AnonymBruker Skrevet 3. desember 2016 #1 Skrevet 3. desember 2016 Hei. Der jeg jobber har jeg fleksitid, og jeg får lov til å overføre 40 av disse til neste år. Greia er at jeg har 110 timer, og jeg snakket meg sjefen min om dette. Jeg har snakket med sjefen min og han sa han skulle snakke med HR og se om vi kunne få en løsning på at jeg enten kan få de betalt i penger, eller få overført mer til neste år. Vi er veldig underbemannet, så jeg vet det kommer til å overtid i desember også. Spørsmålet mitt er: Hvis sjefen sier at de ikke fant en løsning på det, kan de virkelig bare "slette" timene mine? Har jeg noen rettigheter her? Jobben min har ikke fult reglene i forhold til hvor mye overtid som kan jobbes etc, men sånn er det vel bare. Jeg har jo sagt meg enig i det, så jeg lever med det nå. Men jeg vet at det ikke kommer til å gå rundt hvis jeg tar fri ut desember - så de vil jo ikke at jeg skal bruke all fleksitiden min. Anonymkode: 4b104...49c
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2016 #2 Skrevet 3. desember 2016 Arbeidsgiver har rett til å slette fleksitiden din, ja. Her ville jeg satt hardt mot hardt og krevd at du får avspasere timene du ikke får overført før nyåret med mindre du kan overføre de eller få de utbetalt. Få en eventuell avtale om overføring av timer skriftlig! Få også frem under samtalen at dersom det skal være slik at du skal jobbe ekstra uten kompensasjon så vil du i fremtiden ikke være tilgjengelig for merarbeid ut over det du faktisk har mulighet til å avspasere/få utbetalt. Da må lederen se på bemanningen og evt. tilføre arbeidskraft eller redusere oppgavemengden. Ikke Finn deg i å jobbe gratis! Anonymkode: e2312...091
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2016 #3 Skrevet 3. desember 2016 På min jobb slettes alt over 45 timer fortløpende. Vi er informert om dette fra starten, så sa må vi bare passe på 😊 Anonymkode: 4326e...d73
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2016 #4 Skrevet 3. desember 2016 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Arbeidsgiver har rett til å slette fleksitiden din, ja. Her ville jeg satt hardt mot hardt og krevd at du får avspasere timene du ikke får overført før nyåret med mindre du kan overføre de eller få de utbetalt. Få en eventuell avtale om overføring av timer skriftlig! Få også frem under samtalen at dersom det skal være slik at du skal jobbe ekstra uten kompensasjon så vil du i fremtiden ikke være tilgjengelig for merarbeid ut over det du faktisk har mulighet til å avspasere/få utbetalt. Da må lederen se på bemanningen og evt. tilføre arbeidskraft eller redusere oppgavemengden. Ikke Finn deg i å jobbe gratis! Anonymkode: e2312...091 Takk, ja, det er vel egentlig det jeg gjorde. De vet at det ikke funker om jeg bare tar fri resten av året. 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: På min jobb slettes alt over 45 timer fortløpende. Vi er informert om dette fra starten, så sa må vi bare passe på 😊 Anonymkode: 4326e...d73 Ja, jeg fikk beskjed om dette jeg også, men jeg har jo blitt pålagt å jobbe alle disse ekstra timene, og nå får jeg ikke lov til å ta ut flekstiden min pga underbemanning. Anonymkode: 4b104...49c
Cata Skrevet 3. desember 2016 #5 Skrevet 3. desember 2016 Ja, så lenge det er opplyst om at det er et tak på fleksitidstimene så kan de fint slette. Hos oss innførte de et tak på en arbeidsuke, altså 37,5 timer, for en del år siden. Dermed mistet jeg over 100 timer i omleggingen. Jeg tok det ikke så hardt, for jeg ville aldri fått avspasert dem uansett.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2016 #6 Skrevet 3. desember 2016 Hva står spesifikt i arbeidsavtalen din? Selv om du har fleksitid, så gjelder arbeidsmiljøloven, og pålagt overtid er overtid, ikke fleksitid. Anonymkode: 56a80...52f
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #7 Skrevet 6. desember 2016 Har nå fått 180 timer godkjent som overtid. Anonymkode: 4b104...49c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå