1 er lite sannsynlig fordi et tvangstrekk ikke "går stille i dørene". Du hadde visst om et tvangstrekk klart og tydelig. 

Nr 2. Er mest sannsynlig årsaken. Enten en regulær avtale eller en irregulær avtale. Gå gjennom alle betalingsavtaler du har, er det trukket penger fra din konto selv om den underliggende avtalen er avsluttet, henvender du deg til mottaker og ber om pengene tilbake. Dette kan også tvangsinndrives via offentlig myndigheter.

Er det en irregulær avtale, altså svindel/hacking, anmelder du til politiet og snakker med banken. Bankene dekker som regel slike tap, med mindre det er utvist grov uaktsomhet.

Anonymkode: 6ea08...aa1

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner.
/lillesky (mod)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...