AnonymBruker Skrevet 4. desember 2016 #1 Skrevet 4. desember 2016 Jeg har lagt nytt gulv i stuen og skal da selvfølgelig legge lister. Utfordringen ligger i at veggen er betong (eller noe tilsvarende, er ikke helt kyndig nok til å vurdere materialet). Jeg har lest en del på internett, men veldig mange anbefaler å lime eller skru. Jeg er ikke fornøyd med noen av de løsningene. Hvis jeg limer blir det helt umulig å få det av igjen, i tillegg til at veggen er ganske buet, så det kan være vanskelig å få det til å sitte ordentlig (og pent). Skruer vil lage veldig store hull, og det er snakk om eikelister som ikke skal males, så jeg få ikke skjult det. Løsningen som virker mest aktuell er en eller annen form for spiker. Om det har jeg lest litt forskjellig, noen anbefaler bruk av treplugger som jeg slår spikeren inn i, andre anbefaler plastplugger. Han jeg kjøpte listene av sa noe om tette plugger og 2 mm bor, men da jeg spurte på Jernia var dette helt nytt for dem... Er det noen som har gjort dette eller har noen kunnskaper/erfaringer de kan dele med meg? Jeg kjenner jeg er veldig usikker på dette, og trenger virkelig å høre fra noen som kan litt mer enn jeg. Anonymkode: d609e...4d9
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2016 #2 Skrevet 4. desember 2016 Hør på forum Byggebolig http://www.byggebolig.no/forum Anonymkode: bdc28...afe 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2016 #3 Skrevet 4. desember 2016 Se svar i denne diskusjonen "Treplugger i mur for å spikre lister. God løsning?" http://byggebolig.no/trearbeider-konstruksjoner-isolering/treplugger-i-mur-for-a-spikre-lister-god-losning og "Gulvlist på betongvegg" http://byggebolig.no/gulv/gulvlist-pa-betongvegg Det er så fort gjort å finne info i riktig forum Anonymkode: bdc28...afe 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2016 #4 Skrevet 4. desember 2016 Vi har limt listene på plass. Ble pent det. Anonymkode: cbd3b...2d9 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2016 #5 Skrevet 4. desember 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har limt listene på plass. Ble pent det. Anonymkode: cbd3b...2d9 Så bra at det ble pent Er du trådstarter? Trådstarter skrev: " mange anbefaler å lime eller skru. Jeg er ikke fornøyd med noen av de løsningene. Hvis jeg limer blir det helt umulig å få det av igjen, i tillegg til at veggen er ganske buet, så det kan være vanskelig å få det til å sitte ordentlig (og pent). " Anonymkode: bdc28...afe 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2016 #6 Skrevet 4. desember 2016 Vi limte med tec7 og fordi vi og hadde "buede" vegger i gammel betongblokk skråskjøt vi inn med spikerpistol i tillegg. De tidligere listene var festet med lange spiker. Uansett hva man fester med er det litt styr å få løs fra betongvegg senere. Heldigvis er det lenge mellom hver gang man bytter listverk. Anonymkode: d38be...025 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #7 Skrevet 6. desember 2016 Fordi om du ikke vil lime,vil jeg anbefale det. Vi kjøpte "No more nails" for våre lister. Hadde malt de på forhånd. Der veggene ikke er helt rette,satte vi noe tungt inntil i et døgn (stasjonær pc-boks, verktøykasse). Ble veldig fint. Vet det blir vrient å få av,men har ikke tenkt å pusse opp samme rom på mange år..... Anonymkode: 92c75...7b7
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2016 #8 Skrevet 8. desember 2016 TS her. Takk for svar alle sammen. Det ser ut som om jeg kanskje blir nødt til å lime, men har ikke helt turt å ta avgjørelsen ennå. Må nok fortsette å google en stund til. Anonymkode: d609e...4d9
MammaSvarDa Skrevet 9. desember 2016 #9 Skrevet 9. desember 2016 Vi byttet lister som var limt i murveggen nå i sommer og det gikk helt fint. Listene kom av lett. Jeg husker ikke hvilket lim vi brukte, men forhør deg i en byggforetning så hjelper de deg til å finne riktig lim. Veggen vår er ikke helt flat så vi brukte fugemasse i hullene mellom veggen og listene. Ble veldig pent
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå