Gå til innhold

Dyskalkuli og generell studiekompetanse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man har dyskalkuli og vil ta studiekompetanse, slipper man da matte eller må man slite seg igjennom og knapt berge en 2 i faget?

Evt finnes det tilrettelegging, som feks slippe deler av faget?

Hva da når man vil søke høyskole og poeng regnes sammen, tas det noe hensyn til dyskalkuli?

Anonymkode: 45497...cb2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan nok få tilrettelegging og ekstra hjelp, men du får ikke slippe. Folk med dysleksi slipper heller ikke alle fag hvor man trenger å lese.

Anonymkode: 6e66a...673

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan nok få tilrettelegging og ekstra hjelp, men du får ikke slippe. Folk med dysleksi slipper heller ikke alle fag hvor man trenger å lese.

Anonymkode: 6e66a...673

Er ikke det samme, langt flere hjelpemidler ved dyseleksi enn dyskalkuli.

Brukte 3 år - 6 matteeksamener før jeg fikk en 2 er. En får tilrettelegging og hjelp, men det varierer.

Anonymkode: 4f3ad...4e2

Skrevet

Jeg har dyskalkuli og fikk 2 i standpunkt i 1P matte, men jeg strøk i standpunkt i P2 matte. Så hele VG3 fikk jeg egen matteundervisning sammen med kontaktlæreren min, gikk først opp til eksamen til jul og da fikk jeg stryk. Prøvde igjen til våren å da fikk jeg en 2. Studiekompetansen fikk jeg, men de to 2erene trekker jo ned snittet noe enormt, og jeg har ingen forutsetning for å lykkes med å eventuelt forbedre karakteren. Så man får dessverre ikke fritak. 

Anonymkode: c0af4...d33

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er mulig å få dispensasjon, men dyskalkuli må være dokumentert av sakkyndig instans! 

http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/unntak-fra-gsk/dispensasjon/

Anonymkode: a00bd...597

Vil bare legge til at det er den enkelte utdanningsinstitusjon som avgjør om man får dispensasjon eller ikke. Altså kan man f.eks få ja fra Høgskolen i Oslo og Akershus, men nei fra Høgskolen i Hedmark. Det er IKKE Samordna opptak som avgjør.

Anonymkode: a00bd...597

Skrevet

Husk at du trenger matte i de fleste utdanninger, ikke bare de som er realfagsrettet. Hvis skolen har mange søkere til en linje er det bedre å ta de som er kvalifisert enn å ta inn en som ber om fritak, for det er større risiko for at den som trenger fritak ikke består, og dermed taper skolen penger (høyskoler/universitet finansieres etter antall studenter som fullfører og består et studium).  

Anonymkode: 47a4c...bbc

Skrevet

Min søster har dysleksi, dyskalkuli og adhd. Hun fikk masse ekstrahjelp og tilrettelegging. Hun jobbet hardt og besto alt utenom matte. Men hvis hun valgte en linje så kunne det gå bra uten matten  Men så har hun strøket der og. Nå jobber hun en stund før hun evt prøver igjen 

Anonymkode: de4f8...84b

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Husk at du trenger matte i de fleste utdanninger, ikke bare de som er realfagsrettet. Hvis skolen har mange søkere til en linje er det bedre å ta de som er kvalifisert enn å ta inn en som ber om fritak, for det er større risiko for at den som trenger fritak ikke består, og dermed taper skolen penger (høyskoler/universitet finansieres etter antall studenter som fullfører og består et studium).  

Har bare 5 og 4 i alle fag-untatt matte-får 6ere på muntlig eksamen...så skal man ikke være like kvalifisert fordi man har dykalkuli? Det er tull. Har nesten fullført 2 høyskoleudanninger og jobbet som leder i mange år

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har bare 5 og 4 i alle fag-untatt matte-får 6ere på muntlig eksamen...så skal man ikke være like kvalifisert fordi man har dykalkuli? Det er tull. Har nesten fullført 2 høyskoleudanninger og jobbet som leder i mange år

Du misforstår. Det er bedre å søke med et fullverdig vitnemål der mattekarakteren er 2 enn å droppe mattekarakteren og søke om spesialvurdering for inntak. Og trenger du matte i utdanningen må du faktisk bestå den for å få graden.

Skrevet (endret)

Kan jo høre med skolen du vil studere videre på om du MÅ bestå matte eller ikke 😊

Endret av EvaLena
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du misforstår. Det er bedre å søke med et fullverdig vitnemål der mattekarakteren er 2 enn å droppe mattekarakteren og søke om spesialvurdering for inntak. Og trenger du matte i utdanningen må du faktisk bestå den for å få graden.

Jupp,misforstod-enig med deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...