Gå til innhold

hvordan sparer dere penger på mat og drikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil spare mer penger i hverdagen. Men hvordan?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kaster aldri noe mat, har fryser og planlegger måltidene.

• Liker 4
Skrevet

-Drikker kun vann

-Fryser ned masse mat

-Baker eget brød

-Stort forbruk av linser, kikerter og bønner

-Spiser ikke kjøtt

-Stort forbruk av poteter

-Kjøper kilosekker med ris på innvandrerbutikker 

Anonymkode: cc11d...960

• Liker 7
Skrevet

Handler det meste som jeg spiser til halv pris på Kiwi.

Anonymkode: 9c8f2...a85

• Liker 5
Skrevet

Tusen takk, gode tips. :) Hva kan man fryse ned?

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Coscos skrev:

Vil spare mer penger i hverdagen. Men hvordan?

Kjøper brus og juice på tilbud. Kjøper mye mat i 40 - 50 % disken fordi det går snart ut på dato og fruser ned. Kjøper store pakker og deler opp og fryser ned der det er mulig. 

Leser tilbudaviser hver søndagskveld og lager huskelapper , ikke på bare det vi trenger de nærmeste dagene men også over ting vi greit kan ha et lite lager av fordi det er på tilbud og er greit å lagre, for eksempel tøyvaskemiddel.

Å være prisbevisst er heller ikke dumt. 

Anonymkode: 12129...473

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Coscos skrev:

Tusen takk, gode tips. :) Hva kan man fryse ned?

Det meste.

I tillegg til alt av kjøtt, fisk og fugl, kan også mange melkeprodukter (melk, ost, youghurt, fløte, rømme o.l.) og  grønnsaker (må forvelles før frysing) og egg (men de må tas ut av skallet før frysing!) fryses :)

Også fjordland o.l.

• Liker 3
Skrevet

Får 3% rabatt på alle dagligvarer med kredittkort i tillegg til 1% (eller var det 2?) hos Coop.

• Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det meste.

I tillegg til alt av kjøtt, fisk og fugl, kan også mange melkeprodukter (melk, ost, youghurt, fløte, rømme o.l.) og  grønnsaker (må forvelles før frysing) og egg (men de må tas ut av skallet før frysing!) fryses :)

Også fjordland o.l.

Det har jeg aldri tenkt på, hvordan blir konsistensen og smaken når man har fryst melk eller egg? Blir det forskjell på magre og fete produkter?

28 minutter siden, penny_ skrev:

Får 3% rabatt på alle dagligvarer med kredittkort i tillegg til 1% (eller var det 2?) hos Coop.

Koster det å ha slike kort?

Skrevet
Akkurat nå, Coscos skrev:

Det har jeg aldri tenkt på, hvordan blir konsistensen og smaken når man har fryst melk eller egg? Blir det forskjell på magre og fete produkter?

Jeg har god erfaring (smak og kosistens helt som den skal være) med alle yoghurter bortsett fra de som har 0% fett (disse med 0%fett skiller seg)

Også god erfaring med melk. H-melk skiller seg ofte (det blir små fettperler, men om man skal varme melken, vil fettet blandes i melken igjen) men H-melken er som den skal være på smak også etter frysing. De lettere melketypene skiller seg ikke.

Egg: Helt ok smak etter frysing. Man kan fryse eggene uten å skille de, eller man kan skile plomme og hviten før frysing, og ha det i hver sine beholdere.

• Liker 2
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det meste.

Også fjordland o.l.

Melk, fløte, ost og egg blir lite spisbare etter frysing. Unntaket er revet ost, til bruk på stekte pizzaer eller lignende. Anbefales ikke. Ost har lang holdbarhet i uåpnet forpakning og er ofte på tilbud. 

• Liker 1
Skrevet

Vi handler en gang i uka. Alt av frukt og grønt og egg blir kjøpt på innvandrerbutikk. Har ikke handleliste, men kjøper mye av det samme, men passer på å se hva som er rimelig. Er brokkoli rimelig blir det suppe feks. 

Kaster minst mulig, spiser rester til lunsj. 

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Melk, fløte, ost og egg blir lite spisbare etter frysing. Unntaket er revet ost, til bruk på stekte pizzaer eller lignende. Anbefales ikke. Ost har lang holdbarhet i uåpnet forpakning og er ofte på tilbud. 

Der er vi uenige. Hvorfor mener du at det er lite spisbart?

• Liker 4
Skrevet

Har ofte restemiddager. Har vi en liten rest fra middag så fryser jeg det ned. Da kan vi ha flere ulike småretter til middag. 

Bruker jeg ikke alle ingrediensene opp, f.eks pølser fryser jeg det ned selv om det er bare en. 

Lager pytt i panne dersom jeg har rester av noe. Her kan du spare mye, da du bruker mindre kjøtt pr person enn du ville gjort når du ikke har poteter som hovedingrediens.

Planlegger middag ut fra hva som finnes av inngredienser, slik at jeg sørger for å bruke det opp før det blir dårlig. 

Kaster aldri mat. Kjøper ikke nytt brød, pålegg før det gamle er oppspist. 

Passer på å kjøpe inn ferskvarer med lengst holdbarhet. 

Har liste ved fryseren slik at jeg alltid har oversikt. Begynner den å bli full har vi "spise ut av fryseren uke"

Kjøper varer som snart går ut på dato og fryser det ned. 

Jeg har nok enda litt å lære på hva som kan fryses ned, men ost har jeg begynt å fryse ned. Funker utmerket dersom man skal gratinere.  

Anonymkode: 5ab9a...077

• Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tull!

"Her er maten du kan og ikke kan fryse

Lurer du på om du kan fryse restematen? Eller ting som er på vei til å gå ut på dato? Her får du vite hva du kan, og ikke kan, putte i fryseren."

http://www.godt.no/#!/artikkel/23511270/her-er-maten-du-kan-og-ikke-kan-fryse

• Liker 2
Skrevet

Ja, og så nesten det viktigste:  handle en - to ganger i uka, ikke på tom mage og med handleliste. 

Anonymkode: 5ab9a...077

• Liker 3
Skrevet (endret)
29 minutter siden, Coscos skrev:

Nei, de fleste koster ingenting så lenge du betaler hele fakturaen innen forfall. Det gjelder kun varekjøp og ikke uttak eller kjøp i f.eks. Post i butikk. Jeg har kort fra Yabank. Selskapene tjener penger på de som ikke betaler i tide og de som tar ut penger og betaler regninger med kredittkortet.

For å bli Coop medlem betaler du 100 kr i "depositum". 

Endret av penny_
  • Liker 2
Skrevet

-Lager ukemeny slik at jeg kan planlegge hvordan jeg skal bruke opp alt jeg kjøper inn (jeg kjøper ikke et helt salathode fordi jeg skal ha et blad på burgeren uten å planlegge hva jeg skal bruke resten til)

-Ukeshandle på en lavpriskjede, det jeg ikke finner der kjøper jeg på coop, noen ganger meny.

-Lag handleliste!

-Billige råvarer i store kvanta(store sekker med ris, bønner, kikerter, linser osv. får man på "innvandrer butikker" men man kommer langt med å gjøre det på vanlige butikker også, da det ikke setter like store krav til oppbevaringsplass.

-Spis opp rester/bruk dem i noe annet, ha med som lunsj. Osteskalker kan f.eks. deles i terninger og has på pizza, lasagne osv. (frysing av melkeprodukter går helt fint, men er gjerne ikke så godt slik det er, uten at det er farlig, men kan fint bruke fryst melk i pannekakerøra f.eks. Her kan man også bruke opp rester av vaniljesaus f.eks.)

-Er det tilbud på noe du bruker mye av? Kjøp mye og frys ned om du har mulighet. Porsjonsfrys det gjerne; vi kjøper ofte 1,2kg pakke med kyllingfilet, men vi er bare to og er kjedelig å må tine hele den pakken og spise kylling hele uka for å få spist opp alt før det blir dårlig:P

-Prisen er ofte satt ned på varer som har lite holdbarhet igjen, dette kan fint porsjonsfryses. Egg kan man vann-teste om er spiselige eller ikke.

-Vit forskjellen på best før og siste forbruksdag. Spist yoghurt en uke over best før-dato. Smakte helt vanlig. Og selv med siste forbruksdag-dato, går det helt fint å lukte på det og evt. smake på det.

-Unngå å kjøpe så mye drikke, vi er heldige og bor i Norge der vannet i krana kan drikke som det er. Sett smak på med f.eks. sitron e.l. Skal du kjøpe drikke, benytt deg av tilbud og store kvanta. Igjen, stiller litt krav til muligheter til oppbevaring.

-Harryhandel er en mulighet.

-Ingen kiosk, bensinstasjon, eller kantinemat, bruk medbrakt.

Det jeg kommer på i farta^^,

Anonymkode: a255c...63c

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, penny_ skrev:

Nei, de fleste koster ingenting så lenge du betaler hele fakturaen innen forfall. Det gjelder kun varekjøp og ikke uttak eller kjøp i f.eks. Post i butikk. Jeg har kort fra Yabank. Selskapene tjener penger på de som ikke betaler i tide og de som tar ut penger og betaler regninger med kredittkortet.

For å bli Coop medlem betaler du 100 kr i "depositum". 

Man må betale kr 300,- i "depositum" for å bli Coop-medlem.  

Skrevet

Egg holder seg ca 3 mnd etter at datoen er gått ut, så man kan passe på å kjøpe egg til halv pris på Kiwi og Bunnpris dagen før de går ut.

Er det kun de 2 kjedene som har denne ordningen nå?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...