Gå til innhold

Pepperkaker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sikkert dumt spørsmål men: Har inntrykk av at de fleste kjøper pepperkakedeig? Lurer på hvorfor, er det vanskelig å lage? Har aldri laget det selv. Man kjøper jo ikke deig til andre julekaker, så hva er spesiellt når det kommer til pepperkaker?. Er det noe "triks/råd" som kan være lurt å ta med seg.

På forhånd takk :)

Anonymkode: 91439...8ab

Skrevet

Eg gjør det fordi eg er lat :P Liker ikkje å bake, så da blir det gjort lettest mulig med ferdigdeig.

Skrevet

Jeg gjør det fordi de gangene jeg har prøvd å lage deigen selv, har det vært mislykket. Utrolig kjedelig og bruke så lang tid og penger på å lage deigen også må man bare kaste den. Jeg får den ikke til å henge ordentlig sammen, med en gang vi kjevler deler den seg :( 

Skrevet

Lettere og billigere å kjøpe :) 

Gjest Overrasket
Skrevet

Det er rimelig kjekt og greit å lage selv. 

Skrevet

Man får kjøpt det fordi de er omtrent det eneste "de late" gidder å lage.

Lager selv. Smekker sammen en deig på mindre enn en time inkludert klargjøring og opprydning. Alltid bra resultat. Som bonus får man en deig uten alle mulige tilsetninger som de som selges i butikk må ha siden de kan oppbevares i romtemp. i omtrent det uendelige. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg gjorde det akkurat nå (inspirert av denne tråden) og det tok ganske nøyaktig en halv time. Og dette var inkludert noe ekstra tid for smelting av sukkert siden jeg hadde en hard klump brunt sukker jeg ville bruke opp. Ingen dyre ingredienser heller, det eneste måtte være krydderet, men de fleste har vel både kanel og ingefær i huset fra før.

Problemet for mange er nok at deigen må lages dagen før man baker kakene, og ikke holder den seg så mange dagene heller, så man må planlegge. Hvis man har mye å gjøre i førjulstida er det mye enklere å kjøpe en boks som man kan ha liggende til man plutselig har tid og lyst til å steke.

Selv syns jeg det koseligste er å lage deigen, og gleder meg til å ha store nok barn til at jeg kan overlate stekingen til dem :fnise:.

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, Sago skrev:

siden jeg hadde en hard klump brunt sukker jeg ville bruke opp...

Problemet for mange er nok at deigen må lages dagen før man baker kakene, og ikke holder den seg så mange dagene heller, så man må planlegge.

Brunt sukker kan pakkes tett i en plastpose og legges i kjøleskap. Det gjorde jeg i fjor jul og den var like fin for tre dager siden. Deigen kan helt fint fryses. Gjorde det for endel år siden. Da var den frosset ett helt år.  

• Liker 1
Skrevet

Jeg baker bare pepperkaker før jul, og syns hjemmelagede er MYE bedre en ferdigkjøpte! Ikke vanskelig å lage, men tar tid med venting i kjøleskapet, noe mange ikke gidder kanskje? Da kan man også ha masse deilig krydder i, og ikke minst pepper!

Skrevet

Jeg tror det er fordi pepperkakedeig smaker digg (bedre enn pepperkaker), men det føles galt å lage deig for å spise den. Den kognitive dissonansen blir mindre når man kjøper deigen.

Anonymkode: 1799c...ac1

Skrevet

Jeg har alltid kjøpt deig, uten at jeg helt vet hvorfor. Jeg liker jo egentlig å bake. 

Har noen en god pepperkakedeigoppskrift å anbefale? Helst en som blir sprø nok til pepperkakehus uten å bli for hard for småkaker.

• Liker 1
Skrevet

Jeg lager deig selv, fordi jeg synes kjøpedeig er så vanskelig å jobbe med. Det betyr at jeg må planlegge, men det er ikke verre enn å bestemme meg fredag at jeg skal lage pepperkaker i helga.

Jeg bruker alltid en oppskrift på sirupssnitter til pepperkaker. Smaken er lik nok, men deigen er mye lettere å jobbe med. Det gjør også at det er mer forskjell på pepperkakene og peppernøttene jeg lager. Jeg tåler ikke mandler, så jeg kan ikke lage vanlige sirupssnitter uansett.

Anonymkode: cb111...9fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...