AnonymBruker Skrevet 2. desember 2016 #1 Skrevet 2. desember 2016 Jeg var å hentet ut medisin til kjæledyret mitt på apoteket idag. Når jeg kommer hjem seg jeg at det står "til hund". Jeg har en katt. Ok, tenkte jeg, kanskje det er sånn at denne kan gis til hunder og katter. Sjekker pakningsvedlegget: for det første er ikke katter en gang nevnt. Og for det andre, den minste vekten som står nevnt i papiret er 20 kg. Katten min er ca 5 kg! Det står at katten skal ha en halv tablett, to ganger om dagen. Men en halv tablett vil da si at dyret er ca. 10 kg, og det stemmer heller ikke. Det er jo nesten dobbelt så mye som katten skal ha. Skal jeg ta kontakt med apoteket eller skal jeg ta kontakt med dyrlegen? Har apoteket papirresepten jeg brukte liggende, eller blir sånt destruert med en gang? Jeg har heller ikke kvitteringen... Kan jeg risikere å må betale dobbelt? Kan jeg gå til apoteket og rett og slett bare spørre om dette er riktig medisin til en katt? Eller er det dyrlegen jeg må komme med sånne spm. til? "20 spørsmål" fra meg! (Dette er ikke livsviktig medisin, så det haster ikke. Men er usikker på hvem jeg skal kontakte først, rett og slett.) Anonymkode: 0cd01...b9d
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2016 #2 Skrevet 2. desember 2016 Hallo, naturligvis ringer du apoteket med en gang. Resepten ligger nok der enda. Anonymkode: 679d5...5d7
Gjest StripeyPanda Skrevet 2. desember 2016 #3 Skrevet 2. desember 2016 Ring dyrlegen. Medisiner kan gis "off-label", altså medisin til hund kan godt også gi til katt (dette er noe veterinæren har 100% kontroll over selvsagt). Det kan være feil fra enten vet eller apotek, så begynn hos veterinær
Minya Skrevet 3. desember 2016 #4 Skrevet 3. desember 2016 På 2.12.2016 den 13.43, AnonymBruker skrev: Jeg var å hentet ut medisin til kjæledyret mitt på apoteket idag. Når jeg kommer hjem seg jeg at det står "til hund". Jeg har en katt. Ok, tenkte jeg, kanskje det er sånn at denne kan gis til hunder og katter. Sjekker pakningsvedlegget: for det første er ikke katter en gang nevnt. Og for det andre, den minste vekten som står nevnt i papiret er 20 kg. Katten min er ca 5 kg! Det står at katten skal ha en halv tablett, to ganger om dagen. Men en halv tablett vil da si at dyret er ca. 10 kg, og det stemmer heller ikke. Det er jo nesten dobbelt så mye som katten skal ha. Skal jeg ta kontakt med apoteket eller skal jeg ta kontakt med dyrlegen? Har apoteket papirresepten jeg brukte liggende, eller blir sånt destruert med en gang? Jeg har heller ikke kvitteringen... Kan jeg risikere å må betale dobbelt? Kan jeg gå til apoteket og rett og slett bare spørre om dette er riktig medisin til en katt? Eller er det dyrlegen jeg må komme med sånne spm. til? "20 spørsmål" fra meg! (Dette er ikke livsviktig medisin, så det haster ikke. Men er usikker på hvem jeg skal kontakte først, rett og slett.) Anonymkode: 0cd01...b9d Jeg har et godt eksempel som kan løse problemet ditt. Gamlepus har fått utskrevet kvalmestillende medisin. På esken står det kvalmestillende til hund. I pakningsvedlegget til disse tablettene står det også bare beskrevet mengder til hund og minste tyngde er 10kg. Gamlepus veier 3,4 kilo... Men dosen gamlepus er foreskrevet er mye mindre enn den minste dosen som står anbefalt på pakningen. Hun skal ha en kvart tablett, mens den minste dosen som står på pakningen er en hel tablett. Er du usikker, bør du ringe veterinæren for sikkerhets skyld, de har resepten din i journalen og kan gi veiledning om det er riktig medisin du har fått, og de kan også ringe apoteket om du har fått feil medisin. I verste fall skriver de ut ny resept til deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå