Gå til innhold

På sykehuset for prøver

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ha med sønnen vår på to år til sykehuset i morgen for utredning. Han har vært en del på sykehus og hos lege så dette er en kamp hver gang. Vi fikk vite dette sent fredag så det må gjøres mandag på grunn av åpningstider. Problemet er at jeg jobber så mannen min må dra alene med gutten. Kan jeg ikke få fri/lov til å gå fra jobb på grunn av utredning av så små barn?

Anonymkode: 3f694...ad9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søk ulønnet permisjon, ta feriedag, eller avspaser. Utredning er ikke sykdom. Barnet klarer seg fint med en forelder.

Anonymkode: 95794...45f

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Søk ulønnet permisjon, ta feriedag, eller avspaser. Utredning er ikke sykdom. Barnet klarer seg fint med en forelder.

Anonymkode: 95794...45f

Han skal utredes fordi han er syk. 

Skrevet

Hadde glatt tatt en sykedag. Ville ikke klart å konsentrere meg uansett.

Anonymkode: 91752...7dc

• Liker 2
Skrevet

Dette er hva man har omsorgsdager for. Altså "sykt barn dag". noen ganger er det nødvendig at begge foreldrene er med også, så det har ikke noe å si at mannen din har fri

Anonymkode: 46a16...1f9

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde glatt tatt en sykedag. Ville ikke klart å konsentrere meg uansett.

Anonymkode: 91752...7dc

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er hva man har omsorgsdager for. Altså "sykt barn dag". noen ganger er det nødvendig at begge foreldrene er med også, så det har ikke noe å si at mannen din har fri

Anonymkode: 46a16...1f9

Ja, jeg vet ikke. Vil gjøre det på riktig måte.  Ingen av oss vil gjøre dette alene. Han må holdes fast, han gråter, hyler, sparker, sier det er farlig og ferdig. Det er hjerteskjærende. Det er også snakk om maks en time så er jeg tilbake på jobb. 

Skrevet

Her kan du bruke "sykt barn-dag", se arbeidsmiljøloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62/KAPITTEL_12#§12-9

Sitat

§ 12-9.Barns og barnepassers sykdom

(1) Arbeidstaker som har omsorg for barn har rett til permisjon:

a)for nødvendig tilsyn med barnet når det er sykt,

b)hvis barnet skal følges til legeundersøkelse eller annen oppfølging i forbindelse med sykdom, eller

c)hvis den som har det daglige barnetilsynet er syk eller har permisjon etter denne paragraf på grunn av et annet barn.

Du kan sjekke med jobben om de gir deg velferdspermisjon eller slipper deg den timen det tar, men du har uansett rett til å ha fri til timen den dagen.

Anonymkode: b9bfe...970

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...