AnonymBruker Skrevet 2. desember 2016 #1 Skrevet 2. desember 2016 Jeg sitter nå med norskeksamen for lærerutdanningen. Jeg er student på første året, og synes den ene delen på eksamen om grammatikk er krevende. Er det noen som kan hjelpe meg? Vi har fått utdelt to elevtekster fra 6.trinn, og den ene spørsmålet lyder som følger: Velg ut noen av normavvikene (rettskrivingsfeilene) i de to tekstene og kommenter dem ut fra det du vet om lyd- og ordnivået i språket. Jeg har valgt ut disse ordene: Jule ferien hjmme såv hene pasjasjerer beynelsen inn i sjedde Er det noen som lett kan forklare meg hvordan jeg skal gripe oppgaven, som har god peiling på fonologi og morfologi? Av den lille undervisningen vi har hatt om temaet, så føler jeg meg ikke helt trygg på hvordan jeg skal bruke det til å løse slike oppgaver. Håper noen kan hjelpe meg litt, og jeg trenger ikke spydige kommentarer.. Ber ingen om å løse eksamen for meg Anonymkode: fbceb...b10
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2016 #2 Skrevet 2. desember 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg sitter nå med norskeksamen for lærerutdanningen. Jeg er student på første året, og synes den ene delen på eksamen om grammatikk er krevende. Er det noen som kan hjelpe meg? Vi har fått utdelt to elevtekster fra 6.trinn, og den ene spørsmålet lyder som følger: Velg ut noen av normavvikene (rettskrivingsfeilene) i de to tekstene og kommenter dem ut fra det du vet om lyd- og ordnivået i språket. Jeg har valgt ut disse ordene: Jule ferien hjmme såv hene pasjasjerer beynelsen inn i sjedde Er det noen som lett kan forklare meg hvordan jeg skal gripe oppgaven, som har god peiling på fonologi og morfologi? Av den lille undervisningen vi har hatt om temaet, så føler jeg meg ikke helt trygg på hvordan jeg skal bruke det til å løse slike oppgaver. Håper noen kan hjelpe meg litt, og jeg trenger ikke spydige kommentarer.. Ber ingen om å løse eksamen for meg Anonymkode: fbceb...b10 Ville startet med å skrive et avsnitt om sammensatte ord (jule ferien), ikke lydrette ord (såve) og ord med dobbel konsonant (begynelsen, pasasjer, hene). Hvorfor sliter elevene med akkurat dette? Finn gode kilder. Må du si noe om alle ordene? hjmme oppfatter jeg som en ren skrivefeil, aldri opplevd noen som har skrevet det fordi de tror det skrives slikt. Men jeg jobber på u-skole, så vet ikke med de yngre. Lykke til :-) Anonymkode: 2c071...823 2
Vårsøg Skrevet 2. desember 2016 #3 Skrevet 2. desember 2016 Her har du jo både eksempler på orddelingsfeil/særskrivingsfeil, problemer med doble konsonanter, manglende fonetisk forståelse ift. forskjell på uttale av lyd og overføring til skrift , ikke-lydrette ord, skj-feil osv. Uten noen mer kontekst enn hva du har gitt, er det vanskelig å komme med tips som er spot on, men jeg fant noen linker som kanskje kan hjelpe: Artikkel om analyser av stavefeil Artikkel om lesefeil, inkl. info om fonetikk og morfologi Om fonologisk bevissthet Leseutvikling - forholdet mellom fonologisk bevissthet og vokabular Tips og oppgaver i norsk Lese- og skriveopplæring Vet ikke om de er relevante for deg, men de kan kanskje gi deg noen begreper og tips om hva du evt. kan søke videre på. Dersom du presiserer mer hva pensumet ditt har sagt om fonetikk, fonologi, morfologi og skriving/lesing, så vil det være lettere å komme med mer konkrete forslag. Lykke til med eksamen. :-)
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2016 #4 Skrevet 3. desember 2016 På 2.12.2016 den 13.08, AnonymBruker skrev: Jeg sitter nå med norskeksamen for lærerutdanningen. Jeg er student på første året, og synes den ene delen på eksamen om grammatikk er krevende. Er det noen som kan hjelpe meg? Vi har fått utdelt to elevtekster fra 6.trinn, og den ene spørsmålet lyder som følger: Velg ut noen av normavvikene (rettskrivingsfeilene) i de to tekstene og kommenter dem ut fra det du vet om lyd- og ordnivået i språket. Jeg har valgt ut disse ordene: Jule ferien hjmme såv hene pasjasjerer beynelsen inn i sjedde Er det noen som lett kan forklare meg hvordan jeg skal gripe oppgaven, som har god peiling på fonologi og morfologi? Av den lille undervisningen vi har hatt om temaet, så føler jeg meg ikke helt trygg på hvordan jeg skal bruke det til å løse slike oppgaver. Håper noen kan hjelpe meg litt, og jeg trenger ikke spydige kommentarer.. Ber ingen om å løse eksamen for meg Anonymkode: fbceb...b10 Enig i de forrige svarene om orddeling, og dobbeltkonsonant. På "pasjasjerer" ville jeg kanskje sagt noe om assimilasjon? Er "inn i" feil? Skulle det stått "inni"? Kanskje samskriving. I "begynnelsen" hører man jo ikke g-en, så lyden korrelerer ikke med skriften. At h*n skriver "sjedde" har jo bare noe med at h*n ikke klarer å skille mellom sj/skj osv? Anonymkode: 26ee3...b09
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå