Zena33 Skrevet i går, 09:09 #14801 Del Skrevet i går, 09:09 Heike72 skrev (6 minutter siden): Men god journalistikk er å undersøke mye mer enn hva denne journalisten har gjort. Om du leser hele saken så vil du se at journalisten gjør jobben sin, han har bedt begge søstrene om å kommentere. Isabel har ikke svart på de henvendelsene han har gjort, og Shehed svarte «ingen kommentar». De har altså fått mulighet til å imøtegå artikkelen. I tillegg så viser journalisten til at han har sett dokumentasjon på kommunikasjon med Alternativ Jul, samt alle screenshot som er tatt med i artikkelen. Her er det søstrene Raad som ikke har benyttet seg av sin tilsvarsrett, slutt å skylde på journalisten. 4 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Doris Becker Skrevet i går, 09:28 #14802 Del Skrevet i går, 09:28 (endret) Heike72 skrev (1 time siden): Men god journalistikk er å undersøke mye mer enn hva denne journalisten har gjort. Vedkommende tok jo alt T sa for sannhet og tok hennes parti. Nå er ikke akkurat T helt uskyldig i denne saken heller. Og hvorfor skal denne saken ødelegge for engasjement for fosterhjem? Det rammer jo bare barn som trenger fosterhjem. IR sin innsats har jo bidratt til at mange velger å bli fosterhjem. At følgerne til IR skal løse fosterhjemskrisen har jeg absolutt ingen tro på. Det har bare gitt henne tilgang på flere sårbare følgere. Kjersti Toppe og Norsk Fosterhjemsforening burde sett grundigere på IR og innholdet på hennes kanaler siste årene. Denne saken handler ikke om å ta noens parti, men om at en influenser misbruker sin makt, og involverer sine hundtretusener av følgere i en sak, hvor hun også utleverer privat melding fra sin advokat, og oppfordrer til å "hjelpe". En bedriftsleder på 30 år der altså, som benytter dette som innhold(content) på sine kommersielle kanaler. Hvis du ikke ser hvor grenseoverskridende dette er, så er det ingen vits i at vi diskuterer. Da står vi for langt fra hverandre når det gjelder grunnleggende etiske prinsipper. Endret i går, 10:03 av Doris Becker 6 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heike72 Skrevet i går, 10:47 #14803 Del Skrevet i går, 10:47 Doris Becker skrev (1 time siden): At følgerne til IR skal løse fosterhjemskrisen har jeg absolutt ingen tro på. Det har bare gitt henne tilgang på flere sårbare følgere. Kjersti Toppe og Norsk Fosterhjemsforening burde sett grundigere på IR og innholdet på hennes kanaler siste årene. Denne saken handler ikke om å ta noens parti, men om at en influenser misbruker sin makt, og involverer sine hundtretusener av følgere i en sak, hvor hun også utleverer privat melding fra sin advokat, og oppfordrer til å "hjelpe". En bedriftsleder på 30 år der altså, som benytter dette som innhold(content) på sine kommersielle kanaler. Hvis du ikke ser hvor grenseoverskridende dette er, så er det ingen vits i at vi diskuterer. Da står vi for langt fra hverandre når det gjelder grunnleggende etiske prinsipper. Jeg mener alle parter har gjort store feil i denne saken. Håper journalisten også studerte div kommentarfelt. Overhode ikke enig i alt IR gjør og i hvert fall ikke i denne saken. Hun burde ikke gitt det oppmerksomhet fra start i det hele tatt. Hun må innse at av en så stor følgerskare vil det finnes ustabile mennesker som kan gå ekstremt langt på godt og vondt. Noen for å forsvare henne og noen for å ødelegge for henne. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zena33 Skrevet i går, 10:54 #14804 Del Skrevet i går, 10:54 Heike72 skrev (6 minutter siden): Jeg mener alle parter har gjort store feil i denne saken. Håper journalisten også studerte div kommentarfelt. Overhode ikke enig i alt IR gjør og i hvert fall ikke i denne saken. Hun burde ikke gitt det oppmerksomhet fra start i det hele tatt. Hun må innse at av en så stor følgerskare vil det finnes ustabile mennesker som kan gå ekstremt langt på godt og vondt. Noen for å forsvare henne og noen for å ødelegge for henne. Journalister jobber med kilder, ikke kommentarfelt. 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Doris Becker Skrevet i går, 11:16 #14805 Del Skrevet i går, 11:16 (endret) Heike72 skrev (På 25.1.2025 den 11.47): Jeg mener alle parter har gjort store feil i denne saken. Håper journalisten også studerte div kommentarfelt. Overhode ikke enig i alt IR gjør og i hvert fall ikke i denne saken. Hun burde ikke gitt det oppmerksomhet fra start i det hele tatt. Hun må innse at av en så stor følgerskare vil det finnes ustabile mennesker som kan gå ekstremt langt på godt og vondt. Noen for å forsvare henne og noen for å ødelegge for henne. Når man kjører så emosjonelt triggende innhold(content) som IR gjør, og har gjort siste årene, så må man faktisk regne med masse mentalt ustabile følgere, som på mange måter speiler influenserens profil. IR har stort fokus på psykiske lidelser, hun har postet "live" fra overdose etter brudd med kjæresten, der det var bilder av dør som hadde blitt brutt opp av brannvesen, bilder fra sykeseng på akutten, emosjonelle beskrivelser av hendelsen, hun har postet vekten sin, som var oppsiktsvekkende lav, hun har gitt ut to bøker om sin vonde barndom, og tar til stadighet opp dette, spesielt når det stormer rundt henne... Hun poster mye bilder av sin kropp, forteller om plastisk kirurgi, og andre "estetiske" inngrep, hun forteller om sin kamp med spiseforstyrrelser, blandet med nærbilder av tynn og operert kropp, og poster der hun bestiller enorme mengder fet mat, nærbilder av kremkaker osv. Dette er innhold som fanger spesielt sårbare kvinner. Kvinner som shopper mye av nettopp det IR selger på sine bedriftskanaler. At noen av disse følgerne vil komme med kommentarer, kanskje upassende og ustabile kommentarer, det er bare å forvente.Men det er noe hun må moderere selv, og ta utenom. Å benytte det som innhold(content), og skape rene lynsjemobben, hvor også familien henger seg på, med kallenavn og ren utdriting. Det er så stygt som du får det. Og jeg håper det får store konsekvenser! Nok er nok. Endret 1 time siden av Doris Becker redigert antall bøker gitt ut 5 2 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellenn Skrevet i går, 11:22 #14806 Del Skrevet i går, 11:22 Heike72 skrev (29 minutter siden): Jeg mener alle parter har gjort store feil i denne saken. Håper journalisten også studerte div kommentarfelt. Overhode ikke enig i alt IR gjør og i hvert fall ikke i denne saken. Hun burde ikke gitt det oppmerksomhet fra start i det hele tatt. Hun må innse at av en så stor følgerskare vil det finnes ustabile mennesker som kan gå ekstremt langt på godt og vondt. Noen for å forsvare henne og noen for å ødelegge for henne. Jeg skjønner ikke hvorfor journalisten i det hele tatt skrev denne artikkelen, eller hvorfor Tiril stilte opp. Hvorfor vekker Tiril saken igjen offentlig om hun synes den siste tiden har vært så forferdelig? De aller fleste har gått videre. Hun burde ha gjort som IR og søsteren; latt være å kommentere, og la advokatene gjøre jobben sin. Men i stedet brukte hun nok en mulighet til å prøve å sette IR i et dårlig lys. 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hatsumomo Skrevet i går, 11:59 #14807 Del Skrevet i går, 11:59 (endret) Alt folk er delusional er jo helt tydelig, forventer at IR digger en? Altså, folk skjønner ikke at de er en av 370.000 andre? Endret i går, 12:00 av Hatsumomo 18 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pigaloppa Skrevet i går, 12:25 #14808 Del Skrevet i går, 12:25 Ellenn skrev (58 minutter siden): Jeg skjønner ikke hvorfor journalisten i det hele tatt skrev denne artikkelen, eller hvorfor Tiril stilte opp. Hvorfor vekker Tiril saken igjen offentlig om hun synes den siste tiden har vært så forferdelig? De aller fleste har gått videre. Hun burde ha gjort som IR og søsteren; latt være å kommentere, og la advokatene gjøre jobben sin. Men i stedet brukte hun nok en mulighet til å prøve å sette IR i et dårlig lys. Isabel er på ingen måte noe offer i denne saken, og hun trenger ikke noen andre til å sette seg i dårlig lys. Det klarte hun fint selv når hun startet å henge ut folk offentlig til sine 3-400 000 følgere. 3 1 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tenkeselv Skrevet i går, 12:31 #14809 Del Skrevet i går, 12:31 Sirah skrev (4 timer siden): Nei du kan så si. Jeg leste en del av kommentarene på den gruppa og det var mye stygt som ble skrevet, men jeg skal innrømme at jeg ikke telte damer som skrev. Så om det var 6 eller 11 skal jeg ikke uttale meg om. Jeg vil jo absolutt tro at flere av dem har tatt det videre? Det burde hun gjort ja, samtidig kan det være hun har innsett at det beste er å holde kjeft. Jeg vet ikke. Hun har nok blitt rådet av advokat til å la det ligge. Men på en annen side: Jeg sier IKKE at det hun gjorde var riktig, for det syntes jeg ikke at det var. Men å oppføre seg sånn i kommentarfelt er heller ikke ok. Nå snakker jeg generelt, jeg snakker ikke om denne isolerte hendelsen. Det bør faktisk få konsekvenser å være nett troll. Uansett om du kommenterer i kommentarfeltet til en Influenser eller i kommentarfeltet til en random person i lokalavisen. Folk lirer av seg så ufattelig mye stygt at det er helt ufattelig. Skal det ikke få konsekvenser og oppføre seg sånn? Hva bør eventuelt konsekvensen være? Spørsmålet fra meg blir litt «hva er stygge kommentarer» . Er det at noen kanskje skriver «det plagget var virkelig ikke verdt pengene» så stygt at man henger de til tørk for hele sin nærmest hær ? Med alt det medførte videre for de ? IR tåler svært dårlig kritikk av verken henne selv eller hennes produkter, å det bør man kunne tåle i en slik bransje. Å da mener jeg ikke personangrep selvsagt, det skal ingen finne seg i. Men det er samtidig en smule tankevekkende at siden 22.desember 2024 da hun hang ut alle disse menneskene , så er det bare T hun har fokusert på videre. Hvorfor ikke like mye de andre hvis de har skrevet noe som er så ille ? Hun har jo masse skjermkopier sier hun til stadighet, å det er nok 99% av ting T har skrevet. Men når man ser på snap idag at hun nå liksom oppfordrer sine følgere til ikke å være nett troll slik som «disse personene», så fortsetter hun å bruke ordene «alle disse», når hun nå ganske sikkert mener T som har gått til avisen. At ingen skal sende noe hatmeldinger for å beskytte henne, bedre at hun tar det selv osv osv masse med svada som igjen tyder på liten selvinnsikt. Å det er det jeg mener med at for meg er det så viktig å holde «offerrollen» i enda, men det er lenge siden 22.des nå da hun gjorde dette her, åsså komme med en «oppfordring» over 1 mnd etterpå ? Selv hun vet at skaden er jo skjedd allerede, tastaturkrigerne hennes startet jo i samme sekund de. Men vil anta advokaten hennes har oppfordret henne til å si/legge ut den snapen, for liksom å vise at hun tar avstand fra slikt, å det blir helt falskt for meg å se på . Ene og alene fordi hun har hauset dette opp altfor lenge, å det hun viste veldig godt hva hun satt igang den dagen. Så den snapen der var for meg KUN for hennes egen del. For alt har konsekvenser, men burde ikke hun få «litt» konsekvenser også ? Hun virker som om hun tror hun er fredet mot alt, det er bare «alle andre» som må tåle. 7 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Doris Becker Skrevet i går, 12:31 #14810 Del Skrevet i går, 12:31 (endret) Pigaloppa skrev (7 minutter siden): Isabel er på ingen måte noe offer i denne saken, og hun trenger ikke noen andre til å sette seg i dårlig lys. Det klarte hun fint selv når hun startet å henge ut folk offentlig til sine 3-400 000 følgere. Kontoen burde blitt stengt etter noe sånt. For godt. Vi snakker om en millionbedrift. Som lever av følgerne sine. En bedriftsleder på 30 år, som lager innhold (content) av en følger, og oppfordrer følgere til å hjelpe henne med å samle informasjon, på en måte som helt klart maner opp til hets, ved bruk av utdriting, kallenavn osv. Endret i går, 12:32 av Doris Becker 5 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellenn Skrevet i går, 13:24 #14811 Del Skrevet i går, 13:24 Doris Becker skrev (45 minutter siden): Kontoen burde blitt stengt etter noe sånt. For godt. Vi snakker om en millionbedrift. Som lever av følgerne sine. En bedriftsleder på 30 år, som lager innhold (content) av en følger, og oppfordrer følgere til å hjelpe henne med å samle informasjon, på en måte som helt klart maner opp til hets, ved bruk av utdriting, kallenavn osv. Å be om screenshots er vel ikke helt det samme som å oppmane til hets? 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Doris Becker Skrevet i går, 13:32 #14812 Del Skrevet i går, 13:32 Ellenn skrev (1 minutt siden): Å be om screenshots er vel ikke helt det samme som å oppmane til hets? Helheten gjorde det. Følgeren ble benyttet som content. Latterliggjort og utlevert på det groveste. Det går ikke an at en influenser som driver en millionbedrift, med nær en halv million følgere gjør dette. Det er grovt brudd på etiske retningslinjer. Spesielt med tanke på at denne følgeren har en vond historie med mobbing, som førte til at hun fikk erstatning fra kommunen. En følger som helt klart har latt seg fange av IR sine emosjonelle virkemidler opp gjennom. IR må begynne å forstå ansvaret hun har. Makten hun har. Hun kjører helt bevisst en strategi der hun går mot sårbare målgrupper. 1 1 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Istapp Skrevet i går, 14:30 #14813 Del Skrevet i går, 14:30 Heike72 skrev (3 timer siden): Jeg mener alle parter har gjort store feil i denne saken. Håper journalisten også studerte div kommentarfelt. Overhode ikke enig i alt IR gjør og i hvert fall ikke i denne saken. Hun burde ikke gitt det oppmerksomhet fra start i det hele tatt. Hun må innse at av en så stor følgerskare vil det finnes ustabile mennesker som kan gå ekstremt langt på godt og vondt. Noen for å forsvare henne og noen for å ødelegge for henne. Det er store forskjeller på at privatpersoner benytter sin ytringsfrihet, som vi kan være enige eller uenige med, og at en "bedriftseier" (her IR as) henger ut enkeltpersoner på sine plattformer. Det kan ikke sammenlignes. Ansvarsfordelingen er ulik og ansvaret ligger hovedsakelig på bedriften for å forholde seg etisk og moralsk riktig dersom noen angriper bedriften. Da er det naturlig å ta affære, men med bruk av riktige former for å rydde opp. Det er IKKE å henge ut den/de som angriper! 2 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tenkeselv Skrevet i går, 14:56 #14814 Del Skrevet i går, 14:56 Natu skrev (18 timer siden): En gang? Hun laget jo egen lyd hun kalte Tiril? Les oppslaget i avisen. Litt utenom tema her, men vet du hva det koster for å få lese innlegget ? Fant ikke helt ut av det ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tenkeselv Skrevet i går, 15:03 #14815 Del Skrevet i går, 15:03 Heike72 skrev (6 timer siden): Men god journalistikk er å undersøke mye mer enn hva denne journalisten har gjort. Vedkommende tok jo alt T sa for sannhet og tok hennes parti. Nå har ikke jeg fått lest artikkelen enda da jeg ikke får helt til dette med abonnement. Men har jeg forstått det helt feil (etter å ha lest i tråden her) at Shehed ikke ville kommentere det ? For da kan jo bare journalisten skrive fra et ståsted liksom. Samt det blir jo litt likt (om enn ulikt) på samme måte som når IR sin hærskare trodde og tror enda blindt på hennes versjon. For den har også bare en side 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kønn Skrevet i går, 15:04 #14816 Del Skrevet i går, 15:04 (endret) Istapp skrev (6 timer siden): Det er store forskjeller på at privatpersoner benytter sin ytringsfrihet, som vi kan være enige eller uenige med, og at en "bedriftseier" (her IR as) henger ut enkeltpersoner på sine plattformer. Det kan ikke sammenlignes. Ansvarsfordelingen er ulik og ansvaret ligger hovedsakelig på bedriften for å forholde seg etisk og moralsk riktig dersom noen angriper bedriften. Da er det naturlig å ta affære, men med bruk av riktige former for å rydde opp. Det er IKKE å henge ut den/de som angriper! Nettopp. Det er en skjevfordeling uten sidestykke. En millionbedrift burde om ikke annet bli bøtlagt for slik fremtreden. Har sagt det før og sier det igjen. Dama trenger hjelp. Her er det mye som skurrer. Endret 19 timer siden av Kønn 2 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tenkeselv Skrevet i går, 15:07 #14817 Del Skrevet i går, 15:07 Hatsumomo skrev (3 timer siden): Alt folk er delusional er jo helt tydelig, forventer at IR digger en? Altså, folk skjønner ikke at de er en av 370.000 andre? At hun ikke kan dele eller svare alle tror jeg de fleste vet. Men hun sier jo også at hun leser alle, men hun er veldig selektiv på å bare dele de som skryter og opphøyer. En god blanding burde hun kunne dele, svare på andre ting en bare skryt også. Men det skjer nok ikke, da det ikke gagner seg selv like mye. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hatsumomo Skrevet i går, 15:13 #14818 Del Skrevet i går, 15:13 (endret) Tenkeselv skrev (7 minutter siden): At hun ikke kan dele eller svare alle tror jeg de fleste vet. Men hun sier jo også at hun leser alle, men hun er veldig selektiv på å bare dele de som skryter og opphøyer. En god blanding burde hun kunne dele, svare på andre ting en bare skryt også. Men det skjer nok ikke, da det ikke gagner seg selv like mye. Sorry, men jeg tror NEPPE Isabel leser 5.000-7.000 meldinger (som hun sa hun får hver dag) daglig. Hun scroller nok kjapt gjennom endel (siden meldingene ligger som en liste nedover for henne), og velger ut noen av de første hun leser, men ni-leser 7.000 meldinger hver dag kan du være overbevist om at verken hun eller andre influensere gjør. Endret i går, 15:14 av Hatsumomo 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pigaloppa Skrevet i går, 15:25 #14819 Del Skrevet i går, 15:25 Doris Becker skrev (2 timer siden): Kontoen burde blitt stengt etter noe sånt. For godt. Vi snakker om en millionbedrift. Som lever av følgerne sine. En bedriftsleder på 30 år, som lager innhold (content) av en følger, og oppfordrer følgere til å hjelpe henne med å samle informasjon, på en måte som helt klart maner opp til hets, ved bruk av utdriting, kallenavn osv. Burde virkelig fått noen konsekvenser for henne ja! 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tenkeselv Skrevet i går, 15:46 #14820 Del Skrevet i går, 15:46 Hatsumomo skrev (32 minutter siden): Sorry, men jeg tror NEPPE Isabel leser 5.000-7.000 meldinger (som hun sa hun får hver dag) daglig. Hun scroller nok kjapt gjennom endel (siden meldingene ligger som en liste nedover for henne), og velger ut noen av de første hun leser, men ni-leser 7.000 meldinger hver dag kan du være overbevist om at verken hun eller andre influensere gjør. Jeg bare svarte utifra hva hun selv sier her, men hun sier såpass mye som ikke egentlig stemmer, så du har nok rett der 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå