AnonymBruker Skrevet 3. desember 2016 #1 Skrevet 3. desember 2016 Du som er 100 % uføretrydet (som ung ufør) og ikke jobber ved siden av. Hvor mye blir du trukket i skatt ? Jeg har nylig blitt uføretrygdet og lurer på om jeg blir trukket for mye i skatt. og lurer derfor på hva som er vanlig. Ps: vær så snill og ikke la dette bli en tråd med drittslenging av de som mottar uføretrygd. Da jeg nylig har blitt uføretrygdet og tar dette veldig tungt. Anonymkode: cba4a...36d
Akay Skrevet 3. desember 2016 #2 Skrevet 3. desember 2016 Fra 2015 skattlegges uføretrygd på samme måte som lønn. Både lavere trygdeavgift, særfradrag og skattebegrensningsreglene bortfaller. Dette vil si at du betaler like mye som om du var i normal jobb. her: http://www.dinside.no/okonomi/slik-blir-din-skatt-i-2017/60394931 kan du legge inn inntekt og fradragene du har så kan du beregne hvor mye skatt du skal betale. Etter du har beregnet så kan du gå på skattetaten sine websider å bestille deg nytt skattekort om det avviker mye fra det du betaler nå. 1
Gjest KlippKlapp Skrevet 3. desember 2016 #3 Skrevet 3. desember 2016 Det kommer an på hva man har av inntekt, fradrag etc.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2016 #4 Skrevet 3. desember 2016 8 minutter siden, Akay skrev: Fra 2015 skattlegges uføretrygd på samme måte som lønn. Både lavere trygdeavgift, særfradrag og skattebegrensningsreglene bortfaller. Dette vil si at du betaler like mye som om du var i normal jobb. her: http://www.dinside.no/okonomi/slik-blir-din-skatt-i-2017/60394931 kan du legge inn inntekt og fradragene du har så kan du beregne hvor mye skatt du skal betale. Etter du har beregnet så kan du gå på skattetaten sine websider å bestille deg nytt skattekort om det avviker mye fra det du betaler nå. Takk for link =) selvom den gjorde meg enda mer usikker. ifølge den så skal jeg bli trukket 23 % i skatt. mens jeg blir trukket 34 % i skatt. Jeg vil jo tro at nav har trukket riktig skatt på meg. Anonymkode: cba4a...36d
Jerry Lee Skrevet 3. desember 2016 #5 Skrevet 3. desember 2016 På trass betaler jeg det samme som jeg gjorde av arbeidsinntekten.
Akay Skrevet 3. desember 2016 #6 Skrevet 3. desember 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for link =) selvom den gjorde meg enda mer usikker. ifølge den så skal jeg bli trukket 23 % i skatt. mens jeg blir trukket 34 % i skatt. Jeg vil jo tro at nav har trukket riktig skatt på meg. Anonymkode: cba4a...36d Nav har ingenting med skatten din å gjøre. Skattekortet ditt er ditt ansvar. Skattetaten (har ingenting med nav å gjøre) beregner automatisk hva du skal betale i skatt basert på inntekten fra tidligere likning og går ut fra at du kanskje tjener like mye året etter. Derfor er det smarteste du kan gjøre nå å faktisk gå hit: http://www.skatteetaten.no/no/Skjemaer/Soknad-om-endring-av-eller-krav-om-skattekortforskuddsskatt/?gclid=CJGEn9GL2NACFRCMGQodabwNQQ legge inn korrekt informasjon og systemet beregner nytt skattekort for 2017 til deg. Davil du jo få 11% mer i mnd enn tidligere. Men på det positive så ser det jo ut til at du får 11% av alt du har betalt i skatt i 2016 tilbake i juni 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2016 #7 Skrevet 3. desember 2016 5 minutter siden, Akay skrev: Nav har ingenting med skatten din å gjøre. Skattekortet ditt er ditt ansvar. Skattetaten (har ingenting med nav å gjøre) beregner automatisk hva du skal betale i skatt basert på inntekten fra tidligere likning og går ut fra at du kanskje tjener like mye året etter. Derfor er det smarteste du kan gjøre nå å faktisk gå hit: http://www.skatteetaten.no/no/Skjemaer/Soknad-om-endring-av-eller-krav-om-skattekortforskuddsskatt/?gclid=CJGEn9GL2NACFRCMGQodabwNQQ legge inn korrekt informasjon og systemet beregner nytt skattekort for 2017 til deg. Davil du jo få 11% mer i mnd enn tidligere. Men på det positive så ser det jo ut til at du får 11% av alt du har betalt i skatt i 2016 tilbake i juni Tusen takk for svar =) Du var til god hjelp =) God helg =) Anonymkode: cba4a...36d
Akay Skrevet 3. desember 2016 #8 Skrevet 3. desember 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar =) Du var til god hjelp =) God helg =) Anonymkode: cba4a...36d Bare hyggelig å kunne hjelpe 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2016 #9 Skrevet 3. desember 2016 Hvor mye man betaler i skatt er helt avhengig av formue, gjeld, skatteklasse og fradrag. Om man har uføretrygd eller lønnsinntekt så er dette nå likt skattelagt fordi uføretrygd nå (etter 1.1.2015) regnes, skattemessig, som lønnsinntekt. Du skal dermed betale omtrent det samme i skatt nå som da du var i lønnet arbeid. Der ligger vel og en skattekalkulator på skatteetaten.no. Anonymkode: 6816c...b23 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2016 #10 Skrevet 3. desember 2016 Jeg er ikke ung ufør, men betaler ca. 6000,- kr i skatt. Utbetalt har jeg ca. 13.000,- Anonymkode: 9f84d...c84
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2016 #11 Skrevet 3. desember 2016 Er du veldig usikker på om det blir riktig kan du gå til skatteetaten så ser de på dette sammen med deg. Da får du og svar på alt du lurer på. Anbefaler deg å notere ned spørsmålene. Anonymkode: 50cd2...6c0 1
Gjest KlippKlapp Skrevet 3. desember 2016 #12 Skrevet 3. desember 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor mye man betaler i skatt er helt avhengig av formue, gjeld, skatteklasse og fradrag. Om man har uføretrygd eller lønnsinntekt så er dette nå likt skattelagt fordi uføretrygd nå (etter 1.1.2015) regnes, skattemessig, som lønnsinntekt. Du skal dermed betale omtrent det samme i skatt nå som da du var i lønnet arbeid. Der ligger vel og en skattekalkulator på skatteetaten.no. Anonymkode: 6816c...b23 Om h*n hadde tjent det samme selvsagt. Nå skal skatten beretnes etter størrelsen på uføretrygden.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2016 #13 Skrevet 3. desember 2016 5 minutter siden, KlippKlapp skrev: Om h*n hadde tjent det samme selvsagt. Nå skal skatten beretnes etter størrelsen på uføretrygden. Skattemessig utgjør ikke dette den store forskjellen. Anonymkode: 6816c...b23
Gjest KlippKlapp Skrevet 3. desember 2016 #14 Skrevet 3. desember 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Skattemessig utgjør ikke dette den store forskjellen. Anonymkode: 6816c...b23 Det kommer veldig an på hva man har tjent og hva man får i trygd. Men det trenger ikke ha så mye å si, det har du rett i.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2016 #15 Skrevet 3. desember 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke ung ufør, men betaler ca. 6000,- kr i skatt. Utbetalt har jeg ca. 13.000,- Anonymkode: 9f84d...c84 Du betaler trolig alt for mye i skatt med mindre du har veldig stor formue etc. du betaler nesten 32 % i skatt og det gjør ikke en gang de fleste med lønn på opp til 500.000. Anonymkode: c24f8...f31
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå