AnonymBruker Skrevet 2. desember 2016 #1 Skrevet 2. desember 2016 Hei! Jeg og dattra mi leier en leilighet. Vi har betalt inn første husleie og fått nøkler og skrevet kontrakt, så vi flytter på mandag, men vi har enda ikke betalt inn depositum. Depositumet er på 45 000 kr og jeg har pengene, men når jeg maser på utleier om at han må opprette konto så utsetter han det. Vil han ikke ha depositumet eller? Har han noe krav på depositumet siden vi har fått nøklene?? Vi skal betale det, men syntes det er rart han ikke oppretter depositumskonto. Anonymkode: d3bf4...003
Tvist Skrevet 3. desember 2016 #2 Skrevet 3. desember 2016 Nei, han har ikke krav på depositum uten depositumkonto. Kanskje håpet han du ville overføre pengene direkte til hans konto. eller han synes det er styr å opprette kontoen. Jeg har leid uten depositum, da huseier aldri rotet seg til å ordne det.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2016 #3 Skrevet 3. desember 2016 Utleier kan når som helst opprette depositumskonto i henhold til kontrakten og dermed må du betale inn. At han ikke føler noe hast med dette endrer ikke rett eller plikt. Anonymkode: 8915d...948 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2016 #4 Skrevet 3. desember 2016 Ikke betal noe depositum uten at det går inn på depositumskonto!! Aldri overfør til privat..! Så ta initiativ selv Anonymkode: 509dc...412
Gjest Blondie65 Skrevet 3. desember 2016 #5 Skrevet 3. desember 2016 Det er da ikke utleier som skal opprette depositumskonto? Det gjør leietaker og utleier i fellesskap. Dersom utleier ikke gidder, hadde jeg satt disse pengene på en egen konto og latt dem stå der i fred til utleier bestemmer seg eller dere flytter.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2016 #6 Skrevet 3. desember 2016 Depostium SKAL inn på depsotiumskonto som står i leiers navn! Ingen unntak. MEN, det er utleier som skal stå for kostnadene! Det står i husleieloven Sett av pengene slik at dem er tilgjengelig. Dersom det står i kontrakten at dere skal ha det, så skal dere ha det. § 3-5. Depositum Det kan avtales at leieren til sikkerhet for skyldig leie, skader på husrommet, utgifter ved fraviking og for andre krav som reiser seg av leieavtalen, skal deponere et beløp oppad begrenset til summen av seks måneders leie. Det kan avtales at depositumet skal endres i takt med endringer i leien. Det deponerte beløp skal settes på særskilt konto i leierens navn med vanlige rentevilkår i finansinstitusjon som har rett til å tilby slik tjeneste i Norge. Anonymkode: 50285...43f
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2016 #7 Skrevet 3. desember 2016 *Rettelse Skulle sette inn linken til husleieloven, ikke til denne tråden https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17 Anonymkode: 50285...43f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå