AnonymBruker Skrevet 3. desember 2016 #1 Skrevet 3. desember 2016 Jeg var hos en gynekolog her om dagen. Jeg har en cystesykdom på eggstokkene mine som ofte assosieres med insulinresistens og overvekt. Selv er jeg svært aktiv og løper ca 45-60 km i uka. Etter en skade for 2 år siden gikk jeg opp 5-6 kg i vekt og fikk litt ekstra fett på magen og hoftene(jeg veier 67kg). Rett før skaden var jeg hos gyn og hadde ingen cyster eller tegn på pcos. De kiloene jeg gikk opp sitter som superlim, tross at jeg ligger over 20 000 skritt om dagen. Spiser normalt "bondekosthold" Men her er grunn til spørsmålet mitt til dere i dag: gynekologen mente at jeg ble kvitt PCOS om jeg gikk ned kiloene jeg gikk opp etter skaden. Men han tvilte på at jeg ble å klare det uten å gå over fra vanlig mat til lavkarbo diett 😮 Fordi det va vist noe gærnt med karbohydrat brenningen til de med pcos. hvordan funker lavkarbo? Må man kutte ut alt av karbohydrat for ar det skal funke? Eller funker det å spise mindre karbohydrat? Kan jeg feks spise salat med er rundstykke ved siden av istedenfor å spise matpakke? Hva skjer om man skeier ut, feks med sjokolade på en lørdag? Hva er deres erfaringer med lavkarbo? Min far er allmennlege, og han er sterkt imot lavkarbo. Han mener det er skadelig for blodårer og hjertet og ikke en bra diett selvom man går ned i vekt. Et familiemedlem som prøvde lavkarbo fikk hjerteproblemer.. samridig drømmer jeg om normale eggstokker 😇 Så er pent på hva folk har å fortelle meg om lavkarbo og hva som skal til for å lykkes med det. Anonymkode: 06a51...2ce 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2016 #2 Skrevet 3. desember 2016 Man kan ihvertfall ikke begynne å spise mye dårlig fett og masse kjøtt, men dersom du spiser mye sunt fett ville jeg tro det går bra. At en i familien din fikk hjerteproblemer kan være tilfeldig. Vet ikke så mye om lavkarbo, sikkert mange andre som vet mer Anonymkode: 34d93...3e8
Forundret.. Skrevet 3. desember 2016 #3 Skrevet 3. desember 2016 Skjønner ikke helt hvordan er lavkarbokosthold skal være farlig for hjertet.. Dette er jo også noe gravide og ammende kan ha. Altså lavkarbokosthold, ikke en streng lavkarbo diett. Man kan jo også bestemme seg for en grense man vil forsøke å holde på karbohydrater til dagen. Min oppfatning av lavkarbokosthold er at man kutter ned på matvarer med høyt karbohydratinnhold. Som for eks vanlig brød, potetprodukter, hvete, pasta, mais altså sukker og det som omdannes til sukker i kroppen. Dette betyr ikke at man skal spise feite usunne matvarer med lite karbohydrat. Man velger jo selvsagt heller sunne matvarer med lite karbo. Man skal spise mye grønt, mye fiber, mye proteiner og noe fett. Rene råvarer! Man må rett og slett undersøke litt hva frukt og grønt inneholder for å prøve å få i seg mest mulig av næring, vitaminer og mineraler. Lavkarbo.no har tabell på karbohydratinnhold på div matvarer. Hvis du fortsetter som før en stund og undersøker hvor mye karbohydrater ditt daglige inntak er på så er det kanskje enklere å se hvor enkelt det kan være å redusere det. Med lavkarbokosthold så kan du jo fint unne deg noe innimellom, bare sett deg grenser for mengde, anledninger osv. Lag deg for eksempel lavkarbo godteri, sånn som konfekt, bounty, osv osv.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2016 #4 Skrevet 3. desember 2016 Jeg har tro på at lavkarbo funker veldig bra så lenge det blir gjort riktig. Det er ikke bare å kutte ut karbohydrater og så går man ned. Det er viktig med nok vann, riktige vitaminer og moderat trening. Du kan lese mye mer om det på forumet til lavkarbo.no - der er det utrolig mange dyktige mennesker som kan dette. Og hvis nille fortsatt er der så er hun muligens den som kan det best, hvis hun ikke har sluttet siden jeg leste det sist så går hun fortsatt på lavkarbo og har gjort det siden 80-tallet. Det er flere grader av lavkarbo, både som kur der man kutter omtrent alt av karbohydrater og så er det moderat lavkarbo som er en livsstil. Jeg har ei venninne med PCOS og hun får mye mindre symptomer når hun er flink på lavkarbo. Hun fikk også vite av gynekologen sin at de med PCOS går saktere ned i vekt enn andre. Anonymkode: 08477...d0b
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2016 #5 Skrevet 3. desember 2016 Takk for svar hitill dere 😄 Jeg har hatt kraftig hårvekst siden 15 års alderen (ikke ansikt, men innside av lår litt på magen samt de vanlige plasseme for dame) , men det er kjennetegnet til farsiden av slekta mi så tenkte ikke mye over det. Jeg har hele barndommen og ungdomsskolen tynn. På vgs gikk jeg masse opp grunnet junkfood. Men gikk ned fra 77kg til 56 kg på 6måneder med å starte å trene å spise oftere fisk . Så lå jeg jevnt på60-62 kg i 8 år frem til skaden dag jeg gikk opp i vekt. Og det er nå kiloene ikke vil vekk. Samtidig fikk jeg eggstokker full av cyster og diagnosen 😕Har ellers ingen PCOS plager. jeg vet ikke ennå om jeg blir å prøve en lavkarbo diett rett og slett grunnet lykke. Ifølge Internett må man følge den så slavisk for å ikke ødelegge metoden. Skulle alltids klart å spise sunnere, men slavisk lavkarbo hadde blitt for tøft og trist. Jeg skal tenke på der. gynekologen sa det var trist å måtte snakke om kosthold med noen som er så trent og muskuløs som meg, men at pcos er en urettferdig sykdom. Og holder man seg ikke helt normalvektig vil eggstokkene lide. Jeg hadde ingen symptomer før sa han, nettopp fordi jeg var 5kg mindre. Anonymkode: 06a51...2ce
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2016 #6 Skrevet 3. desember 2016 Les deg opp. Det enkleste er å kutte ut brød, poteter (kalde poteter en sjelden gang er innenfor), pasta, ris og sukker. Sørg for sunt fett fra fisk, nøtter, frø, avocado. Du kan bestille for eksempel proteinbrød fra morgenlevering.no. Noen vil hevde at det ikke er innenfor siden det inneholder gjær og litt hvetemel, men lavkarbo er så mye. Det verste du gjør er å blande lav- og høykarbo, det legger du på deg av. Det finnes masse oppskrifter på brød og knekkebrød, kaker og desserter. I stedet for potet og ris og pasta kan du lage blomkålris, pasta av squash, sellerirotmos, selleri i stedet for potet i fløtegratinerte poteter, grønnsakspure. Mest mulig ren mat. Ekte smør, seterrømme, ingen lettprodukter. Anonymkode: 84114...537
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2016 #7 Skrevet 3. desember 2016 Lavkarbo kan være skadelig fordi man spiser mere fett (som er dårlig for leveren) og det er veldig uheldig om det medfører at man spiser mindre frukt. Karbohydrater er jo også brenselet som holder oss gående, mennesker er ikke rene kjøtt-etere. Her er en audio av medisinsk klarsynt Anthony William om vekttap: http://www.medicalmedium.com/archive/weightloss Anbefaler bøkene hans også. Leste akkurat at granateple hjelper mot pcos, i Life Changing Foods-boken. Anonymkode: ee341...876
2shy Skrevet 3. desember 2016 #8 Skrevet 3. desember 2016 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lavkarbo kan være skadelig fordi man spiser mere fett (som er dårlig for leveren) og det er veldig uheldig om det medfører at man spiser mindre frukt. Karbohydrater er jo også brenselet som holder oss gående, mennesker er ikke rene kjøtt-etere. Her er en audio av medisinsk klarsynt Anthony William om vekttap: http://www.medicalmedium.com/archive/weightloss Anbefaler bøkene hans også. Leste akkurat at granateple hjelper mot pcos, i Life Changing Foods-boken. Anonymkode: ee341...876 Signerer. TS, det er flere måter å velge lavkarbo på. Du kan velge ekstrem-varianten Atkins, eller en mer moderat og sunn variant som Fedon Lindberg. Førstnevnte innebærer store inntak av animalsk og så godt som ikke noe karbohydrater, sistnevnte et mer moderat inntak av animalsk, og mer fokus på langsomme karbohydrater. Jeg gir tommel opp for Fedon i dette tilfellet. Selv er jeg stor tilhenger av ren og mest mulig plantebasert mat. Fett er jo gunstig for oss mennesker, men lavkarbo innebærer for mange altfor stort inntak av mettet fett, og det er ikke bra for oss. Det er bedre å få i seg fett fra enumettet/flerumettede kilder.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2016 #9 Skrevet 4. desember 2016 Takk for god infomasjonskapsel dere 😄 Jeghar funnet ut at et slavisk lavkarbo diett dor å oppnå ketose ikke er noe jeg vil klare å gjennomføre, og ihverfall ikke leve. Som kurer flest går jeg vel opp det jeg mista den dagen jeg sprekker og spiser vanlig kost igjen. det jeg derimot skal prøve på, og tror jeg skal klare, er å kutte ned på karbohydratene. Særlig de som gir høy blodsukkerstigning som sjokolade. Spise salatbar oftere til lunsj, med et lite rudstykke til. Fortsatt bedrer enn 3 skiver. Spise lavkarbo omelett uten brød til til lunsj noen ganger. Kutte ut poteter og kutte ned på is. Jeg er jo ganske aktiv, så håper en reduksjon av karbohydrater vil hjelpe 😊 Anonymkode: 06a51...2ce
2shy Skrevet 4. desember 2016 #10 Skrevet 4. desember 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for god infomasjonskapsel dere 😄 Jeghar funnet ut at et slavisk lavkarbo diett dor å oppnå ketose ikke er noe jeg vil klare å gjennomføre, og ihverfall ikke leve. Som kurer flest går jeg vel opp det jeg mista den dagen jeg sprekker og spiser vanlig kost igjen. det jeg derimot skal prøve på, og tror jeg skal klare, er å kutte ned på karbohydratene. Særlig de som gir høy blodsukkerstigning som sjokolade. Spise salatbar oftere til lunsj, med et lite rudstykke til. Fortsatt bedrer enn 3 skiver. Spise lavkarbo omelett uten brød til til lunsj noen ganger. Kutte ut poteter og kutte ned på is. Jeg er jo ganske aktiv, så håper en reduksjon av karbohydrater vil hjelpe 😊 Anonymkode: 06a51...2ce Høres ut som en bra plan. Kutt ned, og velg de langsomme karbohydratene fremfor de raske. Skal du f.eks ha ris, så styr f.eks unna 5 minutters ris. Eller velg quinoa istedet. Skal du ha ost på skiva, så velg gulost fremfor brunost (brunost har mye fett i tillegg til mye sukker). Bare husk å styre unna dressingen i salatbaren
VårKonto Skrevet 5. desember 2016 #11 Skrevet 5. desember 2016 I <3 Lavkarbo. For reals, det funker fjell!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå