Sirah Skrevet 17. august #22261 Skrevet 17. august Kort_og_grei skrev (14 minutter siden): Så trist igrunnen å se at I ikke har tatt NOE fra årene med fosterfamilie. Hun kledde å være sammen med dem. Og dialekten ble bredere 🥰. Det må være rart for henne innerst i sjelen hennes. På den andre siden blir det sykt vulgært. Moren, som er på min alder… språkbruk og væremåte når hun er med barna. mange skjebner der ute 😔 Det har du fullstendig rett i... 4
Kønn Skrevet 17. august #22262 Skrevet 17. august Sirah skrev (2 timer siden): God bedring Du har allerede fått et svært godt svar, men hadde allerede begynt å skrive så poster likevel. Så lenge man ikke har inngått taushetsplikt så står man fritt til å snakke. Det skal mye til å bli pålagt taushetsplikt som privatperson. Konflikten blusset opp igjen mens de var der, det var også mye av årsaken til at de returnerte til Norge. Moren fikk beholde ungene mot at hun skilte seg - noe hun har gjort iallefall på papiret Det skal jo svært mye til for at en forelder skal miste omsorgen for et barn fullstendig, det ser man jo ekstremt mange eksempler på dessverre. Selv foreldre som virkelig har banket ungene sine har rett på samvær. Det er vel strengt tatt to leiligheter i to nabobygg? Vil tro det er kommunale boliger begge deler og at kommunen har strekt seg langt for at de skal få bo der. Av hensyn til at barna skal få ha begge foreldrene tett på. Faren har jo alltid vært en svært god far for de to yngste så ingen grunn til at kommunen ikke har skullet legge til rette for dette. Vi lever i en rettstat som er bygget på det prinsippet at når du har "sonet straffen din" så starter du med blanke ark. Heldigvis på mange måter - uheldigvis på mange andre. De to yngste hadde det fint hjemme hos mor og far og da er det også riktig at de skulle få være der. Om vi skal ta Isabel og resten av Raad på ordet så er jo faren et bevis på at man faktisk KAN forandre seg dersom man virkelig ønsker det! Vi må huske at dette er en mann som har vokst opp i en helt annen kultur enn oss i et land preget av krig. Den måten han og onklene behandlet familien på er/var helt normalt der nede! At vi finner det forkastelig er egentlig ikke relevant. Det er sånn han er oppdratt og blitt etter mange år med sterk religiøs overbevisning og krig. Heldigvis tok han seg sammen og ble "vestlig" etter å ha sett Shehed og Isabel forsvinne. Akkurat det fortjener faktisk mannen ros for - selv om det dessverre kom en del år for sent for Shehed og Isabel. Enig i det meste du skriver, men at det er vanlig med vold slik som beskrevet i bøkene tror jeg det er delte meninger om. Jeg har to venner fra Irak som er ganske sjokkert over hva som beskrives i bøkene. Nå er jo ikke to personer representativt for ‘sannheten’, men en unnskyldning å skylde på kulturen. Og bare for å presisere det så oppfatter ikke jeg at du unnskylder altså, snarere heller en forklaring. 6 2
Sirah Skrevet 17. august #22263 Skrevet 17. august Kønn skrev (30 minutter siden): Enig i det meste du skriver, men at det er vanlig med vold slik som beskrevet i bøkene tror jeg det er delte meninger om. Jeg har to venner fra Irak som er ganske sjokkert over hva som beskrives i bøkene. Nå er jo ikke to personer representativt for ‘sannheten’, men en unnskyldning å skylde på kulturen. Og bare for å presisere det så oppfatter ikke jeg at du unnskylder altså, snarere heller en forklaring. Du har helt rett, det var en klønete formulering av meg. Jeg tror så klart ikke at alle menn i Irak er idioter som banker kone og barn, men at det er mer "godtatt" i de sterkt religiøse kretsene tror jeg nok det er. De aller fleste Irakiske menn er garantert fine folk som bare vil familien sin vel 3
Murukleiven Skrevet 17. august #22264 Skrevet 17. august Ser ikke ut som IR kunne fått en bedre fosterfamile, hun virker å ha vært inkludert i absolutt alt, som seg hør og bør. Håper hun fortsetter å holde kontakt med de. 3 1
refill Skrevet 17. august #22265 Skrevet 17. august (endret) Rami er født desember 03. Isabel april 94. Isabel rømte hjemmefra da hun var 10 år, altså 04 (august). To år senere drar de til Irak med Rami og Sidra. De kommer tilbake når Isabel er 17 år. Isabel flytter inn med moren, Rami og Sidra etter PH. Bare hyggelig 🫡 Edit: hun flytter fra fosterhjemmet når hun er 17. Tok ikke det med siden det virket å være etablert her inne 😊 Endret 19. august av refill 5
Maia3 Skrevet 17. august #22266 Skrevet 17. august (endret) Murukleiven skrev (39 minutter siden): Ser ikke ut som IR kunne fått en bedre fosterfamile, hun virker å ha vært inkludert i absolutt alt, som seg hør og bør. Håper hun fortsetter å holde kontakt med de. Hun har nok aldri noensinne hatt det så bra som hun hadde det med den familien. Hun burde absolutt besøke dem MYE mer enn hun gjør. Det.går mange år mellom hver gang. Hun sier selv at å være der får henne ned på jorda, og spør dere meg så bør hun være der til evig tid bare av den grunn . Vi har vært spart for sexprat, snabelsafari , shopping og utfordrende bekledning. Skal tro hva fosterfamilien føler når de vet hva slags utsvevende liv hun lever? Alt handler og gjøker etc etc........ja dere forstår. De må være utrolig såret og føle på en slags skam, og sikkert tenke i sitt stille sinn : Vi har IKKE lært henne sånn oppførsel. Hun har ikke plukket med seg noe av det vi prøvde å lære henne. Syns synd I dem. Hun bør virkelig gå I seg selv og skamme seg kraftig!! De følger nok med henne og både ser og hører hva som foregår 🤬😢 Nå er hun tilbake i Oslo på hotell og det frister med romservice. Akkurat som at hun ikke har hatt "romservice " hele helgen. Gått til duk og dekket bord hver dag !! Jeg vil spy 🤮 Endret 17. august av Maia3 8 14
Teflonhjernen Skrevet 18. august #22267 Skrevet 18. august Fascinerende hvor stort engasjement for Isabel sitt liv er…. 1 2
Justlooking Skrevet 18. august #22268 Skrevet 18. august (endret) refill skrev (10 timer siden): Rami er født desember 03. Isabel april 94. Isabel rømte hjemmefra da hun var 10 år, altså 04 (august). To år senere drar de til Irak med Rami og Sidra. De kommer tilbake når Isabel er 17 år. Isabel flytter inn med moren, Rami og Sidra etter PH. Bare hyggelig 🫡 Hun fikk leilighet av kommunen da hun var 17 har hun sagt, og flyttet dit fra fosterfamilien. Ok, så hun flyttet etter PH, bodde hun ikke sammen med Pierre da? Endret 18. august av Justlooking Tillegg 2
Alauda Skrevet 18. august #22269 Skrevet 18. august Maia3 skrev (11 timer siden): Hun har nok aldri noensinne hatt det så bra som hun hadde det med den familien. Hun burde absolutt besøke dem MYE mer enn hun gjør. Det.går mange år mellom hver gang. Hun sier selv at å være der får henne ned på jorda, og spør dere meg så bør hun være der til evig tid bare av den grunn . Vi har vært spart for sexprat, snabelsafari , shopping og utfordrende bekledning. Skal tro hva fosterfamilien føler når de vet hva slags utsvevende liv hun lever? Alt handler og gjøker etc etc........ja dere forstår. De må være utrolig såret og føle på en slags skam, og sikkert tenke i sitt stille sinn : Vi har IKKE lært henne sånn oppførsel. Hun har ikke plukket med seg noe av det vi prøvde å lære henne. Syns synd I dem. Hun bør virkelig gå I seg selv og skamme seg kraftig!! De følger nok med henne og både ser og hører hva som foregår 🤬😢 Nå er hun tilbake i Oslo på hotell og det frister med romservice. Akkurat som at hun ikke har hatt "romservice " hele helgen. Gått til duk og dekket bord hver dag !! Jeg vil spy 🤮 At hun ønsker en rolig alenekveld på hotellet med takeaway etter en nokså hektisk helg med utvidet fosterfamilie er virkelig ikke rart. Grenser for hva man skal ta henne for. 1 7
Istapp Skrevet 18. august #22270 Skrevet 18. august Alauda skrev (1 time siden): At hun ønsker en rolig alenekveld på hotellet med takeaway etter en nokså hektisk helg med utvidet fosterfamilie er virkelig ikke rart. Grenser for hva man skal ta henne for. Hektisk helg? IR er i tidlig 30-årene og ikke 90! Hun fester da og har langt hardere helger enn den som nettopp har vært. Noe annet vil være at hun faktisk har måttet (mest sannsynlig) forholdt seg til normale døgnrytmen med opp og ut av senga på en normal tid, hatt aktivitet i løpet av helgen på dagtid og ikke bare sløvet og lagt seg kaffe, bestilt seg mat og sløvet hele døgnet. Uvant helg er ikke det samme som hektisk helg - normalt sett! 7 10
Gjest Husomvarderfør Skrevet 18. august #22271 Skrevet 18. august Istapp skrev (24 minutter siden): Hektisk helg? IR er i tidlig 30-årene og ikke 90! Hun fester da og har langt hardere helger enn den som nettopp har vært. Noe annet vil være at hun faktisk har måttet (mest sannsynlig) forholdt seg til normale døgnrytmen med opp og ut av senga på en normal tid, hatt aktivitet i løpet av helgen på dagtid og ikke bare sløvet og lagt seg kaffe, bestilt seg mat og sløvet hele døgnet. Uvant helg er ikke det samme som hektisk helg - normalt sett! Her har I vært på 4,5 dagers tur til Maldivene for så å ha en helg hvor hun blir oppvarter fra hue og ned , også er hun sliten😂 Forstå det den som kan.
Hatsumomo Skrevet 18. august #22272 Skrevet 18. august Sirup Samarbeid med Soulcake i Oslo, min favoritt for cookies og cupcakes. Det er ikke verst! 👍🏻 4
Sirah Skrevet 18. august #22273 Skrevet 18. august Hatsumomo skrev (1 minutt siden): Sirup Samarbeid med Soulcake i Oslo, min favoritt for cookies og cupcakes. Det er ikke verst! 👍🏻 Kanskje Cookies og Cupcakes er det som kommer i dagligvare?
Hatsumomo Skrevet 18. august #22274 Skrevet 18. august Sirah skrev (Akkurat nå): Kanskje Cookies og Cupcakes er det som kommer i dagligvare? Hun skal selge sirupen sin hos Soulcake.
Sirah Skrevet 18. august #22275 Skrevet 18. august Hatsumomo skrev (3 minutter siden): Hun skal selge sirupen sin hos Soulcake. Ja det fikk jeg med meg Bare tenkte høyt her på hva det var som skulle komme i dagligvare
Aintnofun Skrevet 18. august #22276 Skrevet 18. august Istapp skrev (47 minutter siden): Hektisk helg? IR er i tidlig 30-årene og ikke 90! Hun fester da og har langt hardere helger enn den som nettopp har vært. Noe annet vil være at hun faktisk har måttet (mest sannsynlig) forholdt seg til normale døgnrytmen med opp og ut av senga på en normal tid, hatt aktivitet i løpet av helgen på dagtid og ikke bare sløvet og lagt seg kaffe, bestilt seg mat og sløvet hele døgnet. Uvant helg er ikke det samme som hektisk helg - normalt sett! Jeg syns å reise er noe av det mest slitsomme som finnes, så jeg skjønner godt at hun blir sliten så mye som hun reiser rundt. 6 1
Hatsumomo Skrevet 18. august #22277 Skrevet 18. august Sirah skrev (2 minutter siden): Ja det fikk jeg med meg Bare tenkte høyt her på hva det var som skulle komme i dagligvare Ah ja, skal det komme noe der? Jeg sjekker ikke snappen hennes så får ikke det med meg,
Alauda Skrevet 18. august #22278 Skrevet 18. august Istapp skrev (47 minutter siden): Hektisk helg? IR er i tidlig 30-årene og ikke 90! Hun fester da og har langt hardere helger enn den som nettopp har vært. Noe annet vil være at hun faktisk har måttet (mest sannsynlig) forholdt seg til normale døgnrytmen med opp og ut av senga på en normal tid, hatt aktivitet i løpet av helgen på dagtid og ikke bare sløvet og lagt seg kaffe, bestilt seg mat og sløvet hele døgnet. Uvant helg er ikke det samme som hektisk helg - normalt sett! Å måtte forholde seg til folk man ikke kjenner veldig godt, store deler av dagen, og flere dager i strekk, kan tappe krefter, særlig om man er introvert. I tillegg reiste hun rett fra Maldivene til dette, så skjønner godt at hun trenger en kveld alene før intensive jobbdager. Skjønner bare ikke den trangen til å kritisere absolutt alt. 9 4
Istapp Skrevet 18. august #22279 Skrevet 18. august Alauda skrev (8 minutter siden): Å måtte forholde seg til folk man ikke kjenner veldig godt, store deler av dagen, og flere dager i strekk, kan tappe krefter, særlig om man er introvert. I tillegg reiste hun rett fra Maldivene til dette, så skjønner godt at hun trenger en kveld alene før intensive jobbdager. Skjønner bare ikke den trangen til å kritisere absolutt alt. Og jeg skjønner ikke behovet for å forsvare IR når hun faktisk fremstilles som så arbeidsrom og aktiv, at hun trenger alenetid på hotellrom med romservice etter en bursdagshelg. 3 10
firetoen Skrevet 18. august #22280 Skrevet 18. august Istapp skrev (53 minutter siden): Hektisk helg? IR er i tidlig 30-årene og ikke 90! Hun fester da og har langt hardere helger enn den som nettopp har vært. Noe annet vil være at hun faktisk har måttet (mest sannsynlig) forholdt seg til normale døgnrytmen med opp og ut av senga på en normal tid, hatt aktivitet i løpet av helgen på dagtid og ikke bare sløvet og lagt seg kaffe, bestilt seg mat og sløvet hele døgnet. Uvant helg er ikke det samme som hektisk helg - normalt sett! Hektisk helg, ja. Hva er det for et behov for å ta IR på alt? Jeg hadde synes at en helg hvor jeg overnattet hos familie, var i bursdag med alkohol servering og x antall familiebesøk var mer enn veldig hektisk. Tar helt av her med meningsløs kritikk for tiden, det gir et håpløst utgangspunkt for en mer interessant debatt og meningsutveksling. 1 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå