Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

går første semester på økad på bi, og føler jeg dreit meg skikkelig ut på forretningsjus eksamen og er redd jeg sjal stryke i matte også. Vil dette påvirke Lånekassen? kan jeg fortsatt gå andre semester og få utbetalt penger fra Lånekassen? 

Anonymkode: a277e...97a

Videoannonse
Annonse
Gjest Puttipott
Skrevet (endret)

Du får fortsatt utbetalt fra lånekassen som normalt, det er et lån i første omgang. Det som skjer er at deler av lånet ikke blir omgjort til stipend etter endt skoleår pga ikke oppnådd studiepoeng. Dersom du stryker på eksamen kan du først og fremst klage på karakteren og håpe på at en annen sensor vil gi deg en dårlig, men bestått, karakter. Hvis du skjønner at det ikke nytter skal det være mulig og melde seg opp til konte-eksamen på nyåret (jeg tror man har tre gratis sjanser dersom man stryker). Eksamensinfo tror jeg du vil finne på nettsiden til BI for studenter om du leter litt. Du kan ta opp eksamen ved en senere anledning, men deler av lånet det skoleåret du strøk på eksamen blir da ikke omgjort til stipend før du har en karakter. Håper dette hjalp.

Endret av Puttipott
Skrevet

Korriger meg gjerne om jeg tar feil nå. Men Lånekassen slutter å gi meg lån først når jeg ligger 60 studiepoeng bak? Det vil si at man får lån både første og andre semester? Før du eventuelt slutter å gi deg lån til 2.året? 

Okei, så for hver gang du består en eksamen så blir litt av lånet gjort om til stipend?:) hvor får man beskjed om dette?:) 

Anonymkode: a277e...97a

Gjest Puttipott
Skrevet

Ikke en krone av det lånet du låner fra lånekassen dette skoleåret blir omgjort til stipend dersom du har f.eks én stryk av åtte eksamener. Hvis du går inn på mine sider på lånekassen.no finner du ut hvor mye av lånet som kan bli omgjort til stipend dersom fullført skoleår, altså null stryk. Om du ikke gjør noe med stryket vil ikke noe av lånet bli omgjort til stipend, som normalt skjer november (eller november ÅRET etter skoleslutt, husker ikke nøyaktig) etter at det nevnte skoleåret er over. Som sagt ka du ta opp eksamen ved en senere anledning, men lånet blir ikke omgjort før november etter at karakteren er satt.

Skrevet
3 timer siden, Puttipott skrev:

Ikke en krone av det lånet du låner fra lånekassen dette skoleåret blir omgjort til stipend dersom du har f.eks én stryk av åtte eksamener. Hvis du går inn på mine sider på lånekassen.no finner du ut hvor mye av lånet som kan bli omgjort til stipend dersom fullført skoleår, altså null stryk. Om du ikke gjør noe med stryket vil ikke noe av lånet bli omgjort til stipend, som normalt skjer november (eller november ÅRET etter skoleslutt, husker ikke nøyaktig) etter at det nevnte skoleåret er over. Som sagt ka du ta opp eksamen ved en senere anledning, men lånet blir ikke omgjort før november etter at karakteren er satt.

Det er bare tull. Slutt å spre feilinformasjon! Man får omgjort for det man har bestått. 

Fra Lånekassen.no:

"For å få full omgjøring av lån til stipend må du bestå utdanningen du har fått støtte til. Du kan få omgjort lån til stipend for utdanningen du har bestått, selv om du ikke har bestått alt du har fått støtte til."

• Liker 1
Gjest Puttipott
Skrevet
12 timer siden, Lista skrev:

Det er bare tull. Slutt å spre feilinformasjon! Man får omgjort for det man har bestått. 

Fra Lånekassen.no:

"For å få full omgjøring av lån til stipend må du bestå utdanningen du har fått støtte til. Du kan få omgjort lån til stipend for utdanningen du har bestått, selv om du ikke har bestått alt du har fått støtte til."

Jeg snakker av erfaring. det var et skoleår hvor jeg tok opp et eksamen over sommeren og så at ingenting av lånet ble omgjort før to år senere etter å ha mast på skolen mange ganger om å få registrert den nye karakteren. Så det er mulig det er ulik praksis.

Jeg sprer ikke feilinformasjon med vilje.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...