Gå til innhold

Puli? Pumi? Mudi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er en puli? pumi? mudi?

Anonymkode: 2edfd...a24

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er det?

Anonymkode: d4cd0...ee9

• Liker 1
Skrevet

Er det der navn på de såkalt "designer blandingene"? 

Anonymkode: 481dc...84e

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det der navn på de såkalt "designer blandingene"? 

Lol nei.

Anonymkode: 39180...238

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Lol nei.

Hva er det da? 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det da? 

Veletablerte raser. Google it.

• Liker 1
Skrevet

Vel alle tre er hardt arbeidende raser. Puli er en gjeter og en varsler. Tradisjons tro så jobber puli ned en annen stor hund kuvasz eller komondor. Puli varsler om faren og da trer de store hundene inn. Så naturlig nok er det mye lyd i de. Dette gjelder alle tre. Både Puli og pumi er morsomme veldig aktive utrolig lærevillige hunder som egner seg supert til agility. Pelsen til Puli er jo veldig spesielt og dread loksene må separeres og gjøres nøye når hunden bytter pels etter det er de selvrensende og veldig enkle å vedlikeholde. 

Pumi sin pels er veldig enkel og renholder og nærmest selvrensende som voksen. 

Mudi derimot kan sammenlignes med en border colli. De. Lir brukt aktiv til gjeting og vokting. De er mye skarpere i gemyttet en de to andre. Og de krever mye. 

Bare spørr om du lurer på noe

hilsen hundeinteressert ungarer

Anonymkode: 2b003...b65

• Liker 2
Skrevet

Ja gjerne fortelle meg om alt du vet om disse ungarske hundene? 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja gjerne fortelle meg om alt du vet om disse ungarske hundene? 

Har du gjort noe særlig research på dem selv da?

• Liker 1
Skrevet

Ja jeg har lest masse om disse rasene ja både på norsk og engelsk. Men det står lite om erfaringer med rasene? Hvordan oppfatter du dem? Energibehov? Lynne? Passer dem som familiehunder? Kommer til å gå turer på en til to timer hver dag pluss litt lydighet.

Skrevet
På 5.12.2016 den 23.04, AnonymBruker skrev:

Ja jeg har lest masse om disse rasene ja både på norsk og engelsk. Men det står lite om erfaringer med rasene? Hvordan oppfatter du dem? Energibehov? Lynne? Passer dem som familiehunder? Kommer til å gå turer på en til to timer hver dag pluss litt lydighet.

Hei hadde glemt tråden he he:) dette er energi messing krevende hunder Puli og pumi er stort sett utrolig glade koselige hunder å ha med å gjøre. Som familie hund hadde jeg personlig valgt pumi. Det grunnet pelsen egentlig. Passer veldig godt til agility. Mudi ville jeg ikke kjøpt. De trenger mer arbeid sammenligner de mer med en border colli men tror de faktisk har mer vokting i seg en en bc. 

Puli har som sagt en meget spesiell pels som må håndteres riktig om den blir klippet for å "slippe den pelsen" kan den utvikle problemer med å kjør seg ned på sommeren og holde varmen på vinteren i tillegg til diverse hudsykdommer. Så om du med 100% sikkerhet ikke vet at du vill ha den pelsen ville jeg ikke kjøpt den hunden. Vet at utrolig mange for klager noen har til og med blitt ringt på av Mattilsynet når de er unghunder😂 Fordi de mente hundene ble vanskjøttet grunnet pelsen 😂😂. Vel den ser veldig "uteligger" ut i akkurat den perioden i livet. 

Skrevet

Mudi er kjempevakker :rodmer:, og med lettstelt pels.

Våken og kvikk. Får med seg "alt" som skjer. Er VELDIG treningsvillig, og ivrig. Er en hund som vil jobbe, så den trenger å ha arbeidsoppgaver. Lærer fort.

Min har bra "avknapp" inne. Er rolig og behagelig å ha i hus. Men kan stresse ute, når det er mye å passe på. (har unghund, så det vil vel bli bedre etter hvert). Viktig at de sosialiseres masse som valper, kan være reservert mot fremmende.

Selv om det er gjeterhund, så ser jeg ikke noe særlig til gjeting på min hund. Dvs den gjeter ikke på sykler, biler, joggere og andre ting den ikke skal gjete på.

Skrevet

Jeg har puli :) 

Pelsen er litt jobb, men ikke uoverkommelig. En del jobb når dreadsene former seg, men etterpå er det bare å passe på å splitte de så de ikke danner veldige floker. Også er bading ganske tidskrevende, og tørkinga etterpå. 

De bjeffer. Vår er ganske stille til å være en puli, men de bjeffer. 

De er veldig lettlærte, og det er kjempegøy å trene lydighet og triks. De krever en del trim og mental trening. Jeg har flere Nina Ottosson spill, og de er ho kjempeglad i. Jeg har aldri prøvd ho i agility, men veit om mange som bruker dem til det :) 

De har en ganske sterk personlighet og mye egen vilje. Ho kan være sta som et esel. Ho har et veldig tydelig kroppsspråk, og det er veldig lett å lese ho. 

Vi overtok vår når ho var 1 år ca, så hvordan sosialiseringen var før det veit vi ingenting om. Vår er trygg med folk ho har blitt kjent med, liker ikke barn (vi har heller aldri hatt muligheten til å sosialisere ho noe med barn) og er reservert mot fremmede, så ho må få ta tida ho trenger for å komme til de, ikke at noen buser på ho. Det vil jo variere fra hund til hund hva den er vant med, veit om mange som elsker folk og barn også. 

Om du er interessert i å lære og lese mer kan jeg anbefale facebookgruppene
"Happy global puli tales", "natural puli", "ungarske hunder" og "puli i norge"

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei hadde glemt tråden he he:) dette er energi messing krevende hunder Puli og pumi er stort sett utrolig glade koselige hunder å ha med å gjøre. Som familie hund hadde jeg personlig valgt pumi. Det grunnet pelsen egentlig. Passer veldig godt til agility. Mudi ville jeg ikke kjøpt. De trenger mer arbeid sammenligner de mer med en border colli men tror de faktisk har mer vokting i seg en en bc. 

Puli har som sagt en meget spesiell pels som må håndteres riktig om den blir klippet for å "slippe den pelsen" kan den utvikle problemer med å kjør seg ned på sommeren og holde varmen på vinteren i tillegg til diverse hudsykdommer. Så om du med 100% sikkerhet ikke vet at du vill ha den pelsen ville jeg ikke kjøpt den hunden. Vet at utrolig mange for klager noen har til og med blitt ringt på av Mattilsynet når de er unghunder😂 Fordi de mente hundene ble vanskjøttet grunnet pelsen 😂😂. Vel den ser veldig "uteligger" ut i akkurat den perioden i livet. 

Enig i alt dette. 

Hilsen en som har bodd i Ungarn

Anonymkode: 0ea5d...256

Skrevet

Vet ingenting om de men googlet bilder av nysgjerrighet og pumi var jo bare helt nydelig (utseende) :rodmer: utrolig sjarmerende ansikt og de ørene :)

Anonymkode: 9f738...f0b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...