Gå til innhold

Tannkroner og lesping

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk satt inn seks tannkroner i går, på fortennene. Etter timen lespet jeg veldig og tenkte det var pga. bedøvelsen. Imidlertid lesper jeg i dag også. Kronene er tykkere enn mine egne tenner var, og jeg tenker det er derfor. Men kan det også være fordi jeg er veldig hoven i tannkjøttet etter all behandlingen og bedøvelsen? Tannlegen sa jeg kom til å være hoven i 1-2 uker. Uansett begynner jeg å bli veldig redd for at dette er permanent. Tannlegen nevnte ikke noe om det. Føler meg dum som ikke satt meg inn i absolutt alle detaljer om tannkroner før jeg takket ja (får det dekt pga sykdom). Huff, dette plager meg utrolig mye 😣

Anonymkode: c9de9...dc9

Skrevet

Det tar tid å venne seg til nye tenner. Når tannlege har fortalt deg at du kommer til å være hoven i flere uker, så har du hatt et stort inngrep. Du kan ikke forvente at et så stort inngripen i munnen din setter deg tilbake til normalen over natten. 

Porselenstenner er og blir aldri som dine egne tenner. Men godt lagde porselenstenner er tilnærmet lik dine egne og noe du venner deg til fort. 

Ta tiden til hjelp. 

Anonymkode: 69a15...03b

Skrevet

Nei, det er ikkje fordi du er hoven i tannkjøttet, det er tannkronene som er årsaken. Du må trene! Sei s i tide og utide, sei ord  med mange s'ar i omatt og omatt. Prøv å variere s'ane og høyr kven som læt best. Ikkje bry deg om at folk trur du er blitt rar som pratar med deg sjølv. Etter ei eller i allfall to veker pratar du reint att, dersom du er bevisst på problemet og prøvar å lære.

Anonymkode: 9459b...120

Skrevet

Takk for svar. Jeg forventer absolutt ikke det, men jeg ble forespeilet at dette var noe som var helt vanlig og skulle gå kjapt og greit, og synes jo tannlegen kunne nevnt at dette var noe en kan oppleve dagene etterpå. For en som aldri har hatt noen form for talefeil er det ganske overveldende å oppleve at man lesper uten å ha kontroll over det. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Jeg forventer absolutt ikke det, men jeg ble forespeilet at dette var noe som var helt vanlig og skulle gå kjapt og greit, og synes jo tannlegen kunne nevnt at dette var noe en kan oppleve dagene etterpå. For en som aldri har hatt noen form for talefeil er det ganske overveldende å oppleve at man lesper uten å ha kontroll over det. 

Jeg fikk ingen info fra tannlegen om lesping og taleproblemer. Har flere kroner i front.  Opplevde heller ikke noen større tale problemer. 

Anonymkode: 69a15...03b

Skrevet

Når jeg prater for meg selv klarer jeg å uttale s på en måte som gjør at jeg ikke lesper, men når jeg prater med andre så kommer lespingen 😔

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg prater for meg selv klarer jeg å uttale s på en måte som gjør at jeg ikke lesper, men når jeg prater med andre så kommer lespingen 😔

Det går seg fort til, og mulig du hører det best selv. :)

Anonymkode: 73b1e...d13

Skrevet

Det er ikke uvanlig og går nok over bare du venner deg til forandringen med kroner.

Anonymkode: e73aa...acd

Skrevet

Jeg har tannkroner i hele overmunnen og lesper ikkr

Skrevet

Så godt å høre det. Skulle ønske tannlegen informerte meg om det, så jeg kunne vært mentalt forberedt på å plutselig få talefeil. 

Skrevet

Enkelte som får nye tenner klarer ikke å lære å snakke "rent" og må ha logoped. Er du glad i å synge? Sett på musikk og syng. Jo mer du trener på å få korrekt tale, jo fortere er du tilbake til nesten normalen. 

Anonymkode: 779ca...165

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...