Gjest Anonymous Skrevet 28. november 2004 #1 Skrevet 28. november 2004 Har hatt en lenger diskusjon med venner i det siste , angående bruk av vinterhjul på bilen. Jeg påstår at det ikke er "påbudt" med vinterhjul, men bare anbefalt , og at det er en minimumsgrense, 4mm tror jeg, på dekkmønsteret dersom du kjører sommerdekk på vinterstid.Har jeg rett eller?? Og skulle man krasje så mener jeg at dersom man har sommerdekk på vinterstid så øker bare egenandelen ved bruk av forsikring! Og mine venner er jo helt uenig på alle punkter. Hvem har rett??
Gjest joar Skrevet 28. november 2004 #2 Skrevet 28. november 2004 Det er påbudt med vinterdekk..Det er en grunn til at polities sjekker deg om du har tilatte dekk, når vintersesongen begynner. Her er minstekraver på 3.0mm. om sommeren er det 1.6mm. som er minstekrav på mønsterdybden. Det heter ikke somerdekk, når mønsteret er over 3.0 mm. da har du helårdekk kanskje?
Arkana Skrevet 29. november 2004 #3 Skrevet 29. november 2004 Du har helt rett, det er ikke påbudt med vinterdekk om vinteren. Derimot er det påbudt å være skodd etter føret, så om noe skjer og du kjører med sommerdekk (uansett dybde i dekkmønsteret) så vil du sansynligvis få problemer med forsikringsselskapet.
Vercetti Skrevet 30. november 2004 #4 Skrevet 30. november 2004 Reglene er kjempeenkle, egentlig - de er bare litt idiotisk formulert. Som allerede nevnt, det er ikke direkte påbudt med vinterdekk, men det er opp til føreren å bedømme om dekkene gir tilfredstillende veigrep for forholdene (det SKAL være minst 3 mm mønsterdybde!) OM du smeller på sommerhjul, så sliter du generelt, siden sommerdekk absolutt ikke er tilfredstillende mht friksjon og mønstertype på vinterføre. Derfor VIL forsikring bli kraftig redusert, eller ende med regress. Grunnen til at reglene er slike, er fordi det ikke er blitt gjort noen egen definisjon for det som heter helårsdekk. På grunn av friksjonskoeffisienten i dekkene så kan de ikke kalles vinterhjul, men samtidig blir de (idiotisk nok) definert som holdbare til norsk vinter. BTW. Dere som kjører Suburban/Durango/Explorer/Expidition o.l., biler registrert som lastebil - har dere alltid kjettinger med? Biler registrert som lastebil SKAL ha kjettinger med HELE året. Uansett vær, så SKAL disse være med bilen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå