Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
smiiiley skrev (32 minutter siden):

IMG_3105.thumb.jpeg.0df841b98ac9c8044bcfa296ce68dee8.jpeg

Det samme står både på stortinget.no, skatteetaten og her en oversikt på BDO advokatene sin side. Tok denne da den forklarte på enklest måte. 

Tuppenoglillemor12: syns du det er ok å si til noen at de er helt på jordet, sånn generelt? 
Er det sånn vi snakker til noen du mener tar feil? 
Det kan jo se ut til at jeg ikke er helt på jordet da. 
Hva som stemmer vet jo kun Isabel og skatteetaten, ikke du som bedreviter på Kg. 

Tenker at det er en «no brainer» hvorfor dama har flyktet til Dubai… Har selv bodd i Emiratene så vet veldig godt skattereglene. 

• Liker 3
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
smiiiley skrev (35 minutter siden):

IMG_3105.thumb.jpeg.0df841b98ac9c8044bcfa296ce68dee8.jpeg

Det samme står både på stortinget.no, skatteetaten og her en oversikt på BDO advokatene sin side. Tok denne da den forklarte på enklest måte. 

Tuppenoglillemor12: syns du det er ok å si til noen at de er helt på jordet, sånn generelt? 
Er det sånn vi snakker til noen du mener tar feil? 
Det kan jo se ut til at jeg ikke er helt på jordet da. 
Hva som stemmer vet jo kun Isabel og skatteetaten, ikke du som bedreviter på Kg. 

Hun oppfyller altså disse tre punktene… Dermed blir hun ikke skattepliktig 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Tuppenoglillemor12 skrev (18 minutter siden):

Mulig vi snakker rundt hverandre? For står jo der at hun må oppfylle alle punktene og dermed etter 3 år så er hun ikke skattepliktig lengre. Så ja, om ikke så lenge er hun ikke skattepliktig mer, for da har det gått tre år! 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Tuppenoglillemor12 skrev (50 minutter siden):

Må fortsatt oppfylle disse 3 punktene i 3 år. 

• Liker 2
Skrevet
Ellie25 skrev (33 minutter siden):

Mulig vi snakker rundt hverandre? For står jo der at hun må oppfylle alle punktene og dermed etter 3 år så er hun ikke skattepliktig lengre. Så ja, om ikke så lenge er hun ikke skattepliktig mer, for da har det gått tre år! 

Jeg tror ikke du skjønner helt. 

• Når en person flytter reelt ut av Norge, melder utflytting og bryter vesentlige tilknytninger (bolig, arbeid, familie, opphold), kan skattemessig bosted opphøre før 3 år.
  • 3-årsperioden er en kontroll-/karanteneregel, ikke en automatisk skatteplikt. Den brukes hvis man fortsatt har sterk tilknytning til Norge.
  • Bor og arbeider man fast i utlandet (som i Dubai), og har skattemessig bosted der, så er man ikke lenger skattepliktig til Norge for utenlandsk inntekt.

Isabel bor i Dubai, hvor det ikke finnes inntektsskatt, og hun har ikke skattemessig bosted i Norge. Dermed:

• Hun betaler ikke norsk inntektsskatt på sin inntekt.
  • Kun eventuell inntekt med kilde i Norge (f.eks. norsk eiendom) kan skattlegges her – ikke generell inntekt.

Så nei: Det stemmer ikke at «etter 3 år blir man først skattefri».

Man kan være skattemessig utflyttet tidligere, og da er man ikke skattepliktig til Norge – uavhengig av om det har gått 1, 2 eller 3 år.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
smiiiley skrev (2 minutter siden):

Nei. Jeg har forklart deg. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Tuppenoglillemor12 skrev (55 minutter siden):

– Skatteplikt betyr ikke automatisk at man betaler skatt i Norge.

– Dersom inntekten er opptjent og beskattet i utlandet, og skatteavtaler kommer til anvendelse, kan skatten i Norge bli 0.

– Dubai har ingen inntektsskatt, og hvis hun ikke har skattepliktig inntekt fra Norge, kan det i praksis bety null skatt.

Ganske sikker på at Norge ikke har skatteavtale med Emiratene. Skjønner ikke helt hvordan du kommer frem til fasiten din. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Tuppenoglillemor12 skrev (1 minutt siden):

• Når en person flytter reelt ut av Norge, melder utflytting og bryter vesentlige tilknytninger (bolig, arbeid, familie, opphold), kan skattemessig bosted opphøre før 3 år.
  • 3-årsperioden er en kontroll-/karanteneregel, ikke en automatisk skatteplikt. Den brukes hvis man fortsatt har sterk tilknytning til Norge.
  • Bor og arbeider man fast i utlandet (som i Dubai), og har skattemessig bosted der, så er man ikke lenger skattepliktig til Norge for utenlandsk inntekt.

Isabel bor i Dubai, hvor det ikke finnes inntektsskatt, og hun har ikke skattemessig bosted i Norge. Dermed:

• Kun eventuell inntekt med kilde i Norge (f.eks. norsk eiendom) kan skattlegges her – ikke generell inntekt.

Man kan være skattemessig utflyttet tidligere, og da er man ikke skattepliktig til Norge – uavhengig av om det har gått 1, 2 eller 3 år.

Hvis du kan henvise til hvor du har funnet denne dokumentasjonen/informasjonen og ikke bare selvskrevne notater, så kan vi heller diskutere. 
Gidder ikke diskutere med folk som påstår de vet alt, og fordummer de som tolker lovverket annerledes. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Tuppenoglillemor12 skrev (3 minutter siden):

Ja som sagt, mye mulig du har rett, jeg er som sagt ingen skatteekspert. Isabel sa på snap før jul(?) tror jeg det var, at hun nettopp hadde betalt en enorm skatteregning til Norge og henviste til disse 3 årene. Men det kan jo selvsagt være løgn også, hva vet jeg 🤷‍♀️ 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
smiiiley skrev (5 minutter siden):

Så lenge hun har brutt alle vesentlige tilknytninger til Norge, og har sin inntekt i Dubai så betaler hun ikke INNTEKTSKATT til Norge… 🙄 Nå gidder jeg ikke lengre prøve forklare deg 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Ellie25 skrev (Akkurat nå):

Ja som sagt, mye mulig du har rett, jeg er som sagt ingen skatteekspert. Isabel sa på snap før jul(?) tror jeg det var, at hun nettopp hadde betalt en enorm skatteregning til Norge og henviste til disse 3 årene. Men det kan jo selvsagt være løgn også, hva vet jeg 🤷‍♀️ 

Er nok løgn ja… som alt annet. Men hun har også sagt tidligere at hun ikke betaler inntektsskatt ….. Men frøken Raad glemmer jo hva hun sier, hva hun lyver om og hva som er sant…. 🤷🏼‍♀️

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Ellie25 skrev (2 minutter siden):

Det er en grunn til hvorfor hun solgte leiligheten sin i Norge i stedet for å leie den ut e.l.. For å komme unna med å ikke betale inntektsskatt til Norge så må man kutte alle bånd med Norge. Kan ikke eie noe o.l…  Tror du ikke dama har fått gode råd hvordan hun skal slippe unna med skatt? 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Kan vi ikke bare spørre Isabel , da? Hvor mye skatt hun har betalt til Norge. Hun er jo så opptatt av å være åpen og ærlig  om alt så da vil hun sikkert fortelle om det også. 
Samtidig kan vi spørre om hvorfor hun flyttet. 
Hvis hun er lur lager hun en click bait om det så tjener hun eeeenda mer. 
«Se hvor mye skatt jeg har urettferdig betalt til Norge» 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Tuppenoglillemor12 skrev (12 minutter siden):

Så lenge hun har brutt alle vesentlige tilknytninger til Norge, og har sin inntekt i Dubai så betaler hun ikke INNTEKTSKATT til Norge… 🙄 Nå gidder jeg ikke lengre prøve forklare deg 

Hver gang det blir spurt om du kan henvise til lovverk du går ut i fra, så gidder du ikke diskutere eller forklare mer. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
LorettaLynn skrev (9 minutter siden):

Kan vi ikke bare spørre Isabel , da? Hvor mye skatt hun har betalt til Norge. Hun er jo så opptatt av å være åpen og ærlig  om alt så da vil hun sikkert fortelle om det også. 
Samtidig kan vi spørre om hvorfor hun flyttet. 
Hvis hun er lur lager hun en click bait om det så tjener hun eeeenda mer. 
«Se hvor mye skatt jeg har urettferdig betalt til Norge» 

Så lenge inntektskilden hennes er utenlandsk; noe Snapchat ER, så slipper hun unna skatt til Norge. 

Det kritiske her er:

Hvor arbeidet utføres, hvor hun har fast bosted og om man har bolig/opphold i Norge. 

Alt dette gjør at hun oppfyller kravene om å ikke betale skatt selv om hun har bodd mer enn 10 år i Norge… I rest my case!

Endret av Tuppenoglillemor12
  • Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
smiiiley skrev (3 timer siden):

Hun er nok fortsatt skattemessig bosatt i Norge. 

Hun må betale exit skatt. Det var derfor Røkke fikk det travelt med å flagge ut før denne skatten trådte i kraft. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
Skrevet (endret)
Kønn skrev (6 minutter siden):

Hun må betale exit skatt. Det var derfor Røkke fikk det travelt med å flagge ut før denne skatten trådte i kraft. 

Nei den gjelder kun ved store aksjegevinster o.l. så hun har nok ikke trengt å betale Exit skatt.. 

Endret av Tuppenoglillemor12
  • Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Tuppenoglillemor12 skrev (11 minutter siden):

Nei den gjelder kun ved store aksjegevinster o.l. så hun har nok ikke trengt å betale Exit skatt.. 

ok, takk. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Tuppenoglillemor12 skrev (14 minutter siden):

IMG_3107.thumb.jpeg.64baf46896dd671c68ba696a23a49f51.jpegIMG_3108.thumb.jpeg.ef1c68afd584b7b157474e1c2fc8acaf.jpeg

Jeg skjønner ikke helt hvordan du får dette fra skatteetaten til å bety at hun ikke er skattepliktig til norge før 3 år er gått, selv skattepliktig inntekt. 
Du er ikke skattepliktig emigrert før 3 år. 

Nå snakker jeg på generelt basis. Som sagt tidligere så kan jeg ikke påstå noe om I sin situasjon, da dette er mellom henne og skatteetaten. Men tror det skal godt gjøres å vri seg unna. 

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...