Gå til innhold

Trenger tips!!


Titti

Anbefalte innlegg

Hei dere!

På lørdag skal jeg ha fest hjemme hos meg, der vi blir 8-12 venninner.

Så har jeg lyst til å servere noe mat, men jeg klarer ikke finne ut hva???!?? HJELP! Har tenkt på og ordne et slags koldtbord, med litt spekemat, laks, reker, salater, men vil gjerne ha forslag på småretter jeg kan ha til koldtbordet, eller noe helt annet....

Takker og bukker for tips jeg kan få! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du skal ha koldtbord er det jo godt (og lettvindt) med kylling og reker i tillegg til det du nevnte....ellers er vel pastasalater ofte vellykket(...iallefall hjemme hos oss... :wink: )

Tja, hva er det vi pleier å ha mer, da...jo - halve egg med en liten klatt majones og reker på toppen...gjerne pyntet med litt dill....

Litt godt brød (nan-brød) og tatziki, harissasaus(kjøpes i de fleste "innvandrerbutikker"...)og aïoli er jo godt...

Om du skulle vlege noe helt annet har vi "fått opp øynene" for en kyllinggryte hos oss - tror den heter Bali og er fra Toro...kjempegod med ris og salat og loff til :D

Det tror jeg jammen vi skal ha i kveld....blir jo nesten sulten, jeg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er aïoli?

Takker for tipsene, vil gjerne ha flere! Kanskje det blir et skikkelig spennende koldtbort..... :)

Rufus, har du tips på noen pastasalater?

----venter spent! :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda....ikke oppskrifter jeg har funnet opp selv, men de ble våre nye favoritter etter at jeg fant de på tv!!

Er ikke så veldig glad i dressinger selv, så jeg pleier å ha de ved siden av istede - og så følger jeg ikke målene helt nøyaktig...litt mer av det vi (les:jeg :D ....det er stort sett jeg som lager mat) liker godt og litt mindre av det jeg ikke synes så mye om :wink:

Den nederste oppskriften er også god med skinke i stede for kylling....(og for min del- uten dressing/saus)

http://www.nrk.no/programmer/tv/sommerapen...nt/2006696.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ooops - glemte aiolien....det er en majones med hvitløk - hjemmelaget!

Tror det er den beste forklaringen jeg kommer på...

Oppskriften....har ikke "min" her, men en kollega kunne sin "i hodet":

3 fedd hvitløk

2 ts sennep

3 eggeplommer

4 dl matolje

salt og (cayenne)pepper

sitronsaft

Riv hvitløken ogbland den med sennep og hvitløk i en bolle (lett blandet), bland i oljen i "deler" og visp masse mens du blander inn(jeg blander inn ganske lite olje av gangen - da skiller den seg ikke så lett!!)....visp til den får en kremaktig konsistens...glatt...smak den til med sitronsaft, salt og pepper(bruker du cayennepepper - vær forsiktig...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert tusen måter å lage paella på, dette er 'min' måte, synes den er KNALLgod og har fått masse skryt for den :)

4 kyllingbryst

1 finhakket gul løk

2 dl langkornet ris (du får kjøpt egen paella-ris på store matvareforretninger, jeg synes den gir best resultat)

1 g safran eller 1/2 ts gurkemeie

4 dl buljong (kylling)

1/2 rød paprika

4-5 store sjampinjong

1/2 pose aspargesbønner, evt en god håndfull ferske

Reker og blåskjell etter smak

- Brun kyllingen i stor, dyp panne (wok er ikke særlig velegnet). Legg tilside

- Fres løken i samme panne. Tilsett ris og safran/gurkemeie, rør godt om

- Spe med buljong, la dette koke uner lokk ca 20 min

- Tilsett de andre ingrediensene, la alt bli gjennomvarmt. Rekene tilslutt, ellers blir de seige og ulekre

- Pynt med noen reker m/skall, strø persille over. Server rett fra pannen med masse fersk, lunkent brød og aîoli - SNADDER!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ELLER...hvis du vil holde det enkelt, gresk salat??? Skal ha gamle klassevenninner på besøk lørdag og fant ut at dette var supert. Det er blant annet to vegetarianere blant dem så dette er noe alle kan spise (de spiser ost begge to da :) )

Jeg gjør det veldig enkelt, GODE tomater med masse smak (liker best klasetomater)i skiver, rødløk i ringer, uthulet agurk i 'halvmåner', store 'chunker' med fetaost og strødd med marinerte oliven. Setter fram olivenolje og hvitvinseddik så man kan ha på så mye man selv vil. Fersk brød og tzatziki ved siden av. Tzatziki lager jeg av avrent yoghurt, revet agurk (huler den ut før jeg river den og jeg), knust hvitløk og salt og pepper etter smak.....

Når det gjelder koldtbord, pastasalat er en super ide! Synes også det er godt med pai. Lag en pai med skinke og purre f.eks., eller noe annet du synes er godt......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et enkelt lite tips. Frosne "hattings baguetter med hvitløk" er veldig, veldig enkelt å lage, og det er så godt!!! Til det meste. Det er masssssse deilig hvitløkssmør i dem. Jeg holder en knapp på å servere dem til deilige, ferske reker, sitron, majones og en god salat med masse god fetaost.

Om du skal ha koldtbord med mange retter, så er det godt med sommerskinke og hjemmelaget waldorfsalat..mmmm.

Kos deg med vennene dine du :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si tuuuuuuuuuusen takk for gode forslag. Har bestemt meg for å ordne et litt spennende koldtbord, med forskjellige salater, noe fiskemat, noe spekemat, litt kjøttmat, egg o.l. Gleder meg! Er det flere som har forslag, kom med dem! Gjerne noe kanapèergreier, småsnacks, o.l.

Tror dette blir koz! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...