AnonymBruker Skrevet 2. desember 2016 #1 Skrevet 2. desember 2016 Høres ikke det litt rart ut? At omtrent halvparten spiser 2 kjøttmåltid eller færre i uka? Er ikke tradisjonen de siste 20 årene å spise kjøtt hver dag, kanskje 2 fiskemiddager i uka? Hva spiser en vanlig nordmann de dagene han ikke spise kjøtt til middag? Det finnes selvsagt mange alternativer, men når jeg ser hva familien min spiser så er det jo taco, spagetti, kjøttboller, vilt osv. Det er ikke så mange vanlige norske matretter som er kjøttfri? Bortsett fra grøt, men besteforeldrene mine spiser speke sammen med grøt også En undersøkelse utført av Norsk Spisefakta viser at 52 prosent av de spurte oppga at de spiser kjøtt til middag minst tre dager i uken. https://www.nrk.no/norge/nordmenn-spiser-fortsatt-for-mye-kjott-1.13255682 Anonymkode: bab9a...a22 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2016 #2 Skrevet 2. desember 2016 Jeg synes at det høres veldig rart ut. At nordmenn har en kjøttfri middag eller to i uka tror jeg på, men de aller fleste har vel en form for kjøttpålegg til frokost eller lunsj daglig? Anonymkode: 24db5...fec 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2016 #3 Skrevet 2. desember 2016 Jeg er enig i at det høres litt rart ut. Men samtidig vet jeg at mange i min omgangskrets har vært veldig bevisst på å forsøke å gå bort fra det store kjøøtforbruket de siste årene. I min familie pleier vi å ha fisk to ganger i uka, vegetar to ganger i uka, og så blir det forskjellige former for kjøtt (mest kylling) de resterende fire dagene. Vi spiser ikke så mye kjøttpålegg, dvs mannen min spiser salami innimellom, men ellers går det mer i ulike former for oster, fiskepålegg, eller rett og slett grønnsaker (avocado, tomat o.l.) på brødskiva. Vi holder oss iallfall godt innenfor Helsedirektoratets anbefaling om maks 500 g bearbeidet eller rødt kjøtt pr uke. Vi spiser nok sjelden mer enn 200 g pr person av denne typen kjøtt pr uke (om noe i det hele tatt). Anonymkode: 766db...a8f
BlendaSensitive Skrevet 2. desember 2016 #4 Skrevet 2. desember 2016 Tror noen glemmer av kjøttpålegg eller andre matretter hvor kjøttet er mindre viktig. 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2016 #5 Skrevet 2. desember 2016 Her spiser vi kjøtt ca 2 ganger i uka. Men det er et bevisst valg her hos oss. Anonymkode: 554d6...3ac 1
Stiigen Skrevet 2. desember 2016 #6 Skrevet 2. desember 2016 Jeg er flexitarianer. Trenger ikke kjøtt hver dag, mange retter kan det enkelt erstattes med sopp eller noe. Men er også dumpsterdiver så har aaaltfor mye kjøtt liggende som må spises....så blir ofte til at jeg må spise kjøtt oftere enn det en flexitarianer livsstil vil tilsi. Men det har da selvsagt ingen miljøeffekt siden jeg faktisk ikke har kjøpt noe som helst kjøtt i år. 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2016 #7 Skrevet 2. desember 2016 Det er jo minst 3 ganger i uka, noe som sier at flere spiser mer. Og om de ikke regner med fisk, noe som det ser ut som de ikke gjør, så kan det godt være mulig. Mange spiser fisk flere ganger i uka. Anonymkode: 38fe4...8ac
Coconutz Skrevet 2. desember 2016 #8 Skrevet 2. desember 2016 Spiser lite kjøtt. Er så mye annen god mat også, så det varierer veldig her.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2016 #9 Skrevet 2. desember 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo minst 3 ganger i uka, noe som sier at flere spiser mer. Og om de ikke regner med fisk, noe som det ser ut som de ikke gjør, så kan det godt være mulig. Mange spiser fisk flere ganger i uka. Anonymkode: 38fe4...8ac Det jeg syns er rart er at ca halvparten av nordmenn spiser kjøttmiddag 2 ganger eller mindre. Jeg ville forventet at 60-70% av nordmenn spiste kjøttmiddag minst 3 ganger i uka. Men kanskje personer som har flyttet inn fra andre land har en middagskultur som har mindre kjøtt. Så dersom man plusser på de + veggiser + nordmenn som velger å spise mindre kjøtt, så blir det kanskje noen stykker Skal sies at jeg vokste opp i et hjem der kjøtt var veldig dominerende i kosten, og jeg ser at mange i familien og slekt har en ganske kjøtttungt livsstil. Men slekten min er kanskje litt sær Anonymkode: bab9a...a22
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2016 #10 Skrevet 2. desember 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det jeg syns er rart er at ca halvparten av nordmenn spiser kjøttmiddag 2 ganger eller mindre. Jeg ville forventet at 60-70% av nordmenn spiste kjøttmiddag minst 3 ganger i uka. Men kanskje personer som har flyttet inn fra andre land har en middagskultur som har mindre kjøtt. Så dersom man plusser på de + veggiser + nordmenn som velger å spise mindre kjøtt, så blir det kanskje noen stykker Skal sies at jeg vokste opp i et hjem der kjøtt var veldig dominerende i kosten, og jeg ser at mange i familien og slekt har en ganske kjøtttungt livsstil. Men slekten min er kanskje litt sær Anonymkode: bab9a...a22 Det er nok godt mulig. Så vidt jeg har forstått er det vanlig å spise mindre kjøtt i for eksempel Asia. Vil ikke tro familien din er sær fordi dere har kjøtt som dominerende i kosten. Jeg vil tro det er veldig vanlig med det. Jeg vokste opp med en mor som er kokk på et vegetarisk senter, så kan tenge meg at vi dro snittet en del ned. Selv om det ble intatt en del kjøtt var det også mye vegetarisk mat og mye fisk. Når jeg tenker på det spiser jeg fortsatt en del retter uten kjøtt. Har ikke tenkt på det egentlig. Så jeg tror at hos noen er det ikke et bevisst valg og. Det bare blir sånn. Anonymkode: 38fe4...8ac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå