Gå til innhold

Mann i brudekjole?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener siden alt skal være likestilt i Norge- hadde dere kvinner akseptert at mannen vil være den som bærer den hvite brudekjolen på bryllupet? Og du skal få gå med dress? 

Anonymkode: a8163...398

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Perfem2
Skrevet (endret)

.

Endret av XXVIII
Skrevet

Hvis det er det man ønsker ser hehe ikke noe problem med det. Det er jo en del kvinner som giftet seg i dress.

• Liker 1
Skrevet

Det hadde egentlig vært litt morsomt :)

Anonymkode: 991eb...5c9

• Liker 1
Skrevet

Eg kunne gjerne gått i dress, og mannen kunne gjerne brukt kjole, men ekteskap er eg ikkje interessert i fleire ganger,

• Liker 2
Skrevet

Om han ønsker det, så ser jeg ingen grunn til at det skal være et problem :) Han kan bruke kjole om han vil, jeg bruker dress om jeg vil, men mitt valg hadde nok falt på kjole.

Anonymkode: dafd1...520

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde egentlig vært litt morsomt :)

Anonymkode: 991eb...5c9

Morsomt?   FY.   Jeg  ønsket meg å bruke brudekjole da jeg giftet meg, men det var en  IKKE sak

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ikke giftet meg med en mann i kjole. For meg er likestilling en overordnet strukturgreie, ikke noe man trenger å ordne på detaljnivå i et forhold. På samme måte tenker jeg det er helt i orden at en mann forventer at jeg barberer leggene og har på meg bh. 

• Liker 1
Skrevet

Kjenner et par som gjorde det. Det var en intern greie.
Han ville fri, men var usikker på om hun ville si ja. Han og guttegjengen hadde ett veddemål, hvor han rett og slett sa "Hvis jeg frir, og hun sier ja, da stiller jeg opp i brudekjole". Gutta sa da at hvis hun sier nei (de mente hun kom til å si ja), så ville de være brudepiker iført kjoler i et annet bryllup til en av de andre kompisene. Bruen hadde da sagt ja til dette, for hun var også sikker på at damen kom til å si ja, selv om at han var veldig skeptisk. 
Han viste at hun ikke kom til å stille i brudekjole, for hun likte ikke å gå i kjoler. Derfor var hun skeptisk til å gifte seg, for hun hadde aldri drømt om det. Så derfor var han usikker på om hun i det hele tatt ville si ja til å gifte seg.

Han fridde. Hun sa ja. Han stilte opp i brudekjole, hun i dress. 

Anonymkode: c6871...099

• Liker 4
Skrevet
55 minutter siden, Ananas. skrev:

Jeg hadde ikke giftet meg med en mann i kjole. For meg er likestilling en overordnet strukturgreie, ikke noe man trenger å ordne på detaljnivå i et forhold. På samme måte tenker jeg det er helt i orden at en mann forventer at jeg barberer leggene og har på meg bh. 

Ok fair enough. Men hvor går grensen for likestillingen?  Hvem bestemmer hva som er forbeholdt for kvinner og menn? Mange vil nok være uenig med deg i det sammfunnet vi lever i og ønsker at kjønnsforskjellene skal viskes helt ut.

Gjest Chauve-Souris
Skrevet

Om han hadde ønsket det hadde det vært helt ok, men da hadde han ikke vært mannen for meg, og måtte han ha funnet en annen anledenig for sin nye kjole. :) 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener siden alt skal være likestilt i Norge- hadde dere kvinner akseptert at mannen vil være den som bærer den hvite brudekjolen på bryllupet? Og du skal få gå med dress? 

Merkelig spørsmål. Om man har kommet så langt som til ekteskap får jeg håpe mannens ønske om å bruke kjoler er noe som er opplest og vedtatt for lenge siden, og da bør han selvsagt få lov til å gifte seg i brudekjole. (Men om spørsmålet kommer ut av det blå noen uker før bryllupet bør han ha forståelse om bruden reagerer, dette burde han snakket ut om før de begynte bryllupsplanleggingen.) 

Dette mener jeg forresten har mindre med likestilling mellom menn og kvinner å gjøre, enn med retten til å være seg selv uavhengig av hvilket kjønn man er født som. 

Anonymkode: 5f834...402

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, Chauve-Souris skrev:

Om han hadde ønsket det hadde det vært helt ok, men da hadde han ikke vært mannen for meg, og måtte han ha funnet en annen anledenig for sin nye kjole. :) 

Lol

Gjest chisandra
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Aldri i verden om det hadde vært aktuelt, nei. 

Skrevet

Menn i kjole har ingenting med likestilling å gjøre. Det kalles drag. Og nei, jeg ville ikke giftet meg med en mann i fullt dragutstyr. 

Anonymkode: 71995...d80

• Liker 2
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok fair enough. Men hvor går grensen for likestillingen?  Hvem bestemmer hva som er forbeholdt for kvinner og menn? Mange vil nok være uenig med deg i det sammfunnet vi lever i og ønsker at kjønnsforskjellene skal viskes helt ut.

Der mener jeg det er stor forskjell på lovverk og privatliv. Jeg mener det skal være mulig for en mann å gifte seg i kjole, om det er mannen for meg, må jeg få bestemme selv. Regelverket skal være mest mulig likt, der det ikke er biologiske årsaker til at det er som det er (f.eks. at kvinnen fysisk føder, og at hun derfor trenger noen uker på å komme seg uavhengig av hvordan man fordeler permisjon ellers). Like muligheter på strukturnivå (lovverk, arbeidsplasser osv.), men ikke tvang i privatlivet. 

Eksempelvis: Jeg som kvinne skal kunne bli toppleder. Det skal ikke være regelverket eller at bedriften foretrekker en mann som stopper meg. Det skal være at jeg ikke legger ned innsatsen som skal til, eller mangel på egnethet, og at jeg dermed ikke er kvalifisert. Samtidig skal det være fullt mulig for meg å velge dette vekk. 

På samme måte skal en mann kunne bli sykepleier. Det skal ikke være at regelverket eller at "kvinner er bedre omsorgspersoner" som stopper ham, det skal være mangel på kvalifikasjoner eller egnethet. Han skal samtidig kunne velge å ikke bli det.

• Liker 5
Skrevet

Man bør respektere at noen  menn liker å bruke kjole. Også brudekjole.

Skrevet
15 timer siden, LiseTV skrev:

Man bør respektere at noen  menn liker å bruke kjole. Også brudekjole.

Jeg respekterer at noen menn ønsker å bruke dameklær, men samtidig så er de ikke partnermateriale for meg.

På samme måte er jeg ikke interessert i menn som liker fotball, sykling eller ønsker seg barn.

Jeg respekterer deres ønsker og levemåte, men de matcher ikke meg som partner.

Heldigvis kan vi alle selv velge hva og hvem som passer oss best.

Anonymkode: 03942...234

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...