Sveits35 Skrevet 17. august #22221 Skrevet 17. august (endret) Kønn skrev (13 minutter siden): Hvor er det gjentatt flere ganger? Av henne? Jeg stoler ikke på det hun sier, dessverre. Gått meg hus forbi. Jeg liker «gnisten» din, men i dag kverulerer du mye. Trekker meg mens leken er god. Ha en fortsatt fin søndag. Endret 17. august av Sveits35
Kønn Skrevet 17. august #22222 Skrevet 17. august Sveits35 skrev (Akkurat nå): Jeg liker «gnisten» din, men i dag kverulerer du mye. Trekker meg mens leker er god. Ha en fortsatt fin søndag. Takk i like måte og takk i like måte😊
Pigaloppa Skrevet 17. august #22223 Skrevet 17. august Rami benektet på snap at hun har oppdratt han, sa at det har moren gjort. Kanskje høre på hans sannhet, selv om han fikk styggøyer fra Isabel i det han motsa henne. 3 11
Kort_og_grei Skrevet 17. august #22224 Skrevet 17. august Sveits35 skrev (29 minutter siden): Slik jeg husker fra boken hadde hun veldig dårlig samvittighet overfor Rami da hun ikke klarte mer. Hun fikk stadig telefoner fra Irak der moren anklaget henne for at familien nå var i en farlig situasjon i Irak. De måtte nemlig flykte til Irak fordi Isabel meldte forholdene hjemme til barnevernet, etter et besøk der da hun bodde i fosterhjemmet. Det er egentlig helt vilt hva hun gjennomgikk som tenåring. Og det setter DYPE spor. 1 2
Kort_og_grei Skrevet 17. august #22225 Skrevet 17. august Pigaloppa skrev (7 minutter siden): Rami benektet på snap at hun har oppdratt han, sa at det har moren gjort. Kanskje høre på hans sannhet, selv om han fikk styggøyer fra Isabel i det han motsa henne. Det kan vi også gjøre. For i en familie med 4 søsken er det fire oppvekster og sannheter. Stor aldersforskjell på Rami og Isabell, så at de spriker i hver sin retning er ikke unaturlig. 1
Kønn Skrevet 17. august #22226 Skrevet 17. august Pigaloppa skrev (4 minutter siden): Rami benektet på snap at hun har oppdratt han, sa at det har moren gjort. Kanskje høre på hans sannhet, selv om han fikk styggøyer fra Isabel i det han motsa henne. Såpass ja. Takk for informasjonen. Jeg får ikke med meg alt. Jeg reagerer dog på den ensidige kritikken fra I når det gjelder barnevernet. Et barnevern som ikke kan forsvare seg. Nå har hun vel fått økonomisk kompensasjon fra barnevernet også. Det er så mye ved denne familien som er merkelig. Bare det å flytte til et land i krig med to små barn og mens hun er der så skal hun gi et annet barn dårlig samvittighet for å være der. Er vel bedre å få hjelp av barnevernet enn å sette livene sine på spill. Nei, det er mye jeg ‘heldigvis’ ikke skjønner. 6 2
Kønn Skrevet 17. august #22227 Skrevet 17. august Kort_og_grei skrev (3 minutter siden): Det kan vi også gjøre. For i en familie med 4 søsken er det fire oppvekster og sannheter. Stor aldersforskjell på Rami og Isabell, så at de spriker i hver sin retning er ikke unaturlig. Nei, det er ikke unaturlig. Spesielt ikke når de omtrent ikke har bodd sammen. 1
Kort_og_grei Skrevet 17. august #22228 Skrevet 17. august (endret) Kønn skrev (10 minutter siden): Nei, det er ikke unaturlig. Spesielt ikke når de omtrent ikke har bodd sammen. JO! Barn kan ha veldig ulik oppvekst og likevel sitte igjen med traumer fra barndommen. Noen viktige ting: Traumer handler mer om opplevelsen enn hendelsen i seg selv. To barn kan oppleve samme situasjon, men reagere helt forskjellig. Det som føles overveldende, utrygt eller skremmende for ett barn, trenger ikke nødvendigvis å oppleves slik for et annet. Ulike typer oppvekst kan gi traumer. Traumer kan komme av åpenbare ting som vold, overgrep eller omsorgssvikt, men også av mer “usynlige” ting – for eksempel følelsesmessig fravær hos foreldre, mobbing, eller å alltid føle at man må prestere. Individuelle forskjeller spiller inn. Temperament, genetikk, støtteapparat, og barnets alder da hendelsene skjedde har mye å si for om erfaringene setter seg som traumer. Skjulte traumer er vanlige. Mange som tilsynelatende har hatt en «vanlig» eller «trygg» oppvekst kan likevel utvikle traumesymptomer, nettopp fordi traumene ikke alltid er synlige utenfra. Å sitte på istiden og vite at familien der «hjemme» er dysfunksjonell er sykt vondt for et barn/ungdom. Endret 17. august av Kort_og_grei 6
Kønn Skrevet 17. august #22229 Skrevet 17. august Sveits35 skrev (26 minutter siden): Jeg liker «gnisten» din, men i dag kverulerer du mye. Trekker meg mens leken er god. Ha en fortsatt fin søndag. Du skriver at det er gjentatt flere ganger og når jeg spør hvor det er gjentatt (fordi jeg vil sjekke kilden) er jeg kverulant og du vil gi deg. Jeg kan bare konstatere at vi har ulikt syn på hva som ligger i begrepet kverulant, 3 3
Kønn Skrevet 17. august #22230 Skrevet 17. august Kort_og_grei skrev (3 minutter siden): JO! Barn kan ha veldig ulik oppvekst og likevel sitte igjen med traumer fra barndommen. Noen viktige ting: Traumer handler mer om opplevelsen enn hendelsen i seg selv. To barn kan oppleve samme situasjon, men reagere helt forskjellig. Det som føles overveldende, utrygt eller skremmende for ett barn, trenger ikke nødvendigvis å oppleves slik for et annet. Ulike typer oppvekst kan gi traumer. Traumer kan komme av åpenbare ting som vold, overgrep eller omsorgssvikt, men også av mer “usynlige” ting – for eksempel følelsesmessig fravær hos foreldre, mobbing, eller å alltid føle at man må prestere. Individuelle forskjeller spiller inn. Temperament, genetikk, støtteapparat, og barnets alder da hendelsene skjedde har mye å si for om erfaringene setter seg som traumer. Skjulte traumer er vanlige. Mange som tilsynelatende har hatt en «vanlig» eller «trygg» oppvekst kan likevel utvikle traumesymptomer, nettopp fordi traumene ikke alltid er synlige utenfra. Å sitte på istiden og vite at familien der «hjemme» er dysfunksjonell er sykt vondt for et barn/ungdom. Men det er ikke dette jeg skriver om. Jeg skriver at I tar på seg æren for at R er blitt en flott mann fordi hun har oppdratt han. Jeg er vel fullstendig klar over at søsken har ulike oppfatninger mtp barndom. Jeg har ikke nevnt traumer med ett eneste ord. 4 4
Istapp Skrevet 17. august #22231 Skrevet 17. august Kønn skrev (10 minutter siden): Såpass ja. Takk for informasjonen. Jeg får ikke med meg alt. Jeg reagerer dog på den ensidige kritikken fra I når det gjelder barnevernet. Et barnevern som ikke kan forsvare seg. Nå har hun vel fått økonomisk kompensasjon fra barnevernet også. Det er så mye ved denne familien som er merkelig. Bare det å flytte til et land i krig med to små barn og mens hun er der så skal hun gi et annet barn dårlig samvittighet for å være der. Er vel bedre å få hjelp av barnevernet enn å sette livene sine på spill. Nei, det er mye jeg ‘heldigvis’ ikke skjønner. I og storesøster fikk en "symbolsk" erstatning ved å inngå forlik. Det ble ingen rettsak og selve erstatningssummen er på ingen måte særlig stor, jf saker som har gått i rettssystemet hvor historikken er svært alvorlig forsømmelse og mangel på oppfølging fra kommunen sin side. Familien IR har en historikk hvor mor og far ikke har levd sammen grunnet det som skal være "vold i nære relasjoner" fra farsiden. To husholdninger boende i Norge med barn fordelt seg imellom hos mor og far som bidro til dobbel barnetrygd til hver av foreldrene og ikke minst støtte som aleneforsørgende i husholdet. Men hvor mye har familien levd avskilt? Hvor mye avstand har egentlig IR holdt til farsiden? Hvor utrygt har hjemlandet vært for foreldre og familien å reise tilbake til? Historien tilpasses det som selger best og gir mest kronasjer inn. Ikke unormalt i det hele tatt egentlig. Flere velger å benytte Norges velferdsgoder på lignende vis og flere klager på BVTj manglende oppfølging eller for tett og streng oppfølging, at etter hva en selv har erfart. Opplevelser er subjektive. Og noen selger sin historie og blir trodd mer enn andre. Og noen både pynter på egen historie eller legger til ting til sin historie. IrR er rimelig vanlig på akkurat det viset uten at det er løgner. Hun husker det slik, for det er slik hun mener å ha opplevd det. 1 12
Gjest Husomvarderfør Skrevet 17. august #22232 Skrevet 17. august Kønn skrev (1 minutt siden): Men det er ikke dette jeg skriver om. Jeg skriver at I tar på seg æren for at R er blitt en flott mann fordi hun har oppdratt han. Jeg er vel fullstendig klar over at søsken har ulike oppfatninger mtp barndom. Jeg har ikke nevnt traumer med ett eneste ord. Pigaloppa skrev (30 minutter siden): Rami benektet på snap at hun har oppdratt han, sa at det har moren gjort. Kanskje høre på hans sannhet, selv om han fikk styggøyer fra Isabel i det han motsa henne. Du har helt rett, Kønn. Jeg turte ikke bekrefte det Pigaloppa skriver, men jeg husker Rami har reagert når I. drar den at hun har oppdratt de.
Kønn Skrevet 17. august #22233 Skrevet 17. august Istapp skrev (6 minutter siden): I og storesøster fikk en "symbolsk" erstatning ved å inngå forlik. Det ble ingen rettsak og selve erstatningssummen er på ingen måte særlig stor, jf saker som har gått i rettssystemet hvor historikken er svært alvorlig forsømmelse og mangel på oppfølging fra kommunen sin side. Familien IR har en historikk hvor mor og far ikke har levd sammen grunnet det som skal være "vold i nære relasjoner" fra farsiden. To husholdninger boende i Norge med barn fordelt seg imellom hos mor og far som bidro til dobbel barnetrygd til hver av foreldrene og ikke minst støtte som aleneforsørgende i husholdet. Men hvor mye har familien levd avskilt? Hvor mye avstand har egentlig IR holdt til farsiden? Hvor utrygt har hjemlandet vært for foreldre og familien å reise tilbake til? Historien tilpasses det som selger best og gir mest kronasjer inn. Ikke unormalt i det hele tatt egentlig. Flere velger å benytte Norges velferdsgoder på lignende vis og flere klager på BVTj manglende oppfølging eller for tett og streng oppfølging, at etter hva en selv har erfart. Opplevelser er subjektive. Og noen selger sin historie og blir trodd mer enn andre. Og noen både pynter på egen historie eller legger til ting til sin historie. IrR er rimelig vanlig på akkurat det viset uten at det er løgner. Hun husker det slik, for det er slik hun mener å ha opplevd det. Dette! 3
Gjest Husomvarderfør Skrevet 17. august #22234 Skrevet 17. august Istapp skrev (8 minutter siden): I og storesøster fikk en "symbolsk" erstatning ved å inngå forlik. Det ble ingen rettsak og selve erstatningssummen er på ingen måte særlig stor, jf saker som har gått i rettssystemet hvor historikken er svært alvorlig forsømmelse og mangel på oppfølging fra kommunen sin side. Familien IR har en historikk hvor mor og far ikke har levd sammen grunnet det som skal være "vold i nære relasjoner" fra farsiden. To husholdninger boende i Norge med barn fordelt seg imellom hos mor og far som bidro til dobbel barnetrygd til hver av foreldrene og ikke minst støtte som aleneforsørgende i husholdet. Men hvor mye har familien levd avskilt? Hvor mye avstand har egentlig IR holdt til farsiden? Hvor utrygt har hjemlandet vært for foreldre og familien å reise tilbake til? Historien tilpasses det som selger best og gir mest kronasjer inn. Ikke unormalt i det hele tatt egentlig. Flere velger å benytte Norges velferdsgoder på lignende vis og flere klager på BVTj manglende oppfølging eller for tett og streng oppfølging, at etter hva en selv har erfart. Opplevelser er subjektive. Og noen selger sin historie og blir trodd mer enn andre. Og noen både pynter på egen historie eller legger til ting til sin historie. IrR er rimelig vanlig på akkurat det viset uten at det er løgner. Hun husker det slik, for det er slik hun mener å ha opplevd det. 🎯
Kønn Skrevet 17. august #22235 Skrevet 17. august Husomvarderfør skrev (15 minutter siden): Du har helt rett, Kønn. Jeg turte ikke bekrefte det Pigaloppa skriver, men jeg husker Rami har reagert når I. drar den at hun har oppdratt de. Det skjønner jeg godt, for her blir man knept ned av enkelte som mener å sitte på fasiten. 1 1
Gjest Husomvarderfør Skrevet 17. august #22236 Skrevet 17. august Kønn skrev (1 minutt siden): Det skjønner jeg godt, for her blir man knept ned av enkelte som mener å sitte på fasiten. Helt sant🤗
Sveits35 Skrevet 17. august #22237 Skrevet 17. august Kønn skrev (37 minutter siden): Du skriver at det er gjentatt flere ganger og når jeg spør hvor det er gjentatt (fordi jeg vil sjekke kilden) er jeg kverulant og du vil gi deg. Jeg kan bare konstatere at vi har ulikt syn på hva som ligger i begrepet kverulant, Trodde vi to var enige om å legge «ballen død». Men ok, jeg kan svare deg på dette her. Jeg må få lov til å kalle deg for kverulerende i dag, for du stopper ikke uansett hvilket svar du får fra flere her på tråden. Vi to blir ikke enige, for jeg velger å tro på Isabel sin versjon. Hva jeg mener om påstandene til hva Rami har svart på dette angående oppdragelse, så mener jeg han er en bortskjemt guttunge og det er Isabel sin feil at han er det. Så oppdragelsen hun har gitt ham er laaangt fra perfekt. Grunnen til at jeg mener at hun har stått for mye av korrigeringene er hva vi har sett av Ahlam: henslengt på en seng og uffe og akke. Det som livner henne opp er shopping og liknende. Sånn. Der fikk du mer «mat» og «angripe» ☠️ 3
Sirah Skrevet 17. august #22238 Skrevet 17. august Istapp skrev (44 minutter siden): I og storesøster fikk en "symbolsk" erstatning ved å inngå forlik. Det ble ingen rettsak og selve erstatningssummen er på ingen måte særlig stor, jf saker som har gått i rettssystemet hvor historikken er svært alvorlig forsømmelse og mangel på oppfølging fra kommunen sin side. Familien IR har en historikk hvor mor og far ikke har levd sammen grunnet det som skal være "vold i nære relasjoner" fra farsiden. To husholdninger boende i Norge med barn fordelt seg imellom hos mor og far som bidro til dobbel barnetrygd til hver av foreldrene og ikke minst støtte som aleneforsørgende i husholdet. Men hvor mye har familien levd avskilt? Hvor mye avstand har egentlig IR holdt til farsiden? Hvor utrygt har hjemlandet vært for foreldre og familien å reise tilbake til? Historien tilpasses det som selger best og gir mest kronasjer inn. Ikke unormalt i det hele tatt egentlig. Flere velger å benytte Norges velferdsgoder på lignende vis og flere klager på BVTj manglende oppfølging eller for tett og streng oppfølging, at etter hva en selv har erfart. Opplevelser er subjektive. Og noen selger sin historie og blir trodd mer enn andre. Og noen både pynter på egen historie eller legger til ting til sin historie. IrR er rimelig vanlig på akkurat det viset uten at det er løgner. Hun husker det slik, for det er slik hun mener å ha opplevd det. Veldig godt innlegg! 3
Kønn Skrevet 17. august #22239 Skrevet 17. august Sveits35 skrev (5 minutter siden): Trodde vi to var enige om å legge «ballen død». Men ok, jeg kan svare deg på dette her. Jeg må få lov til å kalle deg for kverulerende i dag, for du stopper ikke uansett hvilket svar du får fra flere her på tråden. Vi to blir ikke enige, for jeg velger å tro på Isabel sin versjon. Hva jeg mener om påstandene til hva Rami har svart på dette angående oppdragelse, så mener jeg han er en bortskjemt guttunge og det er Isabel sin feil at han er det. Så oppdragelsen hun har gitt ham er laaangt fra perfekt. Grunnen til at jeg mener at hun har stått for mye av korrigeringene er hva vi har sett av Ahlam: henslengt på en seng og uffe og akke. Det som livner henne opp er shopping og liknende. Sånn. Der fikk du mer «mat» og «angripe» ☠️ Men de svarene jeg får er jeg oppriktig nysgjerrig på, det er derfor jeg spør hvor det er gjentatt flere ganger, som du skriver. Man kan ikke bare slenge ut påstander å regne med at punktum er satt. Mitt mål er ikke å bli enige med noen på denne tråden. Jeg forsøker å finne sannheten. Jeg forstår at det er vanskelig når noen mener man har en oppdragerrolle ved kun å ha sporadisk kontakt med et barn. For meg er en oppdrager mer tilstede enn som så. Jeg har heller aldri påpekt at hun har gitt han dårlig oppdragelse. Det eneste jeg har skrevet er at jeg har store problemer med å få det til å gå opp at hun har oppdratt ham når de omtrent ikke har bodd sammen. De har heller ikke vært naboer. Men så er det noen som skriver at Rami nekter på at I har oppdratt han og da passer mine antagelser bedre i sammen mtp hva som er skrevet i bøkene. 3 4
Sveits35 Skrevet 17. august #22240 Skrevet 17. august Kønn skrev (6 minutter siden): Men de svarene jeg får er jeg oppriktig nysgjerrig på, det er derfor jeg spør hvor det er gjentatt flere ganger, som du skriver. Man kan ikke bare slenge ut påstander å regne med at punktum er satt. Mitt mål er ikke å bli enige med noen på denne tråden. Jeg forsøker å finne sannheten. Jeg forstår at det er vanskelig når noen mener man har en oppdragerrolle ved kun å ha sporadisk kontakt med et barn. For meg er en oppdrager mer tilstede enn som så. Jeg har heller aldri påpekt at hun har gitt han dårlig oppdragelse. Det eneste jeg har skrevet er at jeg har store problemer med å få det til å gå opp at hun har oppdratt ham når de omtrent ikke har bodd sammen. De har heller ikke vært naboer. Men så er det noen som skriver at Rami nekter på at I har oppdratt han og da passer mine antagelser bedre i sammen mtp hva som er skrevet i bøkene. Jeg tror på Isabel og hennes opplevelse av situasjonen. Jeg har ikke behov for å faktasjekke noe jeg velger å tro på. Jeg tror ikke hun lyver. Det tror jeg heller ikke Rami gjør. De har enkelt og greit ulike opplevelser av oppveksten sin og de har hatt helt forskjellige liv heldigvis! 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå